Hästannonser: Svarar ej på mail

Undrar hur alla gjorde "förr i tiden" innan internet, skickade brev med Posten eller... Hur lång tid tar det ett ringa ett par gånger, 30 sekunder typ... :crazy:
Ja, skickade brev med posten, eller köpte lagkamratens kusins uppfödning trots att den inte var riktigt handen i handsken. Men tiden går framåt. Alla skulle bli totalt vansinniga av att sitta och surfa med ett 56k-modem idag - TROTS att man tillräckligt förr kunde skryta om att man hade grymt snabbt interwebz jämfört med alla stackare med 9600.

Jag röstar för att det inte var bättre förr och ju förr desto bättre. ;)
 
Ja, skickade brev med posten, eller köpte lagkamratens kusins uppfödning trots att den inte var riktigt handen i handsken. Men tiden går framåt. Alla skulle bli totalt vansinniga av att sitta och surfa med ett 56k-modem idag - TROTS att man tillräckligt förr kunde skryta om att man hade grymt snabbt interwebz jämfört med alla stackare med 9600.

Jag röstar för att det inte var bättre förr och ju förr desto bättre. ;)

Själv läste jag Ridsport och RINGDE på annonserna... Skulle aldrig ha köpt något halvdant bara för att få en häst. Det var ju inte 1800-talet tack o lov. :D
 
Eftersom jag jobbar skift och dessutom brukar ha rätt fullt upp på min lediga tid, så föredrar jag mejl som första kontakt både som köpare och säljare. Då kan jag läsa eller skriva i lugn och ro den tid på dygnet som passar mig.

Som säljare har jag haft ett långt färdigskrivet infomejl om min häst som jag skickat till de som svarar och verkar intressanta, till andra svarar jag bara att min häst inte är vad de söker. I annonsen har jag skrivit att mejlsvar skall innehålla telefonnummer, då sorterar man snabbt ut drömmare...
Som köpare beskriver jag i korthet vem jag är och vad jag söker, sedan får man svara om det verkar intressant eller ej. Tycker det är så långrandigt att dra hela raddan på telefon, men om säljaren nu gärna vill det så visst....
 
Ibland kan man inte ens nå varandra via telefon på ett vettigt sätt..ska vi som jobbar andra tider på dygnet än de flesta ringa mitt i natten bara för att inte anses vara oseriösa, är det bättre?

Vad exakt är det som är oseriöst i att maila?
Jag jobbar själv natt (och är för att folk ska ringa på annonser trots telefonskräck). Jag har lyckats få det att lösa sig både när jag sålt den enda häst jag sålt och när jag köpt hästar (vilket jag gjort 2ggr under nattarbetsperiod och då ringt på omkring 30hästar per hästköp utan problem).

Det är inte att maila i sig som är oseriöst enligt mig. Det är bara det att det används på tok för mkt på oseriöst vist. Och att jag sedan finner fler fördelar med telefon-kontakt än via mail.
 
Jag jobbar själv natt (och är för att folk ska ringa på annonser trots telefonskräck). Jag har lyckats få det att lösa sig både när jag sålt den enda häst jag sålt och när jag köpt hästar (vilket jag gjort 2ggr under nattarbetsperiod och då ringt på omkring 30hästar per hästköp utan problem).

Det är inte att maila i sig som är oseriöst enligt mig. Det är bara det att det används på tok för mkt på oseriöst vist. Och att jag sedan finner fler fördelar med telefon-kontakt än via mail.

Jag säger inget emot att man föredrar det ena eller det andra..men jag förstår inte argumentet "oseriöst" i sammanhanget. Har inte hittat någon bra förklaring hittills men det är många som tycks uttrycka sig så, att det är "oseriöst" att maila..på vilket sätt undrar jag?
 
jag har varit med om att ngnville låna saluhäst, via telefon. Ung tjej "hej kandu låna ut den" "eh nej" "okej tack hejdå"

Och det var ju snabbt avklarat. Sen har vi de som ringeroch pratar i 40 min om tränare och dotterns prestationer och första b-ponnyn och ponnyerna efter det coh det är väl trevligt men bildar mig helst en uppfattning via mailförst typ "ok ni läste min annons, här är kompletterande annons, vad erbjuder ni och vadär era förväntningar på hästen", därefter om både jag och de tror att de matchar hästen kan vi prata i telefon.

Jag klarar inte av att hålla 40 minuters intensivt babbel (sry) i huvudet och jag klarar absolut inte av att komma ihåg de viktiga detaljerna. Var det spekulant 1 eller 2 som tyckte sådär? Då gillar jag mail, så jag kan gå tillbaka och läsa för att fräscha upp minnet. Sen är det ju inte så jäkla kul att lägga 40 minuter på någons livshistoria ifall det kommer en dealbreaker sista minuterna (vi vill vara fodervärdar ettår utan handpenning, vi villbara betala 30% av utsatt pris, vi vill låna ponny tills hon fyller 18)
 
Jag säger inget emot att man föredrar det ena eller det andra..men jag förstår inte argumentet "oseriöst" i sammanhanget. Har inte hittat någon bra förklaring hittills men det är många som tycks uttrycka sig så, att det är "oseriöst" att maila..på vilket sätt undrar jag?
att ringa visar väl på större committment. Flera har varit med om att folk mailat och frågat och sedan backat i en handvändning, ringer man hör man mer på rösten hur intresserade folk är. Överlag. Men det är oseriöst att vara oseriös oavsett medium.

Fick ett mail som kändes superoseriöst. Gav dem en chans ändå, visade sig vara bästa fodervärdarna man kan tänka sig. Guldkorn, men sånt händer väl inte för ofta.
 
@Cherarriduracell Precis så är jag med, har väldigt svårt att hålla isär saker om det är många som ringer. Mejl är bra för då vet jag vad jag sagt och till vem och vad vederbörande svarat, när jag är säljare vill jag vara säker på att jag sagt allt av vikt så ingen kan komma och klaga på att jag undanhållit fakta.
Samma sak när jag är köpare, jag vill veta vilken häst som hade vilken stam, meriter, skadehistorik osv...
 
Jag är väldigt kluven. Dels förstår jag säljare som vill försöka sålla bort tråkiga mejl från oseriösa spekulanter, som med handen på hjärtat egentligen aldrig har tänkt köpa hästen. Jag har till och med hört om tonårstjejer som sätter i system att åka runt och provrida hästar som de aldrig någonsin har haft seriösa planer på att köpa, bara för att få en chans att få rida gratis...!

Men dels har jag själv sjuklig telefonskräck, och har ungefär en miljon gånger lättare att uttrycka mig i skrift än i tal, särskilt när det är med en människa jag inte känner sen tidigare. När man var liten var det väl okej att be pappa ringa istället, men det kan jag ju inte direkt göra idag. Om jag får mejla personen istället för att ringa kan jag i lugn och ro gå igenom vad jag vill veta om hästen innan, pratar jag i telefon glömmer jag hälften eller pratar så fort att den i andra änden inte hänger med, bara för att jag tycker att det är så fruktansvärt obehagligt. Dessutom tycker jag att mejl har den stora fördelen att man kan svara när man vill, inte just när personen ringer.

Med andra ord. Jag föredrar själv mejlkontakt, men jag har full förståelse för varför säljare vill ha ha kontakt via telefon, även om det egentligen inte alls passar mig som person.
 
Jag letar häst och bläddrar i annonserna. Den typ av häst jag letar efter ligger kring 100 000 kr-klassen. Påfallande ofta står det i annonsen något i stil med "Svarar ej på mail", alternativt att säljaren helt enkelt inte svarar på mail.

Jag personligen uppskattar att ta första kontakten via mail när jag hittar något intressant. Oftast beskriver jag helt enkelt kort vad jag vill ha och frågar om ägaren tror att hästen passar. Om det verkar fortsatt intressant kan vi sen byta konversationsmedie till telefon, men oftast önskar jag komma och kika på hästen ganska direkt för att bilda mig en egen uppfattning.

Så jag undrar: varför vill man inte svara på mail? I mitt fall skulle ett svar på 2-3 meningar vara tillräckligt. Eller bara en, för all del, om säljaren inte tror hästen är något för mig. För sådana som vill ha mer info går det kanske skriva en lite utförligare text och klippa och klistra in i mail för de som vill ha många svar, och i slutet uppmana att ta vidare kontakt vid telefon vid mer frågor. Det kan väl inte vara så mycket arbete? Jag hade inga som helst problem med spårade mailkonversationer när jag sålde häst rätt nyss. Hade jag bara tur? Vad är det för något hemskt som kan hända?

Eller är det så att det finns så många köpare på unghästar i den prisnivån att det inte gör något att man förlorar potentiella köpare? Jag personligen har inte ett skit bråttom att hitta rätt häst, och de som inte svarar på mail ids jag inte lägga energi på.

Så ge mig en bra anledning till varför jag ska jaga någon på telefon som valt att inte vara tillgänglig på en mailadress som denne uppenbarligen har (det är ju mycket ovanligt att man inte har mail numera). Det gör mig ju inte så pepp på affär...


För mig som inte ens startar datorn varje dag är mail inte så smidigt. Telefonen har jag oftast med mig och kan ta samtal i stort sett när som helst om det är viktigt. Det går fortare för mig att prata än att läsa frågor och fundera ut och skriva ner svaren, är mer spontan i tal.
 
Jag ringde på en annons till en uppfödare hon hade fått över 60 svar på bara någon timma om hästen så hon brydde sig inte om att svara , Jag var en av få som ringde och fick köpa hästen.
Sedan när jag haft annonser ute har jag suttit länge och spånat på hur annonsen ska lyda och frågat kompisar om jag glömt något eller ska förkasta, jag har varit väldigt tydlig vilken typ av köpare och att jag önskar första kontakt via mail , sedan svarar jag samtliga med mail.
 
Nu håller jag inte på med hästar (tyvärr..) men har ändå satt ut en typ av annons idag, jag söker nämligen dagmatte eller liknande till hund. Där gjorde jag lite tvärt emot vad många andra verkar göra, jag skrev bara min mailadress (samt skrev att man kan stoppa mig ute om man ser mig).

Anledningen? Jag är rädd för telefonterror och har lätt för att blanda ihop folk om flera skulle ringa och säga liknande saker. Med mail kan jag hålla isär vem som säger vad och ringa upp den som låter intressant osv. Mest troligt hade jag tänkt likadant oavsett vilken typ av annons jag lagt ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·
Samhälle Att folk blir lurad både vid köp och sälj hör man ju ganska ofta. Nu antar jag att det är någon som provar lura mig men jag kan inte...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: Is
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 195
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 813
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp