Bukefalos 28 år!

Hästbajs på vägen

Sv: Hästbajs på vägen

Knapplån

Är det ingen som "puttar ut" baken mot diket/kanten utanför asfalten när det är något på gång? Så har jag alltid gjort när jag ridit på mer allmänna vägar och det är sällan det hamnat så att jag behövt putta bort det.

Enda gången jag skulle hoppa av eller åka tillbaka för att putta unden bajset är nog om det var en cykelbana eller typ nån villagata eller nåt. Inte på landet.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Har fått för mig att jag lärt mig det någon gång på 80-talet (tätbebyggt område, kyrkogårdar,cykelbanor och sådda fält, vet vi skulle kunna 4 ställen till provet på dåtida studiecirkel...:smirk: )

Men kan ha jättefel... för mig är det inte aktuellt dock.
Så det får nog kollas upp.
 
Sv: Hästbajs på vägen

*KL*
Jag försöker "vara vän" med trafikanter och grannar. Jag stannar även hästen när jag möter en bil, då saktar även bilisten ner och tar hänsyn till mej!

Jag skulle vilja se dig få bilisterna på min väg stanna. Snarare gasar de eller gör en burn-out bredvid dig eller rentav tutar.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Har fått för mig att jag lärt mig det någon gång på 80-talet (tätbebyggt område, kyrkogårdar,cykelbanor och sådda fält, vet vi skulle kunna 4 ställen till provet på dåtida studiecirkel...:smirk: )

Men kan ha jättefel... för mig är det inte aktuellt dock.
Så det får nog kollas upp.

Detta hittade jag om hästar och vägar på Internet:

"Man skiljer mellan statliga vägar (allmänna vägar), kommunala vägar (gator), enskilda vägar med statsbidrag och enskilda vägar utan statsbidrag (privata), skogsbilvägar och ägovägar. Allmän väg och kommunala gator är till för allmänheten. Enskild väg, skogsbilväg och ägoväg ägs oftast av samfälligheter, privat eller av bolag.

Ridning eller körning på enskilda vägar går knappast att förbjuda eftersom en häst med ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet fordon. Här gäller också allemansrätten, som ger alla rätt att beträda en enskild väg om denna inte skadas. Om skador uppkommer till följd av ridning har väghållaren möjlighet att kräva skadestånd enligt bestämmelserna i skadeståndslagen (1972:207). En förutsättning är bland annat att ryttaren/kusken orsakat skadorna genom vårdslöshet.

En enskild väghållare (med eller utan statsbidrag) kan inte förbjuda ridning eller körning på vägen. Däremot kan det finnas lokala trafikföreskrifter som förbjuder både ridning och körning där. Den enskilde väghållaren kan ansöka hos kommunen om utfärdande av lokala trafikföreskrifter. Men observera att stadsbidrag till underhåll vanligtvis förutsätter att vägen är öppen för all trafik.

Hästägare eller ansvarig för större verksamhet där ridning/körning i grupp förekommer regelbundet, bör alltid ta reda på vilka vägar de får använda. Att ta kontakt med ägaren av vägen och fråga om lov, är alltid det bästa sättet."

Källa: http://www.horse-expo.se/sv/allemansratt.htm
 
Sv: Hästbajs på vägen

Som tur är bor jag på landet långt ifrån ställen där hästar inte "får* skita. Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete ;)
 
Sv: Hästbajs på vägen

ja kanske det,men världen fungerar inte på det viset tyvärr...hade den gjort det hade vi sluppit denna diskution då alla hade plockat upp skiten-vare sig det är ens eget eller ngn annans.

Det finns alltid saker som folk stör sig på ,vare sig det är hästbajs eller om min hund går fot men utan koppel.. Det finns alltid ett eller fler rötägg som ska tjaffsa om allt och inget.

så jag tror knappast att en skithög från min häst gör så att Alla ryttare som rider där får ta skiten pga. av det.:smirk:


Nu har vi snart omvandlat denna tråd till nåt den inte var från början... :D

Men... en skithög blir lätt fler... och fler... :angel:

Äsch, skitsamma vi får välan agree to disagree, eller?? :banana: :D
 
Sv: Hästbajs på vägen

Då får folk skylla sig själva faktiskt,för man går Inte på en cykel/bilväg!
Det tillhör vanligt vett och ettikett-tänk på alla stackars cyklister som måste väja för alla dessa promenerande människor på "deras" cykelvägar..lika fel är det som cyklister skulle cykla på trattoaren/gångvägen.:cool:
så ditt resonemang höll inte..
Jag tror du behöver läsa på vad som gäller. :angel: De allra flesta vanliga vägar är fullt tillåtna att både gå, rida och cykla på. Cykelbanor är i regel kombinerade; alltså för både gång- och cykeltrafikanter. Du får dock INTE (lagstiftat) köra bil eller rida på en cykel/gång-bana.

Så; nog 17 är det skillnad om någon går på cykelbanan eller om någon rider. Det ena är nämligen lagligt, det andra INTE.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Enda gången jag skulle hoppa av eller åka tillbaka för att putta unden bajset är nog om det var en cykelbana eller typ nån villagata eller nåt. Inte på landet.

Jag håller med. Jag skottar inte undan bajs på en skogsstig, grusväg i skogen eller såna ställen. Ej heller på en vanlig bilväg som går ute på landet. Men när/om vi rider mellan villorna (där min häst nu står) och hon skiter eller när/om vi rider ner genom byn (vilket vi göra ofta för att nå en bra ridrunda) och hon skiter utanför pizzerian eller på övergångsstället så tycker jag det är bättre att förekomma än att förekommas. Så där hoppar jag av och skottar ut det i diket med stöveln. För att förhindra osämja och andra tråkigheter.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Jag gör ungefär som du (därför jag svarar på din knapp, annars delvis knapplån). Om jag är på någon av grusvägarna nära stallet (vägen till och från stallet som inte går någon annan stans, och vägarna som slutar vid en bom i skogen och inte går till några hus) och på vägar långt ut i obyggden så låter jag hästskiten ligga där den landar. Samma sak om jag rider längs en trafikerad 70- eller 90-väg, av ren säkerhet för mig och hästen (bedömmer det som lätt att någonting händer om man sitter av och börjar trixa med att sparka bort skiten).

Däremot om jag rider på en grusväg där många går/cyklar/åker bil och det ligger många hus så sparkar jag ALLTID ned skiten i diket. Jag tycker det är superviktigt och vett- och etikett. Om jag rider med någon som inte gör det så hoppar jag av och sparkar skiten åt sidan. Och jag har minnsan inte lätt att komma upp i sadeln jag heller, kan bara böja lite mer än 90 grader i höften och rider en häst på 170 så jag får sedan leta efter lämpligt dike, sten, backe eller dylikt för att komma upp igen. Och naturen är FULL av bra "tantramper" så det tycker jag inte är någon ursäkt. Och om man råkar få promenera fem minuter i jakten på en sådan så är det bara bra för kropp och flås.

Bara för att vi är immuna från att ha trampat runt i hästbajs dagarna i enda så betyder inte det att resten av befolkningen tycker som vi, och många tycker faktist att hästbajs är lika äckligt som hund och/eller människobajs - otroligt men sant. Här i storstadsregionerna trängs vi ridande/körande allt tätare med "storstadsbor" som inte valt att bo utanför t.ex. Västerhaninge för att de vill andas lantluft utan för att de inte har råd att bo närmare stan. Detta märks mycket på alla "ridning förbjudet" skyltar som poppar upp överallt, och att skita ner överallt hjälper oss inte att få ha kvar våra ridvägar - snarare tvärt om. Dessutom kanske någon som trampar i hästbajset sitter i kommunens utskott som ska besluta om extrapengar till ridskolans nya ridhus t.ex., eller ska se över allemansrätten... Det jag försöker säga är att ju fler som uppskattar hästar och hästmänniskor desto lättare kommer det bli för sporten att fortsätta expandera. Ju fler man "retar upp" genom att agera oansvarigt, desto svårare kommer det bli (eller iallafall inte lättare) att få förståelse från icke hästmänniskor.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Står det inga skyltar om ridförbud så får man rida där.

Nej, det är fel. Vägverket, som har hand om de allra flesta av våra vägar är mycket tydliga på sin hemsida:

http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx#Allemansratten

Det är alltså klart förbjudet att rida på gång och/eller cykelbana.

Citat från Vägverket:

"Ridning och körning med häst är tillåten på de flesta vägar och i terrängen. Att gå, rida eller cykla anses ingå i allemansrätten. Allemansrätten innebär en begränsad rätt för var och en att färdas över annans mark och tillfälligt uppehålla sig där. Med rätten följer även krav på hänsyn och varsamhet mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra som är ute i naturen. Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten med ”Inte störa – inte förstöra!”."

Kravet på hänsyn kan kanske även omfatta bajset! Då beror det alltså på om någon kan tänkas störas av att det ligger hästspillning på en plats så är det kanske lämpligt att ta bort den.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Just för att det inte är tillåtet att rida på cykelbanorna, så frågade jag vid ett tillfälle då stalltjejerna vill göra en liten långritt och besöka sina kompisar i andra ändan av kommunen och sova över där...

Kommen har anlagt cykelbanor utmed dom värst traffikerade vägarna.

Det finns massor med industrier i kommunens bägge samhällen, det är åkermark runt om samhällena och därmed mycket fordon i rörelse.

Fick då svaret av polisen att vi fick rida på cykelbanorna om vi följde dom direktiven som dom gav.
Och det var att ryttarna skulle sakta av och lämna företräde åt cyklister och gående, rida i skritt eller sakta trav i gräset vid sidan om, och sist men inte minst så skulle vi så snart som möjligt, helst genast, sparka ner all hästskit i gräset bredvid cykelbanorna.

Självklart har vi även nu efter >8 år följt dessa direktiv...

Tycker dessutom att det handlar om sunt förnuft och sämja mellan olika människor och djur.

Dom enda som det brukar vara gruff om är hundägare som inte plockar upp efter sej på cykel- och gångbanor och i samhällena :devil:
 
Sv: Hästbajs på vägen

*knapplån*


Alltså, är det bara jag som tycker det endast blir MER bajs på STÖRRE yta när man försöker sparka iväg det till diket?
Eller använder jag fel teknik?:p

Jag är en falsk människa, jag tar oftast bara bort bajset om ngn sett min häst bajsa:angel::devil:


Sen är det ENORM skillnad på hästskit och hundskit!!!!

Min häst brukar alltid råka bli väldigt bajsnödig när vi korsar icaaffärens parkering:angel: :D
 
Sv: Hästbajs på vägen

Fick då svaret av polisen att vi fick rida på cykelbanorna om vi följde dom direktiven som dom gav.

Polisen, Vägverket och körskolorna är inte överens om regler vid rondellkörning heller...

Enlig lagen är det förbjudet att rida (och leda häst) på cykelbana. Att en polis valt att tolka på annat sätt innebär inte att lagen ändrats.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Jag tycker att det är en fin kutym att sparka undan gödslet efter sig om det råkar komma i lite mer tätbefolkat område där där det ofta rör sig människor.

I byn som jag till och från har häst i skulle jag inte drömma om att lämna kvar en hög efter mig. Det är liksom livliga byavägar där barn som lär sig cykla, mammor med barnvagnar etc. Då kan jag gärna hoppa av hästen och sparka undan bollarna för att hålla vägen ren. Det är så trevliga vägar att rida på speciellt under de mörka månaderna när vägarna är upplysta så jag försöker hålla min del så att det inte blir dispyter mellan hästfolk och icke hästfolk.

På grusvägarna ute i skogen är jag dock inte så noga. Där får det ligga kvar.

Förut hade jag häst på ett ställe där man fick rida genom en del av stan för att komma till ridhuset. Lämpligaste vägen gick genom ett villaområde. Mitt i villasmeten så släppte min häst väder och lade en fin hög. Kan säga att jag blev väldigt rådvill. Det sista av allt ville jag lämna en hög så där mitt inne i bostadsområdet. Men samtidig hade jag ingen spade och sparka bort det kunde jag inte utan att det hade hamnat på någons gård. Medan jag stod och repade mod att gå och ringa på i ett hus och fråga om lån av spade, kom en kepsgubbe springande han ropade något som jag inte hörde, och jag belv orolig och tänkte att jisses här är nog utskällningen nära.
När han kom närmre hörde jag dock
- Nej, nej låt skiten vara, jag vill ha den! Snälla snälla låt mig ta skiten
Visst fick han det :D
 
Sv: Hästbajs på vägen

När jag hade praktik på K1 red jag ofta ut med poliserna i stockholm.
De tog inte upp efter hästarna och de sa att man inte heller var skylldig att plocka upp.
Vi red runt stora skuggan (tror jag området heter) och det fanns gott om folk på vägarna. Vi red både i parken och på trottoarerna brevid bilvägar.


Sen kommer den morraliska ansvarsfrågan.
Är man moraliskt ansvarig att plocka upp efter hästen?


För fridens skull tycker jag att man ska plocka upp. Alla tycker inte om hästar. (hur de nu inte kan det... ;) )
 
Sv: Hästbajs på vägen

Knapp lån....

Vi har en väg igenom vår gård och mark. Där ryttarna skiter i att sparka undan skiten, Så vi har nu mer med grannen uppe på vägen satt upp en bom från båda hål, + att kommunen satt upp ridning förbjuden för obehöriga..

Jag tycker man plockar väck skiten efter sig eller så stannar man på ridbana eller ridhuset tills man lär sig ta hänsyn.

Nu finns det ju bakvägar uppp i skogen så ingen blir ju utestängd från de bra ridvägarna.

Men rider man igenom annans gård så städar man upp, vi behövde knappt ansöka om vägbom utan fick igenom det på telefon, vår kommun fixade allt.

Promenerande med kopplade hundar får oclkså traska genom vår gård på privata vägen men lös hund och ägare får gå kladdiga hållet haft hundar på besök som bitit ihjäl kattungar och kaniner för att ägarna haft dom lösa.

Nä fyfanken för oansvariga människor..
 
Sv: Hästbajs på vägen

jag har en duktig pålle som för det mästa stannar o puttar in baken i diket när han bajsar=)
annars hoppar jag av o sparkar undan det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 869
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 067
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 514
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 941
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp