Bukefalos 28 år!

Häst uttråkad i hagen

Hastflickan

Trådstartare
Hästen min rids varje dag ca 1 h och tycker det är väldigt kul. Han blir också väldigt ompysslad och får mycket uppmärksamhet av mig. När han sedan är i hagen (trots gräs, halm, träd mm att pilla på) blir han uttråkad. Jag har provat med aktiveringsboll, men han tyckte den bara dög som något att klia huvudet mot, sen låta den vara. Kommer ni på någon bra aktiveringssak som skulle passa hästen? Dock så kan det inte vara vad som helst med typ omkonstruering av hagen eller så då jag är inhyrd hos en annan. (Kan tillägga att han har en annan häst i samma hage)

Rätt lagd tråd?
 
Är det såpass att det blir ett problem att hästen är såpass uttråkad så hade jag nog sett mig om efter ett annat stall som kanske har hagar som bättre kan tillgodose hästens behov i hagen. Min häst var också väldigt kräsen vad gällde hagar och det var inte alltid lätt att hitta rätt.

Vad är det som hästen gör som visar att den har tråkigt? Har den börjat vandra eller liknande?
 
Är det såpass att det blir ett problem att hästen är såpass uttråkad så hade jag nog sett mig om efter ett annat stall som kanske har hagar som bättre kan tillgodose hästens behov i hagen. Min häst var också väldigt kräsen vad gällde hagar och det var inte alltid lätt att hitta rätt.

Vad är det som hästen gör som visar att den har tråkigt? Har den börjat vandra eller liknande?
Jo jag vill byta stall men här är det inte så stort utbud :( Han står och krafsar/stampar i backen och trampar sönder saker som saltsten, mineralbaljan, kliar mot huvudet/buffrar etc
 
Har han träd i hagen? Varierad terräng?

Min unghäst uppskattar träd väldigt mycket, och grenar på marken att bita/leka med. Sen en lekfull flock hästar och fri tillgång på mat så är han nöjd. :up:
 
Jag tror inte din häst är uttråkad, snarare är han en uppfinningsrik häst. Han kanske kan få fler kompisar? Annars tror jag faktiskt att det där är egenskaper han har oavsett vad du gör, det låter ju som att han har en stor hage, kompis och sysselsättning. Vad mer kan en häst önska menar jag ;)
 
Har han träd i hagen? Varierad terräng?

Min unghäst uppskattar träd väldigt mycket, och grenar på marken att bita/leka med. Sen en lekfull flock hästar och fri tillgång på mat så är han nöjd. :up:
Japp, massor i kuperad skogshage. Fri tillgång på mat är det också
 
Japp, massor i kuperad skogshage. Fri tillgång på mat är det också
Tycker att det mer låter som om den får för lite annat att göra som stimulerar den. Kanske den behöver annan typ av ridning/träning som gör att den får jobba mer med både kropp och knopp så att säga, så den har så mycket energi kvar när den går i hagen.
 
Tycker att det mer låter som om den får för lite annat att göra som stimulerar den. Kanske den behöver annan typ av ridning/träning som gör att den får jobba mer med både kropp och knopp så att säga, så den har så mycket energi kvar när den går i hagen.
Grejen är att jag rider honom krävande redan och han tycker det är kul. Sen tricktränar jag och övar mycket frihetsdressyr utöver det. Så jag kan inte tänka mig att han blir för lite aktiverad.
 
Hur länge är hästen ute?
Är det bara några timmar så han har kvar överskottsenergi efter många timmar på box?
Jag tycker hagen låter bra. Svårt att ändra något där.
 
Hur länge är hästen ute?
Är det bara några timmar så han har kvar överskottsenergi efter många timmar på box?
Jag tycker hagen låter bra. Svårt att ändra något där.
Han är ute dygnet runt med "fri tillgång" på stor ligghall. Så jag förstår inte varför han verkar uttråkad :confused:
 
Frågan är om det är för att han är uttråkad?
Han är inte bara nyfiken? Busig?
Han är väldigt nyfiken ja så man skulle ju kunna se på det så. Men isåfall, för att han ska sluta krafsa sönder foderhäckar (nu tog jag väl i, men ni förstår) osv, vad ska jag låta han leka med ?
 
Hej!
Sök på gå in på youtube och sök på : how to make a toy for a horse
Kolla på första videon som kommer upp, den med fotbollen. Min kompis gjorde en sån till sin sjuka uttråkade häst som stod på boxvila, men den går ju lika bra att hänga ut i hagen.
 
Hästen min rids varje dag ca 1 h och tycker det är väldigt kul. Han blir också väldigt ompysslad och får mycket uppmärksamhet av mig. När han sedan är i hagen (trots gräs, halm, träd mm att pilla på) blir han uttråkad. Jag har provat med aktiveringsboll, men han tyckte den bara dög som något att klia huvudet mot, sen låta den vara. Kommer ni på någon bra aktiveringssak som skulle passa hästen? Dock så kan det inte vara vad som helst med typ omkonstruering av hagen eller så då jag är inhyrd hos en annan. (Kan tillägga att han har en annan häst i samma hage)

Rätt lagd tråd?
Vad har han för kompisar?
 
Hej!
Sök på gå in på youtube och sök på : how to make a toy for a horse
Kolla på första videon som kommer upp, den med fotbollen. Min kompis gjorde en sån till sin sjuka uttråkade häst som stod på boxvila, men den går ju lika bra att hänga ut i hagen.
Menade du den här? Verkar va lite pill för hästen. :P

 
Tänkte också på kompisar, har han någon om är på samma nivå?

Under vissa perioder har min numera fyraåring fått gå ensam med sin 25-åriga mamma och då har hon också betett sig uttråkat. Nu går de i flock på knappt 15 hästar där de yngsta är ett år och nu mår både hon och hennes mamma toppen eftersom de är med likar.
 
  • Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 599
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 992
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp