Bukefalos 28 år!

Hästen är sjuk!

Jamtland

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp! En bekants häst, en haflinger dam på 11 år är sjuk, rejält sjuk. Hon slutade äta natten mot fredag, dricker gör hon som vanligt. Ingen temp, ingen snuva, vanlig färg på slemhinnor. Lite slö, verkar inte ha ont någonstans. Hittar inget fel i munnen på henne. Vad är det för fel?!

Ringde veterinären som har jour, men han vägrar komma ut då han förut behandlat hästen för fodersturpsförstoppning. (deet tror vi dock inte att hon har nu då hon ju dricker och sväljer som vanligt)Veterinär eländet vägrar alltså att komma ut, och atg öppnar ju inte förrän i morgon. Hästen klarar sej nog till i morgon, men ändå! vad är felet?!

Tilläggas bör att hästen de senaste veckorna har fallit ur en aning, dock inte n'mnvärt mycket.

Jenny
 
Hmm... kan ju vara väldigt många saker.... mild kolik? nån sorts virusinfektion kanske? Finns det ingen annan veterinär ni kan ringa??? :confused:

Om ni ber vet. att komma ut så tycker jag faktisk att han är skyldig att göra så! Det är ju ni som betalar! Säg att hästen verkar riktigt dålig, att han måste komma. Insistera!
 
Hur är bajset? Har ni lyssnat på magen?

Ger ni hösilage/ensilage i hagen?

Har ni promenerat något med henne? Går hon ute i hage nu eller står inne?
 
Magen fungerar som den ska, hästen äter någon enstaka tugga och det kommer ut med "fin" färg och normal konsistens. Som sagt ingen feber, inget snor, ingen hosta, inget som tyder på virus.

Vi har haft problem med den här distriktaren förut, och det är ingen mening att tjafsa. Även om man ser ut så här :eek: när man pratat med honom. Idag har han sagt att han kan tänka sej att komma ut om hästen blir sämre (och frågan är ju hur han tror sej hinna hit då?! det är ju en bit) eller om han har vägarna förbi... Man blir så trött...
 
Avföring normal, magen är rätt tyst, men hon äter ju så lite så det är ju inte konstigt.
Hon får hö.

Vi har inte gått något med henne eftersom hon itne verkar ha kolik. Vi gick en sväng i natt, men det gjorde varken till eller från.
 
Hon kan inte ha fått fång då...? Man märker inga klassiska fångsymptom innan hästen är rejält sjuk.

Annat.... Är hon ledsen för nånting? Saknar en kompis kanske?

Hon måste ju inte ha feber för att det ska vara en infektion, vissa individer får nästen aldrig feber...

Vilken dum veterinär ni har! :crazy:
 
Hon har haft fång förut, men visar inga tecken på något sådant nu. Vi har klämt på hovarna-ingen reaktion, hon står som vanligt och går som vanligt.

Har inte hänt något i stallmiljön senaste månaden. Hästen är i vanliga fall ett matvrak utan dess like och att hon slutat äta tyder på att något är allvarligt fel. Fan vet vad...

Jenny
 
när min inte äter är det alltid något fel! hästar slutar ju inte äta bara sådär liksom.....

Kan ni inte försöka att ringa en annan vet. som kanska kan ge råd om vad som är fel...?
 
Hejsan.
I de fall en häst plötsligt slutar äta handlar det ofta om munhålan ändå. Hon kan ha fått en inpackning/infektion eller en inkilad pinne någonstans. Du skriver iofs att ni kollat munhålan, men om ni inte har tillgång till en riktig munöppnare (grimvarianten) är det så gott som omöjligt att göra en ordentlig munhåleundersökning.

I övrigt kan symptomen (anorexi) komma sig av nästan vad som helst. Iaktta henne när ni bjuder på mat; verkar hon intresserad av maten eller bryr hon sig inte alls?

När behandlades hästen för foderstrupsförstoppning? Är det efter detta hon har börjat fall ur?
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 111
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 267
Senast: LochL
·
Hästvård Vad är det med min häst? Har ett sto på 15 år som plötsligt är annorlunda, och jag kan inte sätta fingret på vad det är för fel. Det...
2
Svar
31
· Visningar
1 803
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp