Häst som tappar hull

Sh_Arabians

Trådstartare
Hej! Jag behöver hjälp!!!
Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och med revbenen komma fram trots att jag för 2 veckor sedan pratade både med krafts foderrådgivning och veterinär. Hon fick då även tänderna fixade så de är inga problem. Ska nu avmaska henne oxå så vi kan utesluta det.
Hon går på fri tillgång (hösilage) som är anpassat för tävlingshästar så av mkt god kvalitet. Dock så är hon ingen häst som står å äter utan hon går dit lite då å då och tar en tuss och lämnar alltid kvar i boxen så ingen aning om hur mkt hon egentligen får i sig.
De man ska ha i bakhuvudet är att hon är fd galoppör (Arabiskt fullblod) och lite stressad och har inte riktigt kommit till ro i den nya miljön än även om de går åt rätt håll. Hon brunstar även väldigt tydligt nu på våren och är kräsen överlag. Hon skolas nu om till distanshäst så kommer att gå ganska hårt men kan inte börja riktigt med träningen då hon måste ha något att ta av oxå =/

Hon får nu
FRi tillgång hösilage
Morgon
1/2 kg betfor
1/2kg musli grön med mkt protein
1/2kg groove 125
1,5 dl raps olja

Kväll
1/2kg betfor
1kg Musli
1kg groove 125
1,5dl rapsolja

Funderar nu på att byta ut Muslin mot kanske Luzern som är lite naturligare mot magen och havrekross för att de ska bli mera smakrikt och då hon behöver mkt energi.

Kom med tips å råd
 
Sv: Häst som tappar hull

Eftersom du har kollat tänder så handlar det ju om att näringsintaget är för litet i förhållande till behovet, och för en och samma häst kan detta skilja sig beroende på situationen. Just nu är hästen i en stressad sådan, vad ett bra grovfoder anpassad för tävlingshästar vet jag inte vad det är. Allt hänger på grovfodrets analyserade innehåll, och utifrån den kompletterar man sedan efter hästens behov.

Man får då ställa dagens foderstat som inte är tillräcklig, och skjuta på av både energi och protein samt kolla så kvoten kalcium/fosfor ligger bra.

Man ser också till att behovet av magnesium samt selen blir uppfyllda, för en stressad häst skulle jag ge ett litet överskott till att börja med i förhållande till de beräknade behovet.
 
Sv: Häst som tappar hull

Förutom Bojs råd...

Jag hade velat veta ungefär hur mycket hösilage hon får i sig så att det blir tillräckligt med torrsubstans. Är hästen nyinflyttad och kanske fortfarande är lite stressad så hade jag gett nån form av jäst, typ Yea-sacc. Kan vara oblans i magen som gör att hon inte kan tillgodogöra sig fodret.
Jag hade även bytt ut rapsoljan mot linfröolja som är mycket nyttigare.
Gör träckprov innan du avmaskar.
 
Sv: Häst som tappar hull

Höet är analyserat.
Torrsubstans 68 procent
Smältbart råprotein 56 g/kg
Energi 7,3 mj/kg
Kalcium 1,7 g/kg foder
Fosfor 0,7 g/kg
Kalium 7,4 g/kg

Råprotein 122 g/kg Ts
Smältbart råprotein 83
Energi 10,9
NDF 480
Socker 85
Svavel s 0,8

Har även beställt hem linfröolja med extra e vitamin som jag tänkte byta ut mot rapsolja
Själklart gör jag träckprover
 
Sv: Häst som tappar hull

Då är det bara att sätta sig ner, slå in de värden du har på de olika fodermedel som används, titta hur intaget ligger och även en obalans i kvoten mellan energi och protein kan göra att hästen går ner i vikt.

Utifrån det så gör du justeringar så att foderstaten får ett mer sammansatt och högre näringsinnehåll.
 
Sv: Häst som tappar hull

KNAPPLÅN
Det kanske kan vara bra att fråga den gamla ägaren hur hon fodrades innan. (om hon var fin när du fick henne)
 
Sv: Häst som tappar hull

vet inte om du fått råden av Kraffts rådgivare men då är det ännu märkligare.

Du har ett överskott på protein i höet, om du höjer det ännu mer med proteinrika fodermedel riskerar du att hon bränner energi på att förbärnna proteinet.

Byt ut grooven mot nån högenergivariant istället.
jag ger tex Hippo active. vet inte vad kraffts version heter men tror de är röda?
 
Sv: Häst som tappar hull

Jag hade först av allt gett hästen en kur Gastrogard. Fd galoppör som dessutom bytt miljö och beter sig som du beskriver har nästan garanterat magsår. Då blir de kräsna, ännu mer stressade och tar bara små tussar hö. Kanske behöver hon också få torrt hö för att få i sig tillräckligt.

Jag hade gett fodermedel som är snälla mot magen istället för att köra på med havre, det är inte den sortens energi hon behöver nu. Lusern, linfröpellets, betfiber och linfröolja blandat till gröt, i princip så mkt hon orkar äta. Det går bra att byta ut hö mot betfiber och lusern för att få i henne mer kalorier eftersom det också är grovfoder. Blanda i lite musli eller havre om det behövs för smakens skuld. Ge även probiotika! Jag hade också gett magnesiumtillskott, du verkar inte ha någon analys på det men i regel är det alltför lågt i hö. Rek Horze magnesium. Det kan också göra henne mer avslappnad. Hade inte avmaskat nu om inte träckprov visar hög EPG, vänta tills hon landat.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som tappar hull

Ja alltså nu innehåller ju betfiber också havre samt vetekli, bl a.
 
Sv: Häst som tappar hull

Har idag varit å hämtat höbal som jag ställde in bredvid den andra hösilage balen och hon började äta direkt. Verkade gilla det, så håller tummarna att de tillsammans med en foderstat å lite tips på foder och en dos mot magsår samt träckprover ska göra att de går åt rätt håll.
Tyvärr har höet mkt sämre protein och energi men just nu känner jag paniken över att hon kanske inte äter så mkt grovfoder som hon ska för att hon är kräsen så tänker mig kompletitera med mera Luzern och röd krafts müsli istället tillsammans med linfröolja och linfröpellets som någon rekommenderat för krafts foderrådgivning har bara gett mig en smalare häst så väljer att försöka med att kombinera era svar tillsammans med mina egna värderingar och foderstat så hoppas jag. Tack för alla svar. Ger det några veckor så hör jag av mig igen.
En fråga bara går alla era fodertips att köpa på granngården?
 
Sv: Häst som tappar hull

Det gör det verkligen inte!!!! Betfiber är ENDAST BETFIBRERNA, utan melass (dvs Betfor) eller andra tillsatser!

Finns två alternativ i Sverige, Speedibeet och Kwikbeet.
 
Sv: Häst som tappar hull

Boj kanske tänkte på betfibermixen som finns att köpa? Den innehåller t.ex. Havre..

Ja eftersom man skriver Betfiber så utgick jag självfallet ifrån att det handlade om den, om man avser Speedibeet och Kwikbeet så är det ju bra att skriva det för att slippa missförstånd.
 
Sv: Häst som tappar hull

Betfiber är vad själva fibren kallas och jag skrev det med liten b.

Ja och hur funkar det om jag skriver spannmål när jag menar havre?

Men det uppstår enkelt missförstånd när man använder sig av samlingsnamn, med liten eller stor bokstav.
 
Sv: Häst som tappar hull

När man utreder avmagring på häst brukar man titta på en rad faktorer, t.ex:
1. Äter hästen? Är tänderna OK, tuggar den normalt, är fodret smakligt eller ratar den foder med dålig kvalitet?
2. Vad äter hästen? Får den tillräckligt bra foder i tillräcklig mängd?
3. Sker förluster av näring? Tarmparasiter stjäl näring.
4. Finns ett ökat energibehov p.g.a. sjukdom?
5. Har hästen tarmskada som ger försämrad förmåga att ta upp näring?

Man ska alltså inte glömma att angripa frågan från alla håll. Med tandkoll, träckprov/avmaskning och bra foder i tillräcklig mängd kommer man till rätta med det mesta. Fortsätter problemen tycker jag dock att man ska kontakta en klinik för vidare utredning.

I ditt fall tycker jag, som andra redan föreslagit, att du ska börja med ett träckprov samt en kontroll av hur mycket hon faktiskt äter i och med att du upplever henne som stressad i hagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
632
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 024
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 320
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp