Hästar vs. nyår *spinoff på hundtråden*

Min bryr sig inte och har aldrig brytt sig tack och lov. Vi har ridit förbi grannens luftkanon på jordgubbsfälten måååånga gånger när den smällt.
Min som förra året fick panik av fyrverkerier bryr sig inte mer än lyfter huvudet från marken vid första skottet när vi har lerduveskytte eller ställer in älgstutsan, båda 2 görs hyfsat nära hagarna.

Så hur en häst reagerar vid andra ljud säger inget om hur dom reagerar vid fyrverkerier.
 
Jag var ute med mina förra året när andra sköt fyrverkerier och bestämde mig då för att även fortsättningsvis ha dem inne över nyår. De blev stressade men ingen panik, men i år jobbar jag så jag tänker inte ta några risker att något händer när jag inte är hemma så de kommer in.
 
Jag och en kamrat red iväg och tittade på fyrverkeri vid ett par tillfällen, ut över Billesholm ena gången och utanför Ekeby andra gången.
Här var tidigare fyrverkeri på lagom avstånd men när jag fått ordning på broddboots mm har det varit över. I år tror jag inte jag kommer att få någon lust till äventyr av det slaget.
 
Min som förra året fick panik av fyrverkerier bryr sig inte mer än lyfter huvudet från marken vid första skottet när vi har lerduveskytte eller ställer in älgstutsan, båda 2 görs hyfsat nära hagarna.

Så hur en häst reagerar vid andra ljud säger inget om hur dom reagerar vid fyrverkerier.

Nej det är klart, det är två olika typer av ljud samt att fyrverkeri håller på längre än enstaka skott från kanonen. Det var mer ett konstaterande att min är orädd för i princip allt.
 
Min häst bor centralt och det smälls rejält både innan nyår och långt efter. På nyårsnatten är det ganska extremt och jag har varit i stallet 23-01 senaste fyra åren. Tända lampor, täckta fönster och radio på. Min häst blir märkbart lugnare av att jag är där så jag fortsätter med det tills vi flyttar ut på landet.
 
När jag hade min häst på ställen som sköt mycket så tejpade vi soppåsar för fönstren, lämnade full belysning på inne i stallet samt radion på. Vi brukade även vara i stallet också eller nån av oss.

3 av de 4 hästarna var redigt nervösa
 
Min arab älskar fyrverkerier! Hon stirrar med andakt på dom och verkar mest vilja vara precis där dom är.

Sambons holländske halvblod avskyr fyrverkerier och vill helst bara gömma sig, vandrar runt i boxen och är olycklig.

Hästarna bor tyvärr precis brevid en halkbana som av någon outgrundlig anledning firar nyår med jättefyrverkerier, trots att det knappt bor nåt folk i närheten. Jobbigt för prinsen, underbart för sessan...

/Lavinia
Apropå hundtråden... Hur är era hästar på nyår? Blir de mycket rädda? Och hur mycket skjuts det hos er?

Min H.H är, trots att han i vanliga fall är rätt så stirrig och fnorkig, i stort sett obrydd av nyårsraketer. Visserligen har han mig veterligen aldrig stått närmare än 5 km från några smällare, men han har definitivt sett dem iaf. Men nepp, han verkar inte bry sig nämnvärt om dem, faktiskt. :up:
 
Sambons holländske halvblod avskyr fyrverkerier och vill helst bara gömma sig, vandrar runt i boxen och är olycklig.

/Lavinia

Tror alla holländska hästar verkligen har fått lära sig vara livrädda för fyrverkerier. Det skjuts helt sjukt mycket överallt och det pågår i flera timmar här.:( Helt fruktansvärt för alla djur.
Har aldrig upplevt något liknande någonstans i Sverige
 
Känns som det, ja.

Kanske värt att testa ljuddämpande luva på honom i år, eller mera kel och gos. Där hästarna bor skjuter dom ordentligt sen några år tillbaka - trots extrem närhet till åtminstone 2 stall.

Arabsessan är ju inte alls som han - hon står och tittar längtansfullt på fyrverkerierna (funkar likadant med helikoptrar) jag tror hon önskar att hon kunde flyga :-)

Tror alla holländska hästar verkligen har fått lära sig vara livrädda för fyrverkerier. Det skjuts helt sjukt mycket överallt och det pågår i flera timmar här.:( Helt fruktansvärt för alla djur.
Har aldrig upplevt något liknande någonstans i Sverige
 
Har aldrig varit problem för nån häst i nåt av stallen jag stått. Varesej mina eller andras. 4 olika lösdrifter, de har alltid gått ute. Nu i eget stall tittar vi gärna till dom vid midnatt - de går på lösdrift även här. Men dom sover.
 

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp