Häst som inte får gå i hage!

Sv: Häst som inte får gå i hage!

Tragiskt! :mad:
Finns det inte lagar som säger nåt om en hästs utevistelse?:confused:
Skam åt alla människor som ser sina hästar som ett redskap för att nå egen framgång istället för att se till hästens behov.
Skäms!:devil:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

De som är är ju att hästarna fungerar bättre fysiskt om de går ute mycket, leder o muskler är i rrelse hela tiden o benenskrittas av ordetligt efter ridning. Gallor blir mindre o mjukare på hästar som går ute mycket, mjölksyror arbetas bort, hästen får nt träningsvärk dagen efter...Däremot är jag int fult motståndare till att hästar int får gå ute hela dagarna,.. Dock måste de få gå ute några timmar iaf...Om man är rädd om hästen, sätt på benskydd ,..är man rädd att den ska bråka med andra låt denstå sj i en hage...,men då med andra hästar som den kan se, ev röra vid över staketen...

Varför skulle de billigarehästarna skada sig mindre än de dyra...??:crazy::confused:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Varför skulle de billigarehästarna skada sig mindre än de dyra...??:crazy::confused:

Det gör de inte. Däremot tas mindre skador som många aldrig ens upptäcker omhand på elithästarna. Dvs även småskador uppmärksammas och allt görs för att förebygga dem till skillnad mot på "vanliga" hästar.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag har också haft min häst uppstallad så :mad: Hästarna ville säkert gå ut, även om hagarna var upptrampade gyngflyn ibland. Men stallägaren ville inte leda hästar ut och in i regnet, det var det det handlade om.

Immer

Ja dessa hästar ville nog oxå gå ut men inte in i de jätteleriga hagarna:(. Men det var bara två av sex hästar som fick stå inne resten släpptes ut i ur och skur:D. Skulle bli väldigt arg om jag hade kommit till stalet och upptäckt att min häst hade stått inne hela dagen:mad:
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

är det inte lag på att hästar måste gå ute minst 6h/dygn ?? :confused: iaf på ridskolor ? jag har för mej att det är så iaf ....
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Det har kommit en ny lag om att hästar i spilta bara får stå inne 16 timmar..
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Jag hoppas detta är lagligt...men jag citerar från jordbruksverkets sida::angel:
Från och med den 1 Augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med T.ex. får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

Ang.utevistelse:
Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.

Från den 1 Augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i undantagsfall kan rastningen ske i ridhus eller paddock.

Detta är sådant jag hittat på Jordbruksverkets hemsida. Vet ej hur reglerna lyder idag. Men att hästar inte ska lida psykiskt eller fysiskt är ju sådand som gäller vid all hästhantering. Tex. regler vid att hålla häst i spilta är speciella så det finns nog regler vid att ha häst i box med. Ring och hör med din kommuns djurskyddsinspektör.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

:eek:


Själv går min häst ute 24/7 med 5 andra i sin flock, sen finns det 13 hästar till runt om. :eek: Usch. Jag mår illa!
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Zab: Stämmer bra det...!... TOTALT 16 timmar oxå!

Undrar hur många som följer det.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Nej, det tror jag inte. Varför borde jag vara det? Vad gör fälttävlandshästar bäst? Gärna för att de tycker det är roligast?

För att fler akuta olycksfall sker i terrängen under FT än på dressyrbanan kanske?
Jag kan bara inte förstå hur man kan tycka att det är farligt för dem att gå i hagen men inte att hoppa fasta hinder. Olyckor kan väl hända lika lätt där?

Det jag tycker är underligt (obs. gäller inte dig) är att man glatt tar riskerna när man hoppar fasta hinder men inte risken att släppa ut hästen i en hage med en kompis. Då är det väl inte själva hästen man bryr sig om ifall den blir skadad?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Nej, det tror jag inte. Varför borde jag vara det? Vad gör fälttävlandshästar bäst? Gärna för att de tycker det är roligast?

Måste bara säga att när man ser en fälttävlanshäst med sin ryttare galoppera utav rena f-n på en åker...GUUUD vad härligt!! Hör nog inte hit...men jag var bara tvungen... :)
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Stallkatten är ofta inomhus och jag skulle vilja ha den i bur ibland o, för jäklar vad den kan riva uppochner på lägenheten, ja ibland med lite hjälp an hunden, men han har ju hundgården då.

Då det gäller mina hästar så går de i lösdrift (aktiva travare) och är sällan inne alls, mitt hjärta skulle brista av att ha dem inne i en box dygnet runt itsället... Tyvärr tror jag inte att detta är så ovanligt, inte bland dyrbara ridhästar iaf.... Borde vara straffbart.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Oh, vart fick jag lägenheten ifrån?! antagligen mitt "scitsofrena" (kul stavning, va) hälft.. Jag bor ju i hus sen 3 år...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Vad säger ni om detta då:

en ponny som gått på lösdrift i 6 år med flock, men tillgång till mat o skjul. När han kom till oss och fick en egen box så fick vi dra honom från boxen och han ville absolut inte vara i hagen. Efterhand blev det bättre och bättre, men var det dåligt väder ville han vara inne. Han ville vara ute 30min till ca 5 timmar om dagen, han talade tydligt om när han ville in igen.

Min storhäst går ute i gruspaddock, han kommer från holland och är nog inte så van vid hage, han gillar det vid fint väder, regnar det får han panik och vill till varje pris in.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

fy fan vad vidrigt!
det är djurplågeri och jag tycker att det ska polisanmälas.
men finnas det inte en lag mot att hästar måste få va ute minst 2timmar daglige´n??
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Zab: Stämmer bra det...!... TOTALT 16 timmar oxå!

Undrar hur många som följer det.

För tillfället har vi ju 4x6m boxar... och ibland händer det att hästarna står inne upp till 13 timmar..
Men snart nog blir det lösdrift för dom.

KL
Börjar inte lagen gälla förräns 2010? :eek: trodde det var tidigare iaf.. så folk har ändå 3 år på sig att fixa hagar eller boxar.. Eller var det bara det där med att röra sig fritt i alla gångarter som kom 2010 och inte det där med spilthästar som ska stå max 16 timmar?
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Reglernas datum är hämtade från Jordbruksverket...Jag är rätt säker på att de reglerna finns nu men kanske inte lika hårda...jag letade lite men hittade inga regler för nutid just då...
Jag är ofta ute på de sidorna o vet att jag läst om de reglerna tidigare..

Tror kanske de bara skärps from det datumet..kanske..svårt...
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Hittade sidan jag sökte efter...
Från djurskyddsmyndighetens sida:

"Djurskyddsmyndighetens styrelse har beslutat nya djurhållningsregler för hästar. Föreskriften träder i kraft den 1 augusti 2007 men flera bestämmelser har treåriga övergångstider. Därmed kommer det att ta fram till 2010 innan hela regelverket verkligen börjar gälla."
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Vad säger ni om detta då:

en ponny som gått på lösdrift i 6 år med flock, men tillgång till mat o skjul. När han kom till oss och fick en egen box så fick vi dra honom från boxen och han ville absolut inte vara i hagen. Efterhand blev det bättre och bättre, men var det dåligt väder ville han vara inne. Han ville vara ute 30min till ca 5 timmar om dagen, han talade tydligt om när han ville in igen.

Min storhäst går ute i gruspaddock, han kommer från holland och är nog inte så van vid hage, han gillar det vid fint väder, regnar det får han panik och vill till varje pris in.

Om detta säger jag, låt dem välja själva.
Det är det lättaste för alla parter.
Finns det möjlighet att leda hagen till stallet och göra öppning för dem, får alla som de vill.
Hästarna brukar söka skydd när de behöver om de har möjlighet till det.
 
Sv: Häst som inte får gå i hage!

Men vi ska fortfarande inte glömma det TS skrev. Att denna hästen står och väver,väver och väver. Den sparkar även med benen för att få igång cirkulationen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 968
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 183
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp