Hästägareregister

T

tuvluv

Hejsan!
Jag sålde min häst för 3 1/2år sedan. Nu har jag hört att hon blivit såld igen. Kvinnan jag sålde till "minns" inte namnet på den nya ägaren...:(

Nu undrar jag om det är någon av Er som vet vart man kan söka ägare till hästar på internet?
Jag har givetvis regnr, men på SGC (galoppförb.) står jag (!?!) fortfarande som ägare.

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Hälsningar Maria
 
Sv: Hästägareregister

Nu kan jag inte så mkt om sgc men har själv haft en travare som sålts. Man fyller ju då i ett formulär om ägarbyte... Vet att många struntat i detta, men frågan är ju om det kommer justeras nu iom att alla hästar måste ha pass...
 
Sv: Hästägareregister

När man säljer ett fullblod fyller man alltid i en försäljningsanmälan och skickar in till galoppförbundet. Kostnadsfritt med ägaröverlåtelse.
Gör man det, registreras direkt hästen på den nya ägaren.
Antar att du missat detta, då du säger att du ännu står som ägare på hemsidan. Kanske fyllde då inte heller nästa ägare i anmälan...
Bra att tänka på för alla som köper fullblod!
 
Sv: Hästägareregister

Jag har själv ett travsto som jag inte sett på över tio år...jag litade på att köparen skulle lägga på ägarbytet till STC- vilket aldrig gjordes:mad: Jag har annonserat vilt omkring, men aldrig fått några svar. Sist jag hörde ngt stog hon i skåne...
STC är inte till ngn hjälp alls, desäger bara att det måste finnas en rgistrerad ägare till alla hästar,sedan spelar det ingen roll att hästen ifråga haft minst tre ägare efter mig.:mad:
Så om någon härinne vet ngt om en stor,grov fuxmärr -TIFANNYS BAR- så får ni gärna kontakta mig;)
 
Sv: Hästägareregister

finns den inte med på atg.se? sök sportinfo..
 
Sv: Hästägareregister

Eftersom du svarat mig: min häst finns med, ägarbytet är helt korrekt utfört.

Men om du läser trådskaparens problem så är inte ägarbytena inskickade i god ordning, därför står hästen kvar på henne trots att hästen är inne på ägare tre (minst).
 
Sv: Hästägareregister

Nog inte så mycket du kan göra tyvärr. På mitt fullblods papper hos Svensk galopp så stod uppfödaren som ägare ända tills jag anmälde ägarbyte inför nya passansökan. (Och han hade haft en annan ägare innan mig).
Men fakturan från atg-klinik hamnar nog inte hos dig om nya ägaren skulle uppsöka en sådan. Jag var inne med min kamel innan ägarbytet var anmält och de frågade efter MIN adress vid första besöket. De lyckades till och med skriva in honom som hingsten han är efter (väldigt lika namn) och fakturorna kom lik förbannat till mig, så det är de noga med... :smirk:
 
Sv: Hästägareregister

Jag har samma problem, godtrogen som man är. Har haft kontakt med hon som köpte hästen av mig och som skulle kolla upp namnet på den nya ägaren, men sen dess inte hört av sig (6 månader sen lite drygt). Hoppas att veterinären som sköter vaccinationer av den hästen vill se pass så det uppdagas snart, annars vet jag inte hur jag ska göra.
 
Sv: Hästägareregister

När jag sålde min häst såg jag till att beställa hem blanketter för ägarskifte, och såg själv till att skicka in dem när den nya ägaren signerat.

Inte för att det är till någon hjälp eller besvarar din fråga - men det kan ju vara ett tips om man vill undvika att stå kvar som ägare till hästar man sålt...
 
Tack för att ni bryr er!

Tack för att så många svarat. Fast som ni säger så har jag tydligen missat ngt... Typiskt!
Hon som köpte min häst hade med sig ett papper hon skrivit ut från internet där ägare osv stod med. Och det var inte SGC. Det borde alltså finnas ett sätt att hitta aktuell ägare. Men vart.. :confused: //Maria
 
Sv: Tack för att ni bryr er!

Hästskrället bör ju ha pass, beroende på hur laglydig nuvarande ägare är... Ring SGC och hör om passet är utfärdat. Om det inte är utfärdat där finns det kanske annan förening som utfärdat det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 100
Senast: Smedholt
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 650
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp