Bukefalos 28 år!

Kanske är problemet att idag vill alla ha fina tävlingshästar ridskolehästar duger inte och då blir lynnet därefter. Arbetshästen är utdöd.
Men om det är det alla vill ha och det är det som finns så speglar ju utbudet efterfrågan? Hur är det ett problem?

Jag tror dessutom fortfarande att du har en alldeles för enkel bild av hur en häst blir lugn och trygg. Jag har fött upp, utbildat och sålt några hästar som absolut klassades som trygga. Det berodde till väldigt stor del på hur de var hanterade och utbildade. Men det är mycket mer kostsamt att föda upp och utbilda en "lugn och trygg" häst än att sälja ett råämne till en elitryttare. Det kräver många arbetstimmar att lära hästen att vara ensam i stallet, att åka iväg ensam, att rida ut ensam och att lära sig att fungera i olika situationer. Tyvärr är det svårt att få betalt för den tiden. Hade det inte varit det hade fler gjort så.
 
Så det är människan som förstör hästarna. Man kan ju undra vem som ska börja köpa dessa fina dyra hästar vi har haft corona och nu ett krig i Europa med hög inflation.
 
Att folk äntligen förstått att utbildning kostar (trygghet, trafik, tävling eller vad sjutton som helst) och säljer sina hästar för rätt pris och att gemene man inte har råd med kan ju inte riktigt säljaren anklagas för.
Det ligger hos köparen. Köparen måste förstå att även den trygghet du är ute efter inte bara uppstår ur tomma intet utan, som några skrev här, äntligen börjar uppskattas lika mycket som tävlingsutbildning. Det tar nämligen lika mycket tid att utbilda.

Visst kan du komma betydligt billigare undan genom att köpa häst endast efter temperament men då måste du utbilda själv sedan. Det vill säga vänja vid trafik, transport, uteritter ensam et.c. Mentaliteten kommer man långt på men om man inte vill utbilda själv är det tid som kostar.

Jag hade till exempel i dagsläget inte sålt min förra trygga, utbildade, inkörda fjordhäst som skulle passa vem som helst för mindre än 150.000:-. Jag hade inte sålt honom för något pris men om jag skulle behöva av någon anledning.....
Idag är detta guld värt och det är man jäkligt glad för då man lagt ner mycket tid och pengar för att utbilda en häst man säljer.
 
Nu har jag väldigt dålig koll på avel oavsett ras men även SWB borde väl avlas mtp temprament? Det är ju rätt mkt en tävlingshäst måste "utstå" som ändå kräver ett viss typ av temprament tänker jag men spånar mest lite löst med mig själv tror jag 😅^^
 
Nu har jag väldigt dålig koll på avel oavsett ras men även SWB borde väl avlas mtp temprament? Det är ju rätt mkt en tävlingshäst måste "utstå" som ändå kräver ett viss typ av temprament tänker jag men spånar mest lite löst med mig själv tror jag 😅^^
Jag tänker att de hingstar som används hanteras av riktiga proffs. Om inte ett riktigt proffs får det att fungera så tänker jag att det behöver vara bra illa. Så jag tror inte att vi selekterar speciellt mycket på temperament faktiskt.
 
Sen vill jag tillägga att jag har haft riktigt känsliga, svåra hästar. Andra mer okänsliga och lätta för nybörjare. Hur de sen beter sig i terrängen med trafik, farliga stenar och vad de nu kan vara kan skilja sig massor. De riktigt känsliga som jag har haft har varit tvärsäkra i terrängen. Jag har aldrig någonsin behövt vara orolig där, de är inte rädda för något typ. Medans den mer okänsliga, väldigt trygga hästen kunde kasta sig handlöst ibland.

Se de två sakerna behöver nog inte ha med varandra att göra alls.
 
Sen finns det ju ytterligare en aspekt (som polisen pratade om när de var och testade en häst i vårt stall).

Nämligen att reaktiva hästar som 'hittar' farligheter överallt, inte alltid behöver vara svåra att rida(ut) för det. För att de fortsätter vara reaktiva/känsliga och är styrbara/hanterbara även om saker är läskiga.

En häst som inte är lika reaktiv kan bli jättefarlig då den vanligtvis inte hittar på något men när den blir skrämd så blir den helt opåverkbar.

Av dessa två tar jag hellre en som är styrbar men som skuttar, än en som plötsligt är på väg ner i ett krondike och jag kan inte svänga (tex).
 
Att folk äntligen förstått att utbildning kostar (trygghet, trafik, tävling eller vad sjutton som helst) och säljer sina hästar för rätt pris och att gemene man inte har råd med kan ju inte riktigt säljaren anklagas för.
Det ligger hos köparen. Köparen måste förstå att även den trygghet du är ute efter inte bara uppstår ur tomma intet utan, som några skrev här, äntligen börjar uppskattas lika mycket som tävlingsutbildning. Det tar nämligen lika mycket tid att utbilda.

Visst kan du komma betydligt billigare undan genom att köpa häst endast efter temperament men då måste du utbilda själv sedan. Det vill säga vänja vid trafik, transport, uteritter ensam et.c. Mentaliteten kommer man långt på men om man inte vill utbilda själv är det tid som kostar.

Jag hade till exempel i dagsläget inte sålt min förra trygga, utbildade, inkörda fjordhäst som skulle passa vem som helst för mindre än 150.000:-. Jag hade inte sålt honom för något pris men om jag skulle behöva av någon anledning.....
Idag är detta guld värt och det är man jäkligt glad för då man lagt ner mycket tid och pengar för att utbilda en häst man säljer.
Jag vill hävda att det tar mer tid att utbilda en trygg häst än att lägga grunden för en tävlingshäst.
 
Vill bara tillägga att även ridskolor har svårt att hitta denna typen av häst. Särskilt stora hästar-ponnyer finns fler.
Så jag får.nog hålla med ts om att det är ett problem att hitta trygga lättridna hästar till ett pris som är möjligt för de som letar just dessa hästar. Visst finns de men inte alls i den utsträckning som för några år sedan.

Och för mig är en trygg häst en häst som stannar när den blir rädd. Eller blåser lite i näsan och lyfter svansen. Och överlag blir rädd sällan.
Sen finns det ju snälla hästar och de kan vara reaktiva och känsliga men ändå trevliga om de hanteras vettigt.
 
Sen finns det ju ytterligare en aspekt (som polisen pratade om när de var och testade en häst i vårt stall).

Nämligen att reaktiva hästar som 'hittar' farligheter överallt, inte alltid behöver vara svåra att rida(ut) för det. För att de fortsätter vara reaktiva/känsliga och är styrbara/hanterbara även om saker är läskiga.

En häst som inte är lika reaktiv kan bli jättefarlig då den vanligtvis inte hittar på något men när den blir skrämd så blir den helt opåverkbar.

Av dessa två tar jag hellre en som är styrbar men som skuttar, än en som plötsligt är på väg ner i ett krondike och jag kan inte svänga (tex).
Dessutom är det ju så att när jag rider på min reaktiva häst så har jag hela tiden koll på både hästen och omgivningen och är beredd (inte spänd dock!). När jag har ridit tryggare hästar har det hänt att jag har tappat lite fokus, tänkt på annat och så hoppar de plötsligt till "från ingenstans", och så ligger man där i spenaten... 😄
 
Dessutom är det ju så att när jag rider på min reaktiva häst så har jag hela tiden koll på både hästen och omgivningen och är beredd (inte spänd dock!). När jag har ridit tryggare hästar har det hänt att jag har tappat lite fokus, tänkt på annat och så hoppar de plötsligt till "från ingenstans", och så ligger man där i spenaten... 😄

Precis.

Brukade berätta för min psykolog att jag tränade på mindfullness när jag red. Om jag inte var vaken och 'med' på den hästen hamnade man i buskage.... på ett eller annat sätt...
 
Sen finns det ju ytterligare en aspekt (som polisen pratade om när de var och testade en häst i vårt stall).

Nämligen att reaktiva hästar som 'hittar' farligheter överallt, inte alltid behöver vara svåra att rida(ut) för det. För att de fortsätter vara reaktiva/känsliga och är styrbara/hanterbara även om saker är läskiga.

En häst som inte är lika reaktiv kan bli jättefarlig då den vanligtvis inte hittar på något men när den blir skrämd så blir den helt opåverkbar.

Av dessa två tar jag hellre en som är styrbar men som skuttar, än en som plötsligt är på väg ner i ett krondike och jag kan inte svänga (tex).
Precis min upplevelse med. Min nuvarande är väldigt känslig, men inte så reaktiv, utan vi har tränat med att hon får stanna upp och titta på saker. Så tycker hon något är läskigt så är det ok att stanna eller titta på det en stund, sen går vi vidare. Hon kan rycka till ibland vid plötsliga saker, men kastar sig nästan aldrig åt sidan. Tycker hon håller huvudet rätt kallt överlag och har alltid känts kontaktbar, min förre skenade i vild panik och bockade, vilket jag tyckte va skit läskigt. Kändes som hon stängde av totalt, min nuvarande känns inte alls så.

Även en incident vart jag satt på henne barbacka och metallpallen jag hoppade upp med ramlade under magen på henne. hon skuttade till lite, typ som att sitta på en gunghäst 😂 och stannade då utan problem. Red ett pass och inga konstigheter alls, utan hon lugnade sig direkt. Hon kan dock tycka det är skit läskigt när jag tar av jacka från ryggen och så, men aldrig "flippat" utan hon tycker det är obehagligt och det tränar vi då på. Från marken är det inga problem.
 
Så det är människan som förstör hästarna. Man kan ju undra vem som ska börja köpa dessa fina dyra hästar vi har haft corona och nu ett krig i Europa med hög inflation.
Nu drar du väl ändå drastiska slutsatser. Hästarna vi hade "förr i tiden" som inte reagerade på någonting som du beskriver det, kunde också vara okänsliga upp till nivån att det kunde bli farliga. Tänker SWB efter typ Nepal eller Abbe som var som små traktorer. Skulle de fram så gick de fram oavsett vad som fanns i vägen.

Själv föredrar jag dagens mer känsliga och uppmärksamma hästar som reagerar på människans små signaler. Man får dem trygga och uppmärksamma genom att lära dem att du som människa är trygghet. Du börjar med att lära dem att du är trygghet och utifrån det kan du få dem med dig på nästan vad som helst.
 
Det är ändå lättare att göra hästar hanterbara och lugna som inte är tänkta som tävlingshästar i första hand. Avlar man på kapacitet gör man det inte direkt lättare för sig om man vill göra hästen trygg i ridning och hantering, det kan till och med vara omöjligt att göra hästen trygg med vissa saker som hör till grundläggande hantering. Skulle vilja säga det är djurplågeri att föda upp hästar som måste gå runt och vara rädda för precis allt.
 
Det later i mina oron (har ej last hela traden) som om TS letar efter nagon typ av cob fran de brittiska oarna. Vi har nastan uteslutande dessa pa "min" ridskola i London, och dessa hastar blinkar overlag inte for ambulanser, bussar, tag, sopbilar, mopeder och skallande hundar. Reaktionerna ar inte alls sa explosiva som en SWB, sa aven en medelmattig ryttare har god chans att reda ut situationen.

Hastpriserna har ju dock gatt upp aven har, och dessutom skulle jag varna att det ar svart att forsakra sig om hastens skadehistorik - jag upplever att man overlag ar mycket mindre noggrann kring potentiella varningsflagg, ignorerar t.ex. sma haltor osv - sa man kan vinna hogsta vinsten och fa en fantastisk van (vars hopp och dressyrformaga dock nog inte kommer att ga over LC/LB), eller nagon med gomda skador
 
Det är ändå lättare att göra hästar hanterbara och lugna som inte är tänkta som tävlingshästar i första hand. Avlar man på kapacitet gör man det inte direkt lättare för sig om man vill göra hästen trygg i ridning och hantering, det kan till och med vara omöjligt att göra hästen trygg med vissa saker som hör till grundläggande hantering. Skulle vilja säga det är djurplågeri att föda upp hästar som måste gå runt och vara rädda för precis allt.
Jag tycker du drar väldigt stora växlar på egenskaper du uppenbart själv inte uppskattar nu. Jag menar att t ex rädsla och reaktivitet är helt olika saker och yttrar sig på olika sätt. Jag har haft en reaktiv häst som inte var rädd för något - men han blev ganska ofta förvånad och reagerade då stort. Men rädd var han inte.
En annan häst kan vara rädd för mycket och därför stanna, kanske bli istadig.

Att säga att det är djurplågeri att föda upp hästar som inte passar dig är rätt inskränkt faktiskt. Jag har fortfarande inte förstått vad det egentligen är du vill säga - förutom att du tycker att det är dåligt att du inte kan hitta hästar som passar dig till en låg prislapp. Jag hittar inte heller hästar som passar mig som är billiga - det får jag hantera genom att kompromissa på olika sätt.
 
Jag tycker du drar väldigt stora växlar på egenskaper du uppenbart själv inte uppskattar nu. Jag menar att t ex rädsla och reaktivitet är helt olika saker och yttrar sig på olika sätt. Jag har haft en reaktiv häst som inte var rädd för något - men han blev ganska ofta förvånad och reagerade då stort. Men rädd var han inte.
En annan häst kan vara rädd för mycket och därför stanna, kanske bli istadig.

Att säga att det är djurplågeri att föda upp hästar som inte passar dig är rätt inskränkt faktiskt. Jag har fortfarande inte förstått vad det egentligen är du vill säga - förutom att du tycker att det är dåligt att du inte kan hitta hästar som passar dig till en låg prislapp. Jag hittar inte heller hästar som passar mig som är billiga - det får jag hantera genom att kompromissa på olika sätt.
Mitt syfte med tråden är att jag tycker det är intressant att diskutera med olika människor om hur man idag hittar en lämplig häst som passar den vanliga hobbyryttaren då jag tycker dom verkar vara en bristvara på köp och säljmarknaden . Jag har kompromissat genom att köpa en inte allt för billig eller dyr häst som inte är speciellt svår egentligen men gillar att hoppa till för saker vilket gör att man känner sig begränsad i sin ridning då man inte kan rida var eller hur man vill.
 
Mitt syfte med tråden är att jag tycker det är intressant att diskutera med olika människor om hur man idag hittar en lämplig häst som passar den vanliga hobbyryttaren då jag tycker dom verkar vara en bristvara på köp och säljmarknaden . Jag har kompromissat genom att köpa en inte allt för billig eller dyr häst som inte är speciellt svår egentligen men gillar att hoppa till för saker vilket gör att man känner sig begränsad i sin ridning då man inte kan rida var eller hur man vill.
Mina nuvarande är jag till den ena själv uppfödare till och den andra inköpt som sällskap och även med tanke på att kunna ta föl på.
 
Mitt syfte med tråden är att jag tycker det är intressant att diskutera med olika människor om hur man idag hittar en lämplig häst som passar den vanliga hobbyryttaren då jag tycker dom verkar vara en bristvara på köp och säljmarknaden . Jag har kompromissat genom att köpa en inte allt för billig eller dyr häst som inte är speciellt svår egentligen men gillar att hoppa till för saker vilket gör att man känner sig begränsad i sin ridning då man inte kan rida var eller hur man vill.
Premissen för resonemanget är att alla "vanliga hobbyryttare" vill ha likadana hästar. Det köper inte jag riktigt. Om jag kollar i min bekantskapskrets är vi ett gäng hobbyryttare som nog till ytan ser rätt likartade ut - men vi föredrar alla ganska olika typer av hästar. I det gänget finns det nog ingen som känner sig begränsad i sin ridning, men tänker jag i vidare kretsar kan jag nog komma på personer som möjligen gör det. Sen beror det ju en hel del på vad man som ryttare vill ha ut av sin ridning också. Jag hade nog personligen känt mig begränsad med en häst med mindre motor och väldigt långsamma reaktioner. Med en sådan skulle jag ha svårt att göra det jag vill ha ut av min ridning. jag tror att det är just detta som gör att diskussionen inte riktigt blir en diskussion här. Dina förutsättningar för diskussionen är inte alla andras förutsättningar och det skapar frustration istället för förståelse och resonemang.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 482
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Hästnyheter Under ryttarnas lunchpaus drabbades hästarna av panik. Flera personer skadades i tumultet, en 70-årig man så svårt att han senare avled...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 029
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp