Bukefalos 28 år!

Häst som kissar i höt.

Inka-90

Trådstartare
Jag har ett litet problem.
Jag har 3 hästar o alla går i samma hage, häst 1 är överviktig och lättfödd, häst 2 är normal och häst 3 är smal och svårfödd.

När jag lägger ut hö i hagen så går häst 1 och kissar i en höhög och går vidare och äter i en annan hög och då vill inte de andra hästarna äta i den högen så de äter de andra, när det bara är den högen som hon kissat i kvar så äter häst 1 upp den, alltså får hon mycket mer mat än de andra 2 och det är hon som behöver minst.

Vad ska jag göra?
jag har provat att lägga ut halm som hon kan kissa i, och hon kommer från en välhamlad box, hon gör så för att få mer mat.

det enda jag själv kommer på är att dela på dem så häst 1 får gå själv o kan kissa i sitt hö bäst hon vill.
men jag tycker så synd om dem, de trivs ju så bra ihop, så jag vill egentligen inte sära på dem.
 
Sv: Häst som kissar i höt.

kanske bygga en liten inhägnad i hagen som häst 1 kan stå i när dom äter? och sen gå ut till den vanliga. om du har tid att flytta runt iofs.
 
Sv: Häst som kissar i höt.

Tipsar om fodergrind. Så kan du sära på hästarna när de äter, men de får gå ihop annars.

Om du har den som som kissar i foderhagen så kan du ju göra något tråg att ha höet i, så det inte blir kissat på lika enkelt. Det kan ju inte vara så trevligt att äta det.
 
Sv: Häst som kissar i höt.

Tipsar om fodergrind. Så kan du sära på hästarna när de äter, men de får gå ihop annars.

Om du har den som som kissar i foderhagen så kan du ju göra något tråg att ha höet i, så det inte blir kissat på lika enkelt. Det kan ju inte vara så trevligt att äta det.

Ett tråg låter ju som ett bra alternativ. Man kan ta ett badkar som man sätter två störar i (Borrar eller svetsar, jag har ingen aning) på så sätt så blåser inte höt ur eller hästarna kan putta ut det så lätt...

MVH
 
Sv: Häst som kissar i höt.

Har haft sama problem en gick ock kissade i höt. Löste det med foder låder;)
Byggde egna
 
Sv: Häst som kissar i höt.

Vilken knäpp häst! :D


Lägg fodret i någon sorts lådor som sagt, och inte direkt på marken!

Gör hästen likadant om du lägger fodret i många högar? Det känns som att den gör så för att den anser att den får för lite mat :p
Den borde väl inte gå och kissa i 4-5 högar tänker jag..
Om du lägger det i mindre högar så får ju hästen inte i sig lika mkt som om du lägger det i stora högar..
 
Sv: Häst som kissar i höt.

att den kissar i höt beror inte på att boxen är dåligt rengjord,det är en rang-grej! Min häst gjorde likadant, de lär sig att om de kissar i höet så får de det för sig själva. håller med tidigare, skaffa hölådor. bara några decimeter från marken,det är inte bra om de äter för högt heller.Hästar är ju trots allt gjorda för att äta från marken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 321
Senast: Twihard
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 739
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp