Bukefalos 28 år!

Hästbajs t valp - probiotika?

Jag har hört från flera håll, men vet inte alls om det är sant. Att hudar som är köttätare saknar möjlighet att själv producera något som växtätare gör. Därför äter då t ex hundar gärna avföring från växtätare. På det sättet skulle det vara något bra och naturligt för hunden. Det skulle inte handla om magen utan motverka någon brist. Jag har aldrig fått riktig kläm på vad för brist det skulle vara.
Jag har också hört om det. När vi hade marsvin var hundarna alldeles tokiga i deras bajs; de kunde stå på pass vid marsvinets rumpa när vi tog upp något marsvin och få i sig det färskt. Jag tyckte det var ok. Marsvin äter mest hö och lite pellets.
Vargar äter växtätarnas avföring. Våra hundar älskar harbajs.
 
Med tanke på träningsmetoderna det stället har så är jag inte förvånad över att de har noll koll på övriga saker med :devil::banghead:
Som sagt...de hävdar att allergier kommer av miljö. Lite märkligt att deras duktiga veterinär inte lyckats förklara för dem hur det ligger till. Eller dömt ut dessa hundar ur avel.

De kanske borde göra något åt sin dåliga miljö så hundarna slapp klåda och dåliga magar :angel:
 
Jag har också hört om det. När vi hade marsvin var hundarna alldeles tokiga i deras bajs; de kunde stå på pass vid marsvinets rumpa när vi tog upp något marsvin och få i sig det färskt. Jag tyckte det var ok. Marsvin äter mest hö och lite pellets.
Vargar äter växtätarnas avföring. Våra hundar älskar harbajs.

Varg och hundmagar samt deras kost skiljer sig åt. Blir inte rätt att jämföra så rakt av.
Hundar är soptunnor, allätare. De äter en massa saker som de kommer över utan att det finns en anledning eller egentligen behöver. Jag har en här som äter snor smink om hon kommer åt O_o
Det diskuterades nyss i en annan tråd om hundar som äter människoskit, hundskit, kattskit.... Kan det inte bara vara så att de gillar skit helt enkelt?
 
Det diskuterades nyss i en annan tråd om hundar som äter människoskit, hundskit, kattskit.... Kan det inte bara vara så att de gillar skit helt enkelt?

Det finns ju en ganska väl etablerad (men sällan citerad ;) ) teori att det var en av de tidiga hundarnas viktigaste funktioner. Koprofager är ju väldigt praktiskt att ha till hands när man måste tackla bofasthet... :D

(Min lilla sötnos är dock civiliserad nog att vägra alla former av skit. :love:)
 
Det finns ju en ganska väl etablerad (men sällan citerad ;) ) teori att det var en av de tidiga hundarnas viktigaste funktioner. Koprofager är ju väldigt praktiskt att ha till hands när man måste tackla bofasthet... :D

(Min lilla sötnos är dock civiliserad nog att vägra alla former av skit. :love:)

Den mesta skiten ratas här med. Inklsive rulla sig i den.
 
Jag tror inte heller att hästskit ska vara något "speciellt" så. (Däremot berättade en veterinärvän om en hund som blivit förstoppad efter att ha ätit enorma mängder hästskit :p )

Å andra sidan, hundar som lätt blir dåliga i magen, oavsett ålder, ser jag inte som något normalt. Jag har visserligen haft en sådan hund själv, men det ändrades direkt när jag efter mycket om och men lyckades byta foder till henne. (Hon kunde inte äta något annat än sitt foder ens som godis utan att magen rasade, så att göra foderbyte var inte direkt enkelt. När jag väl lyckats kunde hon plötsligt äta vad som helst utan att bli dålig)

Därtill har jag träffat flera hundar som ägarna påstår att brukar klara att äta vad som helst och de blir sååå förvånade när hundarna då och då får diarré (hur det hänger ihop med "klara vad som helst" och då och då få diarré vet jag inte). Hundarna har jag träffat när ägarna påstår att de har bra bajs. Jag har inte riktigt hållit med om det. Det har varit stora, stinkande, mjuka högar som blir svåra att ta upp helt eftersom det kladdar av sig överallt. Hade mina hundar bajsat så, då hade jag sett dem som dåliga i magen. Att hundar som alltid bajsar så har känsligare magar/tarmar och lättare får diarré förvånar mig inte.
 
Inte när det gått igenom hästen.

Jag har erfarenhet eran att gödsel är nyttigt för hundmagen. Inte i för stor mängd dock.
Du får gärna hänvisa till någon vetenskaplig artikel som stödjer ditt påstående i första stycket.
Det du skrev i andra stycket har jag inte uttalat mig om ö.h.t.
 
Jag tror inte heller att hästskit ska vara något "speciellt" så. (Däremot berättade en veterinärvän om en hund som blivit förstoppad efter att ha ätit enorma mängder hästskit :p )

Å andra sidan, hundar som lätt blir dåliga i magen, oavsett ålder, ser jag inte som något normalt. Jag har visserligen haft en sådan hund själv, men det ändrades direkt när jag efter mycket om och men lyckades byta foder till henne. (Hon kunde inte äta något annat än sitt foder ens som godis utan att magen rasade, så att göra foderbyte var inte direkt enkelt. När jag väl lyckats kunde hon plötsligt äta vad som helst utan att bli dålig)

Därtill har jag träffat flera hundar som ägarna påstår att brukar klara att äta vad som helst och de blir sååå förvånade när hundarna då och då får diarré (hur det hänger ihop med "klara vad som helst" och då och då få diarré vet jag inte). Hundarna har jag träffat när ägarna påstår att de har bra bajs. Jag har inte riktigt hållit med om det. Det har varit stora, stinkande, mjuka högar som blir svåra att ta upp helt eftersom det kladdar av sig överallt. Hade mina hundar bajsat så, då hade jag sett dem som dåliga i magen. Att hundar som alltid bajsar så har känsligare magar/tarmar och lättare får diarré förvånar mig inte.
Vi har en hund på dagis som alltid skiter enorma, grönaktiga, kletiga högar. Får bita mig i tungan för att inte fråga vad de ger honom att äta..
 
Är du säker? Jag är nämligen helt säker på att det är farligt för hundar. Speciellt vissa raser, tex korhårig collie.
Tja @hemlig gillade inlägget jag skrev o hen är leg. djursjukvårdare så jag tror mer på hens kunnande.
Vad gäller vissa raser så tror jag du är ute efter gendeffekten MDR1. Jag vet inte om den gör hundar mer känsliga för avmaskningsmedel i hästbajs, @starcastle kanske vet, men hen är nog inte inloggad så ofta.
 
T.ex. utsöndras ivermektiner i aktiv form i avföringen (enligt FASS) och kan där fortsatt döda larver. När det kommer i kontakt med jord blir det dock inaktivt. Jag skulle vara rätt försiktig med att låta hundar käka bajs från nyligen avmaskade hästar...
 
T.ex. utsöndras ivermektiner i aktiv form i avföringen (enligt FASS) och kan där fortsatt döda larver. När det kommer i kontakt med jord blir det dock inaktivt. Jag skulle vara rätt försiktig med att låta hundar käka bajs från nyligen avmaskade hästar...
Då var @Sporthorse på rätt spår. ivermektin är en av de substanser som passerar blod/hjärnbarriären på hundar med MDR1.
 
Du får gärna hänvisa till någon vetenskaplig artikel som stödjer ditt påstående i första stycket.
Det du skrev i andra stycket har jag inte uttalat mig om ö.h.t.
Ska se om jag hittar någon. Har frågat många veterinärer då jag själv har hundar som springer lösa hos hästarna och var orolig för just sånt. Men enligt dem är det ingen fara när det har passerat hästkroppen då ämnena är upptagna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp