Bukefalos 28 år!

Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Återigen!!

Jag ansåg inte att förfarandet var bra!!


Jag skrev också i förra tråden att jag tyckte det var lite märklig gång, det vet du.
Däremot tycker inte jag som du att det är hela värden om hästarna avblodades på gården, de som nu gick att leda ut ur stallet och slakta där.
Sedan framkom det att djur dagarna innan flyttats.

Återigen, du svarar inte på min fråga:- Hur långt ska det gå innan det ska ingripas, tycker du?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men det är väl inte så svårt att förstå att folk reagerar när en djurskyddsinspektör och en veterinär m.fl. personer (som har som yrke att måna om djurens väl och ve) har gått och avlivat två stycken enligt artikeln fullt friska, unga hästar?


Friska, men helt ohanterade. Bedömningen gjordes att de skulle slaktas.

Anledningen vet jag inte, kanske en säkerhetsåtgärd.
Vad spelar det för roll?
Grannen föder upp nordsvenskar. Det finns efterfrågan på ston, men valackarna åker inte sällan till slakt.

Här var det 2 ohanterade hästar som ingen skötte.Varför absolut omplacera när det finns ett överskott på häst?

Och som sagt, vem säger att omplaceringen blir bra, eller att de kommer till någon vettig person?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag skrev också i förra tråden att jag tyckte det var lite märklig gång, det vet du.
Däremot tycker inte jag som du att det är hela värden om hästarna avblodades på gården, de som nu gick att leda ut ur stallet och slakta där.
Sedan framkom det att djur dagarna innan flyttats.

Återigen, du svarar inte på min fråga:- Hur långt ska det gå innan det ska ingripas, tycker du?

Det är inte det som är frågan utan det är hur det gick till.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Det är inte det som är frågan utan det är hur det gick till.


I förra tråden hakade du upp dig väldeliga på slakten utanför stallet och blodet.

Hur skulle de gått tillväga då, nu när ägaren redan börjat flytta sina djur?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag vet inte heller anledningen till att de avlivades, men jag hoppas att det fanns en bra anledning till att beslutet togs. Kanske var det just rädslan för att de skulle hamna i orätta händer igen (d.v.s. hos personer som inte hade kunskap att ta hand om och klara av tidigare ohanterade hästar). Men jag förstår ändå om folk blir upprörda och jag tycker själv att det känns väldigt tråkigt (både att ägaren misskötte hästarna och att hästarna inte fick en chans, trots att de var både unga och friska).

F.ö. tycker jag inte att det låter särskilt seriöst att föda upp hästar trots att man vet att man troligtvis kommer att tvingas skicka flera av dem till slakt... Då tycker jag ändå att det är en skillnad på att försöka hjälpa hästar som redan finns till ett bättre liv, än att avla fram nya hästar (som man vet att det inte finns någon marknad för).
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Hur stor var viljan att göra ett ordentligt försök till omplacering?
Jag känner inte till något fall där någon slaktat en frisk häst!!! Har hållit på med hästar i 30 år! Så, sådär jättevanligt kan det väl inte vara???

Exakt hur många samtal som ringdes för omplacering av djuren, dvs OM avlivningen nu skulle bero på att man inte hittade något lämpligt hem till djuren vet jag ej då jag ej är insatt i fallet.

Man ansåg att flytten skulle vara ett stort trauma för djuren. Faktum är att jag själv varit med på ett ställe där man varit tvungen att avliva djur som är så ohanterade att det blir en så oerhörd stress för dem att flyttas så att man inte ens har kunnat köra dem till ett slakteri. I fallet jag var med om handlade det om nötdjur, de fick slaktas hemma för att de ej kunde transporteras levande.

Jag skrev att det slaktas friska djur, när det gäller hästar så går t ex en del travare och galoppörer till slakt om de ej håller måttet, alla är inte skadade eller sjuka, de springer bara inte tillräckligt snabbt för att löna sig. Även om inte du kommit i kontakt med det under tiden du varit i kontakt med hästar så förekommer slakt av friska hästar.
 
Sv: Hästägare fick se på när

själv har jag läst en del om att djurinspektörer och länsveterinärer i vissa fall njuter av den makt de har och tar av den så gott det går, nu vet jag dock inte hur de friska djuren hade det psykiskt, och var de inte hanterade så skulle det säkert ha blivit psykiskt tungt med transportering.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Den där inspektören verkar vara en skrivbordsryttare utan mkt mer hästerfarenhet än från ridskola- en gång/ v.:mad:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Har inte läst alla kommentarer men jag tycker i alla fall att det är helt sjukt!!!!!!!!!!!!!!!!! Man ser ju en av hästarna på vidion och den ser lite ovårdad ut men absolut ingen katastrof. Jag känner en som för flera årsedan var ute och "räddade" hästar, hon räddade en häst som stått i ett stall med sadel på så länge att vojlocken "växt fast" och nu mår den hästen hur bra som helst. En sak är att dom avlivade dem gamla hästarna men unghästarna, HELT OTROLIGT att dom ens tänkte tanken............ blir bara ledsen när jag läser sånt här.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Exakt hur många samtal som ringdes för omplacering av djuren, dvs OM avlivningen nu skulle bero på att man inte hittade något lämpligt hem till djuren vet jag ej då jag ej är insatt i fallet.

Man ansåg att flytten skulle vara ett stort trauma för djuren. Faktum är att jag själv varit med på ett ställe där man varit tvungen att avliva djur som är så ohanterade att det blir en så oerhörd stress för dem att flyttas så att man inte ens har kunnat köra dem till ett slakteri. I fallet jag var med om handlade det om nötdjur, de fick slaktas hemma för att de ej kunde transporteras levande.

Jag skrev att det slaktas friska djur, när det gäller hästar så går t ex en del travare och galoppörer till slakt om de ej håller måttet, alla är inte skadade eller sjuka, de springer bara inte tillräckligt snabbt för att löna sig. Även om inte du kommit i kontakt med det under tiden du varit i kontakt med hästar så förekommer slakt av friska hästar.

En bardomsvän til mig jobbar som veterinär i hela världen, hon söver och märker vilda djur resp flyttar vilda djur

Inbilla inte mig att man skulle kunna hantera hästar på något vis utan att det skulle innebära sådan stress att det skulle vara fara för livet.

Hästarna har ju för sjutton mött människor varje dag i stallet/hagen!

Och nej så värst många fullblod från banan som är friska avlivas inte, finns en hel drös köpare till sådana. Själv har jag haft 7st av dessa
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

I förra tråden hakade du upp dig väldeliga på slakten utanför stallet och blodet.

Hur skulle de gått tillväga då, nu när ägaren redan börjat flytta sina djur?

Nej jag hakade inte upp mig på ngt speciellt jag tycker hela förfarandet från föreläggandet till avlivningen har gått mycket underligt till

Och tacka sjutton för att man tycker att själva slakten av 13st djur och avblodning inte är humant för de som bor på gården!!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Antyder du lite fint att jag inte är särskilt läskunnig.... heller?:crazy:;)

Snarare ironiskt menat. Det här med friska är ngt som rubriksättaren påstått.
I övrigt har du rätt i att det inte är samhällets sak att omplacera hästar. Polismyndigheterna har inga speciella anslag till att bekosta omhändertagna djur o är därför ofta restriktiva med att låta djur stå ngn längre tid om de inte har ett sånt värde att det kan betala omkostnaderna. Att försöka få ut ngt från djurägarna i sådana här fall är oftast lönlöst.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Utan att veta ngt om just detta fallet så är min erfarenhet att djurägare som år efter år har en massa brister, som nödtorftigt fixas medans nya hela tiden uppstår, ofta till slut kommer i ett läge där det blir total kris, o då kan det gå väldigt fort.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Och tacka sjutton för att man tycker att själva slakten av 13st djur och avblodning inte är humant för de som bor på gården!!


Det var antagligen ingen hemma.
Alla sköts inte utomhus.

Hur de tog hand om blodet vet vi inte-ännu-men det behöver nödvändigtvis inte vara ett blodbad.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Inbilla inte mig att man skulle kunna hantera hästar på något vis utan att det skulle innebära sådan stress att det skulle vara fara för livet.

Hästarna har ju för sjutton mött människor varje dag i stallet/hagen!


Hur vet du att hästarna mött människor varje dag?

Kanske de under lång tid bara mött en enda människa?

Dessutom var flertalet av hästarna gamla, en del riktigt gamla, det måste väl du inse att det är bättre att avliva på plats än att krångla med en flytt?

Ohanterade hästar ÄR farliga, inte för att de är aggresiva nödvändigtvis, utan just för att de är ohanterade.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag kan inget annat säga att jag blir mycket lessen över att läsa detta.....
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Det var antagligen ingen hemma.
Alla sköts inte utomhus.

Hur de tog hand om blodet vet vi inte-ännu-men det behöver nödvändigtvis inte vara ett blodbad.

Återigen läs ordentligt...


Jo de var hemma

Och jo det var blod, inspektören säger själv att hon trodde att blodet skulle försvinna i leran, den lera då som inte ens släppte igenom vattnet
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Det var antagligen ingen hemma.
Alla sköts inte utomhus.

Hur de tog hand om blodet vet vi inte-ännu-men det behöver nödvändigtvis inte vara ett blodbad.

i den artikeln jag läste var ägarna hemma och mannen i huset fick omhändertas av psykakuten.....

13 hästars blod ÄR mycket. jag har sett en i taget, det räckte för mig...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp