Hästbajs t valp - probiotika?

nilie

Trådstartare
Hästbajs-vatten för att förebygga diarrer hos valp? Någon med erfarenhet av det?

Så här skriver bloggaren:

"Jag tillsätter gärna också lite vatten ifrån hästbajs som jag lagt i blöt ;) extra fina bakterier som hjälper de små magarna, detta gör att vi mycket sällan har några diarrér på valparna och jag känner mig nöjd med att hjälpa till och "boosta " immunförsvaret.…

Hästbajs är det absolut bästa tillskottet man kan ge sin valp/hund. Tänk att vi i alla tider hindrat hundarna från detta naturliga sätt att hålla tarmen och kroppen i gott skick. Jag har lärt mig detta av en mycket kunnig veterinär på Försvarets hunduppfödning, de har ca 500 valpar per år och innan hon började med hästbajstillskottet (för 14 år sedan) så hade de ständiga utbrott av diarré på sina valpar."
Någon som gör så eller hört talas om det? Jag tycker det låter spännande.
 
Jag tycker det låter som trams.

Det är klart att valpen får ett bättre immunförsvar och stabilare mage om vänjer den vid att äta olika grejer förutom fodret. Vissa veterinärer rekommenderar att man ger den dräktiga tiken matrester för att redan där få upp valparna födoämnestolerans.

Men att det skulle vara just hästbajs som är ett magiskt botemedel tror jag inte på.
 
Beror väl på mängden också. Min förra tik blev dålig i magen om hon hon åt hästskit. Ett par kluttar var väl ok men inte mer. All typ av matrester gick utmärkt.
 
Det beror nog helt på vad hästarna äter. Inte så kul om valpen får i sig för höga halter mineraler från mineralfoder, hö eller medicin tex. Men har man privatstall och koll på hästarnas foder så är det ingen större fara. Min hund har blivit symptomfri från en allergi efter att hästbajs blev en del av vardagen, vad det beror på vet jag inte.
 
Det beror nog helt på vad hästarna äter. Inte så kul om valpen får i sig för höga halter mineraler från mineralfoder, hö eller medicin tex. Men har man privatstall och koll på hästarnas foder så är det ingen större fara. Min hund har blivit symptomfri från en allergi efter att hästbajs blev en del av vardagen, vad det beror på vet jag inte.
Avmaskningsmedel från hästbajs kan vara direkt farligt för hundar att få i sig.
 
Det låter ju knäppt om de alltid har utbrott menar jag :p Ok med lite dåliga magar efter avmaskning typ men..

Inget förvånar mig längre när det gäller den aveln......

De vuxna hundarna är ju vida kända i schäferkretsar för att ha dåliga magar- ihop med klådor. Men det beror ju på att man fram till nyligen stoppat huvudet i sanden när det gäller allergier och ärftlighet ihop med en smal avelsbas pga uteslutandet ur SKK.

Det visar sig nog säkert redan hos valparna.
 
Avmaskningsmedel från hästbajs kan vara direkt farligt för hundar att få i sig.
Jag vet, just därför man måste ha stenkoll.
jag låter aldrig min hund käka bajs som ligger ute på vägen tex. Min får faktiskt inte äta bajs egentligen, men det slinker ner några bollar när jag inte ser :cool:
 
Jag tror hon fått detta lite om bakfoten.

Hos människor har flera studier visat positiva resultat där man transplanterat avföring från en frisk människa till en sjuk människa för att återställa tarmfloran och bekämpa mikroorganismer - man tillför en liten mängd av rätt bakterier/mikrober till den tarmen där floran blivit rubbad. Det har haft god effekt vid diarrér orsakade av en viss typ av clostridium till exempel. Det finns säkerligen fler användningsområden det forskas om och när de resultaten släpptes vet jag att man pratat om att det kanske finns något där även inom veteirnärmedicin.
Men det handlar inte om avföring/bakterier från en art till en annan, det måste såklart vara samma art eftersom tarmfloran skiljer sig. Vilken den gör rejält mellan häst och hund :grin:
Jag undrar mest om hon kanske missar att avmaska sina valpar...eller hur ser det ut med hygienen egentligen?
 
Jag tror hon fått detta lite om bakfoten.

Hos människor har flera studier visat positiva resultat där man transplanterat avföring från en frisk människa till en sjuk människa för att återställa tarmfloran och bekämpa mikroorganismer - man tillför en liten mängd av rätt bakterier/mikrober till den tarmen där floran blivit rubbad. Det har haft god effekt vid diarrér orsakade av en viss typ av clostridium till exempel. Det finns säkerligen fler användningsområden det forskas om och när de resultaten släpptes vet jag att man pratat om att det kanske finns något där även inom veteirnärmedicin.
Men det handlar inte om avföring/bakterier från en art till en annan, det måste såklart vara samma art eftersom tarmfloran skiljer sig. Vilken den gör rejält mellan häst och hund :grin:
Jag undrar mest om hon kanske missar att avmaska sina valpar...eller hur ser det ut med hygienen egentligen?
Man gör ju samma på häst,tar från frisk o ger till sjuk.
 
Är det verkligen normalt med ständiga utbrott av diarré hos sina valpar? :crazy:

Exakt min tanke! Jag har då inte det problemet öven utan att trycka i knoddarna avföring från en annan art.. Ska vi vara noga ska väl lavemang om det ens teoretiskt ska göra nytta föras upp i tarmen och inte gå via magsäcken som kommer ha ihjäl en hel del pga syran.. Sen ska vi lägga till att hästar och hundar har olika matvanor där hästarna är gräsätare och därmed borde (nu är det bara min teori) ha annan tarmflora än hundar generellt då de ska bryta ner annat?

Mycket ska man höra.. :crazy:
 
Jag har hört från flera håll, men vet inte alls om det är sant. Att hudar som är köttätare saknar möjlighet att själv producera något som växtätare gör. Därför äter då t ex hundar gärna avföring från växtätare. På det sättet skulle det vara något bra och naturligt för hunden. Det skulle inte handla om magen utan motverka någon brist. Jag har aldrig fått riktig kläm på vad för brist det skulle vara.
 
Jag har hört från flera håll, men vet inte alls om det är sant. Att hudar som är köttätare saknar möjlighet att själv producera något som växtätare gör. Därför äter då t ex hundar gärna avföring från växtätare. På det sättet skulle det vara något bra och naturligt för hunden. Det skulle inte handla om magen utan motverka någon brist. Jag har aldrig fått riktig kläm på vad för brist det skulle vara.

Men näst intill alla hundar äter hästskit om de får chansen. Att alla dessa skulle lida av en näringsbrist köper jag inte. Isf borde nästan fodertillverkare ha tillsatt lite hästskit i fodren. I dag blir ju allt fler medvetna om vad hundar behöver och kraven på fodren ökar. Ändå äter de mest korrektfodrade hundarna skit.

Jag tror det bara är gott helt enkelt:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp