Bukefalos 28 år!

Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Åh nej, överlever hon det? :O Inga brytna ben när hon går ute så mycket? x)

*planerar lösdrift, men just nu går de inne på natten eller ett antal timmar per dag, travaren tar så lång tid på sig att äta och så ska de ha en torr plats att ligga iaf några timmar eftersom vi inte har ligghall än.*
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Reagerar ni som svarat i tråden lika starkt på alla katter som 24h/dygn är instängda i en liten lägenhet? Eller på kaniner, marsvin och hamstrar m.fl djur som heller aldrig får "komma" ut. Är det bara hästar ni tycker ska få gå ut?

Det är stor skillnad på en häst och ett marsvin.. Och nu handlar tråden om hästar och inte om varken marsvin eller katter.
Jag förstår inte vad du vill få ut av ditt inlägg ?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

jag personligen reagerar lika starkt på att man även har andra djur inne.
alla djur ska kunna röra sig, andas frisk luft och få vara ute!
annars ska man inte ha dem! oavsett katt, kanin hund eller hamster.
men som en annan sa så tillför det inte ngt till tråden. att den här hästan behandlas på det här viset är vedervärdigt och något måste göras!
kan man inte anmäla varelsen för djurplågeri?


/ en som både har häst, katt, kanin, hund och iller som alla får röra sig.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

*kl*
Det man kan göra är att lobba för ändring i djurskyddslagstiftningen:

Ring och anmäl till miljökontoret i kommunen. Det spelar ingen roll att det inte finns en paragraf för det- anmäl om djuret mår dåligt!

Lobba på politiker och GÖR NÅGOT ÅT RIDSPORTSFÖRBUNDET!!! Det är hästfolkets lobbyförening- se till att de speglar inte bara tävlingsintressen utan även djurens intressen!!
Lobba så att HÄSTUTBILDNINGARNA lär ut att det INTE är ok att ha sina hästar instängda 24/7!! Allt från lilla ridskolan ute i bushen till strömsholm- för att ändra människors syn på djuren måste förebilderna och huvudpersonerna bli bra på just detta.

LOBBA PÅ TÄVLINGSFOLKET! Lyft fram de högpresterande tävlingshästar som GÅR UTE, gör en reklamkampanj med högpresterande tävlingsryttare som lobbar för utegång...

Bojkotta tränare som inte släpper ut sina hästar! Som gräsrötter har vi viss makt... faktiskt.

Sätt er i globen på horseshow med banderoller "Låt alla hästar gå i hage!"

Det spelar ingen roll att jag som "nördig" hemmaryttare med barfotahästar utan bett säger åt folk att deras hästar mår bäst av att gå ute i hage/flock, det måste komma från någon de ser upp till!

so people, sluta gnälla, ACTION!

/Migo
barfota, lösdrift och klickerträningsflumm...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

från wikipedia:
Lobbying eller lobbning (från engelskans lobby) innebär att intressegrupper i organiserad form framför sina åsikter till de politiska makthavarna.

(Lobba= aktivt verb av lobbying)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag som travhästägare håller med dig om att travare måste få kunna vara ute, vilket det också är fallet.
Det är ju så självklart som korvspat.:angel::)

Hur ska den hästen kunna "lea" på sig om den står i box nästan hela tiden. VANSINNE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:devil: :devil: :devil:

Det är ju helt enormt vilket dåligt omdömme denna person har.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Reagerar ni som svarat i tråden lika starkt på alla katter som 24h/dygn är instängda i en liten lägenhet? Eller på kaniner, marsvin och hamstrar m.fl djur som heller aldrig får "komma" ut. Är det bara hästar ni tycker ska få gå ut?

Personligen tycker jag att alla individer ska må bra. Om den här hästen mår uppenbart dåligt av att vara inne utan sällskap hela dagarna bör den få en förändring. Om jag sett det hade jag anmält saken.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Till alla:

Vad tycker ni om det här då? Om vi har en 10 årig häst från till exempel tyskland som aldrig har fått vara ute i hage, förutom i lösdrift som föl. När den kommer till Sverige och man släpper ut den i hage så totalt hatar den det. Den springer längst staketen, blir svettig och orolig och vill bara in. Detta beror inte på att den inte förstår, är rädd eller liknande utan bara att den inte tycker om att vara ute i hage.

Ska man då tvinga den vara ute x antal timmar om dagen för att det är naturligt för hästar att gå ute, och då ska den minsann gå i hage annars är det synd om den? Är det inte mer synd om dom att tvinga ut dom fast dom hatar det, som i till exempel ösregn och blåst då dom bara står vid grinden, griniga och sura?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Om, jag säger OM, en sådan häst finns, är det upp till ägaren att miljöträna den. Jämför med människor som varit inlåsta på institution i ett helt långt liv och plötsligt släpps ut.

Jag antar att du förstår vad man menar i tråden? :smirk:

LIA
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Man får väl ge den lite tid att vänja sig, men fortsätter beteendet så får man ju ta in den. Sen beror det väl lite på vad det är för hage, det är säkert roligare in en lite större hage med gräs än en liten upptrampad lerplätt. Man borde försöka hitta nåt som den trivs med.
Kanske lösdrift då den varit med om det som föl, och kan gå in om den vill det.
Men ge den lite tid, någon månad iaf, att vänja sig. Går det inte så går det inte.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Till alla:

Vad tycker ni om det här då? Om vi har en 10 årig häst från till exempel tyskland som aldrig har fått vara ute i hage, förutom i lösdrift som föl. När den kommer till Sverige och man släpper ut den i hage så totalt hatar den det. Den springer längst staketen, blir svettig och orolig och vill bara in. Detta beror inte på att den inte förstår, är rädd eller liknande utan bara att den inte tycker om att vara ute i hage.

Ska man då tvinga den vara ute x antal timmar om dagen för att det är naturligt för hästar att gå ute, och då ska den minsann gå i hage annars är det synd om den? Är det inte mer synd om dom att tvinga ut dom fast dom hatar det, som i till exempel ösregn och blåst då dom bara står vid grinden, griniga och sura?

Men nu hadlar inte tråden om en tysk häst. Jag tycker att garen ska ta sitt ansvar och träna den i så fall. Ska vi inte rida in 3 åringar heller bara för att dom inte har haft sadel på sig?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Är det inte mer synd om dom att tvinga ut dom fast dom hatar det, som i till exempel ösregn och blåst då dom bara står vid grinden, griniga och sura?

Off topic och till alla:
Är det fler än jag som tänkt på att grinden inte bara är närmast stallet, utan ofta är närmast där det händer saker? Kanske vill de hästar som ofta står vid grinden inte in utan bara vara med och se något hända.
Eller så vill de ha mat för det finns inte i upptrampade leriga hagar :P
Är hagen fin med gräs och lite variation, så brukar de allra flesta hästar tycka om att vara ute oavsett väder. Är min erfarenhet.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Hagarna i dessa fallen är stora som fotbollsplaner med dels upptrampat leriga delar, kuperad mark, mkt gräs på vissa ställen och till och med en "minidamm"..Men dom trivs ändå inte ute. Ska man ändå "miljöträna" dom som ni tycker?

Tillagt: Och grindarna är inte närmast stallet.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

ja. Det är mycket i hästens organism som är beroende av rörelse för att fungera.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

ja, det är mycket vitkigt för deras fysiska välbefinnande att de får röra sig, den psykiska biten går att jobba med och är betydligt billigare än alla vet. kostnader som lär komma av att ständigt vara inne.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Inte för att detta rättfärdigar att ha hästarna inne i en box dygnet runt men...
När jag va iväg på praktik i Österrike hos en av beridarna på spanska ridskolan i Wien så va det en hemsk syn jag såg... Stallet låg mitt inne i en by. Det fanns INGA hagar bara ett ridhus och en paddock (som inte fick användas till "hage" eftersom den skulle hålla sig fin till ridning). På anläggningen stod det ca 60 hästar, dom flesta hingstar. Det fanns hästar instoppade i varenda hörn och boxar utanpå dom vanliga boxarna alá slarvigt hemmabygge. Vi va mellan 4-6 som red hästar hela dagarna. Så nästan alla hästar fick gå ca 30-40 min varje dag.. Men alltid i ridhuset eller på ridbanan. 90% av alla hade liggsår på armbågar och hasor för "hästar behöver inte mer strö", det ska vara lättmockat. Det va ca 1-2cm spån i boxen.
Sättet att lära en häst gå passage och piaff va genom att två medhjälpare gick med en varsin stör/lång pinne och slog på fram och bakbenen så hästen lyfte benen ordentligt..

En fanns gaaaaaaammal ponny som va helt blind som hade en hemmagjord box som va ca 1,5 kvm stor triangelformad box (va egentligen en "dörr" som va ställd mot ett hörn). Där inne stod han dag ut och dag in. Den reds inte. 1-2 ggr i veckan tog ägaren till stallet med den till ridhuset plus en annan ponny och släppte dom lösa i 10-15min. Den stackars blinda ponnyn snurrade som an tok runt i cirklar och panikgnäggade tills den andra ponnyn kom så han kunde följa efter den.

Det va dom värsta veckorna i mitt liv innan jag gav upp och åkte hem och anläggningen ägdes av en av dom mer välkända/äldre beridarna på ridskolan.. Då undrar man ju om det inte finns någon lag alls i vissa länder..

Här hemma har vi hästarna ute så mycke det bara går. Från tidig morgon tills mörkret kommer.. Och dom mår bara bra av det.. Men då är dom nöjda och vill oftast komma in.

Om hästarna inte klarar av att gå med andra, skaffa en egen hage eller sälj hästen till någon som kan hantera den. Det kan ju inte vara bra för deras ben att ha sån stillastående belastning typ 23 tim/dygn... Eller?!

Sen finns det ju hästar som verkligen INTE vill vara ute utan gillar den bekvämlighet som finns i stallet.. Dom tycker jag lika synd om att behöva gå ut!

Muddson
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som inte får gå i hage!

knapplån*

jag har inte orkat läsa hela tråden, många trådar är ju flera sidor. men jag har läst marjoriteten.

Det kommer en lag 1januari 2009 om att hästar måste få vistas ute varje dygn. (om inte vet. sagt annat)

Och våra travare får gå ute nästan dygnet runt, med vindsydd + täcke på nätterna.
Det är ju en självklarhet!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Och hur mpnga timmar skulle det i så fall röra sig om då? Jag kaN inte av olika andledningar ha endel av mina hästar ute från morgon till kväll i feb/mars. Eller vid dåligt väder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 373
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
985
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp