Bukefalos 28 år!

Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Efter många om och men så har jag och min sambo äntligen kommit överens om just denna fråga. Vi delar hus, liv och familj så därför anser vi båda att vem som betalar inte spelar någon som helst roll (säker självklart för vissa med inte för alla) okej, jag köper inte nya packningar till traktormotorn och han köper inte täcken till min häst men vi har förståelse för varandras intressen och hjälps åt med det övriga rent ekonomiskt.

Tidsmässigt så nu när jag är hemma så gör jag det jag hinner hemma och fixar med matinköp och planering, när vi båda jobbade turades vi om med detta eller hjälptes åt.

Vad gällande egentid så har vi fått in ett bra system som fungerar än så länge med bara ett barn (nr 2 kommer i januari då får vi nog tänka om) när gossen sover åker jag till stallet och han gör det han vill. Nu motionerar inte jag hästen varje dag och många ggr så fixar jag stallet på dagen, med eller utan son. Vi har kommit överrens om att familjen ska komma först och nu har båda rättat in sig efter det. Sonen går i säng runt 19 så fram tills dess umgås hela familjen.

Så här kommer det nog fungera även sen när jag börjar jobba igen, vi lägger barnen och sen tar vi egentid om vi vill. Sonen sover inne med babyvakten på som sambon alltid har med sig ut i garaget om inte jag är hemma! Han ser inga som helst problem med att ha babyvakten med sig kan tilläggas!

Men det har varit en halvtung process att komma fram till detta och få det att fungera, vet rätt väl vilken sits du sitter i, befann mig där själv för bara någon månad sedan. Hade vi inte kunnat lösa detta själva hade vi fått ta till professionell hjälp.

Lycka till!

Tack för ditt svar.
men hur gör ni när barnet sover på kvällarna på vintern är det ju alltid mörkt om man ska rida vid den tiden?
Annars somnar ju vårt barn tidigt (18.30 tiden) så man har ju hela kvällen på sig egentligen men det är kolsvart ute och jag har inte tillgång till paddock/ridhus.

sen kommer ju ett problem till, man ska hinna ha egentid med sambon med:angel:
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Har du stabila hästar går det kanske med pannlampa?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Hur har det funkat under de hyfsat många år ni var tillsammans innan ni fick barn? Har ni delat lika på arbete och tillgångar då, eller har det helt enkelt funkat i alla fall?

Hm...då var ju inte min lägre lön än hans, lika uppenbar som den är nu med mammapenningen.
han menar på att "när ska jag inse att jag inte har tid och råd med hästar nu när jag har barn" :cry: Han menar att jag ska inse att nu har jag lite pengar och då får jag rätta hästantalet efter det...det känns verkligen som att jag är lämnas ensam med delad ekonomi då.
Vi har en då gjort så att allt som hästarna kostar, det betalar jag.
Men då menar han på att han får endå betala i slutändan för då får han betala mer räkningar istället:crazy:.

Jag har en då sålt en av hästarna och det trodde jag aldrig att jag skulle klara av innan jag fick barn eftersom mina hästar är mina familjemedlemmar.
Men han verkar inte vara mer nöjd för det.
Det känns som att han inte är nöjd förrän de är sålda allihop.

Hur ser ni på din mans föräldraskap? Det verkar ju som att du utnyttjar det allra mesta av föräldraledigheten? Om din man då ska ha minsta chans att bli en likvärdig förälder så borde han ju ta över barnet genast vid hemkomsten och vara med det större delen av helgerna? Varför ser det inte ut så? Vill du att ni är två likvärdiga föräldrar? Vill han? Har ni pratat om det?

Ja man tycker ju det, men då är han ju trött och måste vila sig efter en hel dag på jobbet jag har ju varit med barnet hela dagen och skulle ju med behöva vila lite ifrån barnet.

Men sen mitt i allt detta får man så dåligt samvete som ens "vill" vila ifrån mitt barn:(.

Ja men jag tror att detta sitter i mycket från hans barndom, där hans pappa kom hem och slängde sig på soffan efter jobbet sedan gjorde inte han mycker mer den dagen.
Mamman slet med 3 barn och mat och skötte heltidsjobb städningen och allt.
Min sambo ser mycket upp till sin pappa och i den familjen har pappan varit överhuvudet som man inte säger emot osv, han vill väl vara den där pappan och jag tycker han blivit värre med detta sen vi fick barn.
Innan var han mer ödmjuk för detta med att hjälpas åt nu är det som att jag tjatar bara och "man får inte ens komma hem förrän man blir påhoppas om något som ska göras":crazy:


Eftersom du skriver att du tycker att mannen ska hjälpa till ibland, antar jag att djupare delaktighet i allt som rör ert gemensamma liv inte ens är något du hoppas på eller vill ha från den man du lever med?

Denna meningen förstod inte jag, såklart jag vill att vi ska hjälpas åt båda.
Innan vi hade barn så var det enda som bet på honom, helt enkelt att jag inte gjort något heller, då såg han att "ojdå" vad skitigt det blev när ingen gjorde något och eftersom han är noga med renlighet osv så efter ett tag högg han i/sa att vi borde nog städa= stor framgång från hans sida.

Men nu måste jag ju dammsuga osv för att barnet inte ska kvävas av dammhögarna:crazy: och jag vill inte riskera hans hälsa osv för att sambon ska fatta.

Vad händer om du helt enkelt talar om hur du vill ha livet, nu med barn och hästar och allt? Vad svarar han då? Hur vill han ha livet, nu med barn och bilar och allt? Vad svarar du då? Går era önskemål att kombinera ens i teorin? Om inte, tror du då att det går att få ihop en gemensam fungerande praktik?

Jag hoppas det, vi har varit nära att bryta upp många gånger även innan barnet kom pga detta men vi har i slutändan vetat att vi älskar varandra för mycket för att ge upp om detta även om vi troligen inte är de mest lika personer som finns eller kanske inte ens de mest passande att ens vara tillsammans.
Men vi har mycket annat som är bra och speciellt att vi är så trygga med varandra och kan stötta varandra i med och motgångar men det är just detta som vi aldrig riktigt har lyckats lösa.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det här är ju en STÄNDIGT återkommande fråga, särskilt bland hästfolk.
men vad jag inte fattar är:

Vill inte din sambo träffa/umgås med barnet när han kommer hem från jobbet?!

Är det bara jag som har en man som "snyter" ungen så fort han kliver innanför dörren? :confused: Han har ju längtat hela dan efter det bästa i hans liv - VÅRT barn .... :love:QUOTE]

Nix, inte självklart...tyvärr. :cry:
Min sambo har jag fått tjata på för att han ska engagera sig mer i sonen (nu 1,5år). Jag känner igen mig i TS, vi har det (tyvärr) så också...
När min sambo kommer hem vill han sätta sig och ta det lugnt, läsa tidningen och posten. Sen ska maten lagas + ätas och kanske nåt fixas med hus/gräsklippning etc... Finns så mkt måsten.
Astråkigt att ha det så, jag får fortfarande påminna om att han ska leka med sonen ibland och inte ligga och vila på sofflocket.


usch det är så hemskt...min skyller på att han får ont i knäna om han ska sitta på golvet:crazy: vi är inte 80...än...:cry:
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Fast om du går ner i tid för att du tar hand om ert gemensamma barn kan han ju inte lasta dig för att du har mindre pengar än förut. Enda anledningen till att han inte behöver gå ner i tid (och pengar) är ju att du tar hand om hans del av barnpassningen? Om du krävt att ni delat lika hade ju han varit tvungen att gå ner i lön och då hade du tjänat mer än honom?

Har du lagt fram det så för honom? Har han förstått att du gör en uppoffring som är hemma med barn, uppskattar han det?
Det känns som att han kanske borde prata med någon för att börja fundera över sin föräldraroll? Vill han ha en fungerande relation med barnet?

Förlåt att jag spammar din tråd med inlägg, blir bara upprörd när jag hör hur du har det.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Kunde skrivit det själv...
Blir så förbannad på att vi ska vara tacksamma för att mannen jobbar och tjänar pengar! Och det vi gör i hemmet räknas aldrig, ex ta hand om barnet.

Själva skulle vi dela 50/50 på föräldraledigheten, tyvärr blev sambon uppsagd och fick snabbt nytt jobb i samma veva som han skulle vara föräldraledig så vi prioriterade nytt jobb. Han var hemma i 5 veckor, förmodligen de 5 värsta i hans liv (han ringde mig 3-5ggr/dag). Vi har en aktiv son som dessutom sovit dåligt sen han föddes...

Trots att jag är den som tjänar mest pengar av oss normalt sett, som lade undan sparpengar till hästarna, gick ner 7000kr i lön under 17 månaders föräldraledighet, dragit in på ALLT till mig själv (kläder etc) så fick jag höra som du - det är han som tjänar pengarna.
Numera kontrar jag med att jag också lagt ner pengar 17 månader x 7000 kr är en STOR summa som jag investerat i vår son. Han har inte offrat ett skit i pengaväg...

Det stora MEN är ju fortfarande egentiden och att hästarna finns, jag lägger minimalt med tid (lösdrift + unghäst) och betalar allt själv.
Jag har föreslagit schema, dvs dela upp dagarna helt enkelt...

Jag vet inte hur du är, OM jag gör mig av med hästarna endast för att sambon vill det - då kommer vårt förhållande troligen gå åt skogen. Däremot kan jag naturligtvis tänka mig att prioritera bort dom OM det skulle krävas, men inte som ett krav från honom utan för att jag ex vill ha mer tid för familjen och sonen.

Första året så hann jag inte göra så mycket hemma, för sonen är aktiv men gillade inte att vara ex i babygym, vagn eller bärsele så att ex laga mat och diska fanns inte med på kartan. Sen när han börjat gå öppandes en ny värld och han älskar att vara med, ex i tvättstugan. Det har ju gjort att jag trots allt gjort mer hemma sista halvåret så nu när jag börjat jobba igen (85%) så märks det ju att sambon blivit "bortskämd".... Mina 15% som jag f-ledig går till sonen, vi är utomhus allt som oftast i trädgården eller stallet. DET är för sonens skull jag är föräldraledig, inte för att städa....

Samtalsterapi kanske är en lösning, som jag själv funderar på om vi inte själva löser det. Har själv så mycket ilska/frustration över att vi prioriterar olika, ex det är OK att jag tar alla nätter men han kan inte gå upp 1 morgon nån gång frivilligt så jag får sovmorgon nån gång. Lösningen nu när jag jobbar är att vi tar varannan natt...

Ibland har jag tänkt tanken att avsluta detta..att det kanske finns någon där ute som älskar djuren, älskar naturen, älskar att hitta på saker, älskar att leka med sitt barn...vill hjälpa till...
Men om den personen mot förmodan finns så har han troligen något annat "fel" istället...det finns ju ingen som är perfekt...jag tror inte det finns något helt perfekt förhållande helt utan disskutioner, livet är för komplicerat för att det ska kunna vara lätt och rättvist.
Livet är till för att kämpas igenom tydligen...

Alltså det är så jävla orättvist det du beskriver ska man inte hjälpas åt då hade ju båda varit glada och allt hade varit frid och fröjd vad är det som är så himla svårt:(.

Jag har en känsla av att dessa killar blivit mycket bortskämda när de vuxit upp, sluppt hjälpa till och städa hemma, mamman har sprungit där med dammsugar och den enda kraftansträngning de behövt göra är att lyfta på fötterna när mamman kommit med dammsugaren:devil:
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vilken intressat dikussion detta varit om det var kvinnan som drog in pengarna och han som slösade allt på bilar *ha ha* Då tror jag det låtit tvärtom!

Vi delar inte lika på hushållssysslorna, den som är hemma med barnen gör mest. Skulle vi sitta och vänta med middagen tills den andra kom hem skulle vi få äta 18.30 på kvällen eller något sådant. Det fungerar ju med ett litet barn som ammar eller äter barnmat, men inte med lite större barn som äter middag. Jag tycker att det är väldigt trevligt att komma hem och maten står på bordet och min sambo uppskattade det lika mycket när jag var hemma. Sen brukar vi gå till bibblan eller ut i skogen på helgerna istället för att städa, snabbast är ju om den som är hemma städar och så kan vi bara vara när vi är lediga. Eftersom båda är hemma, men inte samtidigt, så har jag aldrig upplevet det som "orättvist". Dessutom tokstädar vi inte, hellre lite skit i hörnen, ni vet.

"båda hemma" hur har ni gjort då?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Du tror inte att du kan få några tips i den här tråden på Senior om städning? :)

Håller även med de som tycker att din sambo borde vara lite föräldraledig, det kan nog behövas för att han ska inse att det inte är synonymt med att vara hushållerska?

Det kanske går att få in en medryttare, som kan hjälpa till att hålla hästarna igång, kanske även kan hjälpa till med det ekonomiska?

Sedan funderar jag över en annan sak, och det är om detta inte är symptom på ett djupare problem? Du säger att du inte är säker på om du får med dig honom till en samtalsterapeut - varför då? Anser han inte att ni har problem? Om du säger att du inte är nöjd med er relation, vill han då inte jobba för att du ska bli nöjd? Vad har han för lösning på problemet?

Sedan är en annan viktig sak att ni också får tid tillsammans så er enda tid tillsammans inte är när ni sover eller bråkar om vem som gör vad, utan att ni får kvalitetstid med varandra. Glöm inte bort varför ni valde varandra till att börja med. :)

Lycka till!

tack för jättebra tips.

ja det är ju verkligen viktigt att man inte glömmer varandra i allt detta så man inte är tillsammans för att driva runt "en familj" utan kärlek, bara som ett företag i princip.

Det är ju lätt att man får avsmak för varandra när det är såhär.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

nej ingen fara jättebra med frågeställningar och tips och råd. ska lägga upp det så som du skriver men ibland kan man ju undra om det manliga släktet inte är en aning tröga eller är det vi som är för "jobbiga";)
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Äh, det är nog inte för att det är män det blir fel, jag hade ungefär noll förståelse för hur jobbigt det är att arbeta natt innan jag gjort det själv en tid, den kollega jag pratat med som möter minst förståelse hemma är tillsammans med en kvinna - så iaf på den punkten tror jag att det är lika över kön.

Angående detta med att hemma med barn ses som att göra "ingenting" så tror jag att många tänker så. Jag ser samma synsätt från kvinnor också innan de fått barn - att det ses som extra ledig tid när de ska göra allt de vill som vanligt. Men eftersom kvinnor oftare tar ut hela föräldraledigheten tror jag att det är därför vi ser trådar med kvinnor som har konflikter med sina partners som anser att den som är hemma ska sköta hela hushållet.

Men det är bara mina teorier.

Men försök att få till en kommunikation med honom så att ni gemensamt ser samma problem och gemensamt kommer fram till lösningar på det. :) Lycka till!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Hur har det funkat under de hyfsat många år ni var tillsammans innan ni fick barn? Har ni delat lika på arbete och tillgångar då, eller har det helt enkelt funkat i alla fall?

Hm...då var ju inte min lägre lön än hans, lika uppenbar som den är nu med mammapenningen.
han menar på att "när ska jag inse att jag inte har tid och råd med hästar nu när jag har barn" :cry: Han menar att jag ska inse att nu har jag lite pengar och då får jag rätta hästantalet efter det...

Men vad sa ni innan då, när ni bestämde er för att skaffa barn? Diskuterade ni hur det skulle bli med hästarna om ni skaffade barn? Vad bestämde ni er för då?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Ibland har jag tänkt tanken att avsluta detta..att det kanske finns någon där ute som älskar djuren, älskar naturen, älskar att hitta på saker, älskar att leka med sitt barn...vill hjälpa till...
Men om den personen mot förmodan finns så har han troligen något annat "fel" istället...det finns ju ingen som är perfekt...jag tror inte det finns något helt perfekt förhållande helt utan disskutioner, livet är för komplicerat för att det ska kunna vara lätt och rättvist.
Livet är till för att kämpas igenom tydligen...

Fast så behöver det ju absolut inte vara. Självklart finns det män som älskar djur och natur, gärna hittar på saker (inklusive tar initiativ till att städa och tvätta) och gillar att leka med sina barn. Jag är gift med en, exempelvis, och det finns självklart många, många fler.

En relation behöver inte alls vara en kamp, och är den det är man förmodligen tillsammans med fel person.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

"båda hemma" hur har ni gjort då?

De har väl delat på föräldraledigheten, helt enkelt? Vi har också varit hemma båda två, men inte samtidigt. Då blir det ju så att båda får vara hemma en period, och se hur det är, och båda jobbar en period medan den andre är hemma.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Ska jag se till min egen uppväxt så skilde sig mina föräldrar och har sedan haft flera förhållande, det tror jag påverkar min egen känsla av att vilja ge upp nu och bo själv och tänker ibland som du att det kanske finns nån däreute som man kan dela fler intressen med. Men jag har alltid sagt att jag ska kämpa för detta förhållande, ännu mer sen vi fick barn. Men det är jobbigt...
Så tror jag det är, man har så mycket med sig från uppväxten. Jag har tyvärr inte träffat min sambos föräldrar eftersom de inte lever längre.
Jag har inget emot att göra Lite mer i hemmet eftersom sambon gör mer med bilarna och huset.
Det återkommande problemet är egentid, hästarna och pengar.
Och tar man varannan kväll så försvinner ju den gemensamma tiden. Just nu gör vi så attnån/några dagar har jag med sonen när jag fixar hästarna och övriga går jag till stallet när sonen sover och fixar bara det nödvändigaste, 1 veckokväll är jag längre i stallet och sen har jag tagit det på tidig lördag + söndagmorgon (före eller efter frukost).
Ocj så har jag föreslagit att vi en kväll per helg har en dejt hemma( vi har svårt att få barnvakt), gör god mat och skippar tv:n hela kvällen och sitter bara och pratar, spelar spel etc. Haft det 2 ggr hittils och det är behövligt.

Det som stör mig mest är att det är så trögt för sambon att ha umgås med sonen, och då menar jag inte ge mat, byta blöjor utan leka och ge honom uppmärksamhet.

Har ni superknapert med ekonomin så det enda extra är hästarna?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Här hemma har vi också pratat lite om uppdelningen nu när vi också är gravida.

Jag tycker om att utföra hemmasysslor och det är jag som sköter dem mestadels här hemma redan nu, här hemma gör vi det vi är bäst på och hjälps åt i slutändan. För oss är det vad jämställdhet handlar om, vi har alltså aldrig en diskussion om vem som diskat eller tvättat mest den här veckan. Eftersom jag väntar vårt första barn kan jag ju inte föreställa mig hur det blir sedan, men som jag ser på det nu finns det ingen anledning för mig att inte utföra de hemsysslor som jag hinner med under en dag. Är de färdiga när sambon kommer hem finns ju en större chans för familjetid då :)

Jag känner rent spontant att jag kan inte kräva av honom att jag ska få vara i stallet 7 kvällar i veckan precis som han inte kan åka och utöva sitt intresse 7 dagar i veckan. Hästarna tar nu mer tid än vad hans intresse gör eftersom de ska ju tas om hand varje dag, själva skötseln hoppas jag dock kunna sköta under dagen så det ska inte påverka den tid som finns på eftermiddagen när han kommer hem från jobbet.
Det största problemet för oss båda kommer nog vara att ta oss hemifrån när den lilla tittat ut :love:

Det är jätteviktigt att man möter upp varandra i ett förhållande, man är två om saken och båda två har rätt till sin del av kakan och ser man på det med ett sunt öga vill man ju lösa dessa tidsproblem så att båda blir nöjd. Dina hästar är ju ingen överraskning för din sambo, men ni kanske kan behöva verkligen prata om det, göra upp hur det ska se ut, vad ni vill osv. Och likaså för hans del, vad vill han göra, när och hur ofta?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Hur har det funkat under de hyfsat många år ni var tillsammans innan ni fick barn? Har ni delat lika på arbete och tillgångar då, eller har det helt enkelt funkat i alla fall?

Hm...då var ju inte min lägre lön än hans, lika uppenbar som den är nu med mammapenningen.
han menar på att "när ska jag inse att jag inte har tid och råd med hästar nu när jag har barn" :cry: Han menar att jag ska inse att nu har jag lite pengar och då får jag rätta hästantalet efter det...det känns verkligen som att jag är lämnas ensam med delad ekonomi då.
Vi har en då gjort så att allt som hästarna kostar, det betalar jag.
Men då menar han på att han får endå betala i slutändan för då får han betala mer räkningar istället:crazy:.

.
Är det bara du som har fått barn :confused:

Jag hade lite samma. Jag hade tre hästar och sålde en för att jag kände att jag inte hann med tre stycken och barn. Nu har jag två kvar och det känns mer lagom. Men jag har fått skära ner på ridtid. Ifall jag inte vill rida på ridbanan för då skulle jag kunna göra det medans hon sover eller sitter i vagnen. Men jag rider mest ut med mina.

Min man har bilar som intresse och köpte en som han bara pysslar med i princip. Vi har gjort så att på helgerna (då jag oftast har ridsällskap) så rider jag på fm och sen kan han göra vad han vill på em. Fast oftast gör han sådant som måste göras. Laga vardagsbilarna, renovera på huset eller liknande. Men på vardagarna brukar jag rida någon kväll i veckan.
Nu är jag gravid igen och orkar inte så mycket längre så oftast kan jag ha tömkört en stund på dagen istället.

Jag gör det mesta av hushålssyslorna men han gör de "manliga" sakerna som att byta däck, laga bilar (där sparar vi in tusentals kronor) eller hjälper mig dra ut vatten till hästarna. Han renoverar huset oxå, viket tar mycket tid. Där är jag inte med i grovarbetet utan mera måla och spackla.


Nu har han varit sjuk och då har han haft våran dotter så jag har kunnat rida när det varit ljust ute, han säger ingenting om det.

Jag kan oxå få höra att det är han som drar in pengarna men jag brukar säga att ja, då kan vi sätta dotter på dagis heltid och så jobbar jag (fast denna termin pluggar jag, min mamma passar henne de dagar jag har skola). Men han vill gärna att hon inte ska behöva börja på dagis innan tre års ålder så då brukar han muttra lite om att det vill han ju inte. (inte jag heller)
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det med schema är ju väldigt smart, det påbörjade vi men upptäckte att jag är ju väldigt beroende av vädret om jag ska kunna rida, hur har ni gjort där?


Vi tänkte annars:
mån: Min dag
tis: hans dag
ons: min dag
tors: hans dag
fre: min/hans/gemensam dag
lör: hans dag
sön: min dag

Men det innebär ju att jag bara kan rida/träna hästarna 3 max 4dagar/vecka:crazy: men antar att jag får hoppas att man kan hålla lite kondition så man kan rida i alla gångarter på det lilla...kan man det?

Lördagen och söndagen kan ni säkert dela upp mellan er. Annars fungerar det rätt bra med varannandagsridning, du kan hålla igång precis som tidigare. Går hästen dessutom på lösdrift behöver du inte oroa dig för rörelsebehovet.


Tack för ditt svar.
men hur gör ni när barnet sover på kvällarna på vintern är det ju alltid mörkt om man ska rida vid den tiden?
Annars somnar ju vårt barn tidigt (18.30 tiden) så man har ju hela kvällen på sig egentligen men det är kolsvart ute och jag har inte tillgång till paddock/ridhus.

sen kommer ju ett problem till, man ska hinna ha egentid med sambon med

Tja, jag är närmare 40 år och först nu har jag provat på att ha hästen uppstallad på anläggning med ridhus. Man sätter på sig pannlampan och rider ut helt enkelt! Och så lägger man in viloperioder när det är som allra värst knöggligt underlag.
En ridplan kan du ploga upp på lämpligt ställe när snön kommit.

När våra tjejer var små och jag gått tillbaka till jobb körde jag till ridhus 3-4 ggr/vecka, det var ledigt först sent på kvällen så jag åkte vid 20-snåret och var tillbaka hemma vid 1-tiden på natten. Då får man sköta egentiden med sambon de dagar man inte tränar sent.
Numera är jag för lat för det (därav uppstallningen på en lösdrift med tillgång till manege:bow:)
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men det innebär ju att jag bara kan rida/träna hästarna 3 max 4dagar/vecka:crazy: men antar att jag får hoppas att man kan hålla lite kondition så man kan rida i alla gångarter på det lilla...kan man det?

På träning 3/4 dgr i veckan kan du utan problem ha i gång hästen så pass att du kan rida i alla gångarterna, det bästa är om du lyckas lägga upp det så att hästen hela tiden jobbar varannan dag. Då går det till och med att lyckas hålla dom i kondition för att starta lätta klasser både hoppning och dressyr om du hade velat :)
Så jobbade mina hästar hela vintrarna för när vi var tvungna att dra iväg till ridhuset för att kunna träna ordentligt. Dom fick åka vars en kväll för att ligga och dra iväg med båda varje kväll blev helt enkelt för mycket.

/Camilla
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Eftersom du skriver att du tycker att mannen ska hjälpa till ibland, antar jag att djupare delaktighet i allt som rör ert gemensamma liv inte ens är något du hoppas på eller vill ha från den man du lever med?

Denna meningen förstod inte jag, såklart jag vill att vi ska hjälpas åt båda.
Innan vi hade barn så var det enda som bet på honom, helt enkelt att jag inte gjort något heller, då såg han att "ojdå" vad skitigt det blev när ingen gjorde något och eftersom han är noga med renlighet osv så efter ett tag högg han i/sa att vi borde nog städa= stor framgång från hans sida.

Men nu måste jag ju dammsuga osv för att barnet inte ska kvävas av dammhögarna:crazy: och jag vill inte riskera hans hälsa osv för att sambon ska fatta.

Ok. Du skrev att du inte tycker att tjejen ska göra allt, utan att mannen ska hjälpa till. Jag tolkade inte det som att hjälpas åt, utan just som att mannen hjälper till, tex med det som tjejen/du inte hinner eller orkar med, men att tjejen/du ändå med viss självklarhet drar största lasset och har det övergripande ansvaret.

För mig är det helt otänkbart att leva med någon där det krävs att jag tar det övergripande ansvaret för sådant som är vårt gemensamma, men så verkar ju inte alla människor funka.

Det var därför jag undrade, och det var den sortens tankar jag var inne på.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

"båda hemma" hur har ni gjort då?

Ja först var jag hemma och sen barnens pappa. Alltså delar vi ju på allt fast inte under samma dag/period. Så det jämnar ut sig. Han har ju samma ansvar nu när han är hemma som jag hade när jag var hemma. Han dammsuger lite mer sällan, men vill han ha det så när han är hemma så får han det. Det är inte jag som ser det hela dagarna. Jag kom på efter någon månad att jag inte ens klipper barnens naglar, det är ju något jag alltid gjort när jag varit hemma. Men allt sånt har jag släppt. Nu låter det som att jag inte gör något alls, men självklart gör jag det, men vissa saker är sånt man gör när man är hemma med barnen.

Sen har jag varit hemma längre och visst har jag fått laga mer mat och städa mer, men jag har själv valt hur länge jag ville vara hemma. Vi måste inte dela föräldraledigheten pga ekonomin, utan vi har själv valt hur länge vi har velat vara hemma. Min sambo har t.ex. valt att ta ut färre dagar per vecka och därmed sparat någon månad tills barnen är större. Jätteskön tycker jag för då kan barnen få långa sommarlov några år framöver :) Måste tillägga att det är helt tillåtet i vårt förhållande att skita i att laga mat också. Har barnen varit jobbiga har min sambo fått laga mat när han kommit hem och det händer nu också att jag gör det när jag kommer hem. Vi FÅR kräva hjälp av varandra. Helt tillåtet att ge barnen rester och äta middag sent. Eller ge barnen mackor och äta 18.30 istället. Orkar man inte så orkar man inte och eftersom båda varit hemma har vi full förståelse för det :) Ibland hjälps vi åt och lagar mat kvällen innan för att underlätta. :) Vi vill ju att det ska vara så smidigt som möjligt!

Men då är ju utgångsläget att jag ALDRIG varit den som dragit hela lasset hemma. Därför har det inte varit något straff att vara hemma och dra större lass. Det är ju frivilligt. Jag kunde ju bestämt att jag bara tog ut 6 månader och så var det bra med det. Men eftersom vi alltid hjälpt till med allt redan innan vi fick barn så har det aldrig varit något problem. För mig var det ett viktigt val när jag träffade min sambo. Kär ja. Men var han något att satsa på? Jag hade precis tagit mig ur ett förhållande där jag var morsa till en kille med tummen mitt i handen och jag säger bara nej tack. Det är ju ett aktivt val man gör när man väljer partner anser jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 490
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: valy
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 304
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 131
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp