Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Vilket pucko till djurskyddsinspektör som tycker det är bättre att avliva friska hästar istället för att ge dom nya hem, bara för att de var ohanterade... Hon borde få sparken direkt! Man blir förbannad på sånt!! Hon var förmodligen rädd för hästarna..bättre ta bort dom så var hon av med problemet...idiot!
 
Sv: Hästägare fick se på när
hans friska hästar slaktades


"Det var inte bra, det kan jag glatt säga, säger Monika Ängehult"... Vad då Glatt säga??? Är hon dum eller?

"Enligt Monika Ängehult var flera av hästarna i 30-årsåldern men två var bara sex år, de var mycket fina enligt Ängehult men aldrig hanterade. Därför sköts även de.
- Det hade varit ett större lidande att lasta dem. För djuren är döden inget lidande och tänk vilket trauma för dem att omplaceras, säger hon."

Ehm nej? Varför skulle det vara ett trauma att omplaceras? Sätt dom med andra hästar hos en duktig hästmänniska istället...
Ge dom lugnande under transporten... Kan man hantera hästarna så de kan skjutas, kan man sedera dom!

Vad Hon anser som aldrig hanterade behöver inte vara det...



Kan denna människa Något om hästar?
Ursh vad arg jag blir!

"Det var med stor möda och stort besvär man rörde sig och man fick hålla i stövlarna så de inte skulle fastna, säger Ängehult om hur gårdsplanen såg ut." Är lerig stallplan ett brott mot djurskyddslagen???



Visst, säkerligen finns det saker som inte framkommer i artikeln, men jag tycker inte att de ovan nämnda sakerna är en orsak för att avliva 2 unga hästar. De som var över 30 kanske inte var så lätta att hitta hem åt men unghästarna borde fått en chans.


och det hela sköttes Mycket dåligt då mannen uppenbarligen fick åka till akutpsyk undertiden!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

NEJ NU BLIR JAG RÄDD!!
Jag såg filmklippet på detta igår på östnytts hemsida, och nu skrev du de här, ush vilken slump, hatar sånt :S

här är filmklippet för dom som vill se, inehåller lite läskiga scener
http://www.svt.se/svt/road/Classic/...&d=33700&a=1118010&lid=is_search804536&lpos=2

Jag vet inte vad jag ska tycka och tro. jag vet inte i vilket tillstånd
hästarna var i. Dom unga hästarna skulle kanske någon vilja jobba med.
Det finns ju hur många amatör 'häst viskare' som letar förgäves efter
hästar att få arbeta med, och dom är ju duktiga på det också så
hästarna skulle ju inte ha blivit värre än dom var..
Aja jag vet inte, så jag kan lika gära hålla käften :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men hallå...
Vad får er att tro att en veterinär och en djurskyddsinspektör skulle välja denna masslakt om de inte gjorde det för djurens skull? De har väl valt sina yrken en gång i tiden för att de tycker om djur? Det var nog ingen trevlig upplevelse för dem heller.

Annars ojar sig folk över att det inte händer något i djurskyddsfall, när någon tar tag i saken är det inte heller bra.

Angående att omplacera hästarna, det är nog inte så lätt att hitta någon som vill ta på sig undernärda, ohanterade djur. Skulle ni ha velat åta er dem (anmäl er i så fall gärna som jourhem hos Svenska Hästars Värn, det finns fler hästar som far illa...)? Inte jag.

Det hon säger är att djuren TIDIGARE varit i gott hull men inte var det längre.
 
Sv: Hästägare fick se på när

:eek: vilka idioter! klart att det hade gått att omplacera hästarna och även korna!! djur i dålig konditon är en annan sak, men dessa hästar var magra och ohanterade! ska man ta bort många hästar bara för att de är ohanterade??? ex de som släpper sina hästar i lösdrift när de är 1 år och så får de gå till 3å är ju de ohanterade också ska man skjuta dem också!! nej det funkar inte inte för mej! se på Animal cops de tar sej an mycket mycket värre djur och som är i mycket sämre skick än vad dessa verkar vara!!
 
Sv: Hästägare fick se på när

:eek: vilka idioter! klart att det hade gått att omplacera hästarna och även korna!! djur i dålig konditon är en annan sak, men dessa hästar var magra och ohanterade! ska man ta bort många hästar bara för att de är ohanterade??? ex de som släpper sina hästar i lösdrift när de är 1 år och så får de gå till 3å är ju de ohanterade också ska man skjuta dem också!! nej det funkar inte inte för mej! se på Animal cops de tar sej an mycket mycket värre djur och som är i mycket sämre skick än vad dessa verkar vara!!

Hur kan du bedöma djurens skick, var du pa plats och sag dem eller?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

De e så hemskt att jag inte finner några ord.....
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Annars ojar sig folk över att det inte händer något i djurskyddsfall, när någon tar tag i saken är det inte heller bra.

Angående att omplacera hästarna, det är nog inte så lätt att hitta någon som vill ta på sig undernärda, ohanterade djur. Skulle ni ha velat åta er dem (anmäl er i så fall gärna som jourhem hos Svenska Hästars Värn, det finns fler hästar som far illa...)? Inte jag.

Det hon säger är att djuren TIDIGARE varit i gott hull men inte var det längre.



Precis som du skriver hade en NY SITUATION uppkommit.

Om inget hade gjorts så hade risken funnits att djuren slutat som något av de andra fallen där djur självdött p.g.a. hastig sjukdom hos ägaren.

Då klagar alla på att inget gjorts tidigare och att ingen granne såg något. Nu blev det ju för en gång skull, både en anmälare och en myndighet, både med inspektör och veterinär som för en gång skull agerade snabbt.
Och så får de skit.:mad:

Ni andra som klagar, var glada för att djurskyddet för en gångs skull fungerar.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

I det här fallet så är jag övertygad om att det bara är en fråga om att de är okunniga och inte orkar ta itu med de här friska unghästarna. Ohanterade i deras ögon kan lika gärna vara att unghästarna varit lite vildare än de äldre hästarna, men hur stort problem är det för en hästkunnig människa?

Hästen som man ser komma ut ur stallet på filmen ser ut att vara lite halt, men inte avtrubbad på något vis. Och att antyda att man ska avliva ohanterade unghästar för att det "skulle bli sådant trauma för dem att bli lastade" är inte riktigt klokt.
De kan bli uppskrämda och stressade, men de lugnar ner sig efter ett tag. Enda anledningen till att det skulle bli ett trauma för dem är om lastningen skulle ske med rent och skärt våld och jag tror personligen inte att tanken var sådan.

De kunde ha handlat annorlunda när det gällde unghästarna, det är min åsikt.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Precis som du skriver hade en NY SITUATION uppkommit.

Om inget hade gjorts så hade risken funnits att djuren slutat som något av de andra fallen där djur självdött p.g.a. hastig sjukdom hos ägaren.

Då klagar alla på att inget gjorts tidigare och att ingen granne såg något. Nu blev det ju för en gång skull, både en anmälare och en myndighet, både med inspektör och veterinär som för en gång skull agerade snabbt.
Och så får de skit.:mad:

Ni andra som klagar, var glada för att djurskyddet för en gångs skull fungerar.

Jag måste nog hålla med i detta fallet. Det är inte så lätt att hitta lämpliga personer som kan ta hand om vuxna ohanterad hästar. Många kanske anser sig lämpade eller bara vill tjäna en slant på hästarna, men en vuxen ohanterad häst är i de flesta fall mer än ett heltidsjobb. Tyckte det var bra att de agerade i detta fallet. Visst, det är hemskt när friska hästar får sätta livet till.
Har själv erfarenhet av en helt ohanterad 5-årig ardennerhingst som gått helt utan sällskap hela livet. Hästen skulle avlivas för han var tokig. Denna häst var hur snäll som helst men betedde sig som en 1-åring i sättet. Hästen var aldrig verkad= aldrig lyft fötterna på. Ni kan ju tänka er hur lätt det är att försöka lyftträna hovar på en 1000kg häst...
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Att kalla att "djurskyddet fungerar" när man slaktar friska hästar är helt horribelt! Bara för att man "antar" att det skulle vara svårt att lasta hästarna och ge de nya hem när man inte ens försökt, är ju under all kritik! Och att ange det som skäl, att det skulle vara ett "trauma" för dessa hästar är mkt märkligt argument, då skulle det alltså vara bättre av (djurskyddsskäl) att slakta alla svårlastade hästar, istället för att lastträna dom så de blir lättlastade, det hör ni ju själva hur befängt det låter. Det kanske hade gått hur bra som helst att lasta in dessa 2 hästar. Nej nu har djurskyddsinspektören gjort det som var enklast för henne, detta har inget med djurskydd att göra!!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Att kalla att "djurskyddet fungerar" när man slaktar friska hästar är helt horribelt! Bara för att man "antar" att det skulle vara svårt att lasta hästarna och ge de nya hem när man inte ens försökt, är ju under all kritik! Och att ange det som skäl, att det skulle vara ett "trauma" för dessa hästar är mkt märkligt argument, då skulle det alltså vara bättre av (djurskyddsskäl) att slakta alla svårlastade hästar, istället för att lastträna dom så de blir lättlastade, det hör ni ju själva hur befängt det låter. Det kanske hade gått hur bra som helst att lasta in dessa 2 hästar. Nej nu har djurskyddsinspektören gjort det som var enklast för henne, detta har inget med djurskydd att göra!!


Det är INTE djurskyddsinspektören som beslutat om avlivning, det är veterinären som gjort det.
Om djur ska omplaceras så är det polisen som har hand om det, inte djurskyddsinspektören.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Det är INTE djurskyddsinspektören som beslutat om avlivning, det är veterinären som gjort det.
Om djur ska omplaceras så är det polisen som har hand om det, inte djurskyddsinspektören.

Veterinär eller djurskyddsinspektör eller polis.....!!! spelar väl ingen roll??!! Oavsett vem som tagit beslutet om att slakta friska hästar är det ett förhastat beslut för att gör det så enkelt som möjligt för sig, veterinär, djurskyddsinspektör, polis eller vilken befattning man nu än har. Skärpning!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Att kalla att "djurskyddet fungerar" när man slaktar friska hästar är helt horribelt! Bara för att man "antar" att det skulle vara svårt att lasta hästarna och ge de nya hem när man inte ens försökt, är ju under all kritik!


Ska samhället vara skyldig att omplacera hästar som omhändertas av ägare som inte sköter sina djur?

Vem ska betala kostnaden? Djurägaren är skyldig till det, men om inga pengar finns ?

En privatperson har rätt att slakta friska hästar, förstår inte varför det blir ett sådant ramaskri för detta.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Veterinär eller djurskyddsinspektör eller polis.....!!! spelar väl ingen roll??!! Oavsett vem som tagit beslutet om att slakta friska hästar är det ett förhastat beslut för att gör det så enkelt som möjligt för sig, veterinär, djurskyddsinspektör, polis eller vilken befattning man nu än har. Skärpning!


Hur vet du hur friska hästarna var?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag vill veta mera innan jag dömmer så snabbt som många i tråden.
JAg har ingen aning om vilket skicka hästarna var i, och vad veterinären hade för grund.
Stod det inte i artikeln att dom varit kända hos komunen i 20 år pga av att dom inte skött gården och djuren? Det kan finnas många anledningar som vi inte vet om.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Hur vet du hur friska hästarna var?
Jag läste helt enkelt artikeln och där står följande:
"De har upprepade gånger fått anmärkning på hur det ser ut på gården, det har funnits taggtråd i hagarna, dåligt byggda vindskydd, fel mått i stallar och slitet i största allmänhet. Men ingen gång har de fått anmärkning på hästarnas hälsa, det har flera gånger skrivits att de mår bra.
Enligt Monika Ängehult var flera av hästarna i 30-årsåldern men två var bara sex år, de var mycket fina enligt Ängehult men aldrig hanterade. Därför sköts även de.
- Det hade varit ett större lidande att lasta dem. För djuren är döden inget lidande och tänk vilket trauma för dem att omplaceras, säger hon."
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag vill veta mera innan jag dömmer så snabbt som många i tråden.
JAg har ingen aning om vilket skicka hästarna var i, och vad veterinären hade för grund.
Stod det inte i artikeln att dom varit kända hos komunen i 20 år pga av att dom inte skött gården och djuren? Det kan finnas många anledningar som vi inte vet om.

De har aldrig under dessa år fått anmärkningar på djuren!!!

Däremot på byggnader.

Djuren har varit i fint skick helt enl inspektören
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
726
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
752
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp