Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men vi ska fortfarande inte glömma det TS skrev. Att denna hästen står och väver,väver och väver. Den sparkar även med benen för att få igång cirkulationen.

Absolut! hästen visar TYDLIGT tecken på STRESS!

Som jag skrev från jordbruksverket..."Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med T.ex. får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad"

"Trygg": Jag håller fast vid vad jag skrev förut...Hör med kommunens Djursk.insp...Jag e nog tjatig i många öron..elle ögon...men så här ska inte hästen behöva ha det...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Vad säger ni om detta då:

en ponny som gått på lösdrift i 6 år med flock, men tillgång till mat o skjul. När han kom till oss och fick en egen box så fick vi dra honom från boxen och han ville absolut inte vara i hagen. Efterhand blev det bättre och bättre, men var det dåligt väder ville han vara inne. Han ville vara ute 30min till ca 5 timmar om dagen, han talade tydligt om när han ville in igen.

Min storhäst går ute i gruspaddock, han kommer från holland och är nog inte så van vid hage, han gillar det vid fint väder, regnar det får han panik och vill till varje pris in.

Nu säger jag absolut inte att det är så med den ponnyn men jag vet en familj som ansåg sig rädda en ponny från en lösdrift.
Ponnyn var van vid fri tillgång på grovfoder samt att den var ranglåg.

De hävdade bestämt att ponnyn ville vara inne!
Dom svåra åren var över nu.
Vi andra såg det som inte dom lade märke till.
Att ponnyn fick ingen mat i hagen medan det i boxen alltid fanns hö!:rofl:

Ang. din stora häst så är det så sorgligt när dom inte har fått vara ute som riktiga hästar!
Men om han går i en stor gräshage med sina kompisar, bryr han sig lika mycket om regnet då?
Och hur gör du om det börjar regna om du rider ute..eller är det bara i hagen han får panik av regn?

Frågar vänligt nyfiken!:)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är jättebra att du tjatar!

Det är bara det att jag känner mig så kluven.
Är en fegis.
Skulle så ha velat prata med ägaren innan jag i så fall ringer till Miljö och Hälsa på kommunen.
Känns så ynkligt att inte rakryggad stå och tala om för ägaren vad man anser och att man kommer kontaktar djurskyddsinspektören i det här fallet..

Förstår ni vad jag menar?:o
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är jättebra att du tjatar!

Det är bara det att jag känner mig så kluven.
Är en fegis.
Skulle så ha velat prata med ägaren innan jag i så fall ringer till Miljö och Hälsa på kommunen.
Känns så ynkligt att inte rakryggad stå och tala om för ägaren vad man anser och att man kommer kontaktar djurskyddsinspektören i det här fallet..

Förstår ni vad jag menar?:o

Japp..
Jag har själv många "specialare" i mitt stall...o inte många gånger har man sagt nåt..tyvärr...svårt oxå med sånna här "fall" där hästen inte Direkt blir misshandlad.
Om du försöker prata med de andra i stallet o försäkra dig att någon står bak dig...Tror du det skulle kunna gå?
Jag vet inte hur allvarligt de tar på sånt här(inspektörerna)...men om det blir tillräckligt många som säger nåt o de kan få till oanmält besök så kanske....
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Han gick i stoora hagar både med och utan kompis och ville ändån in även om där inte var mat, då gick han o la sig. Vi köpte också en annan från samma flock, han ville aldrig vara inne, knappt så han ville in på kvällen när det var mat.

Han får inte gå i stor gräshage med massor med kompisar. Han är inte glad när det regnar när jag rider heller nej, han accepterar att han måste gå men inte mer. Tilläggas kan att det är en häst som har vandrat runder då folk inte klarat av honom i ridningen. Nu är han lugn och harmonisk i blicken till skillnad mot innan och han trivs här och det märks tydligt på honom. Jag skulle inte släppa ut honom i flock eller i stora gräshagar då han inte har gått i sådana innan och vi äger bara halva hästen.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Tydligt är då att din häst mår super då han är lugn o är allmänt trygg...jag har då aldrig sett en stressad häst som har lagt sig ner...

:banana:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Tack för svaret!:)

Jag fortsätter att fråga dig för jag är så nyfiken på dina tankegångar.
Tänker ofta "varför?" när jag kör förbi vissa stall där hästarna står täckade i en fyrkantig grushage när det finns stora gräshagar bredvid.

Jag själv skulle inte klara av att ställa min häst ensam i en liten grushage och jag är fostrad med att hästar ska gå i hage oavsett om dom är mitt i tävlingskarriären och de facto i pengar mätt är mycket värdefulla.

Så du får ursäkta om jag använder dig nu som dörröppnare!
(vill återigen understryka att det finns inga rätt eler fel utan bara olika syn på vad som är bra för hästen! Inga påhopp från min sida alltså!)

Du säger att han inte får gå i gräshage med kompisar.
-Varför?

(dvs. är du/ni rädda för att han ska skada sig eller vad ligger bakom?)

Vidare skriver du att du aldrig skulle släppa honom tillsammans med andra i stor hage då han aldrig har gjort det innan!
(jag antar att ägaren till den andra hälften är av samma åsikt som dig?)

Det argumentet förstår inte jag riktigt.
För då skulle du ju inte ha ställt honom i en grushage heller i o m att han aldrig hade stått så innan.

Då skulle vi aldrig ha ändrat villkoren för våra hästar (ridit in dom, transporterat dom, tävlat dom, täckat dom osv osv) om vi hela tiden hänvisar till tidigare förhållanden om du förstår vad jag menar.

En diskussion i all vänlighet!:love:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Tydligt är då att din häst mår super då han är lugn o är allmänt trygg...jag har då aldrig sett en stressad häst som har lagt sig ner...

:banana:
Inte jag heller. Måste vara bökigt att ducha av en sådan vatten rädd häst.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Tack för svaret!:)

Jag fortsätter att fråga dig för jag är så nyfiken på dina tankegångar.
Tänker ofta "varför?" när jag kör förbi vissa stall där hästarna står täckade i en fyrkantig grushage när det finns stora gräshagar bredvid.

Jag själv skulle inte klara av att ställa min häst ensam i en liten grushage och jag är fostrad med att hästar ska gå i hage oavsett om dom är mitt i tävlingskarriären och de facto i pengar mätt är mycket värdefulla.

Så du får ursäkta om jag använder dig nu som dörröppnare!
(vill återigen understryka att det finns inga rätt eler fel utan bara olika syn på vad som är bra för hästen! Inga påhopp från min sida alltså!)

Du säger att han inte får gå i gräshage med kompisar.
-Varför?

(dvs. är du/ni rädda för att han ska skada sig eller vad ligger bakom?)

Vidare skriver du att du aldrig skulle släppa honom tillsammans med andra i stor hage då han aldrig har gjort det innan!
(jag antar att ägaren till den andra hälften är av samma åsikt som dig?)

Det argumentet förstår inte jag riktigt.
För då skulle du ju inte ha ställt honom i en grushage heller i o m att han aldrig hade stått så innan.

Då skulle vi aldrig ha ändrat villkoren för våra hästar (ridit in dom, transporterat dom, tävlat dom, täckat dom osv osv) om vi hela tiden hänvisar till tidigare förhållanden om du förstår vad jag menar.

En diskussion i all vänlighet!:love:
Men så säger ju mina bekantar med. Den hästen har aldrig stått på stall. Den har bara gått på lösdrift så därför byggde vi det. Men frågar man dom sen om dom aldrig ska rida in 3 åringen så svarar dom minsann -jo självklart. Påpekar man då att men du, hästen har ju aldrig blivit riden. Varför utsätter ni den för det när ni inte vill ha den i en box. Då kan hon minsann inte få fram ett pip alltså. Skum dam den där.....
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

fyy va arg ja blir.. att folk kan va så korkade!:eek:
Ja kan inte fatta att nån kan försöka säga att de e bättre för hästen att vara inne i en box när den är van att vandra i det fria i flera flera timmar. egentligen skulle inte hästen stå i en box överhuvud taget utan skulle gå på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, men de e pga av oss o alla krav vi har som vissa hästar måste stå inne för de e för svårt för oss att träna annars. Men hästen bör iaf gå ute så mkt som möjligt och i tillräckligt stora hagar så de kan springa runt och leka och röra sig som de vill.. även om nån nu har fått för sig att hästen inte klarar av att gå med andra hästar (:confused:) Om nu hästen måste stå ensam så ska den iaf kunna vara ute i en hage och kunna se andra hästar.

Förresten.. Är de inte lag på att hästarna inte får stå ensamma nu? Då tycker ja inte att man ska ha en häst instängd i en trång box och dessutom inte ens kunna SE en annan häst!!!!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Tacka vet jag BARFOTAGÅNG och LÖSDRIFT!
lösdrift har jag tyvärr inte än, men kommer med all sannolikhet att bli när jag har eget stall!
min häst går ut så tidigt som möjligt och kommer in så sent som möjligt! Nästan alltid utan täcke och fri tillgång på mat!
Han är LYCKLIG!
inget kolik o inga ovanor här inte!
Hästar är inte gjorda för att vara inne! när vi stänger in dem på natten tvingar vi dom att leva som OSS! hästar sover inte hela natten som vi så fort det blir mörkt. de sover korta stunder utbrett över hela dygnet!

hoppas fler får upp ögonen!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

det är nog helt fel att ha ie hästen nästan dygnet runt! Jag håller helt och hållet med dig.
men jag har ett tips till er som inte vill ha hästen ute.
bygg om hage så att hästen slipper in i en box om den vill.. eller ett litet skydd i hagen där den kan äta hö. min hät var vädigt nervös i hagen och sedan byggde vi om hagen så att hon slapp in i boxen och nu är hon mycket lugnare!:)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det är helt sjukt. Klart djurplågeri!
Men jag undrar oxå hur ägarna tänker...altså, dom säjer att hästen är "känslig" men hur f..n tror dom att hästen kan bygga upp nåt som helst immunförsvar, starka leder mm. mm när den bara får stå inne o glo hela dagarna??!
O dessutom måste dom väl innerst inne tycka synd om sin häst? eller??... tänk speciellt sånadär underbara vår-dagar när solen värmer o fåglarna kvittrar o man bara vill va ute hela dagen.. Jaha, då står hästen inne i ett mörkt stall. Hur kul är det då?
Jag blir så trött på sånthär. Finns det ingen djurskyddsregel om utevistelse?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag erkänner att jag inte har läst hela tråden men jag vara bara tvungen att skriva ett inlägg ändå.

När jag hade kanin delade hon box med min ena ponny och hade en "bur" i boxen så att hon kunde gömma sig om hon ville, dvs gå in och ut som hon ville. På morgonen när hästarna gick ut sprang hon lös på stallplanen den timmen det tog med utsläpp åt allihop och sedan in i boxen ensam.

Vi tvåtiden när jag kom hem från skolan var jag ju i stallet och ngn gng under eftermiddagen tog vi en promenad eller tränade kaninhoppning. Vid insläppet fick hon också springa lös. Drömmen för en kanin tror jag :)

Katterna släpper vi självklart ut. Snarare tvärtom att vi inte vill ha dem inne så mkt.

Hästarna gäller samma sak. Har man ingen haga ska man inga hästar ha!

Mvh Jate Volim
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

(Har inte läst hela tråden men var tvungen att skriva ändå)

Jag praktiserade på en ridskola förut. Det fanns ett litet antal hagar, varav tre sand/lera. Ridskolehästarna gick ute en timma på morgonen i sandhagarna, man kunde ju ha trott att privathästarna hade det bättre, men inte det - de gick ute max 3h. En och en oftast, annars högst två.

Sen var det då två privathästar, som alltid stod inne. Jag frågade då "stallvärdinnan", och hon sa (lite generad) att ägaren inte ville riskera att hästarna blev sjuka/skadade, men så tillade hon snabbt att skötare faktiskt var ute med hästarna på promenad varje dag i en timma.

Jag blev chockad - aldrig ute i hagen? Var ute en timma per dag?
Vilket liv.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Absolut djurplågeri. Blir bara så konfunderad över att alla tycker det e så synd om hästarna som har det så här men ingen verkar tänka på hur det e med våra kor grisar mm. Det e minst lika synd om dom....
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jo visst behandlar vi korna fruktansvärt. Men dom går i allafall i ofta på stora lösdrifter och kan kila och busa lite med kompisar. Men rätt? Nä. Vi hade våra kor ute i hage varje dag. Året om.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

En häst som står instängd som du beskriver det, får givetvis ngn form av beteendestörning. Om man har en häst som man är så "rädd" om att man väljer att låsa in den hela sitt liv då är man sjuk i huvudet på ngt vis. Det finns ingen-- ingen bra motivering till att låsa in en häst mer än när den är allvarligt skadad och måste ha boxvila för det.

Hästar ska gå ute i stora hagar året om, så många timmar om dagen som det bara är möjligt, vi kan täcka hästen om vädret är dåligt så det finns inga ursäkter alls för att ej släppa ut sin häst.

Jo skador kan dom få och mugg mm mm, men det är smällar man få ta om man har en häst.

En häst som får galoppera och busa med sin kompis/kompisar och därutöver få stimulerande arbetsuppgifter är en lycklig häst och den lever så länge den lever med eller utan skador. jag tycker att man ska anmäla en sådan här sak man får inte bara stå tyst och se på!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 141
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp