Bukefalos 28 år!

Häst som bits?

S

swing

En tjej i stallet har en häst som bits eller naffsar hela tiden, vad gör man åt det? hästen är 7 år och har gjort det sen den var föl.

Han biter på väggar, på andra hästar och på människor om man inte passar sig. Oftast inte hårt men han tar tag, han vet mycket väl att han inte får men gör det iaf. Räcker med att man säger ett bestämt nej så flyger han bakåt för han vet att han inte får men kan inte låta bli ändå. Han går i stor hage med fri tillgång på mat och är ute mycket.

Finns det fler som har sånna hästar? Slutar dom aldrig med det?
 
Sv: Häst som bits?

Jag har två gamlingar som är precis likadana, dom vet att dom inte får nafsa men säger man till dom är dom där direkt igen... Det är ju oftast valacker som har dom här bita och nafs olaterna.
Tror det är svårt att få äldre hästar att sluta naffsa, man måste nog ta itu med problemet när dom är väldigt unga..
Sen kan ju mycket godis leda till att dom blir odrägliga...
 
Sv: Häst som bits?

Jag har en 8-årig valack som varit väldigt "bitig" i hela sitt liv. Det var betydligt värre när han var yngre men fortfarande kan han bita på saker han ser. Som om han måste känna med tänderna på allt. Han biter eller nafsar aldrig på människor längre, men det händer att han grejar lite med fliken på min jacka eller min mössa. Jag har konsekvent knuffat bort honom och sagt nej när han försökt, men han är ovanlig envis och det har tagit lång tid. Mitt sto har inga tendenser alls att göra så. Fölungen, som också är ett sto, är väldigt nafsig foch vill gärna "klia" på mig för tillfället, men det är "småbarnsfasoner" som förhoppningsvis går över snart.
 
Sv: Häst som bits?

En tjej i stallet har en häst som bits eller naffsar hela tiden, vad gör man åt det? hästen är 7 år och har gjort det sen den var föl.

Han biter på väggar, på andra hästar och på människor om man inte passar sig. Oftast inte hårt men han tar tag, han vet mycket väl att han inte får men gör det iaf. Räcker med att man säger ett bestämt nej så flyger han bakåt för han vet att han inte får men kan inte låta bli ändå. Han går i stor hage med fri tillgång på mat och är ute mycket.

Finns det fler som har sånna hästar? Slutar dom aldrig med det?


kolla över foderstaten, för vissa hästar blir väldigt naffsiga när dom har överskottsenergi och eftersom han verkar naffsa/bita på de mesta så låter det som överskottsenergi

skulle de inte vara de så kan man göra på många olika sätt, vi har en valack som är ungefär likadan, vi har prövat mycket på honom dels att ha tålamod o bara buffa bort honom när han försöker, men de funka inte ja tror vi höll på me de i ett år men han gav aldrig upp (otroligt envis häst) så då bytte vi metod o den va lite mer "brutal" men behövdes bara användas nån enstaka gång oxå, när vi såg att han va på väg o naffsa när han lixom börjat "anfallet" då så tog vi tag snabbt som tusan tag mellan näsborrarna, alltså inne i näsan o klämde(inte speciellt hårt utan bara så man fick tag) han ryckte lite och drog upp huvet men eftersom dom är väldigt känsliga så vart han lugn ganska omgående o sänkte huvet då sa vi bara till honom bestämt att de va fel de han gjorde sen släppte vi, o sen naffasde han inte mot människor igen på ett antal veckor o sen har vi bara behövt påminna honom några enstaka gånger efter det, o då räcker det oftast med att bara vifta lite med handen, så om inte tålamods-grejen skulle fungera så e de ett hett tips att göra så der funkade iaf för oss:)
Lycka till:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 450
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 270
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp