Häst som gåva

G

gerbera

Jag är bara nyfiken på vad ni andra här på forumet tycker angående detta. Om någon känner igen vem/vilka detta handlar om så är jag glad om ni inte avslöjar det här för alla inblandades skull.

Jag hade ett välutbildat halvblod, lite äldre. Helt kärnfrisk, vet.besiktigad u.a. har aldrig varit sjuk. Jag lämnade honom till fodervärd och tanken var att denna skulle köpa honom senare, priset sattes till 35 000:-. Då ingick en hel del utrustning också. Detta skrevs in i fodervärdskontraktet.

När han flyttat blev han dock sjuk flera gånger så köpet blev förstås inte av. Vid ett tillfälle, då det fortfarande var prat om att köpet skulle genomföras så fort vi visste vad det var för fel på hästen, erbjöd jag mig att dela en av veterinärräkningarna eftersom jag tyckte synd om fodervärden. Jag betalade också försäkringspremien i två månader för att underlätta för henne. Detta emot kontraktet då det i fodervärdskontraktet står att det är fodervärden som ska stå för sådant. Men, som sagt, jag tyckte synd om henne för det blev så mycket och jag trodde ju att hon skulle köpa honom sedan så att jag ändå skulle få ut lite pengar för honom. Hon kunde ju också ha valt att lämna tillbaka hästen, vilket hon inte ville. Det visade sig att han fått en åkomma som kan återkomma, den behöver inte heller återkomma.. Men eftersom jag tycker att hästen har det så bra i sitt nya hem och det han har kan förvärras om han flyttar så valde jag att skänka henne hästen.

Så långt allt väl, hon tog emot hästen och lovade mig även i kontraktet att han inte ska flytta mer. Kan hon inte ha honom kvar ska han tas bort.

Sen började problemen... Hon anser att min skuld till henne finns kvar, det att jag lovade henne att dela en veterinärräkning med henne. Jag anser att den inte finns kvar då jag lovade det då det fortfarande pratades om att hon skulle köpa hästen. När hon sedan fick hästen gratis så anser jag att jag inte är skyldig henne pengar OCKSÅ.. Jag har för mig att jag sagt det, hon säger att jag inte sagt det. Mitt minne är som teflon (utbrändhet) och jag har tyvärr inga gamla mail kvar heller...

Jag är ganska ledsen att vi blivit osams pga detta och att man kan ha mage att, efter att ha fått en häst - högt utbildad - gratis - eftersom han har en åkomma som behöver en del koll och passning, tycka att man också ska ha pengar av f.d. ägaren!! Framför allt att hon kan bli arg på mig när hon inte får det!!! Jag ville inte ha tjafs och erbjöd att hon får behålla den utrustning hon har kvar hos sig utan att betala något för den. + att jag betalat minst två månader på försäkringen; ca 700:-. Pengar som senare skulle räknas av från den veterinärräkning jag skulle dela med henne. Men när hon fick hästen anser ju jag att jag inte ska betala henne pengar för den och har ju då lagt ut de 700:-. Det tråkiga är ju att hon är förbannad trots att hon fått behålla utrustning och de pengar jag lagt på hennes häst, totalt har hon fått nästan 5000:-, om hon skulle sälja av utrustning så har hon pengarna... Hon ansåg att jag var skyldig henne 3600:-. När hon ändå blir förbannad har jag ju god lust att ta hem utrustningen också, jag behöver verkligen pengarna...

Har jag gjort fel?? Rätt?? Vad tycker ni??
 
Sv: Häst som gåva

Blir mest nyfiken på hur försäkringen ser ut som uppenbarligen inte täcker det häststackaren råkat ut för.

I övrigt vet jag inte, att få en halvdålig häst kan ju vara förknippat med mer utgifter än vad det kostat att köpa en frisk, så det är inte självklart att den som fått hästen bara ska vara enormt tacksam. Det beror ju på vad som sagts och hur sjuk hästen är/kan bli.

Däremot om det är så att hon som fått hästen inte kan se att sakerna hon har fått till har ett värde som kan motsvara det som hon tycker du är skyldig så är ju det verkligen tråkigt och hade det varit jag hade jag nog hämtat grejorna sålt dem och gett henne det hon ville, och behållt resten. Men det är ju svårt när man redan gett bort grejorna...
 
Sv: Häst som gåva

Han är fullt försäkrad, men det självrisk + en viss del utöver man ska betala på den försäkringen. Jag har iofs också varit lite fundersam, men det har varit många vändor under nästan ett år så det är väl kanske därför det blivit dyrt antar jag... Sen säger hon att hon inte fick full ersättning eftersom försäkringen varit utnyttjad tidigare - för en stakningsskada ca 2 år tidigare, en skada som inte har det minsta med detta att göra. Är det så?? Hmmm... Nu när jag börjar fundera kanske man ska kolla, men jag har ju utgått ifrån att hon sett till att få ut det hon ska ha ut!? Varför skulle hon inte ha gjort det liksom?? Han har utökad veterinärvård, Agria.

Annars är det väl självklart att hon inte ska vara enbart tacksam för att hon fått honom, men nu är han ju frisk och fungerar som det är nu. Inte alls säkert att det blir något återfall, men visst, det kan komma. Å andra sidan är han 19 år i år så vad som helst kan väl komma... Hade hon köpt honom så hade hon ju betalat 35 000:- (om han hållit sig frisk vill säga). Nu har hon lagt ca 13 000:- på vet.vård, så det är ju vad han "kostat", om man vill se det så. Plus att hon har fått utrustning + premier betalda - ca 5 000:-. Så 8 000:- istället för 35 000:-...

Annars känner ju jag som du Teilani, och det är vad min sambo också säger - åk dit och hämta hem dina grejer... Men jag har ju nu sagt att det är okej att hon behåller grejerna. Sen var det ju det att hon inte var nöjd med det... Då sa jag iofs att jag kan hämta dem och sälja av själv och så får hon det hon anser att jag är skyldig henne minus premierna jag betalat. (Det skulle ju jag tjäna på, även om jag tycker det känns surt också då jag inte anser att jag är skydig henne några pengar då hon fått hästen..) Det har hon inte svarat på alls. Men det förlorar hon ju på, kanske därför hon inte svarar.

Jag kan tycka det är skit ändå då jag anser att jag inte är skyldig henne några pengar - hon fick ju hästen!! Och hon har haft möjlighet att lämna tillbaka honom om hon velat. Vilket hon inte vill, och jag är ändå glad att han får stå kvar där han står eftersom det han har kan komma tillbaka/förvärras om han flyttar. (av stress..) Och han har det väldigt bra där han är! Jag blir mest bara trött på folk, jag tycker ändå jag var rätt sjysst som skrev över honom på henne, helt gratis... Men det dög tydligen inte...
 
Sv: Häst som gåva

Om ni inte har avtalat om det utan bara låtit det vara "underförstått" (vilket bara en av parterna verkar anse) så är det ju faktiskt så att du har lovat att betala halva veterinärräkningen. Oavsett om hon fått hästen eller inte. Att du sedan erbjudit dig att betala försäkringspremien är ju snällt, men vad jag förstår har du faktiskt inte bytt detta mot veterinärräkningshalvan.

Personligen hade jag inte ens tagit emot hästen, eftersom jag hade riskerat en hel hög med kostander och eländet att stå med en dålig häst, så jag tycker nog att tacksamheten bör ligga på bägge sidor bordet.

Klart hon är sur, om hon upplever att du har frångått ett avtal! Detta är en av många goda anledningar att verkligen skriva ner alla avtal och underteckna. Då finns betydligt mindre rum för missuppfattningar.

Ring henne och meddela att vill hon behålla utrustningen så kvittar ni den mot veterinärräkningsdelen, annars kommer du och hämtar utrustningen och betalar den halva räkningen.
 
Sv: Häst som gåva

Jag håller med Lovisaleonora, jag tolkar också det som att du har lovat betala och sedan istället gett bort hästen. Utan att det verkligen klargjorts att du då inte tänkte betala veterinärräkningen.
 
Sv: Häst som gåva

Om ni inte har avtalat om det utan bara låtit det vara "underförstått" (vilket bara en av parterna verkar anse) så är det ju faktiskt så att du har lovat att betala halva veterinärräkningen. Oavsett om hon fått hästen eller inte. Att du sedan erbjudit dig att betala försäkringspremien är ju snällt, men vad jag förstår har du faktiskt inte bytt detta mot veterinärräkningshalvan.

Personligen hade jag inte ens tagit emot hästen, eftersom jag hade riskerat en hel hög med kostander och eländet att stå med en dålig häst, så jag tycker nog att tacksamheten bör ligga på bägge sidor bordet.

Klart hon är sur, om hon upplever att du har frångått ett avtal! Detta är en av många goda anledningar att verkligen skriva ner alla avtal och underteckna. Då finns betydligt mindre rum för missuppfattningar.

Ring henne och meddela att vill hon behålla utrustningen så kvittar ni den mot veterinärräkningsdelen, annars kommer du och hämtar utrustningen och betalar den halva räkningen.

Att de försäkringspremier som jag betalade sedan skulle dras bort från vet.skulden var vi helt överens om. Det står också i mina inlägg här.

Att veterinärskulden försvann när hon fick hästen har jag för mig att vi pratade om, men hon säger att vi inte gjort det. Så där är det ju frågan om vem som minns rätt...

Jag skulle nog inte heller tagit emot en sådan häst utan skickat tillbaka hästen när det blev fler veterinärbesök. Men det är ju hennes val och inget jag tvingat henne till! Hon har haft möjligheter att lämna tillbaka honom. Men självklart är jag tacksam för att hon tar sig an honom då han betyder mycket även för mig, det är inget jag sagt att jag inte är!!! Men inte så tacksam att jag betalar henne 3 500:- och ger henne utrustning mm för flera tusen... Jag tycker verkligen jag visat min tacksamhet emot henne då hon fått hästen. Jag har också talat om för henne massor med gånger att jag är så glad att han är just hos henne, att han inte kan ha det bättre. Som sagt, ingen har tvingat henne att ta sig an honom. Men jag ÄR tacksam, som jag skrivit tidigare här också så kan han inte ha det bättre och jag är jätteglad att han slipper flytta då det skulle kunna göra att problemen kommer tillbaka. Det har jag också skrivit här...
 
Sv: Häst som gåva

Jag håller med Lovisaleonora, jag tolkar också det som att du har lovat betala och sedan istället gett bort hästen. Utan att det verkligen klargjorts att du då inte tänkte betala veterinärräkningen.

Det är ju ett av problemen, att jag har för mig att jag sa det... Men, visst, vi borde ha skrivit det också... Men hon har ju fått utrustning + betalda premier = värde betydligt mer än vad hon anser att jag är skyldig henne och är ändå sur.. Jag har också erbjudit mig att hämta utrustningen och sälja av själv och betala henne. Då får hon ut ca 3000:- mindre än hon nu får... Det har hon inte ens svarat på. Hon har fått erbjudanden om båda alltså. Och eftersom hon inte svarar så antar jag att hon tänker behålla grejerna + de försäkringspremier jag betalat som skulle räknas bort från skulden. Hon har då fått ca 5 000:- istället för 2 000:-. Detta trots att jag inte tycker att jag är skyldig henne några pengar alls då hon ju fått en välutbildad häst -visst, besvären kan återkomma och kräver viss passning, rutiner, för att inte göra det. Men, som sagt, hennes val att ha honom kvar.

Men, det är väl kanske så här det är... Har råkat ut för det förut. Folk vill bara ha och ha... Det är så trist bara...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som gåva

Jag tycker inte att du har ngn som helst skyldighet emot den nya ägaren av hästen. Däremot tycker jag att du har en skyldighet emot hästen. Hästen måste bli väl omhändertagen och inte få problem bara för att du och nya ägaren inte kommer överens. Jag tycker att om man ger bort en häst är man nästan mer ansvarig att hästen får det bra än om man säljer.
Men den nya ägaren ska verkligen inte få mer pengar, om det inte är så att det drabbar hästen om du inte betalar.
Hon har fått en häst, FÅTT!! Inte blivit tvingad att ta hand om hästen, och tycker man då att man inte kan ha hästen för att den kan bli dyr iom vet-räkningar så säger man NEJ TACK!
Jag har blivit erbjuden hästar vid ett par tillfällen, och sagt nej alla gånger eftersom jag inte haft möjlighet att ge hästen det den behöver. För mig är det självklart att säga nej om jag inte kan, även om jag vill, eftersom det inte gynnar hästen.

Lycka till och hoppas det löser sig!
 
Sv: Häst som gåva

Det var det ansvaret jag tyckte att jag tog, gentemot hästen, då jag skrev över honom på henne. Han kan inte ha det bättre. Det vet hon att jag tycker.

Har knappt hört av henne nu i några dagar, men idag kom ett mail. Hon ska skicka ett täcke till en annan tjej som köpt det av mig. Hon skrev att hon hör av sig när hon ser vad portot går på...

Jag ångrar faktiskt nu, med facit i hand, att jag inte direkt sa att jag kommer och hämtar mina grejer. Och sen gjort upp med henne. Nu har hon fått så mycket mer än hon anser att hon ska ha av mig och ändå "Jag hör av mig när jag ser vad portot går på.." Suck... Nu kan jag ju inte åka och hämta grejerna då jag själv ju sagt att det är okej att hon behåller dem och att vi därmed är kvitt. Iofs har det dykt upp fler saker som jag efterlyste och som finns hos henne, som inte var med på den lista jag sa att hon kunde behålla för att slippa tjafs...

Vi får väl se hur det löser sig. Med ännu mer förlust för mig kan jag tro. Men hästen har det bra och det är jag glad för, skulle aldrig göra något som gjorde att han for illa av det!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 644
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 100
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 012
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp