Bukefalos 28 år!

häst som sticker

Smurfoff

Trådstartare
har en islandshäst på 14 år..han hade rätt dålig kondis förut men vi har börjat rida honom dagligen och han har fått upp sin kondis. nu till problemet, han har börjat sticka och blivit otroligt stark (lyssnar inte på bettet, hur mycket man än drar) min mamma var på långritt idag och han stack och sprang nästan ut på en stor trafikerad väg, som tur var så fick mamma stopp på han tillslut men hon fick dra otroligt mycket så han fick sår i munnen ..

vi har vanligt tre-delat bett på honom, vi har provat passoabett och han lyssnar inte på de heller utan drar endån.

hur kan man göra så han inte sticker? vill ju inte slita sönder munnen på honom ..har provat göra volter men inte så lätt i fullt sken då han kan ramla omkull .. han springer inte för att han är rädd utan för att han tycker det är kul . något man kan använda som får han att sluta sticka?
 
Sv: häst som sticker

Han kanske får för mycket energi i maten eller så får han för mycket mat och jobbar för lite. Min islänning kan också vara så där och då har jag lakt en stor volt som jag gör mindre och sen ibland rider jag med stångbett och då lyssnar han lite mera.
 
Sv: häst som sticker

Man kan oxå börja fundera på om han inte sticker för att t.ex. sadeln inte passar honom utan gör ont? Och hästar kan även sticka för att bettet gör ont. Hästar är flyktdjur och springer ifrån det som skadar dem.

1. Låt kontrollera hästens tänder
2. Låt kontrollera så sadeln passar
3. Ta ut en equiterapeut att känna igenom hästens kropp.


Min gamla sköthäst (islänning) skenade titt som tätt i början. Jag bytte till starkare bett, både pessoa och sedan isländsk stång. Inget hjälpte... Först när jag bytte ner och började rida bettlöst så slutade han. Hos tandläkare visade det sig senare att han hade en snedhet i käken som åtgärdades. Hans sadel visade sig oxå vara helt fel, bomortspetsen på höger var av! Den hade stuckit honom rätt ner i manken... Som ryttare skäms man för att kallat hästen idiot och galen när han egentligen bara hade ont... :crazy:
 
Sv: häst som sticker

sadeln är utprovad hos en sadelutprovare och sitter perfekt på honom . sen sticker han bara när man rider med andra hästar för han tycker det är kul . när man rider själv så brukar de inte va några problem . isåfall mot hemvägen kan han sticka .
 
Sv: häst som sticker

Lösningen på min, var att träna lydnad. Både på marken och uppsuttet.
Har alltid ridit på treledat bett, jag provade ett rakt lite böjt pelham förra året men det tyckte hon inte om alls!

Inga högre tempon ute med andra hästar förrän han är tillräckligt lydig.

Det är inte alltid hästen sticker för att den har ont. Självklart bra att kolla upp det först men är allt annat ok så är det nog mer en lydnadsgrej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst som sticker

har en islandshäst på 14 år..han hade rätt dålig kondis förut men vi har börjat rida honom dagligen och han har fått upp sin kondis. nu till problemet, han har börjat sticka och blivit otroligt stark (lyssnar inte på bettet, hur mycket man än drar) min mamma var på långritt idag och han stack och sprang nästan ut på en stor trafikerad väg, som tur var så fick mamma stopp på han tillslut men hon fick dra otroligt mycket så han fick sår i munnen ..

vi har vanligt tre-delat bett på honom, vi har provat passoabett och han lyssnar inte på de heller utan drar endån.

hur kan man göra så han inte sticker? vill ju inte slita sönder munnen på honom ..har provat göra volter men inte så lätt i fullt sken då han kan ramla omkull .. han springer inte för att han är rädd utan för att han tycker det är kul . något man kan använda som får han att sluta sticka?


provat hackamore? funkar perfekt på min. och träning, gärna med andra hästar. låt han skritta över fälten, och ta det lungt, få honom att lyssna på dig. detta funkade för mig. lycka till.
 
Sv: häst som sticker

hästar är flyktdjur, så vad gör dem då det gör ont?
Dom försöker bli av med det.

kolla så att din häst mår bra.
 
Sv: häst som sticker

om hästen mår bra och sånt kan du ju träna på one-rain-stop.
Så fort han börjar ta komandot gör du detta.
Du gör one-rain-stop genom att dra i ena tygeln så att han "kysser stigbygeln". Hästar är inte dumma och väljer inte självmant att gå omkull så han gör nog allt för att hålla balansen = saktar ner. :)
Denna övning kan utföras i alla gångarter.
Eftersom det går ut på att hästen böjer halsen kan han heller inte spänna sig. ;)
 
Sv: häst som sticker

:rofl:
har en islandshäst på 14 år..han hade rätt dålig kondis förut men vi har börjat rida honom dagligen och han har fått upp sin kondis. nu till problemet, han har börjat sticka och blivit otroligt stark (lyssnar inte på bettet, hur mycket man än drar) min mamma var på långritt idag och han stack och sprang nästan ut på en stor trafikerad väg, som tur var så fick mamma stopp på han tillslut men hon fick dra otroligt mycket så han fick sår i munnen ..

vi har vanligt tre-delat bett på honom, vi har provat passoabett och han lyssnar inte på de heller utan drar endån.

hur kan man göra så han inte sticker? vill ju inte slita sönder munnen på honom ..har provat göra volter men inte så lätt i fullt sken då han kan ramla omkull .. han springer inte för att han är rädd utan för att han tycker det är kul . något man kan använda som får han att sluta sticka?
såga den det funkar alltid jag lovar
 
Sv: häst som sticker

Om han väl sticker skulle jag hellre använda "one rein stop" som någon sa, funkar på fjordingen med vårkänslor.
 
Sv: häst som sticker

vad gör det det är ju bara en isis såga på så länge de går:banana:
 
Sv: häst som sticker

vad gör det det är ju bara en isis såga på så länge de går:banana:

Tills den dagen hästen kommer på att den är starkare, har blivit bettdöv och är har ingen som helst finkänslighet kvar?

Kan man inte ha någon slags trolldetektor när man registerar här på Buke?:angel: Hur de nu skulle funka.
 
Sv: häst som sticker

har bytt bett nu till islandsbett med kedja...och de funkar väldigt bra. behöver knappt ta i han förens han stannar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp