Häst vill inte bli fångad i hagen

Jag går ut i hagen och ropar, när de kommer håller jag fram grimman, de stoppar huvudet i grimman och så får de godis. De får godis mest hela tiden faktiskt.

Min grå är lite lurig dock, han blir väldigt misstänksam om jag har bytt grimma, det är inte okej. Han vill komma men man ser verkligen hur han överlägger med sig själv om han ska våga ta beslutet och stoppa huvudet i den läskiga saken :p
Men viljan att vara till lags vinner alltid.
 
Sedan tänker jag lite att även hästar måste göra tråkiga saker som långa tråkiga pass i trav.

Varken jag elller hästen kan ha roligt jämt. Då skulle jag som har smarta kallblod som kräver ständig utmaning snart ha slut på fantasi och ha feta otränade hästar i hagen.
Ändå tränar vi väldigt omväxlande.
 
Om de alltid kommer när du har godis så vet du ju inte om de kommer för godiset eller jobbet. Då kan du ju inte heller säga att "om mina hästar vände när jag kommer för att jobba dem skulle jag reagera". Hur vet du det då?

Därför är det skillnad. Någon som jag vet ju när det är jobbet som inte vill göras eller något annat.
Jag har däremot inget alls emot belöningar. Tvärtom. Men mina får det när vi kommer in, inte ute i hagen.

Jag förstår fortfarande inte..
Om hästen tycker att människan är så oangenäm att vara med att den hellre sticker åt andra hållet ute i hagen är ju något fel.
Skulle mina hästar göra det skulle jag bli mycket orolig och undra vad som hänt. Hästarna vet inte vad jag har för intentioner när jag kommer ut i hagen; ska vi på tävling, är det konditionsträning på gång, kanske bara komma in och bli ryktad? Hästen har ingen aning. Hur skulle den kunna veta det? Det enda den vet är att jag kommer ut i hagen och när jag kommer ut i hagen innebär det att jag vill dem något. Då kommer de fram, och de har ingen som helst aning om jag har godis med mej eller inte. De har inte röntgensyn och ser om den lilla pelletsbiten i min ficka är där eller ej. Vem har pratat om att lura eller ljuga för hästarna?

Om man har problem med att få in hästen från hagen är väl godis en utmärkt lösning? Man är på inget sätt beroende av att alltid ge hästarna godis till tids ände efter det, det är bara ett väldigt enkelt sätt att ändra beteende hos både häst och sig själv.
Jag gör precis som @Bison, när hästen stoppat huvudet i grimman får den en liten godbit som belöning.
Håller för övrigt helt med Bison om att det inte är konstigare än att ge hunden godis vid inkallning. Det är ju egentligen precis det vi gör med hästarna med, inkallning.

Sedan tänker jag lite att även hästar måste göra tråkiga saker som långa tråkiga pass i trav.

Varken jag elller hästen kan ha roligt jämt. Då skulle jag som har smarta kallblod som kräver ständig utmaning snart ha slut på fantasi och ha feta otränade hästar i hagen.
Ändå tränar vi väldigt omväxlande.

Oj, vi har helt olika syn på hästträning! Jag tycker det är precis lika kul att rida "långa tråkiga pass i trav" som att träna på banan. Så sent som igår travade jag 1,5 mil med min lilla kallblodsponny, det var mycket trevligt. Höll ett rätt stadigt tempo på ungefär 9 km/h i ca 1 mil, så knappast varierande men ändå väldigt trevligt.
Och idag blev det bara lite ryktning och trevlig samvaro, och hästen var precis lika lättfångad som vanligt. Trots ett jobbigt, långt och enformigt pass dagen innan ;)
 
Alltså, jag tycker det är kul att träna så.
Om det är så att mina hästar vänder så jagar jag dem inte i flera minuter utan det räcker med bara några meter så ger de upp. Och, det är ju väldigt sällan.
I och med det reagerar jag och ger dem en lätt arbetsdag istället för det jag tänkt. Svårare än så är det inte.

Sedan är det så här för alla sociala djur (hundar, hästar, männsikor) att veta om vad som ska hända men inte gilla det är bättre för psyket än att inte veta och tycka om det.
 
Sedan är det så här för alla sociala djur (hundar, hästar, männsikor) att veta om vad som ska hända men inte gilla det är bättre för psyket än att inte veta och tycka om det.

Nu förstår jag inte igen..?
Hur ska hästarna veta vad jag har planerat att göra för dagen? Eller hur menar du? Är det bättre att utsätta dem för slentrianmässig tristess eller obehag istället för att de vet att det är trevligt att komma in, oavsett vad som kommer hända?

Jag har aldrig någonsin hört den teorin innan, och jag har ändå spenderat ett par år med att läsa etologi på universitetet..
 
Nu förstår jag inte igen..?
Hur ska hästarna veta vad jag har planerat att göra för dagen? Eller hur menar du? Är det bättre att utsätta dem för slentrianmässig tristess eller obehag istället för att de vet att det är trevligt att komma in, oavsett vad som kommer hända?

Jag har aldrig någonsin hört den teorin innan, och jag har ändå spenderat ett par år med att läsa etologi på universitetet..

Det är vårt att uttrycka sig i skrift.
Det viktigaste jag vill säga, vilket ni verkar tro är min vardag, är att jag inte utsätter mina hästar för obehag och skittråkig träning bara för att de någon gång per år uttrycker att de vill vara i hagen istället. Försök nu att förstå det. Det är jävligt dåligt att tolka in detta då jag varit ärlig i trådinlägget och sagt att det händer att de vänder. Andra måste komma in och vara präktiga och säga att det aldrig händer dem och att andra måste behandla sina hästar dåligt bara för att det händer och "Ojojoj, vi har verkligen olika synsätt". Det är inte alls säkert. Jag vet inte om det är för att visa att man är bättre eller duktigare men larvigt blir det i sammanhanget.

Om du studerat etologi så vet du iallafall att stress kan komma ur att inte veta vad som ska hända. KASAM är också en beskrivning av samma sak.
Känsla av sammanhang.
Om jag är ärlig med min häst, dvs att de kommer att veta vad de ska "utsättas" för (din beskrivning) så mår kroppen bättre än att de inte vet, oavsett vad de ska "utsättas" för. Detta är vetenskapligt bevisat. Läs Per Jensens böcker om stress om du inte redan gjort det.

Dvs, om jag kommer ut utan mat så vet de att något annat, oftast jobb, väntar. De vet alltså vad som väntar.

Om jag kommer med mat så vet de att det är mat de ska få. De vet alltså vad som ska hända.

Kommer jag med insektssprayen, som är obehaglig, så visar jag dem den för att de ska veta vad som kommer ske eftersom psyket mår bättre av att veta och tycka det är obehagligt än att inte veta vad som ska komma. De vet alltså vad som ska hända.

Varför skulle de inte veta vad som ska hända? Varför den frågeställningen? Det är ju bara om man hela tiden ger samma signaler oavsett om man ska ge mat eller jobba som det blir kamouflerat. Jag visslar t.ex på dem på ett speciellt sätt om de ska få mat men skulle aldrig göra det om jag kom ut utan mat.

Samma med något som är kul men det är lättare att förstå. Om man lurar hästen att det är något extremt roligt man ska göra och gör något hästen tycker mindre om så skadas psyket. Men det går faktiskt åt andra hållet också, konstigt nog. Om hästen tror att de ska göra något tråkigt och får göra något roligt är det också skadande.

Tänker man på detta sätt ger det hästar som klarar stress mycket bättre än om man inte är ärlig. Och nu menar jag inte bara stress av obehag eller tristess utan även tävling, roliga saker och så vidare.
 
Det är vårt att uttrycka sig i skrift.
Det viktigaste jag vill säga, vilket ni verkar tro är min vardag, är att jag inte utsätter mina hästar för obehag och skittråkig träning bara för att de någon gång per år uttrycker att de vill vara i hagen istället. Försök nu att förstå det. Det är jävligt dåligt att tolka in detta då jag varit ärlig i trådinlägget och sagt att det händer att de vänder. Andra måste komma in och vara präktiga och säga att det aldrig händer dem och att andra måste behandla sina hästar dåligt bara för att det händer och "Ojojoj, vi har verkligen olika synsätt". Det är inte alls säkert. Jag vet inte om det är för att visa att man är bättre eller duktigare men larvigt blir det i sammanhanget.

Om du studerat etologi så vet du iallafall att stress kan komma ur att inte veta vad som ska hända. KASAM är också en beskrivning av samma sak.
Känsla av sammanhang.
Om jag är ärlig med min häst, dvs att de kommer att veta vad de ska "utsättas" för (din beskrivning) så mår kroppen bättre än att de inte vet, oavsett vad de ska "utsättas" för. Detta är vetenskapligt bevisat. Läs Per Jensens böcker om stress om du inte redan gjort det.

Dvs, om jag kommer ut utan mat så vet de att något annat, oftast jobb, väntar. De vet alltså vad som väntar.

Om jag kommer med mat så vet de att det är mat de ska få. De vet alltså vad som ska hända.

Kommer jag med insektssprayen, som är obehaglig, så visar jag dem den för att de ska veta vad som kommer ske eftersom psyket mår bättre av att veta och tycka det är obehagligt än att inte veta vad som ska komma. De vet alltså vad som ska hända.

Varför skulle de inte veta vad som ska hända? Varför den frågeställningen? Det är ju bara om man hela tiden ger samma signaler oavsett om man ska ge mat eller jobba som det blir kamouflerat. Jag visslar t.ex på dem på ett speciellt sätt om de ska få mat men skulle aldrig göra det om jag kom ut utan mat.

Samma med något som är kul men det är lättare att förstå. Om man lurar hästen att det är något extremt roligt man ska göra och gör något hästen tycker mindre om så skadas psyket. Men det går faktiskt åt andra hållet också, konstigt nog. Om hästen tror att de ska göra något tråkigt och får göra något roligt är det också skadande.

Tänker man på detta sätt ger det hästar som klarar stress mycket bättre än om man inte är ärlig. Och nu menar jag inte bara stress av obehag eller tristess utan även tävling, roliga saker och så vidare.

Jag tycker du överdriver. Jag anser ingenting om din hästhållning.

Resten anser jag faktiskt bara vara en massa flum.
 
Ja och jag förstår inte hur mina hästar vet vad se ska göra. Jag tänka en sak när jag hämtar och sen göra en annan. Vi rider ut, dressyr, hoppning, tävlar, bara myser, promenad osv osv. Hur ska de veta?
Nej, flum.

Fast nu var det jobb eller inte jobb, inte vilket jobb det var. Du måste ju läsa det jag skriver.
Men visst, mina hästar ser skillnad på vilken sadel, vilket träns och vilken sele det är också. Det är ju inget konstigt.

KASAM är något man praktiserar (eller ska praktisera) inom vården och som är vetenskapligt bevisat. Stress och just dess effekter inom djurhållning är väldigt omfattande och bevisat sedan många år tillbaka. Även just detta att de kan hantera stressen (bra eller dålig) bättre om de vet vad som väntar.

Det är lätt att tycka det är flummigt när man inte är insatt.
 
Fast nu var det jobb eller inte jobb, inte vilket jobb det var. Du måste ju läsa det jag skriver.
Men visst, mina hästar ser skillnad på vilken sadel, vilket träns och vilken sele det är också. Det är ju inget konstigt.

KASAM är något man praktiserar (eller ska praktisera) inom vården och som är vetenskapligt bevisat. Stress och just dess effekter inom djurhållning är väldigt omfattande och bevisat sedan många år tillbaka. Även just detta att de kan hantera stressen (bra eller dålig) bättre om de vet vad som väntar.

Det är lätt att tycka det är flummigt när man inte är insatt.

De kan inte veta om det är jobb eller inte jobb heller eftersom jag kan ta in bara för att pyssla.

Det andra känns mer inriktat på djurbesättningar. Inte privathästar.
 
Det är inte baserat på djurbesättningar. Det är bra att vara insatt innan man antar. Det är baserat på djur, alla sorter över reptilhjärnan. De första testen gjorden på råttor och sedan har man gått vidare. Varför skulle hästen vara annorlunda mot alla andra djur? Speciellt privathästar?

Jag tar väldigt sällan in mina hästar för att bara mysa. Det gör jag när jag ändå tar in dem eller i hagen.
 
Men det gör jag och jag upplever inte mina hästar stressade öht.
Läste om KASAM och det lät absolut vettigt även om jag inte tycker det har något att göra med mina hästar.
 
@Efwa Nej, jag tror inte att du på något sätt är elak mot dina hästar. Och jag har verkligen inte menat att angripa dig personligen. Det enda jag har invänt mot är att jaga hästen runt i hagen för att överhuvudtaget kunna få in den, när man precis lika gärna kan ta med en godis och få en häst som kommer och möter en i grinden.

Jag har både läst Pelles böcker och haft diskussioner med honom, om allt från stress till varför projektorn inte fungerar som den ska. Men jag ser fortfarande inte vad stress har med att hämta häst i hagen att göra. Jag ser att hästen blir stressad om den förutsätter att människan kommer vara elak eller orsaka den obehag (igen, jag säger inte att du gör det.). Men att den skulle bli stressad bara just för att jag plockar in den, nej du det köper jag inte för fem öre.
Varför skulle de bli stressade av att jag har godis med mig? Varför skulle de bli stressade av att jag ber dem om något, i det här fallet att komma fram till mig och/eller sticka huvudet i grimman, oavsett vad som händer uppe i stallet? Det är det resonemanget jag inte får ihop. Hur är det att lura hästen, vilket du kallade det ett par inlägg bak? Ärligt talat förstår jag inte alls hela "att lura hästen"-konceptet. Mina hästar går på lösdrift, jag går bara ut i hagen om jag vill dem något. Vill jag dem något går jag ut och ropar på dem, och ropar jag på dem förväntar jag mig att de ska komma för det har vi tränat in. Inkallning helt enkelt. Vad syftet med inkallningen är är mindre relevant, om jag ska rätta till ett täcke eller plocka in för hovslagaren eller springa en mil. Det spelar ingen roll, för beteendet jag bad om var "kom hit". Precis som vid hundträning. Var är stressen i det?
Free shaping bygger ju på att djuret måste testa sig fram till rätt beteende. De vet inte innan vad jag är ute efter. Det är en mycket effektiv träningsmetod som ger glada, nyfikna och arbetsvilliga djur. Förutsatt att tränaren har öga och tajming förstås, som med all träning. All stress är inte negativ.

Men nu glider vi iväg väldigt långt från ursprungsfrågan, och jag tror ärligt talat inte att vi kommer komma fram till någonting mer än att vi har olika åsikt.

Tillbaka till trådstarten:
Om jag har en häst som är svår att hämta hade jag först och främst försökt reflektera över varför. Har den ont, är träningen enformig, har det hänt något (jag har träffat en häst som inte ville följa med till stallet pga att hon gått emot staketet och helt enkelt var rädd för att gå nära grindöppningen)..? Hur hanterar jag som människa det hela? Hur rör jag mig i närheten av min häst? Mitt kroppsspråk, hur närmar jag mig hästen? Att röra sig självsäkert men mjukt har ofta väldigt stor effekt. Att försöka "hoppa på" hästen går inte, de är flyktdjur och är väldigt snabba att fly eller rent av gå till anfall i en sådan situation.
Vet jag med mig att hästen är svårfångad låter jag den ha grimma på i hagen.
Själva "träningen" brukar jag börja inne i stallet. Jag klickertränar många av mina djur, så jag använder mig av det även i såna här situationer. Antingen lär jag hästen att själv sticka huvudet i grimman, att lägga hakan på en karbinhake på ett grimskaft eller att helt enkelt reagera på en inkallning. Vilket sätt jag väljer beror på häst och hästens ägare/skötare. Ofta lär jag in alla tre, alltid bra att kunna variera.
När det funkar i stallet provar jag på större yta, som på en ridbana. Med tiden kommer det fungera ute i hagen också. I början får man hålla sig ganska nära hästen och berömma för minsta lilla, men med träning kommer man kunna höja kraven och till sist har man en häst som kommer på inkallning.
Det som krävs är tålamod, tid och tålamod. Massor med tålamod.
 
Men det gör jag och jag upplever inte mina hästar stressade öht.
Läste om KASAM och det lät absolut vettigt även om jag inte tycker det har något att göra med mina hästar.

Nej nej, de blir inte stressade i den bemärkelsen. Å vad svårt det är att skriva. Du tänker att det är de där stressade djuren som har stereotypiska beteenden och/eller alltid är på tå, skulle jag tro.

KASAM gäller även alla tänkande djur och faktiskt även de som inte tänker i så långa banor. Det ligger djupare än så. Det ligger även i de sociala reglerna (detta kan jag fatta låter väldigt flummigt). Även om en hund inte tänker "jag fattar varför den där hunden anföll mig" så är benet i fråga faktorn till varför den läker fortare.

Att den hade benet gav den inte färre eller mindre skador eller mindre stress vid tillfället men något i kroppen gör att detta sker. En stress men mer psykisk som grundar sig i att inte ha kontroll.

Så, dina hästar är inte stressade på det viset och jag kan inte heller alltid visa mina hästar vad som ska ske men jag försöker ge signaler om vad som ska ske i den utsträckningen det går. Det går verkligen inte alltid och ibland har de ju säkert tolkat mig fel eller jag gett fel signaler. Hovslagaren kommer ibland och de vet inte varför jag tar in dem då.

Det hade varit lättare att sitta vid ett bord och berätta mer omfattande.
 
@sthu Det finns faktiskt de som hävdar att klickerträning är mycket stressande för djuret fast det är ett riktigt smidigt sätt att lära in saker och de tycker det är jävligt roligt.

Jag kan faktiskt förstå det ur KASAM-synpunkt. För det betyder det inte att jag inte använder det och dessutom kan använda det just för att få ner stress.

Men allt är inte svart eller vitt.
 
Senast ändrad:
@sthu

Jag glömde svara på frågan i ditt inlägg som jag tycker egentligen är viktigast. De andra tror jag inte vi är så oöverens om egentligen. Det är givetvis inte stressande att hämta sin häst i hagen.

Med lura menar jag att för mig finns det saker en häst måste stå ut med även om den inte vill. Tvätta sår, duscha fast den inte vill o.s.v.
Jag skulle aldrig få för mig, som vissa bekanta, att lura hästen att tro att jag inte ska göra det genom att gömma sårtvätten bakom ryggen eller ta fram kratsen och låtsas kratsa hovarna för att sedan börja tvätta såret.

Eller hämta hästen ur hagen med höpåsen för att sedan slänga den åt sidan när jag fått tag i hästen, om jag hade sådana problem, och ta in den för jobb.

Blev det klarare då?
 
Oj då har vi verkligen pratat om varandra! Att gå ut och locka med höpåsen är inte alls samma sak so m att ha godis och använda i träningen. Fast å andra sidan tycker jag det är bättre att locka med mat på det sättet än att jaga hästen, för där kan vi verkligen börja snacka stress och obehag.. (Menar alltså inte att det är något du gör)

Sårvård mm kan knappast ha speciellt mycket med att hämta i hagen att göra.. Jag menar större och mer "kroniska" obehag, som ryck i grimskaftet i tid och otid, hårdhänt hantering eller stressig stallmiljö.
 
Oj då har vi verkligen pratat om varandra! Att gå ut och locka med höpåsen är inte alls samma sak so m att ha godis och använda i träningen. Fast å andra sidan tycker jag det är bättre att locka med mat på det sättet än att jaga hästen, för där kan vi verkligen börja snacka stress och obehag.. (Menar alltså inte att det är något du gör)

Sårvård mm kan knappast ha speciellt mycket med att hämta i hagen att göra.. Jag menar större och mer "kroniska" obehag, som ryck i grimskaftet i tid och otid, hårdhänt hantering eller stressig stallmiljö.

Nu var det ett exempel men man kan se det som att man lockar med godis också, som muta alltså, att visa en sak (godis, hö eller annat de vill ha) framför mulen för att sedan ta fram grimman.

Om den däremot tar på sig grimman och man sedan tar fram godisbiten ur fickan är det en annan sak. Det är två helt skilda saker och lär hästen två skilda saker.

Men jag skulle tro att vi pratar om varandra också. Det brukar vara så i skrift.
 
Jag blev skötare på en häst för ett halvår sedan som var omöjlig att hämta i hagen och ingen kunde hämta henne. Så fort man kom närmare än 10 meter så sprang hon iväg. Jag började med att följa efter henne när hon gick ifrån mig och stanna och vända ryggen till när hon stannade. Till slut fick jag komma så nära att jag fick klappa osv. Nu har det gått bra ett tag och vi har tränat trick och hittat på lite olika saker och alla kan ta henne i hagen utan problem. Tills för två veckor sedan då har hon gått iväg när jag kommer. Andra kan fortfarande ta henne utan problem men inte jag. förstår ingenting?? blir så trött när jag lagt ner så mycket tid. Vad kan det bero på? Det där med att stanna och backa/vända när hon stannar verkar inte funka längre


Gissar att det hänt något. Om den kommer snällt i vanliga fall, men sedan helt plötsligt inte vill - då finns det vanligen en orsak.

Håller i övrigt med Bison. Ge godis när den kommer, klappa och var trevlig. Ge den en stund i lugn och ro inne innan du börjar göra iordning för ridning/träning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp