Bukefalos 28 år!

Hästbajs på vägen

M

Mannagrynet

Nu kommer en dum fråga... Är man som hästägare skyldig att plocka upp hästbajs från allmän väg? Normalt sett tar jag upp efter min häst (dvs jag åker tillbaka och tar bort det) för allas trevnad när den bajsar i ett villaområde till exempel, men ibland bajsar andras hästar där och det har jag ingen lust att ta upp. Men ändå så blir jag utskälld för att jag inte tar upp (fast det inte är min häst som gjorde det) bara för att jag rider där trots att jag säger att jag tar upp efter mig. Problemet är att jag rider där oftare än andra och det är mig folk mest ser och då tror de automatiskt att det alltid är min häst som bajsar.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Om inte trafikreglerna ändrats så gäller följande:
citat ur Hästjuridik av Ulf Rosengren
*Bland de allmänna bestämmelserna finns en regel om att man inte får kasta eller lämna något på vägen som kan medföra fare eller olägenhet för trafiken. Den som gör så är skyldig att omedelbart avlägsna det. Den här bestämmelsen gäller inte när hästar gödslat på vägen * slut citat
Sök på allmänna trafikregler, stod under det i ovan nämnda bok.
Har för mig att det är en gammal lag som fanns på den tiden då de flesta fortskaffningsmedel var just häst och vagn. Vad jag vet har den ej tagits bort -men ej heller något jag kontrollerat.

Själv brukar jag mocka/sparka ut det i vägrenen just för att visa hänsyn till de grannar som kanske får en färsk rykande halkmina precis i höjd med garageuppfarten. Men de får allt vänta tills jag är klar i stallet...

/Jennie
 
Sv: Hästbajs på vägen

Suck....

Jag minns den tid när villaägarna sprang och hämtade en skyffel och öste in gödseln till sina rosor.
Numera gnäller de över att de kanske riskerar få hästskit på bildäcken
när de ska köra (till stormarknaden och köpa konstgödning till rosorna :D )

Immer
 
Sv: Hästbajs på vägen

Jag tar alltid bort efter mig på en gång dva jag hoppar av hästen skjuter ner bajset i diket.
Det tillhör vett och ettikett... skulel du gilla om en massa människor satte sig och sket mitt på en cykelväg??
Inte jag och det är samma sak med hästsit tycker jag..
Det är ÄCKLIGT och hur kul är det att ha en massa flugor mm runt cykelvägar/bilvägar
 
Sv: Hästbajs på vägen

Nej jag plockar inte bort skiten från vägen.
Dels för att jag inte bryr mig mer om att hästen skiter där-är ju inte dirrekt ensam om det,sen så finns det INGEN lag på att detta ska göras heller.
Har även annat för mig när jag är klar i stallet än att gå å mocka bort skit från vägen 45 min bort liksom.:smirk:
 
Sv: Hästbajs på vägen

Jag tar alltid bort efter mig på en gång dva jag hoppar av hästen skjuter ner bajset i diket.
Det tillhör vett och ettikett... skulel du gilla om en massa människor satte sig och sket mitt på en cykelväg??
Inte jag och det är samma sak med hästsit tycker jag..
Det är ÄCKLIGT och hur kul är det att ha en massa flugor mm runt cykelvägar/bilvägar

men sen är det en STOOR skillnad på människoskit/hundbajs än hästskit!
Hästskiten torkar såsmåningen och "blåser" bort (innehåller ju bara hö å vatten typ) vilket människo/hund bajs Inte gör.(för att inte tala om vilken konsistens dessa skithögar har..skiljer ifrån sig en hel del även där)

sen om ngn nu skiter på en cykelväg (vare sig det nu är häst,mäniska,hund,katt,en iller eller en fågel what ever) så är det inte mer med det-jag cyklar ju ändå FÖRBI det,inte så att jag stannar där å ska ha picknick mitt på cykelvägen heller.:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbajs på vägen

Hej
Jag hoppar av och sparkar ner skiten i diket om det kan störa andra. Dvs om det är nära någons hus, uppfart, små vägar eller om det är mycket folk som går där. Råkar det ramla en skit längre bort eller på en större väg (70-90) så låter jag det ligga.

Ofta rider jag/vi på andras mark och vägar och då vill man ju inte bli osams med ägaren, plus att jag tycker det hör till vanligt vett att ta bort efter sin häst.

/ Tokan
 
Sv: Hästbajs på vägen

jag plockar alltid upp om hästen skiter när man passerar samhället, brukar ha en plastkasse med mig som jag tar upp skiten i och tömmer ut i diket när vi passerat "byn". händer ju att det blir en skit utanför någons garage uppfart :crazy: (jag hade inte heller uppskattat att få skit utanför dörren)

tycker det är lika naturligt som att man skottar efter sin häst i paddocken eller i manegen.
 
Sv: Hästbajs på vägen

:bow:
Nej, jag tar inte bort det efter mig. Dock så har vi inga villaområden här heller. Bara en allmän grusväg.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Alla mina får stanna och skita. Då känner man när det är på gång så man kan styra in bakdelen mot sidan av vägen, mot någon buske eller så.
Jag tycker man får tåla lite skit om man bort på landet. Skulle jag rida i samhället eller det skulle komma på någåt högst olämpligt ställe hoppar jag av och sparkar undan det.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Nja där håller jag inte med dig för folk GÅR även på cykelbanorna skulle du vilja kliva i massa bajshögar när du är ute och går eller behöva gå klingelikrokväg för att INTE behöva trampa i en massa bajshögar??
Sedan handlar det om vett och ettikett
Sen är det inte snyggt och inte heller vidare trevlig att ha en jävla massa skithögar ligga runt omkring våra vägar.

Och det är inge skillnad på häst skit och på våra skithögar det är BAJS.. sen om de luktar olika eller tar olika tid för att "försvinna" vad har det med saken att göra??

Och hästar äter inte bara gräs:smirk:

Flugorna tycker lika mkt om alla bajssorter och det är bara inte fräscht att ha en bajshög på en väg. Det finns INGA ursäkter till att strunta i att ta bort en bajshög efter sin häst tycker jag..

Ska de vara så svårt att hoppa av och skjuta ner det i diket och fortsätta sin ritt??

Förstår inte problemet faktiskt..
 
Sv: Hästbajs på vägen

Så då är det fritt fram för mig att lasta ut min häst och låta den skita mitt utanför din infart till huset då??
:smirk:

Enligt dig ska amn ju inte behöva ta bort det och de stör ju inte dig en liten bajshög=):angel:
 
Sv: Hästbajs på vägen

Jag vet inte säkert att detta stämmer men jag har hört talas om en gammal lag som säger att hästskit tillhör marken som den landar på.
Alltså får man inte avlägsna skit som hamnar på annans mark utan den tillhör markägaren.
Gammal lag då hästgödsel var hårdvaluta. :D

Jag brukar ta bort skiten om den hamnar där den kan störa folk. Men häromkring har vi mest bara skog och skogsvägar och då låter jag det ligga och rider glatt vidare.
:)
 
Sv: Hästbajs på vägen

Det beror lite på var man rider tycker jag! Min kuse var expert på att skita framför brevlådor och mitt på cykelvägar och då hoppade jag av och föste det åt sidan. Nu har hon faktiskt lärt sig och går in till vägkanten och bajsar i gräset. Oftast iallafall... Men på skogsvägar och större vägar får det ligga kvar.

Även om jag är hästmänniska så skulle inte jag vilja ha hästskit framför min brevlåda och uppfart eller mitt på cykelvägarna!
Lite hänsyn får man faktiskt visa! Tyvärr är det ju de som struntar i detta med hänsyn och regler som ger dåligt rykte åt alla hästmänninskor...


Malin
 
Sv: Hästbajs på vägen

Nej jag plockar inte bort skiten från vägen.
Dels för att jag inte bryr mig mer om att hästen skiter där-är ju inte dirrekt ensam om det,sen så finns det INGEN lag på att detta ska göras heller.
Har även annat för mig när jag är klar i stallet än att gå å mocka bort skit från vägen 45 min bort liksom.:smirk:

Vi som rider där jag bor hoppar alltid av och sparkar ut bajsen i diket... Hur svårt är det???

Förstår inte hur du kan skriva att du inte bryr dig!!?!!:confused:
Vill du hellre ha ridning förbjuden skyltar överallt??? Eller att folk står och skriker på er när ni kommer ridande? Tycker att man kan visa hänsyn till att alla kanske inte älskar hästar och inte vill trampa omkring i hästskit..

Problemet med att folk är irriterade över att vi rider lite här och var beror till stoooor det att alltför några bryr sig och tycker att det är för jobbigt att sparka bort skiten från gångbanor och dyl.

Vi vill väl alla kunna rida vart vi vill??:bump: :bump: :bump:
 
Sv: Hästbajs på vägen

haha.. rolig tråd! själv har man ju väluppfostrade hästar som bara bajsar i skogen eller i diket! sen har ju inte vi några stora asfalts vägar eller cykelvägar här bara en allmän grus väg men det är inte så trevligt med bajs där heller.. grannens häst brukar lägga av sin skit utanför brevlådan det är inte så trevligt att gå och hämta posten då.. och han brukar inte ta bort det. Jag tycker man kan ta bort det eller sparka in det i kanten när det är utanför någons hus annars spelar det inte så stor roll.
 
Sv: Hästbajs på vägen

Nu borde ju det inte medföra så stora problem, dvs bajs på cykel och gångvägar. Eftersom man inte får rida på dessa så borde det ju inte komma någon skit där,:angel: allmän väg där bilar och annat kör finns ingen regelrätt lag på att man skall ta upp efter sig såvitt jag vet och fått information om. Har man på våran kommun givit oss felaktiga uppgifter om bajs på bilväg, så får de väl skicka ut någon och städa då.;)
 
Sv: Hästbajs på vägen

nej jag tar inte bort bajset. dels för att det inte är hus som ligger längs vägen och plus att det är kanske 30st hästar som rider på samma väg varje dag och bajset försvinner fort då det är en ganska hårt trafikerad väg med långtradare mm. jag brukar GÅ längs samma väg och det HINNER inte bli flugor i bajset eftersom det blir påkört hela tiden och det luktar ingenting.

vad ha ni för hästar som säger att det blir HALT när de har bajsar:confused: har era hästar konstant diaree eller är nån sorts ko-ras? för KOBAJS är däremot vääälidgt halt (har själv halkat/ramkat på kobajs!!! fastän jag sprungit i hästbajs 1000ggr fler gånger)
 
Sv: Hästbajs på vägen

sen om ngn nu skiter på en cykelväg (vare sig det nu är häst,mäniska,hund,katt,en iller eller en fågel what ever) så är det inte mer med det-jag cyklar ju ändå FÖRBI det,inte så att jag stannar där å ska ha picknick mitt på cykelvägen heller.:smirk:

Fast... ska man följa reglerna så får man inte rida på cykelbana. Häst ska ridas på bilvägen eftersom det räknas som fordon. Däremot kan man väl ur säkerhetssynpunkt ändå tycka det är lämpligare att rida på cykelbanan i många fall. Dock tycker jag nog att man kan offra sig och stiga av hästen och sparka ner "kottarna" i diket om man befinner sig på just en cykelbana eller i en by/samhälle. Bara för att vara schysst liksom.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 542
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp