Häst vill inte bli fångad i hagen

picksy

Trådstartare
Jag blev skötare på en häst för ett halvår sedan som var omöjlig att hämta i hagen och ingen kunde hämta henne. Så fort man kom närmare än 10 meter så sprang hon iväg. Jag började med att följa efter henne när hon gick ifrån mig och stanna och vända ryggen till när hon stannade. Till slut fick jag komma så nära att jag fick klappa osv. Nu har det gått bra ett tag och vi har tränat trick och hittat på lite olika saker och alla kan ta henne i hagen utan problem. Tills för två veckor sedan då har hon gått iväg när jag kommer. Andra kan fortfarande ta henne utan problem men inte jag. förstår ingenting?? blir så trött när jag lagt ner så mycket tid. Vad kan det bero på? Det där med att stanna och backa/vända när hon stannar verkar inte funka längre
 
Mina hästar är lite lata av sig och ibland vill de inte komma in om de vet att det är jobb.

Som sagt, nu är de ju ganska lata så det jag gör är att gå efter dem och shasa på dem rejält så de får springa ifrån mig. Första turerna får de fnatt och travar eller galopperar iväg men snart tar latheten över och de vänder huvudet mot mig och låter sig fångas.

Men detta är hästar jag vet varför de inte vill komma. Jag har också sådana hästar som man kan vara ganska tuff mot och trycka på lite när de går ifrån en.

En känslig häst som har en annan anledning ska man nog göra annorlunda med, men jag vet inte hur.
 
När min häst går iväg när jag ska hämta henne, brukar jag börja "valla" henne, hon brukar tycka det är jobbigt och vänder till slut och kommer fram till mig. Skulle nog inte funka på alla hästar, ett annat knep jag kör är att jag går fram till den andra hästen i hagen och börjar klappa, då är det någon som blir avundsjuk och kommer. :p
Det kanske har hänt något, minns en varmblodig travare jag tog hand om, han kom alltid när man skulle hämta honom i hagen, men sen en dag så gick han iväg och var väldigt svårfångad.
 
Min häst blev svårfångad när han hade gjort nåt dumt i hagen och fått låsningar i kroppen, i vanliga fall kom han springande då jag kom. Tog ut ET och bara ett par dagar efter var han sig själv igen.
 
Min var aldrig nåt problem att hämta när jag slutat rida regelbundet. Han kom fram själv. Bara de första åren kunde han få för sig att stå högt upp eller långt bort, ibland fick nån annan hämta. Nån gång fick han springa tills han förstod vad det handlade om:D:devil:
 
Vad kan det bero på? Det där med att stanna och backa/vända när hon stannar verkar inte funka längre
Varje relation mellan häst och människa är unik, och det är inte konstigt eller särskilt ovanligt att en häst beter sig på ett sätt med en människa och på ett annat sätt med en annan människa. Mitt tips är att googla på de två träningsmomenten Hooking on med Warwich Schiller och Join-up med Monty Roberts. Man kan säga att det är två varianter på ungefär samma tema, och jag tror att det skulle hjälpa er. :up:
 
Jag tycker hela inställningen att fånga hästen är tråkig.
Jag hämtar mina, inte fångar. Skulle se det som ett nederlag om de inte vill vara med mig och komma till mig i hagen.
Analysera vad du gör med hästen och hur du kan bli roligare att vara med.
 
Jag tycker hela inställningen att fånga hästen är tråkig.
Jag hämtar mina, inte fångar. Skulle se det som ett nederlag om de inte vill vara med mig och komma till mig i hagen.
Analysera vad du gör med hästen och hur du kan bli roligare att vara med.

Det beror helt på vad man har för sorts häst. Har man en häst som till naturen är lat så vill de hellre vara i hagen än att jobba.
 
Det beror helt på vad man har för sorts häst. Har man en häst som till naturen är lat så vill de hellre vara i hagen än att jobba.

Alla hästar är av naturen lata, det är ingen ursäkt för mig.
Jag vill heller inte bli sedd som hon arbetsledaren som bara tjatar om jobb.
Jag har haft många hästar med väldigt olika personligheter.
 
Alla hästar är av naturen lata, det är ingen ursäkt för mig.
Jag vill heller inte bli sedd som hon arbetsledaren som bara tjatar om jobb.
Jag har haft många hästar med väldigt olika personligheter.

Jag skulle inte heller vilja bli sedd som det men det gör jag onekligen. Det händer ibland att de inte vill komma in om de vet att det är jobb på gång.

De jobbar gärna och extremt villigt när man sitter där på vagnen men innan dess är viljan inte så stark. Jag tror de iofs är väldigt lika mig till sättet så det kanske är därför?
Jag kommer nog aldrig ses som lektanten.
 
Jag skulle inte heller vilja bli sedd som det men det gör jag onekligen. Det händer ibland att de inte vill komma in om de vet att det är jobb på gång.

De jobbar gärna och extremt villigt när man sitter där på vagnen men innan dess är viljan inte så stark. Jag tror de iofs är väldigt lika mig till sättet så det kanske är därför?
Jag kommer nog aldrig ses som lektanten.

För mig skulle det som sagt vara ett nederlag. Men vi har alla olika ambitioner med våra hästar
 
För mig skulle det som sagt vara ett nederlag. Men vi har alla olika ambitioner med våra hästar

Fast det har ju inte med ambitioner (framåtanda, ärelystnad) att göra.
Vi har alla olika förhållande med våra hästar, men ambitionen kan ju vara samma.
 
Fast det har ju inte med ambitioner (framåtanda, ärelystnad) att göra.
Vi har alla olika förhållande med våra hästar, men ambitionen kan ju vara samma.
Fast det har ju inte med ambitioner (framåtanda, ärelystnad) att göra.
Vi har alla olika förhållande med våra hästar, men ambitionen kan ju vara samma.


Ett ord kan ha flera betydelser, tex mål och mitt mål är att mina hästar ska vilja vara med mig. Förstår du bättre nu?
 
Det beror helt på vad man har för sorts häst. Har man en häst som till naturen är lat så vill de hellre vara i hagen än att jobba.

Min ena ponny är extremt bekväm. Han avskyr allt som inte handlar om att äta.
Ändå kommer han fram till mig när jag går ut i hagen. Trots att han vet att det är jobb på gång. Om hästen flyr på grund av ridningen/träningen bör man nog tänka över vad man egentligen gör med sin häst. Även en lat och bekväm häst ska tycka om sitt jobb.

Mitt absolut bästa tips på att få en häst som blir glad när man kommer är godis. Det funkar på alla jag har träffat, från pigga sportponnyer till gamla travare. Det fungerar utmärkt på får också :p
Några av mina hästar är klickertränade och kommer själva fram och sticker nosen i grimman. Andra får bara en godis när grimskaftet är påkopplat.
Det bästa är att man kan träna in beteendet inne i stallet, mycket enkelt och utan ansträngning. Tar inte många gånger innan hästen kopplar ihop grimma och/eller grimskaft med godis = roligt och blir extremt lätt att få in från hagen.
Med tiden höjer man kraven, hästarna får inte godis varje gång, bara godis när de kommer fram till en eller så. Till sist har det blivit en vana hos både häst och människa.

Och nej, ingen av mina hästar tigger. Några av fåren är lite pushiga men alla hästar uppför sig kanontrevligt.
 
Ett ord kan ha flera betydelser, tex mål och mitt mål är att mina hästar ska vilja vara med mig. Förstår du bättre nu?

Den ambitionen kan ju jag också ha.
Däremot är jag säker på att vad jag (eller någon annan) än erbjuder mina hästar kommer de aldrig vara "glada" över att överge friheten för jobb. Men 99% av gångerna kan jag hämta dem utan att de vänder.
 
Min ena ponny är extremt bekväm. Han avskyr allt som inte handlar om att äta.
Ändå kommer han fram till mig när jag går ut i hagen. Trots att han vet att det är jobb på gång. Om hästen flyr på grund av ridningen/träningen bör man nog tänka över vad man egentligen gör med sin häst. Även en lat och bekväm häst ska tycka om sitt jobb.

Mitt absolut bästa tips på att få en häst som blir glad när man kommer är godis. Det funkar på alla jag har träffat, från pigga sportponnyer till gamla travare. Det fungerar utmärkt på får också :p
Några av mina hästar är klickertränade och kommer själva fram och sticker nosen i grimman. Andra får bara en godis när grimskaftet är påkopplat.
Det bästa är att man kan träna in beteendet inne i stallet, mycket enkelt och utan ansträngning. Tar inte många gånger innan hästen kopplar ihop grimma och/eller grimskaft med godis = roligt och blir extremt lätt att få in från hagen.
Med tiden höjer man kraven, hästarna får inte godis varje gång, bara godis när de kommer fram till en eller så. Till sist har det blivit en vana hos både häst och människa.

Och nej, ingen av mina hästar tigger. Några av fåren är lite pushiga men alla hästar uppför sig kanontrevligt.

Men här måste man ju skilja på VARFÖR hästen kommer eller inte. Om de kommer för att få godis så är det ju godiset som gör att de kommer inte att jobbet är roligt. Du kamouflerar ju varför din häst kommer till dig och vet ju inte om det är för jobbet eller bara för godiset.
Mina hästar kommer alltid när det vankas mat eller godis. De kommer gnäggskrikande genom hagen i full galopp.
När jag stod i inackorderingsstall ropade alltid mattanten och de kom farande i hagen och hon tyckte alltid det var så roligt att när jag kom fick jag hämta min häst eftersom han inte kom frivilligt men det gjorde han ju alltid till henne. Hon förstod aldrig varför.

De gillar också att klickertränas och stoppar huvudet i grimman vid intag, men då är det mat som hägrar. Är det jobb får jag gå och hämta. De står som sagt mest stilla och accepterar det men någon gång ibland vänder de och vill inte med.

Så......läs nu det jag skriver. Ibland kan de vända i hagen när jobb hägrar. Det betyder att de i de allra flesta fall bara hämtas utan protest (ca 99% av gångerna).

Och, som sagt när vi rider eller kör är de nästan överambitiösa i sin vilja att jobba och vara till lags. Kanske ligger det mer där?
 
Så......läs nu det jag skriver. Ibland kan de vända i hagen när jobb hägrar. Det betyder att de i de allra flesta fall bara hämtas utan protest (ca 99% av gångerna).

Varför skulle de vända bara för att det är jobb på gång? Och hur ska de veta det? De har ju ingen aning om vad jag har planerat när jag kommer ut i hagen. Ibland vet jag knappt själv.
Jag rider och tränar mina hästar nästan dagligen, de vänder aldrig från mig i hagen. Men så gör jag inte jobbet tråkigt för dem. Jag ser till att de uppskattar träningen lika mycket som jag gör, och vi har kul. Även den lata och extremt oengagerade ponnyn.

Men här måste man ju skilja på VARFÖR hästen kommer eller inte. Om de kommer för att få godis så är det ju godiset som gör att de kommer inte att jobbet är roligt. Du kamouflerar ju varför din häst kommer till dig och vet ju inte om det är för jobbet eller bara för godiset.

Spelar det någon roll om hästen kommer för att den vet att den får godis? Är det bättre att den kommer för att den inte vill bli runtjagad ute i hagen?
Jag ser det inte som att på något sätt kamouflera, jag ser det som ett sätt att motivera. Och som jag skrev får mina inte längre godis varje gång, utan bara ibland. De kommer fortfarande i full fart och vill vara med.
Och igen, vad gör det OM det skulle vara bara för godis? Jag slipper jaga mina djur, jag behöver knappt gå ut i hagen. Kalla det för att muta eller kamouflera eller vad som helst, jag kallar det fruktansvärt smidigt och väldigt glada hästar. jag är med glädje en vandrande godisautomat om det innebär att jag får hästar som gör som jag vill utan krångel.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det är du invänder emot. Om hästarna kommer i full kareta och gnäggar när man har godis i handen, varför inte ha godis i handen då? Istället för att ha en häst som vänder och springer åt andra hållet..
 
Varför skulle de vända bara för att det är jobb på gång? Och hur ska de veta det? De har ju ingen aning om vad jag har planerat när jag kommer ut i hagen. Ibland vet jag knappt själv.
Jag rider och tränar mina hästar nästan dagligen, de vänder aldrig från mig i hagen. Men så gör jag inte jobbet tråkigt för dem. Jag ser till att de uppskattar träningen lika mycket som jag gör, och vi har kul. Även den lata och extremt oengagerade ponnyn.



Spelar det någon roll om hästen kommer för att den vet att den får godis? Är det bättre att den kommer för att den inte vill bli runtjagad ute i hagen?
Jag ser det inte som att på något sätt kamouflera, jag ser det som ett sätt att motivera. Och som jag skrev får mina inte längre godis varje gång, utan bara ibland. De kommer fortfarande i full fart och vill vara med.
Och igen, vad gör det OM det skulle vara bara för godis? Jag slipper jaga mina djur, jag behöver knappt gå ut i hagen. Kalla det för att muta eller kamouflera eller vad som helst, jag kallar det fruktansvärt smidigt och väldigt glada hästar. jag är med glädje en vandrande godisautomat om det innebär att jag får hästar som gör som jag vill utan krångel.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det är du invänder emot. Om hästarna kommer i full kareta och gnäggar när man har godis i handen, varför inte ha godis i handen då? Istället för att ha en häst som vänder och springer åt andra hållet..

Jag förstår inte heller. Mina får alltid godis när jag hämtar, men först efter att de stoppat huvudet i grimman. Ser inte det som mer konstigt än att mina hundar får godis när de kommer på inkallning.
Vill hästen intd komma så hjälper inte godis det minns jag från ridskolan när jag var liten. De listiga nappade kvickt åt sig godbiten och smet
 
För att det är skillnad på muta och belöning. De som håller på med klickerträning vet skillnaden. Jag mutar inga djur, varken hundar eller hästar men jag belönar.

Mina får godis när vi kommer in i stallet, som belöning. Men, jag tar inte ut godis som jag visar för att få in dem.

Jag gillar inte heller att "ljuga" för mina hästar. Jag gömmer ingen grimma bakom ryggen, eller hymlar om mina intentioner. De ska veta vad som väntar vilket jag anser gör hästar tryggare.
Vill jag spraya mina hästar så visar jag flaskan med flugspray. Då vet de att det är något de inte gillar, accepterar det och låter mig göra det utan att jag behöver ta i dem.
Jag vet att om jag tagit dem i grimman, gett godis och sedan prayat hade de inte längre velat komma om jag kom in i hagen med grimman och godis nästa gång.

De är smartare än så. De är av den typen att de inte ens skulle nappa åt sig godiset. De skulle skita i det fullständigt om jag började "ljuga".

Men på er låter det som jag alltid måste jaga runt mina hästar och det är ju inte fallet. Det är en gång på 100 eller kanske ännu mer sällan.
 
Om de alltid kommer när du har godis så vet du ju inte om de kommer för godiset eller jobbet. Då kan du ju inte heller säga att "om mina hästar vände när jag kommer för att jobba dem skulle jag reagera". Hur vet du det då?

Därför är det skillnad. Någon som jag vet ju när det är jobbet som inte vill göras eller något annat.
Jag har däremot inget alls emot belöningar. Tvärtom. Men mina får det när vi kommer in, inte ute i hagen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp