hästen bockar, jag behöver hjälp!

ninno

Trådstartare
Jag hoppas ni kan ta er tid att läsa egenom och svara, jag behöver verkligen tips, råd och hjälp.

Den här helgen kommer en nordsvensk valack hem till mig. Han kommer att gå på lösdrift i en stor hage med många hästkompisar. Där han står nu har han en 'hage' på ca 30x30m, och väldigt intresserad av människor, aldrig sett en sådan nyfiken häst! jag var alltså och hälsade på honom idag, han såg riktigt snäll ut, och öronen for inte bakåt en sekund heller.

Ägaren, som ger bort honom på foder pga. att hon inte har råd eller tid med honom just nu, sa att han kan bete sig lite som en femåring ibland, bocka och backa och så, men att han är jättesnäll i övrigt, han behöver bara lära sig hur man uppför sig. hon påpekade dessutom fler gången åt mig att det är en enmans häst, att de har försökt ha honom på ridlektioner, men han trivs inte.

När jag sedan gick in i stallet och pratade med de som var där (ridskolefolk), lät det som att hästen var djävulen själv. De sa att han kastar av alla, ridläraren själv och även andra mycket erfarna ryttare. Nu undrar jag om detta kan bero på att han inte trivs med många olika ryttare? Kommer det här att gå över om jag får honom att lita på mig, förrän jag försöker rida honom?

de från ridskolan dit jag var och tittade på honom sa att de inte ens rekommenderar att jag provrider honom och att "han ska härifrån så fort som möjligt". Jag får inte det här att gå ihop. Det var en snäll, glad och pigg häst jag såg, och bilderna av ägaren och honom talar för sig. Är det pga. av vantrivsel? ägaren verkar inte ens veta om problemen, hon har varit borta från hästen ett bra tag.

Jag vill så gärna göra ett försök med en sådan härlig häst, som jag har fått uppfattningen om att han är.
 
Sv: hästen bockar, jag behöver hjälp!

Om hästen är trevlig och snäll i hagen och vid skötsel i stall och så - men beter sig illa vid ridning skulle jag först kolla upp hästens hälsa. Kan beteendet komma sig av att hästen har ont någonstans?

Det andra är att försöka se något mönster i beteendet; gör han det här vid särskilda tillfällen under ridpassen (tex i en speciell gångart, vid galoppfattning, när man lämnar gården, vid ridning på bana etc). Du har en klar fördel av att veta vad som utlöser beteendet så du är förberedd.

På ridskolor har vissa hästar också en förmåga att dra på sig dåligt rykte. Det blir liksom en del av ridskolekulturen att allt fler talar allt sämre om den häst som utmärker sig en smula - så visst kan det negativa ryktet ha spätts på! Dock; ingen rök utan eld brukar man ju också säga.

Lycka till om du bestämmer dig för att göra ett försök!
 
Sv: hästen bockar, jag behöver hjälp!

Jag håller med Siggelina, kolla om hästen har ont någonstans, om den får för mycket/fel foder eller om den kanske vill ut en ordentlig sväng, kanske den har blivit för hårt pressad på ridbanan?
Man ska absolut inte vara rädd för att galoppera, ju snabbare hästen springer, desto svårare att bocka ;)
(obs, menar absolut inte att Ninno är rädd för att galoppera, säger bara detta allmänt :smirk:)

Sandra
 
Sv: hästen bockar, jag behöver hjälp!

kolla att hästen inte har ont någonstans..
tycker de låter som en häst med mycket egen vilja och får man bara hästen med sej på sin sida så brukar dom sen va helt underbara, hästen har väl fått sen vilja igenom lite för många gånger och utnyttjar de + att den kanske inte trivs på ridskola med många ryttare.

sen tycker inte jag om att veta något om hästar jag rider såvida dom inte är rent av farliga, förväntar man sej att hästen ska bete sej på ett sätt så blir de ofta fel.

så förutse att hästen är lugn och snäll och att man rider som man rider alla andra hästar och lyssna inte på folk.

förra ägaren till min häst poängterade också att man måste vara väldigt väldigt bestämd mot honom samtidigt som jag hörde efterhand av många att han kunde vara väldigt svår..men eftersom jag inte visste någonting om de utan satt bara upp och red så gick de jättebra för han är hur bra som helst att rida sålänge man är lugn, bestämd och vet vad man vill..en bra läromästare till mej.

så lyssna på ägaren och strunta i dom andra..du lär ju märka hur hästen är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästen bockar, jag behöver hjälp!

Okej, Tackar så jättemycket fö svaren! tog till mig allting. verkligen tacksam! :) jag prövar ta hem hästen, börjar från marken med den och rider sedan i ett senare skede. Tack igen. :)
 
Sv: hästen bockar, jag behöver hjälp!

Största problemet skulle jag vilja säga ligger i hagen! Ingen häst kan få ro i sinnet med sådana små ytor att röra sig på, de är födda för att kunna gå på större områden.
Ge hästen en stor hage, tillgång till fritt på hösilage och låt honom hitta sin plats, känna sig lugn!

Sen tycker jag du ska arbeta på marken. Försök ta reda på om han bockar för tex. skänkel? Då kan du longera med hängade stigbyglar osv. När du väl sitter upp och han är påväg att bocka är ett tips att ställa sig upp, inte framåt i fältsits utan bara rätt upp och få upp huvdet på hästen, driva framåt, lek med hästen så den hela tiden får låta hjärnan arbeta och glömmer vad han skulle hitta på.
 
Sv: hästen bockar, jag behöver hjälp!

Bra att du tar dig an hästen! Lösdrift kommer att göra denna häst gott, är jag helt säker på. Inte säkert att du kommer att ha problem alls i ridningen. Men innan du sitter upp o rider de första gångerna ska du longera lite tycker jag, även longera i galopp. Kolla om han bockar eller slår bakut då. Även om han gör det på lina är det långtifrån säkert att han kommer att göra det när du rider. Rid bestämt och med stöd till bettet men ganska lätt hand.

Om du får fortsatta problem med hästen bör du kolla upp honom hos en veterinär, kanske har han ont någonstans.

Lycka till med hästen!
 
Sv: hästen bockar, jag behöver hjälp!

Höjer ett varningens finger när du säger att ägaren inte har råd att ha hästen.

Om det inte skulle funka så snälla, ha ett vattentätt kontrakt, så du inte står där med ett brutet ben och häst som inte går att rida och ingen vill ha.

Nu behöver det ju inte bli så, bara utifall att...
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 325
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 997
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 631
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp