Bukefalos 28 år!

Häst uttråkad i hagen

Han har en jämnårig i samma hage, men den hästen är tyvärr elak på min :( (en av anledningarna att jag vill byta stall)
 
Hej!
Sök på gå in på youtube och sök på : how to make a toy for a horse
Kolla på första videon som kommer upp, den med fotbollen. Min kompis gjorde en sån till sin sjuka uttråkade häst som stod på boxvila, men den går ju lika bra att hänga ut i hagen.
Det var väldigt bra idé, men den andra hästen i hagen hade tagit över den eftersom det är morötter i så det skulle inte vara en lösning
 
Jag skulle mycket väl kunna tro att han är missnöjd med hästkompisen som bidrar till detta. Den andra hästen vaktar vattnet, saltstenen, mat osv och närmar min häst sig hoppar han på honom med tänderna och sparkar. Fyy jag vill byta stall!
 
Ja det var den jag menade, men fattade inte hur man länkade. :-)
Det är samma sätt som att länka vilken hemsida som helst, på youtube klickar man på "dela/share" under videon, kopierar länken där och sen när man är här klickar man på "kedjan" (länk) som är till höger om den lilla "vattendroppen" (textfärg), sen klistrar man in adressen till videon i den rutan som poppar upp och klickar ok. Nu vet du till nästa gång. :)
 
Det är samma sätt som att länka vilken hemsida som helst, på youtube klickar man på "dela/share" under videon, kopierar länken där och sen när man är här klickar man på "kedjan" (länk) som är till höger om den lilla "vattendroppen" (textfärg), sen klistrar man in adressen till videon i den rutan som poppar upp och klickar ok. Nu vet du till nästa gång. :)
Åh, tack vad snällt, med jag satt med ipaden, och kunde inte kopiera. Hade varit enklare med laptopen! :down:
 
Kl

Beter sig hästen så här även när du inte är i stallet?

Alla hästar som jag träffat som "inte trivts i hagen" har gjort det alldeles utmärkt ända till den tid på dagen då deras matte kommit till stallet. Då har de börjat vandra, gnägga, krafsa vid grinden och bete sig väldigt stressat.

Det de haft gemensamt är att de har ägare som pysslat om dem i timmar varje dag, varit i stallet flera gånger om dagen och bytt täcken, tagit in dem vid dåligt väder och sett till att de har det perfekt varje stund. Bortskämda djur helt enkelt. ;)

Men kompis fölmärr är sån, men bara när hon är hemma. Hon kräver ständig uppmärksamhet, vill ut när hon är inne och in när hon är ute. Men inte när jag är ensam i stallet, för jag har aldrig gett henne den uppmärksamheten.

Ingen av mina egna har haft det beteendet.:angel:
 
Senast ändrad:
Kl

Beter sig hästen så här även när du inte är i stallet?

Alla hästar som jag träffat som "inte trivts i hagen" har gjort det alldeles utmärkt ända till den tid på dagen då deras matte kommit till stallet. Då har de börjat vandra, gnägga, krafsa vid grinden och bete sig väldigt stressat.

Det de haft gemensamt är att de har ägare som pysslat om dem i timmar varje dag, varit i stallet flera gånger om dagen och bytt täcken, tagit in dem vid dåligt väder och sett till att de har det perfekt varje stund. Bortskämda djur helt enkelt. ;)

Men kompis fölmärr är sån, men bara när hon är hemma. Hon kräver ständig uppmärksamhet, vill ut när hon är inne och in när hon är ute. Men inte när jag är ensam i stallet, för jag har aldrig gett henne den uppmärksamheten.

Ingen av mina egna har haft det beteendet.:angel:
Han beter sig inte så när jag är vid hagen, då är han lugn. Men stallägaren har berättat hur hästen håller på. Han verkar uttråkad då jag inte är hos honom
 
Ts : uttråkad lär den inte vara eftersom den hålls på det mest naturliga sätt som finns för en tamhäst - lösdrift, stor kuperad hage, mat etc .
Däremot om det inte funkar med hagkompisen och de bara är de två, så kan det ju vara en reaktion på det .
Det är ju lite myt att alla hästar funkar med varandra bara de har tillräckligt utrymme osv. Vissa individer går faktiskt inte bra ihop och kan då vara stressande för varandra . Särskilt om de bara är två för 2 är inte en naturlig flock för hästen så behovet att knyta an till den individ som finns är stort men funkar de inte med varandra kan det istället bli det en ytterligare stress för dem.

Jag hade satsat på att byta hagkompis, alternativt haft kvar hagkompisen om fler hästar kunde gå med dem eftersom det då hela konstellationen ändras och det är god chans att de två individerna då kommer bättre överens när de inte är exklusivt utlämnande till enbart varandra .

Lekbollar etc är ju inget öht som löser detta snarare eftersom hästarna inte är sams ökar det ju på stressen att lägga in godisbollar etc i hagen . Det hade jag inte ens gjort i en hage med hästar som går ihop och funkar bra .
 
Senast ändrad:
Jag hade nog gissat på att hästen är stressad för att den inte känner att den har en trygg "flock", om kompisen inte bidrar till att det känns tryggt och harmoniskt för hästen så är nog det en stor del i att hästen verkar rastlös.

Jag har en sån lite speciell hemma, han blir ett monster om han går med hästar han känner att han behöver hävda sig mot, medans om sällskapet är hästar som är trygga i sig själva så är han jättenöjd, leker och klias som vilken häst som helst :) Rätt sällskap är ibland viktigare än sällskap i allmänhet om den inte känner sig trygg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 599
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 992
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp