Bukefalos 28 år!

Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men ändå skrev du nyss(221) att du inte tycker det är ok att avliva friska hästar:confused: Blir lite dubbla budskap!
PL

Inte dubbla budskap enlig min mening, Vad hon menar som ni inte verkar greppa är att en myndighetsperson som inte verkar ha koll tar detta drastiska beslut ang de friska hästarna. Stor skillnad mot att besluta om sin egen häst, där man känner till alla skavanker och brister.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

En del, ja. Men hur vanligt är det om man ser till totala antalet hästar i landet att de står i en lastbil på en färja under en utlandstur?
Sedan ska de få panik också?

Och hur kan du få till en jämförelse med ohanterade hingstar? Jag antar, recis som TomasN att du på något sätt vill framhäva din egen duktighet och dina egna kunskaper nu när du inte längre kan hålla ordning på vad du skrivit.

:rofl:

Nu tog jag upp ett exempel och du föringar det omedelbart (vilket du helt tiden gör)

Det åker VÄLDIGT många hästar över till Europa varje vecka om du inte visste det! Och bara för att det inte händer varje gång och du inte vet om det så betyder det inte att det är ovanligt.

Många reser med sina hästar redan sederade, vad man tycker om det är upp till var och en!

Jag har full ordning på vad jag skriver för jag skriver i princip samma sak hela tiden eftersom du inte läser tillräckligt bra och jag måste upprepa mig.

Vad jag vet så var dessa hästar som tråden handlar om fullt hanterbara för ägaren. Det är stor skillnad om främmande människor kommer och försöker hantera och det borde alla förstå och veta att det kan vara så
 
Sv: Hästägare fick se på när

När jag hade inspektionen så fick jag ett par frågor om min hingst just för att han används i avel.
Hon undrade då om jag tyckte det fungerade bra med en hingst bland alla stona för jag har ju så litet stall,så de är ju bland varandra liksom och om jag inte var nervös när han gick i hagen och stona bara på andra sidan vägen.


Men jag tycker det är högst relevanta frågor. Alla, som då har hingst, har ju inte en fungerande flock eller heller utrymme, det är knappast konstigt att de frågar sig för? Det ingår ju i deras arbete.
 
Sv: Hästägare fick se på när

Jag håller med och vill också tillägga: varför är det myndigheternas ansvar att hantera och omplacera svårhanterade hästar? Och varför är det myndigheternas ansvar att göda avmagrade hästar?

Allt detta är faktiskt djurägarens ansvar.

jo men en myndighet är finansierad av skattepengar och är till som ett skyddsnät när inte djuägaren, föräldern tar sitt ansvar. Barn omplaceras av soc, då kan man väl anstränga sig lite att omplacera även hästar, då ju vi skattebetalare betalar deras lön.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

För att återknyta till trådens ämne så har jag annorlunda erfarenhet vad gäller ohanterade hästar,jag har fått uppfattningen att en panikslagen ohanterad hästs beteende gärna smittar av sig på andra dito.

Ohanterad av främmande människor, fullt hanterade av ägaren.

Men så är det väl säkert inte heller enligt dig :crazy:
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Inte dubbla budskap enlig min mening, Vad hon menar som ni inte verkar greppa är att en myndighetsperson som inte verkar ha koll tar detta drastiska beslut ang de friska hästarna. Stor skillnad mot att besluta om sin egen häst, där man känner till alla skavanker och brister.

Men någonstans finns en gräns där myndigheterna måste ingripa, eller håller du inte med om det? När djurägaren inte längre tar ansvar för djuret måste myndighterna gripa in. Är det någon som motsäger sig det?

Det frågan är i just det här fallet är väl mer om djurhanteringen var över den gränsen eller inte.

Att säga att aldrig någon annan än djurägaren får besluta om avlivning oavsett omständigheter är det väl ingen som gör?
 
Sv: Hästägare fick se på när

jo men en myndighet är finansierad av skattepengar och är till som ett skyddsnät när inte djuägaren, föräldern tar sitt ansvar. Barn omplaceras av soc, då kan man väl anstränga sig lite att omplacera även hästar, då ju vi skattebetalare betalar deras lön.

I första hand skall ju djurägaren betala men saknas pengar där så blir det ju skattepnegar som du skriver. Skattepengarna skall räcka till många saker och är alls ingen kassakista man kan ta ur hur som helst.
 
Sv: Hästägare fick se på när

jo men en myndighet är finansierad av skattepengar och är till som ett skyddsnät när inte djuägaren, föräldern tar sitt ansvar. Barn omplaceras av soc, då kan man väl anstränga sig lite att omplacera även hästar, då ju vi skattebetalare betalar deras lön.

Varför tycker du inte att kossorna ska omplaceras?

Bara för att skattepengarna går till lönen, betyder det inte att pengarna räcker för att sköta även vanvårdade djur.

Och jag tror inte att om svenska folket skulle rösta att de skulle vilja lägga x skattepengar för en sådan sak som att fodra andras djur.
Det är ju rätt kostsamt, inte bara fodret, det tillkommer uppstallning, veterinärvård samt skötsel, allt ska betalas.

Hästar slaktas, används i livsmedelsproduktionen i Sverige, jag förstår inte något av att det blir ett sådant rabalder för att två som var i något bättre skick än de andra, även de fick stryka på foten.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ja men här var det fråga om vanskötta djur som var ganska friska, men inte ok.
PL

Är helt övertygad om att dessa 6 åringar med rätt utfodring, inom ett par månader blivit skitfina, kanske tom räckt med ett härligt sommarbete. Det finns hästfolk med kanske inte jättemkt pengar men som vill ta sig an en utmaning, som dessa hästar hade kunnat vara om de fått en chans,som vill köpa en häst billig, lägga ner massa tid, tålamod och kunskap och sedan få tillbaks tusenfalt mer.
Och står man inte uppstalld i sthlmsområdet kostar det inte heller dessa oövertigligas summor som det pratas om. Dessutom finns det seriösa hästhandlare som letar efter billiga hästar som de sedan rider till och säljer dyrt, och det är väl inget fel om det är friska hästar vi talar om.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ohanterad av främmande människor, fullt hanterade av ägaren.

Men så är det väl säkert inte heller enligt dig :crazy:


Nej, jag är tveksam om en 70-årig man klarar av att hantera hingstar fullt ut, särskilt som han inte hade fullt omdömme sista tiden.
Men det spelar ju ingen roll i det jag påstod, panikslagenheten smittar.
 
Sv: Hästägare fick se på när

Men jag tycker det är högst relevanta frågor. Alla, som då har hingst, har ju inte en fungerande flock eller heller utrymme, det är knappast konstigt att de frågar sig för? Det ingår ju i deras arbete.

Beror på hur man frågar,eller hur.
Och hur hästen betedde sig när de var/är här?

När hon kom så stod jag å betade gräskanter/kollade brunster i stohagen och han iförd grimma.Jag vände och ställde in honom i hagen och han sa i princip inte ett knyst å han protesterade inte över att gå ifrån sina damer.

Jag har för det mesta inget emot MÄ då jag som jag skrivit tidigare även möter på henne då och då under privata förhållanden.
Däremot så står jag för och anser att regler ska vara samma för alla.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Det finns hästfolk med kanske inte jättemkt pengar men som vill ta sig an en utmaning, som dessa hästar hade kunnat vara om de fått en chans,som vill köpa en häst billig, lägga ner massa tid, tålamod och kunskap och sedan få tillbaks tusenfalt mer.



Just många av de som köper halvdana hästar billigt just för att det är billigt har långt ifrån alltid ekonomi att sköta dem fullt ut. De sköter sina hästar i tanken och det räcker inte.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Nej, jag är tveksam om en 70-årig man klarar av att hantera hingstar fullt ut, särskilt som han inte hade fullt omdömme sista tiden.
Men det spelar ju ingen roll i det jag påstod, panikslagenheten smittar.

Min mamma fyller 70 år i år och hon har inga som helst problem att hjälpa mig med mina hästar.

Hon morgonfodrar och tar hand om stallet (självvalt) och hjälper till på tävlingar.

Tycker inte att man genom ålder kan säga att folk beter sig på ett visst sätt, det är diskriminerande.

Panikslagenhet smittar i vissa fall men inte alltid.
 
Sv: Hästägare fick se på när

Beror på hur man frågar,eller hur.


Enligt min buke-erfarenhet så är väldigt många irriterade över att de har och ställer frågor överhuvudtaget.Andra ska kontrolleras, men man själv ska slippa, man själv vet ju att just man själv sköter sina hästar bra.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Men någonstans finns en gräns där myndigheterna måste ingripa, eller håller du inte med om det? När djurägaren inte längre tar ansvar för djuret måste myndighterna gripa in. Är det någon som motsäger sig det?

Det frågan är i just det här fallet är väl mer om djurhanteringen var över den gränsen eller inte.

Att säga att aldrig någon annan än djurägaren får besluta om avlivning oavsett omständigheter är det väl ingen som gör?

Absolut, myndigheter ingriper ofta för sällan, myndigheten är till för att ingripa,men inte för sopa undan allt genom att dra alla över en kam och helt vilt börja slakta även friska djur, det är oxå myndighetens ansvar att se över andra möjligheter och inte välja den lättaste vägen och vad har myndigheten SOC gjort i djurägarens fall??? varför har inte den myndigheten gått in med hjälp redan för länge , länge sen??
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Just många av de som köper halvdana hästar billigt just för att det är billigt har långt ifrån alltid ekonomi att sköta dem fullt ut. De sköter sina hästar i tanken och det räcker inte.

Diskriminerande tankesätt!!

vet de som givit flera hundra tusen för sina hästar som inte ens vet vad ett bakknä är :crazy:

Bara för att du köper billigt betyder inte det att du är fattig. Jag har köpt häst för 2000kr och den blev Sveriges bästa juniorhäst i fälttävlan under en tid. Tog tom SM medalj med honom och var placerad internationellt.

Har inte givit speciellt mycket för någon av mina hästar faktiskt, men då anses jag inte kunna ta hand om dem enligt dig då?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Bara för att du köper billigt betyder inte det att du är fattig. Jag har köpt häst för 2000kr och den blev Sveriges bästa juniorhäst i fälttävlan under en tid. Tog tom SM medalj med honom och var placerad internationellt.

Har inte givit speciellt mycket för någon av mina hästar faktiskt, men då anses jag inte kunna ta hand om dem enligt dig då?


Du har i var och vart annat inlägg beskyllt mig för läsokunnighet.

Nu börjar jag undra hur det är med din?:angel:


Jag skrev "många av de som köper halvdana hästar", vilket innebär att jag inte menar just alla. Att du tar åt dig kan inte jag rå för.

Och än en gång framhäver du dig själv, för min del tycker jag inte en juniorhäst i just fälttävlan behöver vara sig varken särskilt bra, eller välutbildad.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Ser man till rapporten med 1m skit i boxarna så har väl knappast ägarna heller hanterat hästarna.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Just många av de som köper halvdana hästar billigt just för att det är billigt har långt ifrån alltid ekonomi att sköta dem fullt ut. De sköter sina hästar i tanken och det räcker inte.

Det finns i så fall även folk med pengar som "sköter sina hästar med tanken". Det är där är olika från person till person. Det kostar inget att sköta och ta hand om en häst. Man behöver inte ha dom uppstallde på värsta lyxanläggningen med all service.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp