Häst som inte får gå i hage!

Trygg

Trådstartare
Var och besökte mitt gamla stall häromdagen.

I en av boxarna står ett halvblod. En jättefin häst men den står och väver och sparkar med bakbenen hela tiden.
De övriga i stallet berättar att hästen är svårhanterlig.
Ägaren kallar den dock "känslig"..

Hur som helst så har denna häst helt klart beteendestörningar.

Inte konstigt visar det sig då denna häst aldrig får gå i hage!!

Ägaren tar ut och rider den någon timma max per dag eller så longeras den i paddocken.
23 timmar tillbringas alltså i en box.
Motiveringen till att hästen inte får vara ute är att den kan inte gå med andra hästar och de vill inte göra en egen hage till den för den skadar sig så lätt och får mugg osv..

De vill att hästen ska bli en tävlingshäst.

Jag får svårt att andas när jag ser och hör sådant här!
För mig är det ett grymt djurplågeri och jag kan inte förstå varför inte ägaren ser att hästens beteende är relaterat till ständig boxvila!
Hästen kan inte ens se andra hästar dagtid utan står där ensam i mörkret.
Sedan påstår ägaren att hästen är känslig!
-Känslig!!!!!!!!

Då kom jag och tänka på när jag skulle hyra en box i 2:a hand på Göteborgs Ridhus.
Boxen var till uthyrning i 3 månader och jag, som inte kan rida :D, tänkte att jag och min unghäst skulle stå där och få tillgång till en manege och instruktör som var inkl. i den hutlösa stallhyran.;)

Jag frågar vart hagarna finns och då visar dom mig en sandpaddock där varje häst fick stå 1 timma per dag ensam!!

Jag ställde mig givetvis inte på ridhuset.
Min kille var van vid att vara ute den mesta delen av dygnets timmar.
Jag vet inte om rutinerna är ändrade på GRK nu?

Så nu min fråga till er som faktiskt har hästarna inne.
Jag anser det ju vara djurplågeri men har ju inte lagen med mig så alltså har ni "rätt".

Men hur kan ni motivera att en häst inte får gå i hagen??

Och hur ska övriga stallkamrater till ovan nämnda häst klara av att se på?
Vad kan dom göra?

Vad tycker ni andra, som liksom mig tycker att det är djurplågeri att ha en häst instängd i en box, att man ska göra och KAN man göra någonting ö.h.t?

Ps! Kommer från travet där tävlingshästarna många gånger har ett högt ekonomiskt värde men har hittills inte träffat på en tävlingsindivid som inte har fått gå i hage!
Tvärtom brukar det vara ett krav från kretsen kring hästen att den ska ha tillgång till hage när den är ute och reser/tävlar.
Så kommentarer om att tävlingshästar kan skada sig köper jag inte..
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Fy, vidrigt.

Jag personligen skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag gjorde så mot min häst, om det inte är boxvila av någon anledning. Bara det är jobbigt nog tycker jag, om någon häst måste ha boxvila.

Hade en häst i stallet jag jobbade på som aldrig fick gå ut, av samma anledning som hästen du beskriver, den kunde skada sig. Den reds knappt en timme om dagen kanske 6 dagar i veckan, alltid i ridhus, alltid dressyr. Det var helt fruktansvärt för mig att se, den hästen var som en zombie, glanslös, ledsen och åt dåligt.

Finns det inte plats för hagar ska man inte hålla hästar där, det är ingen mänsklig rättighet att ha häst, man får se till att pallra sig till ett ställe där djuren kan leva väl. Det finns för mig ingen anledning eller ursäkt till att ha en häst inlåst på det sättet, enda gången det är acceptabelt är vid boxvila, eller om man är på tävling över en helg. Då finns ju inte hagar, men då ska man se till att leda hästen ordentligt tycker jag. Plus att de ofta rids mycket under meeting, och det är ju inte varenda dag heller.

Hästar ska vara i hage, den som låser in sina djur borde skämmas. Just den här punkten viker jag mig inte på, aldrig någonsin.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Fy fan...Jag förstår mig inte heller på sånt folk...
För det första så bryr man sig inte om hästen, hur kan man förneka hästen att få vara häst, vara flockdjur, beta och springa?
För det andra så tror jag till 100% att hästen tar 1000 ggr mer skada av att stå i box 23 timmar per dygn. Jag hade ju inte blivit direkt smidig i kroppen av att stå i en box (fast mindre, eftersom jag är mindre än en häst:p) jag hade absolut inte varit glad, snacka om att bli deprimerad och vilja hänga sig...

Blir så j********vla arg så skakar...

Man kan INTE försvara varför man gör så för det är SJUKT SJUKT SJUKT
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Precis min åsikt med!

Stallet har flera hagar. Ingen av dom andra hästarna går ensamma utan är uppdelade på två grupper pga. de olika högivorna.
Dessutom finns det tillgång till andra hagar som den här hästen kan gå i men som sagt, den kan skada sig och den kan få mugg..

Varför finns det lagar om hur hög takhöjden måste vara för hästens välbefinnande men inte att den måste ha en hage?
Jag förstår inte det där..
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

I tyskland är det ganska ovanligt att hästarna går i hage. I alla fall tävlingshästarna och även många av unghästarna.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Ja i Frankrike står dom oxå inne 24/7 och får enbart pelleterat foder, alltså inget hö... Å om man skulle få tag i det till sin häst är det super skitdålig kvaliteé
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men det finns fortf INGEN ursäkt...

Typ, stallet ligger ju mitt i stan, där finns inga hagar... DÅ SKA MAN VÄL INTE HA HÄST HELLER DÅ!!? Eller flytta för guds skull...

Jag kommer på fler saker efter jag har skickat därför blir det maaassa inlägg sorry:o
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Kan bara hålla med!!!!

Skulle aldrig kunna ha min häst instängd 23 timmar om dygnet utan att få dåligt samvete:mad:.

Har dock stått i ett stall där vissa hästar inte fick gå ut alls eller endast någon timme om det var för dåligt väder. Motiveringen var då att hästarna inte ville gå ut. Inte så konstigt iof med tanke på att hagrna var minimala och väldigt upptrampade:(. Om de fick stå inne flera dagar i rad märktes det tydligt att de blev understimulerade och blev betydligt stissigare vid hantering och ridning. Men detta hände bara några få gånger så för det mesta fick de vara ute några timmer per dag iaf:).

Kan förstå vilka störningar en häst som alltid stå inne måste få, men antar att de tillslut blir avtrubbade och vänjer sig.

Många importerade hästar är vana vid att alltid stå inne och trivs inte alls ute i en hage, vilket jag tycker är ganska sorgligt :cry:

Skulle också vilja höra fler motiveringar till varför vissa inte låter sina hästar vara ute.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Håller med. Sånt är otroligt tråkigt. :(

Jag har en klantskalle till häst som sparkar och kliver på sig själv, men jag använder benskydd+boots och så får han vara ute hela dagen ändå. Han har haft två riktigt allvarliga sårskador och dom har han skaffat sig i boxen. :crazy:

Kan dock förstå att dom inte vill ha den i en stor flock, det ökar ju skaderisken markant! Men då får dom ju fixa en egen hage till häststackarn...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jaaa... för den håller ju sig säkert mycket friskare i en box.

Vad sägs om en kampanj där vi kidnappar alla som har hästar i box 23/7 och stänger in dom i en lada med små burar? :idea: Vi kan gå ut med dom i koppel en gång om dagen.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Trygg ang det du skrev om hur stallkompisarna ska reagera på det.
Alltså ingenaning, men det som ofta händre är ju att folk bara pratar bakom rygg, egentligen skulle man tagit den personen rejält(inte våld alltså)...Hon hade fått en sådan fet utskällning av mig om hon stod i mitt stall...Men sådana personer brukar ju förflytta sig till annat stall efter sådana händelser och forsätta precis som vanligt...Man känner sig så fruktansvärt maktlös:cry:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Nej nej, inte gå ut å gå med dom! In i ridhuset å köra ett dressyrpass bara, gärna inspänd, å när dom börjar busa efter att stått stilla så länge får dom en pisk i huvet och ett par sporrar inkörda i revbenen:d
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Då måste vi ha ett ridhus.. hm.. eller så får vi dom att springa runt lite i en volt på fältet..
Inspänning var bra!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag får svårt att andas när jag ser och hör sådant här!
För mig är det ett grymt djurplågeri och jag kan inte förstå varför inte ägaren ser att hästens beteende är relaterat till ständig boxvila!
Hästen kan inte ens se andra hästar dagtid utan står där ensam i

Vad tycker ni andra, som liksom mig tycker att det är djurplågeri att ha en häst instängd i en box, att man ska göra och KAN man göra någonting ö.h.t?

Reagerar ni som svarat i tråden lika starkt på alla katter som 24h/dygn är instängda i en liten lägenhet? Eller på kaniner, marsvin och hamstrar m.fl djur som heller aldrig får "komma" ut. Är det bara hästar ni tycker ska få gå ut?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag tycker faktiskt synd om alla djur som är instängda...Jobbar inom äldrevården och där finns det en maaaaassa stackars innekatter hos tanterna å gubbarna...Funderar varje gång på om ja ska stoppa ner katten i bhn å gå...

Är du galen då kan dom ju sticka:eek::p
fast ja kan ju slänga på ett mördar bett oxå, då har jag nog kontrollen...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag reagerar inte så mycket på katter (själv får min gå ut, jag tycker inte om när de är inne, men...) då en lägenhet ändå erbjuder mycket mer lekar än en box. Och fler timmar med sällskap, om än med en människa.

Kaniner, marsvin, hamstrar etc som sitter inne däremot är jag fullständigt allergisk mot. Min kanin hade hage, gick promenader i koppel och tävlade kaninhoppning. Råttorna fich följa med ut när jag skulle någonstans, sitta i en ficka och med koppel springa på gräsmattor etc. Se saker.

Hamstrar och smådjur hålls ofta i ganska stora burar (med tanke på djurets storlek), mycket leksaker och med undantag på vissa raser, åtminstonde två och två. Är det en liten bur och hamstern inte får komma ut heller, så reagerar jag precis lika starkt. Helt ska de få komma ut åtminstonde på golvet i ett rum med några timmar om dagen. Men är bara buren tillräckligt stor.

En hage är ju inget annat än en stor bur den heller.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Förresten så har visserligen katterna det bättre eftersom dom har större yta å röra sig på! extra extra extra inlägg
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Är du galen då kan dom ju sticka:eek::p
fast ja kan ju slänga på ett mördar bett oxå, då har jag nog kontrollen...

Hänglås och handklovar :D Vi sätter fast händerna bakom ryggen, så kan de inte ta emot och balansera upp om de snubblar :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 952
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 182
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp