Häst som sliter sig

Jag håller med. Sen kan det vara så att det inte går att lösa att hästen är mätt när den tas in. Ägaren kanske inte kan åka ut till stallet varje dag en timme innan intag och fodra. Dessutom tycker jag inte att man bara fodrar en häst i hagen. Ska en ha ska alla ha. Även de som går i hagarna bredvid. Det skapas för mycket stress och oro bland hästarna annars.

Det kan ju vara så att den hästen inte fungerar i ett kollektivstall utan behöver stå i ett helinackorderingsstall med samma kunniga personal som gör likadant varje dag. I ett kollektivstall blir det ofta olika personer som tar in och alla gör på sitt eget sätt. Jag tycker att hästägaren ska ta in hästen varje dag tills den klarar av situationen. Både för hästens skull, så att den lär sig vad som förväntas av den och få samma rutiner varje dag, men även för övriga hästar och människors skull så att man minimerar risken för en olycka.

Sen behöver den utbildas från marken. Lära sig var den ska gå i förhållande till människan, hur den ska gå och vad som förväntas av den. Samt så behöver den lära sig bli trygg med det.

Nej alltså de sakerna gäller ju ALLA hästar. Det är ju vad man borde se till funkar för alla hästar men inte minst när någon häst uppvisar såhär tydliga symptom på att något är fel.

Håller med i resten av ditt inlägg också!
 
Jag är faktiskt förvånad över svaren och brist på följdfrågor i tråden.

Steg 1 är ju att inte sätta hästen i situationer den inte reder ut på ett bra sätt. Innan man ens funderar på hårdare tag (med en häst som dessutom blivit behandlad illa) får man ju se till att:
* Hästen är mätt, lugn och inte fryser (och allt annat som stör) när den ska tas in.
* Ha en bra rutin för intag där den kanske tas först/med en kompis och av någon som hanterar den tillräckligt bra.
* Träna i situationer där hästen är tryggare och få den att ta och behålla mer kontakt med människan som hanterar den.

Inget av ovan blir liksom bättre av att tillfoga hästen smärta. En stor och stark häst på nästan 180 cm vinner man ju inte över med styrka utan med rutin att avstyra att hästen sätts i situationer den inte reder ut utan drar ifrån.

Samma med lastningen. Hästen ÄR inte på ett jävligt humör, den är satt i en situation den inte kan lösa på annat sätt än att fly ifrån. Då är det ju helt vidrigt att straffa den för det och på något vis tro att den kan skrämmas till bättre beteende genom att sätta hårt mot hårt.
Håller med i allt du skriver , speciellt på den sista delen.
 
Har en stor val på 178cm. Stark men snäll. Det som kan vara problemet är att ta in honom från hagen. Man kan aldrig ta in honom sist från hagen. Utan först och så tidigt som möjligt. För är han hungrig eller fryser så drar han med digbara. Han skrämmer de som går med honom. Detta gäller även vid viss annan hantering. Man befaller inte honom. Han har blivit dåligt behandlad tidigare. Kan vara gävlig vid lastning om han är på det humöret. Någon som har något tipps?
Jag är aningens allergisk mot kedjor. Och än mer på hästar som är så stora och sliter sig. Jag har sett riktigt otrevliga skador som skett då man tappat häst med kedja runt huvud/nos/under käke. Vissa med frakturer.

Jag säger kontakta problemlösare/tränare och få ett träningssystem som gör att man kan behålla fokus och rent fyiskt påverka hästens kropp.
En häst som satt i system att sticka och är så stor kan inte sällan fortsätta slita sig med kedja. Då har man bara maxat upp i allt man har vad gäller försöka få hästen att lyssna via smärta och gått bet på det och lärt hästen sticka ännu mer.
När jag kontaktas och åker ut till såna hästar brukar jag se till att man börjar träna under bättre förutsättningar. Dvs man tränar tex utanför stall/i ridhus/på bana när hästen inte just lämnats ensam/är hungrig/kall. En häst är inte särskilt mottaglig för träning och inlärning när den är helt uppstissad. Ska man direkt ta problemen i skarpt läge bör man vara duktig på sånt. Och det går ju att ge sig själv och hästen bättre förutsättningar för att kunna kommunicera med varann och för hästen att lära sig. Du själv kommer ju ha mycket svårare att lära dig ett nytt språk eller räkna avancerat tex om du är helt uppjagad. Samma för hästen.
Inledningsvis tränar man på hur människan kan behålla hästens fokus genom olika övningar.
Man lär också hästen att flytta sig i sidled, framför allt bakbenen, på signal. En häst som tvärar extremt mycket bak kan inte sticka eller resa sig tex.
Man lär också människan att hitta timeing och klara av att flytta bakbenen på hästen ihop med att man får dra i grimman i en viss riktning för att dels påverka halsen och balansen i bogarna så att hästen inte får full kraft att skjuta iväg om det ändå skiter sig.
Det finns en himla massa olika saker man kan göra utöver ovan. Så mitt tips är fortsatt: Kontakta problemlösare/tränare.
 
Jag är faktiskt förvånad över svaren och brist på följdfrågor i tråden.

Steg 1 är ju att inte sätta hästen i situationer den inte reder ut på ett bra sätt. Innan man ens funderar på hårdare tag (med en häst som dessutom blivit behandlad illa) får man ju se till att:
* Hästen är mätt, lugn och inte fryser (och allt annat som stör) när den ska tas in.
* Ha en bra rutin för intag där den kanske tas först/med en kompis och av någon som hanterar den tillräckligt bra.
* Träna i situationer där hästen är tryggare och få den att ta och behålla mer kontakt med människan som hanterar den.

Inget av ovan blir liksom bättre av att tillfoga hästen smärta. En stor och stark häst på nästan 180 cm vinner man ju inte över med styrka utan med rutin att avstyra att hästen sätts i situationer den inte reder ut utan drar ifrån.

Samma med lastningen. Hästen ÄR inte på ett jävligt humör, den är satt i en situation den inte kan lösa på annat sätt än att fly ifrån. Då är det ju helt vidrigt att straffa den för det och på något vis tro att den kan skrämmas till bättre beteende genom att sätta hårt mot hårt.
Vem har pratat om att tillfoga smärta? :confused:

Det jag talat aom är att visa< hästen att jag kan leda dig, du leder inte mig. Jag gjorde inte några "försäkerhetsskull-ryck" för att visa hästen.

Ingen behöver vara arg eller brutal. Bara vara lugn och positiv.

Punkt två är att situationer inte alla gånger är exakt de bästa. Shit happens. Vi är människor, de är djur, inga av oss är maskiner.

I den bästa mest optimala världen sker allt lugnt och alla hästar är lydiga och harmoniska. Men verkligheten ser inte alltid ut så - inte ens med de mesta erfarna personer med de bästa intentioner i världen.
 
Oftast blir hästen stark när den får halsen rak och den som leder hamnar lite långt bak så nummer 1 är att vara på rätt ställe och 2 att få hästen att vara uppmärksam på den som leder och inte få halsen rak utan lite böjd/stäld mot den som leder.
Som exra säkerhet tycker jag kapson eller kedja över nosen, inte för smärta utan för att kunna få hjälp av utrustningen och få hjälp med att kunna få hästens huvud emot den som leder igen om komikationen misslyckas och hästen lyckats placera den som leder vid typ bogen eller ännu längre bak och fått rak hals.
 
Vem har pratat om att tillfoga smärta? :confused:

Det jag talat aom är att visa< hästen att jag kan leda dig, du leder inte mig. Jag gjorde inte några "försäkerhetsskull-ryck" för att visa hästen.

Ingen behöver vara arg eller brutal. Bara vara lugn och positiv.

Punkt två är att situationer inte alla gånger är exakt de bästa. Shit happens. Vi är människor, de är djur, inga av oss är maskiner.

I den bästa mest optimala världen sker allt lugnt och alla hästar är lydiga och harmoniska. Men verkligheten ser inte alltid ut så - inte ens med de mesta erfarna personer med de bästa intentioner i världen.

Självklart är det smärta eller rädsla vi styr med om vi tar till kedjor över nosen och dyl.

Punkt 2: Ja men nu är TS i en situation där hästen TYDLIGT visar och TS också tolkar hästen som att den inte klarar av situationen. Då får man ta tag i grundproblemet.

Jag är för övrigt helt för att anpassa utrustningen (tex sätta grimskaftet i sidan av grimman istället för under hakan och ha med ett spö eller dyl) och att hästen ska "veta sin plats" och lyssna även i en krissituation om man behöver säga till på skarpen. Det handlar inte alls om att låta hästen styra vind för våg utan om att grundproblemet är att hästen behöver sättas i situationer där den fortsätter känna tillräckligt förtroende för att fortsätta lyssna på människan som hanterar den. Det tycker jag inte svaren i början av tråden som var väldigt utrustningsfokuserade lyfte upp.
 
Jag har också en stor häst som ”inte kunde” ledas utan kedja enligt andra innan jag köpte den. Den hade massor av sår efter kedjan runt om i huvudet. Slet sig var och varannan dag hos tidigare ägare tex. Jag skulle aldrig sätta kedja på denna hästen eller egentligen ingen häst som har för vana att slita sig. Det har varit lite jobb men efter ett par veckor så gick den med sänkt huvud på långt grimskaft som alla andra. Totalt har den slitit sig 2-3 gr på 5 år hos mig och det är pga mig den slitit sig då för jag varit för långsam.

Det jag gjorde med att min häst som egentligen är en väldigt osäker häst såg till att den blev bekräftad var gång den blev orolig vilket var stup i kvarten i början. Inte låta den titta åt andra hållet och få in huvudet mot mig i början när det var på gång, prata och klappa. Min har mest troligen fått stryk också då den reagerade så kraftigt och liksom väntade på rycken och slagen. Det kommer aldrig att funka att rycka i en sådan häst. Jag gör förhållningar som om jag håller i tyglarna, lite större men ett par st och håller aldrig ett konstant tryck. Bara är lugn, upprepar och påminner. Min häst kan ledas av i princip vem som helst numera. Introverta hästar sliter sig inte från ingenstans, något gör att en stress byggs upp och att försöka stoppa innan hästen spinner iväg och sliter sig kan vara svårt men också något som är jätteviktigt att arbeta på.
 
Jag har också en stor häst som ”inte kunde” ledas utan kedja enligt andra innan jag köpte den. Den hade massor av sår efter kedjan runt om i huvudet. Slet sig var och varannan dag hos tidigare ägare tex. Jag skulle aldrig sätta kedja på denna hästen eller egentligen ingen häst som har för vana att slita sig. Det har varit lite jobb men efter ett par veckor så gick den med sänkt huvud på långt grimskaft som alla andra. Totalt har den slitit sig 2-3 gr på 5 år hos mig och det är pga mig den slitit sig då för jag varit för långsam.

Det jag gjorde med att min häst som egentligen är en väldigt osäker häst såg till att den blev bekräftad var gång den blev orolig vilket var stup i kvarten i början. Inte låta den titta åt andra hållet och få in huvudet mot mig i början när det var på gång, prata och klappa. Min har mest troligen fått stryk också då den reagerade så kraftigt och liksom väntade på rycken och slagen. Det kommer aldrig att funka att rycka i en sådan häst. Jag gör förhållningar som om jag håller i tyglarna, lite större men ett par st och håller aldrig ett konstant tryck. Bara är lugn, upprepar och påminner. Min häst kan ledas av i princip vem som helst numera. Introverta hästar sliter sig inte från ingenstans, något gör att en stress byggs upp och att försöka stoppa innan hästen spinner iväg och sliter sig kan vara svårt men också något som är jätteviktigt att arbeta på.

Verkligen!


Tänkte på en annan sak TS. Ett enkelt sätt om hästen ändå leds själv är ju att konstantmata hästen in till stallet (sök på positiv förstärkning om ordet är nytt men enkelt förklarat att hästen följer din hand där du hela tiden fyller på mer ätbar förstärkare). Det är enkelt, och om det INTE är det, dvs att hästen är så stressad att den inte är intresserad av att äta så är det ytterligare något som visar på att det är situationen och hästens stressnivå man behöver göra något åt, inte säga åt den hårdare.

Med min häst är detta tex skitsvårt eftersom han är introvert och stressnivån snabbt är långt över att han ens tuggar något han har i munnen. Hästar som anses "inte är så matmotiverade" är nog typ 9 gånger av 10 snarare i en sådan stressnivå att det ENDA de söker är trygghet. Att inte känna sig trygg för en häst är = att känna sig livrädd. Återigen inget som löses med hårdare tag och "lydnad".
 
Verkligen!


Tänkte på en annan sak TS. Ett enkelt sätt om hästen ändå leds själv är ju att konstantmata hästen in till stallet (sök på positiv förstärkning om ordet är nytt men enkelt förklarat att hästen följer din hand där du hela tiden fyller på mer ätbar förstärkare). Det är enkelt, och om det INTE är det, dvs att hästen är så stressad att den inte är intresserad av att äta så är det ytterligare något som visar på att det är situationen och hästens stressnivå man behöver göra något åt, inte säga åt den hårdare.

Med min häst är detta tex skitsvårt eftersom han är introvert och stressnivån snabbt är långt över att han ens tuggar något han har i munnen. Hästar som anses "inte är så matmotiverade" är nog typ 9 gånger av 10 snarare i en sådan stressnivå att det ENDA de söker är trygghet. Att inte känna sig trygg för en häst är = att känna sig livrädd. Återigen inget som löses med hårdare tag och "lydnad".
Det här tycker jag är ett enkelt och bra "test" (kolla stress genom ifall hästen äter eller inte), toppen att du tog upp det!
 
Först och främst, begränsa vilka som hanterar hästen. Det fungerar inte att flera olika personer ska hantera en häst med problem. Andra ska inte behöva hantera din häst om han sliter sig vid insläpp. Undvik konflikter, träna på bättre kontakt med dig och likväl som hästen behöver lyssna på dig måste du lära dig att lyssna på din häst för att bygga förtroende.

Varför är han hungrig och/eller kall i hagen? Se till att han har täcke om han behöver det och om det inte finns bete behöver de lunchfodras.
 
Det här tycker jag är ett enkelt och bra "test" (kolla stress genom ifall hästen äter eller inte), toppen att du tog upp det!

Visst är det!! Att jag inte fattat det innan. Eller jo, jag har fattat att min häst inte är bekväm med att åka släp men ändå alltid blivit ledsen när han inte ens äter sin favorit = banan i släpet när vi ska hem. Men det är SÅ användbart.

Och att tugga hjälper ju också hästen att lugna sig så lyckas man hålla sig under tröskeln kan man få hjälp att hålla sig kvar där och lösa situationen, win-win.
 
Min lusitano har ofte stresset «inne», og kan se rolig ut. Vil hun ikke spise, eller bli klødd i ørene, da er hun stresset. Men det som roer henne mest av alt er at jeg tar tydelig ledelsen, at jeg gir henne en oppgave. Ved leiing f.eks ber henne snu hodet inn mot meg, gjerne senke det, samtidig som vi går.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 307
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp