Bukefalos 28 år!

Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ska samhället vara skyldig att omplacera hästar som omhändertas av ägare som inte sköter sina djur?

Vem ska betala kostnaden? Djurägaren är skyldig till det, men om inga pengar finns ?

En privatperson har rätt att slakta friska hästar, förstår inte varför det blir ett sådant ramaskri för detta.

svar Ja! En myndighet har detta ansvar! En myndighet har även ett ansvar att omhänderta barn som far illa pga sina föräldrar! Bara för att man har rätt att slakta friska hästar behöver inte betyda att det är rätt!! Förstå skillanden. En myndighet har också ett ansvar, det ska våra skattepengar gå till!! Jag skänker gladeligen extra pengar till olika djurrättsorganisationer som jobbar för att djuren ska få ett bättre öde än döden! Men en myndighet finansieras av våra skattemedel!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag läste helt enkelt artikeln och där står följande:
"De har upprepade gånger fått anmärkning på hur det ser ut på gården, det har funnits taggtråd i hagarna, dåligt byggda vindskydd, fel mått i stallar och slitet i största allmänhet. Men ingen gång har de fått anmärkning på hästarnas hälsa, det har flera gånger skrivits att de mår bra.
Enligt Monika Ängehult var flera av hästarna i 30-årsåldern men två var bara sex år, de var mycket fina enligt Ängehult men aldrig hanterade. Därför sköts även de.
- Det hade varit ett större lidande att lasta dem. För djuren är döden inget lidande och tänk vilket trauma för dem att omplaceras, säger hon."

Även OM nu hästarna var friska så att det ej var av rent veterinära skäl man avlivade så har det i sådana fall i detta fallet inte lyckats för polisen att omplacera dem till ett bra hem med omedelbar verkan. Stället de var på var inget ställe djuren skulle stanna på, de skulle omedelbart därifrån har det bedömts. Det kryllar inte av hem till ohanterade hästar där folk har tid, kompetens, lust och råd att ta hand om dem, trots att en del verkar tro att så är fallet.

För övrigt så slaktas det dagligen friska djur då djurägare kan bestämma själv om ett djur i ens ägo djur ska avlivas eller ej.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ska samhället vara skyldig att omplacera hästar som omhändertas av ägare som inte sköter sina djur?

Vem ska betala kostnaden? Djurägaren är skyldig till det, men om inga pengar finns ?

En privatperson har rätt att slakta friska hästar, förstår inte varför det blir ett sådant ramaskri för detta.

Ja till båda dina frågor!

Pengar kan man utmäta!

En privatperson befogar över sin egendom där är det ingen annan som kommit och gjort det om man väljer att avliva friska 6åriga hästar!!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Även OM nu hästarna var friska så att det ej var av rent veterinära skäl man avlivade så har det i sådana fall i detta fallet inte lyckats för polisen att omplacera dem till ett bra hem med omedelbar verkan. Stället de var på var inget ställe djuren skulle stanna på, de skulle omedelbart därifrån har det bedömts. Det kryllar inte av hem till ohanterade hästar där folk har tid, kompetens, lust och råd att ta hand om dem, trots att en del verkar tro att så är fallet.

I detta närområde finns det några stora anläggningar men hög kompetens hos personal och ägare.
I dessa sommartider så finns det också rätt mkt tomma boxplatser och jag kan inte se problemet med at tringa ett par sådana ställen å höra om plats tills vidare utredning är gjord för de djur som var friska men ohanterade.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Även OM nu hästarna var friska så att det ej var av rent veterinära skäl man avlivade så har det i sådana fall i detta fallet inte lyckats för polisen att omplacera dem till ett bra hem med omedelbar verkan. Stället de var på var inget ställe djuren skulle stanna på, de skulle omedelbart därifrån har det bedömts. Det kryllar inte av hem till ohanterade hästar där folk har tid, kompetens, lust och råd att ta hand om dem, trots att en del verkar tro att så är fallet.

För övrigt så slaktas det dagligen friska djur då djurägare kan bestämma själv om ett djur i ens ägo djur ska avlivas eller ej.

Det är ju en helt annan sak och går inte att jämföra med detta! Här är det en ANNAN person som tagit beslutet!

Det som man anmärkte på var att det var lerigt och ärlighetens namn var någonstans var det inte lerigt i april i år!

På en vecka efter muntligt beslut anser jag det inte rimligt när detta ställe inte fått en enda anmärkning på 20år angående djuren!
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

I detta närområde finns det några stora anläggningar men hög kompetens hos personal och ägare.
I dessa sommartider så finns det också rätt mkt tomma boxplatser och jag kan inte se problemet med at tringa ett par sådana ställen å höra om plats tills vidare utredning är gjord för de djur som var friska men ohanterade.

Så är det även här hos oss. En vän till oss tar emot nötdjur som blir omplacerade. Går hur bra som helst!

Han har dessutom stor kunskap och kan hantera dessa djur både magra och ohanterade
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Även OM nu hästarna var friska så att det ej var av rent veterinära skäl man avlivade så har det i sådana fall i detta fallet inte lyckats för polisen att omplacera dem till ett bra hem med omedelbar verkan. Stället de var på var inget ställe djuren skulle stanna på, de skulle omedelbart därifrån har det bedömts. Det kryllar inte av hem till ohanterade hästar där folk har tid, kompetens, lust och råd att ta hand om dem, trots att en del verkar tro att så är fallet.

För övrigt så slaktas det dagligen friska djur då djurägare kan bestämma själv om ett djur i ens ägo djur ska avlivas eller ej.

Hur stor var viljan att göra ett ordentligt försök till omplacering?
Jag känner inte till något fall där någon slaktat en frisk häst!!! Har hållit på med hästar i 30 år! Så, sådär jättevanligt kan det väl inte vara???
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Vilket pucko till djurskyddsinspektör som tycker det är bättre att avliva friska hästar istället för att ge dom nya hem, bara för att de var ohanterade... Hon borde få sparken direkt! Man blir förbannad på sånt!! Hon var förmodligen rädd för hästarna..bättre ta bort dom så var hon av med problemet...idiot!

Och jag tycker inte alls att det var så farligt. Döden är inget lidande för dem. Har vi inte tillräckligt med hästar i Sverige som det är redan, måste man spara på hästar som ev. aldrig kunnat bli bra?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag ställer mig inte på någons sida...det fanns säkert skäl för att avliva dessa djur.
Men....med tanke på det klipp som visats så måste jag säga att hästen ser högst svårhanterlig ut som kan ledas ur stallet lugnt och sansat i en grimma som inte ens är knäppt!:angel:

*ironi*
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Och jag tycker inte alls att det var så farligt. Döden är inget lidande för dem. Har vi inte tillräckligt med hästar i Sverige som det är redan, måste man spara på hästar som ev. aldrig kunnat bli bra?

Bli bra?? vem bedömer detta?? Vi talar om friska eller sjuka hästar...
ALLA hästar blir mer eller mindre jobbiga när de inte hanteras dagligen av människor... och i detta fall var det inga "problemhästar"..bara vanliga ohanterade unghästar som precis enligt föregående inlägg kunde ledas ut i oknäppt grimma, skulle inte ens göra det med min sexåring som rids varje dag. Myndigheter är till för våra djurs bästa och inte för att få undan problemet så smidigt som möjligt för deras egen del....
 
Sv: Hästägare fick se på när

Om nu de här två 6-åringarna var så ohanterade borde de ju ha fått anmärkning på djuren vid tidigare besök.

Hästen som leds ur stallet tycker inte jag ser mager ut.

Någon måste under dessa år ha verkat hästarna, så jag kan inte få ihop det med att de var ohanterade faktiskt.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Djurskyddsinspektören kan fatta beslut om omhändertagande, sen utför polisen detta o beslutar om vad som skall hända med djuren.
Så det är nog lite okunnigt att kalla inspektören för pucko o idiot!
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men ingen gång har de fått anmärkning på hästarnas hälsa, det har flera gånger skrivits att de mår bra.
Enligt Monika Ängehult var flera av hästarna i 30-årsåldern men två var bara sex år, de var mycket fina enligt Ängehult men aldrig hanterade. Därför sköts även de.


Det är precis som du säger,under 15 år har ägaren fått anmärkning på massor av saker- utom hästarnas skötsel- tills NU.

NU fanns anmärkningar på hästarnas hälsa, efter kontroll från anonym anmälare, och bedömmningen gjordes att det krävdes snabba åtgärder, antagligen p.g.a sjukdom hos ägaren,och sjukdom som dessutom omöjliggjorde fortsatt skötsel.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

De har aldrig under dessa år fått anmärkningar på djuren!!!

Däremot på byggnader.

Djuren har varit i fint skick helt enl inspektören


Ja, men nu fick han anmärkningar.Bara för att de har varit i bra hull FÖRR, så kan de väl inte leva på sina depåeer, eller?:confused:

Ska djuren behöva vara mer eller mindre halvsvultna innan det är acceptabelt att ingripa?

Då gnälls det för att inspektörerna inte gör sitt jobb, bara sitter och rullar tummarna, hur ska ni ha det?:mad:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

På en vecka efter muntligt beslut anser jag det inte rimligt när detta ställe inte fått en enda anmärkning på 20år angående djuren!


Så du menar att om man inte fått någon anmärkning på sina djur förut, då ska inspektörer se mellan fingararna om det helt plötsligt uppkommer missförhållanden?


Jag för min del, bara genom att titta på filmen, förstår inte att någon kan få lova att hålla hästar i de lokaler som fanns, under förutsättning att de var lika dåligt skötta invändigt som utvändigt.
De borde tvingat fram åtgärder tidigare.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ja, men nu fick han anmärkningar.Bara för att de har varit i bra hull FÖRR, så kan de väl inte leva på sina depåeer, eller?:confused:

Ska djuren behöva vara mer eller mindre halvsvultna innan det är acceptabelt att ingripa?

Då gnälls det för att inspektörerna inte gör sitt jobb, bara sitter och rullar tummarna, hur ska ni ha det?:mad:

Återigen!!

Jag ansåg inte att förfarandet var bra!!

Jag tycker att allt var dåligt i hela historien. Och hästarna var inte halvsvultna!! Inspektören säger själv att de två 6åriga hästarna var i fint skick NU!!

Nej jag anser inte att man ger muntliga svar en dag och en vecka sedan kommer och avlivar alla djuren!

Det är FEL!!!

Det är inte humant för fem öre!!

Att säga att blodet skulle rinna ner i leran samtidigt som hon säger att det var så lerigt att de inte kunde gå rimmar så illa. Blod är tjockare än vatten och kan inte vattnet rinna ner hur kan då blodet göra det!!

Förstår inte avför folk inte läser mellan raderna :crazy:

Det är för mycket i historien som inte stämmer!! Dessutom all mörkläggning gör i vart fall mig väldigt fundersam!

Du får tro vad du vill, jag väntar med spänning på slutet på denna historia för jag tror inte den är slut här på långa vägar
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Så du menar att om man inte fått någon anmärkning på sina djur förut, då ska inspektörer se mellan fingararna om det helt plötsligt uppkommer missförhållanden?


Jag för min del, bara genom att titta på filmen, förstår inte att någon kan få lova att hålla hästar i de lokaler som fanns, under förutsättning att de var lika dåligt skötta invändigt som utvändigt.
De borde tvingat fram åtgärder tidigare.

Du läser inte värst bra :crazy:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Då gnälls det för att inspektörerna inte gör sitt jobb, bara sitter och rullar tummarna, hur ska ni ha det?:mad:

Men det är väl inte så svårt att förstå att folk reagerar när en djurskyddsinspektör och en veterinär m.fl. personer (som har som yrke att måna om djurens väl och ve) har gått och avlivat två stycken enligt artikeln fullt friska, unga hästar?

Djuren lär förvisso inte lida nu, men döden är ändå döden och livet är livet. Oavsett om man är ett djur eller en människa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp