Bukefalos 28 år!

Hästägare fick se på när hans friska hästar slaktades

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Samma dag som länsstyrelsen i Södermanland fattar beslutet att ett pars djur ska omhändertas åker man ut och slaktar allihop. På gården fanns 13 djur, därav sju hästar. Enligt djurskyddsinspektören var två av hästarna i fin kondition, men man valde ändå att avliva dem.
- För djuren är döden inget lidande, säger Monika Ängehult, djurskyddsinspektör i Flens kommun.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

1. Djurskyddsinspektören tar ett beslut om omedelbart omhändertagande.

2. Detta beslut underställs polis och länsstyrelse. Efter detta har alltså inte djurskyddsinspektören något som helst att göra med vad som händer med hästarna, dvs om de omplaceras, säljs eller avlivas.

Fast alla kommuner jobbar inte så även om det ansvarsmässigt ser ut så. Djurinspektören tar inofficiellt beslut till både polis och länstyrelsen genom att säga till dessa hur de ska agera. Såklart beroende på okunskapen inom polis/länsst. Djurinspektören har mycket stor påverkan, fel, bestämmer om vad som ska göras. Iallafall i de fall jag är insatt i vår kommun och grannkommunen.

I det senaste fallet som jag var med om så var polisen med men djurinspktören och hans veterinär skötte personligen själva allt. Polisen var bara med om djurägaren skulle göra ngt dumt och soc kom med och denne var och pratade med djurägaren.
(Jag var en av dem som anmälde hästen och fick till uppgift att se till om den flyttades.)
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Jag har nog en otrolig tur. Jag har som sagt träffat på många olika distriksveterinärer, även här i Skåne och inga av dem har varit hästrädda.

Lite off topic men jag vet en i grannstaden :angel:
De finns. Jag fick själv ge sprutan för denne var för rädd för min ohanterade häst. (Han är ngt spruträdd men är man bara snabb så går det bra.) Dock utstrålade denne vet rädsla så gissa om han kom nära. Självklart är det då så att han inte ska jobba med hästar om han är rädd för dem. Han gör ju dem opålitliga. Sen finns det såklart hästar som man inte vill riskera livet för men det är en annan sak...
Fast denne vet är säkerligen udda som distriktare.
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Klart jag har, oempatisk som jag är.
Kör själv både egna hästar och i några fall ko till slakt, faktiskt även gris, har fått vara med förut inne och "hålla handen".

Djur skjuts, bultas och avblodas hemma.

Kanske för att jag är så van som jag inte tycker det är märkligt om alla avblodas på samma ställe.
Jag är faktiskt betydligt mer "upprörd" över att man under så många år fått hålla djur i de byggnader som syntes i filmen under förutsättning att byggnaderna var lika dåliga innuti som de såg ut att vara utvändigt.

Detta inlägg kanske förklarar en del varför du har din syn. För mej säger det att du är så van att du inte bryr dej.

Jag har varit med och slaktat/avlivat hästar, får, grisar och kor. Ganska van faktiskt har ju blivit en del genom åren. Likväl tycker jag det är obehagligt. Jag vänjer mej inte.
Att avliva många djur på samma plats och avbloda där. :eek: Det gör vi med får och gris, inga andra djur. Anledningen till att de får utstå det beror på den slaktplatsen utformning. :crazy:
Vi har dock aldrig avlivat mer än en häst åt gången men genom att en är avblodad och att man därmed får se hur de andra regarera så skulle det inte falla mej in. Men jag är hundra på att min slaktare inte tycker det spelar någon roll. Hans och min syn på djur och avlivning är dock mil ifrån varandra. Jag tror inte att han överlvet med mina känslor. :idea:
 
Sv: Hästägare fick se på när

Är du tillräckligt insatt för att kunna säga att protokollen är starkt färgade så utveckla gärna!
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Vet du hur lång tid det tar att få till en en meter hög bädd?
PL
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Vet du hur lång tid det tar att få till en en meter hög bädd?
PL

Inte speciellt lång tid faktiskt.

Har varit i stall där de använder bäddar av halm, inte alltid super rena men dock höga.

Om man haft bädd länge så är de ju inte så svårt.

Och nej jag har själv inte bädd och tänker inte skaffa det eller tycker inte det är bra.

Men väldigt många bönder använder sig av detta, de kör ut hela bädden på våren när hästarna släpps på bete
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Kanske inte om hästarna står inne 24/7.
Här bygger det 30-40 cm på en vinter.
PL
 
Sv: Hästägare fick se på när

Rent konkret så beror det helt på vilken typ av häst du har och hur mycket du ströar in.

Nu vet jag inte i det specifika stallet men de stall jag har sett som haft bädd har haft rätt höga bäddar faktiskt.

Stod även på stall i Stockholm som hade bäddar som var rejält höga :crazy:
 
Sv: Hästägare fick se på när

Ja i det här fallet fick nog inte hästarna komma ut varken för fri rörelse eller träning så det kanske inte är omöjligt.
Men det framgår av protokollet att ingen av hästarna hade ren torr liggyta eller färskt strö.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare fick se på när

Var? Citera!
PL


Så detta räckte inte för dig??

Enstaka djur var säkerligen berättigat men inte alla. Djuren var inte heller så ohanterade som det påstås i media och protokoll enligt annan veterinär som var närvarande. Enligt denne veterinär så var man oense om hanteringen men inspektören hade bråttom då anhöriga ev kunde flytta djuren. (Det finns andra sätt åt komma åt det!)
Jag tycker inte att det är försvarbart att avliva på det sättet som man valde. Denna typ av akutavlivning sker annars endast vid sjukdomar. Sista ordet är förmodligen inte sagt i denna fråga då veterinärer ifrågasatt hanteringen av ärende och djur.
 
Sv: Hästägare fick se på när

Nej, vad säger det om egen insatthet i fallet?
Påståenden om vad andra skulle ha sagt!
PL

Fast har man pratat med en person på plats så,är det väl ändå tillförlitliga källor :grin:

Om det inte skulle vara det så kan vi ju glömma allt vad rapportering heter. Då skulle ju rapporten som inspektören skrivit inte heller vara trovärdigt, eller påståenden som du säger
 
Sv: Hästägare fick se på när

Men det står ju inte ens att hon pratat med veterinären personligen, utan hon påstår att ngn icke namngiven vet skulle ha sagt så. Som jag ser det så ligger detta på en NGT annan nivå en ett antal underskrivna protokoll från olika myndigheter!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare fick se på när

Till varje pris är det väl ingen som skrivit.

och du får gärna skapa en tråd om nötkreaturen om du vill.

Denna tråden handlade om just hästarna.


Ändrar du dig igen?

Du har väl hela tiden även tagit med de slaktade nöten i dina trådar?
Inte uteslutit dem?
 
Sv: Hästägare fick se på närhans friska hästar slaktades

Detta inlägg kanske förklarar en del varför du har din syn. För mej säger det att du är så van att du inte bryr dej.


Jag bryr mig tillräckligt mycket för att med egen transport forsla djuren jag nämnde till slakt, samt att vara med vid avlivningen.

Hur många bryr sig så mycket att de gör så? Menar du verkligen att om man får mycket vana att man automatiskt inte bryr sig?

Är det fel att ha en syn att det är Ok att slakta djur som inte är fullt fräscha?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En häst bröt benet under ett lopp på Täby under torsdagen och fick avlivas direkt på plats...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det internationella ridsportförbundets förhör med den norska ryttaren Tony André Hansen, vars häst Camiro lämnade positivt...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Debbie McDonalds häst Brentina som på torsdagen visade en sensationell formsvacka i lagdressyren kontrollerades dagen efter...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp