Bukefalos 28 år!

Hästen går i form, eller?

C

Cee My Proudness

Hejsan!
Det har varit lite snack runt omkring rätt form, både inom den engelska ridningen och westernridningen.

Lite frågor:
Vad ÄR form?
NÄR går hästen i form?
HUR får man hästen att gå i form?

Finns det olika typer av form och vilken är den man bör sträva efter?
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Hejsan!
Det har varit lite snack runt omkring rätt form, både inom den engelska ridningen och westernridningen.

Lite frågor:
Vad ÄR form? Det är en lite luddig fråga att svara på, finns många typer av form för olika ändamål, men generellt sätt är det när hästen arbetar avspändt, med rygg och bakbensaktivitet samt för över mer vikt på bakdelen.

NÄR går hästen i form? När hästen rids korrekt, är avslappnad, nöjd med bettet, och framförallt stark nog att gå i form.

HUR får man hästen att gå i form? Genom att rida hästen lösgjord, olika typer av övningar, övergångar, halvhalter, eftergift, etc etc. "rida hästen bakifrån" :o

Finns det olika typer av form och vilken är den man bör sträva efter? Finns många typer av form för olika ändamål. Man bör sträva efter den form som hästen orkar bära sig bäst i och som är bäst för ändamålet. En häst som skall gå GP-dressyr rids inte i samma form som en häst i terrängmomentet i fälttävlan - även om de båda hästarna rids i form.
Generellt sett gäller att inom den engelska dressyren så rids hästen i en högre form ju längre den kommit i utbildning och styrka.


Kommer säkert på mer att tillägga senare..:)
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Vad är form: Luddigt? Många olika typer av form för olika ändamål? Hur går det ihop? Måste inte alla hästar jobba på samma sätt för att jobba korrekt?
avspänt? Som i att hästen är psykist lugn? En häst som jobbar med rygg och bakben måste höja bogarna oxå.:d

När går hästen i form: När hästen rids korrekt, deffinera korrekt? Stark nog för att gå i form? som i när hästen är tillräckligt stark för att HÖJA ryggen, bogarna och få under sig bakbenen utan att ryttaren sitter å stenhåller i munnen på korta tyglar?:o

Hur får man hästen att gå i form: Lösgjord, som i smidig i hela kroppen?alltså bogar, revbensmuskelatur, babensmuskelatur, nacke, hals?
Genom att man från BÖRJAN när man rider in hästen INTE sitter på korta tyglar och lär hästen stödja på ryttarens hand? utan låter hästen gå med långa tyglar och hitta sin egna balans. DÅ kan man börja jobba upp ryggen på hästen. Folk som "rider in" sina hästar förstör oftast hästarnas munnar det första dom gör genom att ta i munnen på dom och ha korta tyglar bara för att hästen är obalanserad, men vi stödjer ju inte upp hästen bättre endå. För när hästen är 10 år och vi släpper hästen på långa tyglar är den lika obalanserad, den har ju stött upp sig på ryttarens hand och aldrig fått de musklera som gör den stark nog för å bära sig själv.;)
Finns det olika typer av form och vilken är den man bör sträva efter? :cool:

Jan Brink, Anky van Grusven(eller hur hon stavas) Isabell, ja alla dom riktigt riktigt bra dressyr-ryttarna rider hästen i så kallad comforform. Det betyder att hästen går med sänkt huvud, vilket gör att ryggen höjs en aning. OBS att en häst ALDRIG kan lyfta upp både ryttarens och sin egna vikt utan att ryttaren hjälper till med skänklar (man måste jobba upp dom musklerna innan hästen orkar bära sig)
En häst kan ALDRIG höja ryggen, lyfta bogarna och få under sig bakbenen med höjt huvud (engels form) Ställ dig på 4 ben å höj huvudet, din rygg sänks, hunden höjer huvudet, ryggen kan inte höjas. Hästen höjer huvudet, ryggen kan inte höjas. :cool:

De flesta toppryttarna tränar sina hästar i låg form, alltså korrekt form för att hästen ska kunna bygga upp ryggmuskelaturen och övrig muskelatur på ett korrekt sätt, dom lär hästen att balansera sig själv uta att ryttaren stör med sina händer (korta tyglar från dagen man rider in den) Sen när dom visar hästen på tävlingar så får hästen gå med högre huvud(panikzonen) för att det in show, men dom tränar inte hästen med huvudet så högt upp.

Tyvärr är det det omgivningen ser, man får ju ingen inblick i hur dom rider hemma. Jan Brink har gjort en film där han visar det jag precis har skrivit om.
Form för mig är när hästen jobbar med hela kroppen KORREKT.
:bow::
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Vad är form: Luddigt? Många olika typer av form för olika ändamål? Hur går det ihop? Måste inte alla hästar jobba på samma sätt för att jobba korrekt?
avspänt? Som i att hästen är psykist lugn? En häst som jobbar med rygg och bakben måste höja bogarna oxå.:d::
Ser nu att vi är inne på Westernforumet. Nej, alla hästar går inte i samma form. En islandshästs arbetsform är annorlunda än westernhästen osv. Hästar har av olika raser och kroppsbyggnad har olika förutsättningar för olika form.

När går hästen i form: När hästen rids korrekt, deffinera korrekt? Stark nog för att gå i form? som i när hästen är tillräckligt stark för att HÖJA ryggen, bogarna och få under sig bakbenen utan att ryttaren sitter å stenhåller i munnen på korta tyglar?:o::
En häst vars ryttare sitter och stenhåller i munnen kan ej gå i en avslappnad form.

Hur får man hästen att gå i form: Lösgjord, som i smidig i hela kroppen?alltså bogar, revbensmuskelatur, babensmuskelatur, nacke, hals?
Ja.
Genom att man från BÖRJAN när man rider in hästen INTE sitter på korta tyglar och lär hästen stödja på ryttarens hand? utan låter hästen gå med långa tyglar och hitta sin egna balans.
[Kanske inom western (har ej koll på det området) men inom den engelska ridningen brukar man sträva efter att hästen skall gå med ett mjukt stöd på bettet.
DÅ kan man börja jobba upp ryggen på hästen. Folk som "rider in" sina hästar förstör oftast hästarnas munnar det första dom gör genom att ta i munnen på dom och ha korta tyglar bara för att hästen är obalanserad, men vi stödjer ju inte upp hästen bättre endå. För när hästen är 10 år och vi släpper hästen på långa tyglar är den lika obalanserad, den har ju stött upp sig på ryttarens hand och aldrig fått de musklera som gör den stark nog för å bära sig själv.;)
Finns det olika typer av form och vilken är den man bör sträva efter? :cool:

Jan Brink, Anky van Grusven(eller hur hon stavas) Isabell, ja alla dom riktigt riktigt bra dressyr-ryttarna rider hästen i så kallad comforform. Det betyder att hästen går med sänkt huvud, vilket gör att ryggen höjs en aning.
Menar du rollkur nu? Tror inte alla de riktigt bra dressyrryttarna håller på med den träningsmetoden, även om det förekommer.
OBS att en häst ALDRIG kan lyfta upp både ryttarens och sin egna vikt utan att ryttaren hjälper till med skänklar (man måste jobba upp dom musklerna innan hästen orkar bära sig)
En häst kan ALDRIG höja ryggen, lyfta bogarna och få under sig bakbenen med höjt huvud (engels form) Ställ dig på 4 ben å höj huvudet, din rygg sänks, hunden höjer huvudet, ryggen kan inte höjas. Hästen höjer huvudet, ryggen kan inte höjas. :cool: .
[Vart vill du komma med detta? Hästen skall gå med nacken som högsta punkt, ett mjukt stöd på bettet och ej med nosen bakom lodplan. Går hästen ihopdragen med nosen bakom lodplan och med vikten på bogarna jobbar den ej i korrekt form.

De flesta toppryttarna tränar sina hästar i låg form, alltså korrekt form för att hästen ska kunna bygga upp ryggmuskelaturen och övrig muskelatur på ett korrekt sätt, dom lär hästen att balansera sig själv uta att ryttaren stör med sina händer (korta tyglar från dagen man rider in den) Sen när dom visar hästen på tävlingar så får hästen gå med högre huvud(panikzonen) för att det in show, men dom tränar inte hästen med huvudet så högt upp.

Tyvärr är det det omgivningen ser, man får ju ingen inblick i hur dom rider hemma. Jan Brink har gjort en film där han visar det jag precis har skrivit om.
Ja, självklart är det skillnad på form på tävling och träning, beroende på ändamålet med träningen osv osv. Tävlingsformen passar inte för alla ändamål helelr.
[Form för mig är när hästen jobbar med hela kroppen KORREKT.
Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg :)
 
Sv: Hästen går i form, eller?

www.hippson.se/cldocpart/47540.jpg Denna häst går i form.

Hästen höjer rygg, bogar och får bakbenen under sig.
Det är så Jan Brink, Anky, Isabell mfl stora tränare tränar sina hästar.

http://www.hastmagazinet.com/pic/news/pic549.jpg

Jan Brink rider bara sina hästar såhär på tävling, annars går dom i låg form.
Här går hästen inte korrekt i form, hästen är mer samlad JA, men den jobbar inte korrekt med rygg. Därför rids hans hästar enbart så på tävlingar.

Detta är rollkur
http://everyrider.typepad.com/photos/uncategorized/6713closeupf.jpg
Det är inte en häst som jobbar korrekt med kroppen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen går i form, eller?

håller med om att bilden på brink att briar inte bär upp ryggen, sedan rollkür hästen har även sadlen sjukt långt fram. Men även denna häst går i form men ser helt annorlunda ut mot de hästar som rids i form på de bilder du visar.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

håller med om att bilden på brink att briar inte bär upp ryggen, sedan rollkür hästen har även sadlen sjukt långt fram. Men även denna häst går i form men ser helt annorlunda ut mot de hästar som rids i form på de bilder du visar.




Hästen på bilden är framtung och går på bogarna. Den sänker bara huvudet.
Den höjer inte ryggen eller bogarna för fem öre ;) huvudet är framför lodplanen. En häst kan inte heller gå i form med helt flack hals. Den måste jobba med HELA kroppen. HÄR har du en plesurehäst som går i korrekt form, höjer ryggen bogarna och får under sig bakbenen. Man kan inte begära att hästen ska gå med helsänkt huvud som en damsugare om man vill att den ska gå korrekt i form. Bilden du visar är en häst som bara går med utsträckt hals. :)

http://www.youtube.com/watch?v=RabhiUGkUco&feature=related
 
Sv: Hästen går i form, eller?

OBS att en häst ALDRIG kan lyfta upp både ryttarens och sin egna vikt utan att ryttaren hjälper till med skänklar

Nu förstår jag inte, måste jag klämma åt med benen för att hästen ska höja ryggen, och om jag inte gör det kan hästen inte höja sin rygg?

En häst kan ALDRIG höja ryggen, lyfta bogarna och få under sig bakbenen med höjt huvud (engels form) Ställ dig på 4 ben å höj huvudet, din rygg sänks, hunden höjer huvudet, ryggen kan inte höjas. Hästen höjer huvudet, ryggen kan inte höjas.

Brukar själv köra med den liknelsen till folk som inte är så insatta i hästvärlden. Men det hjälps inte, hästar och människor är väldigt olika byggda.
Huvudet kan höjas, men inte "stjärnkikehöjas". Vet inte hur jag ska förklara det, men det finns väl ändå olika sätt att höja huvudet?

Äsch, det är för sent för mig nu! Tack och god natt!
 
Sv: Hästen går i form, eller?

www.hippson.se/cldocpart/47540.jpg Denna häst går i form. Visst, en väldigt låg form. Det där är ingen tävlingsform och ej heller en form man brukar sträva efter att hästen skall gå i. Snarare stretchings-form eller då man travar av hästen i slutet på passet. Vill man samla hästen och få över ännu mer vikt på bakbenen måste hästen komma upp i manke och hals ännu mer. Det är detta jag försökt förklara i mina tidigare inlägg, det finns olika typer av form för olika ändamål.

Hästen höjer rygg, bogar och får bakbenen under sig.
Det är så Jan Brink, Anky, Isabell mfl stora tränare tränar sina hästar.

http://www.hastmagazinet.com/pic/news/pic549.jpg

Jan Brink rider bara sina hästar såhär på tävling, annars går dom i låg form.
Här går hästen inte korrekt i form, hästen är mer samlad JA, men den jobbar inte korrekt med rygg. Därför rids hans hästar enbart så på tävlingar.

Detta är rollkur
http://everyrider.typepad.com/photos/uncategorized/6713closeupf.jpg
Det är inte en häst som jobbar korrekt med kroppen. Detta är också ett ridsätt som används av flera toppryttare, bla. Anky som du nämner i tidigare inlägg. Vill inte diskutera rollkur - men som sagt, - olika form för olika ändamål är troligtvis det man vill uppnå med rollkuren.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

www.hippson.se/cldocpart/47540.jpg Denna häst går i form. Visst, en väldigt låg form. Det där är ingen tävlingsform och ej heller en form man brukar sträva efter att hästen skall gå i. Snarare stretchings-form eller då man travar av hästen i slutet på passet. Vill man samla hästen och få över ännu mer vikt på bakbenen måste hästen komma upp i manke och hals ännu mer. Det är detta jag försökt förklara i mina tidigare inlägg, det finns olika typer av form för olika ändamål.

Form kanske ja. Men hästen jobbar inte korrekt med kroppen i de former du beskriver.

En häst som går i låg form jobbar med HELA kroppen och korrekt med musklerna. Varför tror du annars att man ser halvblod och andra engelskt ridna häster med otroligt dåliga rump och ryggmuskler. Eller ja, dåligt musklade överhuvudtaget.

Jag kan lova dig att hästarna skulle vara mycket mer välmusklade om dom reds i låg form.
Dessutom skulle dom inte bli framtunga heller.

Rollkur har jag ingen aning om vad det är, har aldrig hört talas om det. Men som det ser ut verkar det mest vara ett idiotiskt påhitt. Hästen tappar ju balansen när den går sådär.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Du verkar inte vilja förstå att det finns andra former än westernform/låg form där hästen arbetar korrekt. Jag har förklarat klart och tydligt skillnaden mellan olika former.

Lämnar tråden då diskussionen inte leder någonvart.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

så den hästen på youtube länken du postade går enligt dig i en korrekt form?
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Hästen på bilden är framtung och går på bogarna. Den sänker bara huvudet.
Den höjer inte ryggen eller bogarna för fem öre ;) huvudet är framför lodplanen. En häst kan inte heller gå i form med helt flack hals. Den måste jobba med HELA kroppen. HÄR har du en plesurehäst som går i korrekt form, höjer ryggen bogarna och får under sig bakbenen. Man kan inte begära att hästen ska gå med helsänkt huvud som en damsugare om man vill att den ska gå korrekt i form. Bilden du visar är en häst som bara går med utsträckt hals. :)

http://www.youtube.com/watch?v=RabhiUGkUco&feature=related

Min enda tanke när jag ser videon är när han någon gång ska släppa tyglarna?! :crazy: Inget vidare bra exempel på hur en häst ska ridas i pleasureform. Hästen får aldrig någon eftergift, och aldrig en chans att bära sig själv. ( Nu är hästen bara tre år, men jag gillar inte hans sätt att rida, med korta tyglar hela tiden)
 
Sv: Hästen går i form, eller?

*delvis kl* Om den hästen går så alltid kommer den aldrig lära sig använda bakbenen och jobba med dem. Ridning ska förbättra gångarterna, inte försämra dem. Jag tror på att från farten kommer påskjutet i bakdelen och därifrån kommer samlingen/formen och först när den har kommit kan man sakta ner tempot och bibehålla en korrekt bärighet - även i jog. Jag tror inte på att låta hästen gå långsamt i så unga år, det enda man får fram är en lat häst som aldrig lärt sig framåtbjudning. Nu var jag väldigt krass, men ja, så tänker jag iaf..
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Min enda tanke när jag ser videon är när han någon gång ska släppa tyglarna?! :crazy: Inget vidare bra exempel på hur en häst ska ridas i pleasureform. Hästen får aldrig någon eftergift, och aldrig en chans att bära sig själv. ( Nu är hästen bara tre år, men jag gillar inte hans sätt att rida, med korta tyglar hela tiden)

Kan inte annat än att hålla med.

Att säga att en utsträckt hals inte kan ge en korrekt formär fel. Det svåra ligger i att få hästen i så bra balans och styrka att den kan gå kvar i samma rätta form man rider i på korta tyglar fast med halsen utsträckt och nosen fram. Svårt som fan ska jag be att få tillägga och långt ifrån alla pleasurehästar som gör (fast knappast några andra heller :grin:)
 
Sv: Hästen går i form, eller?

*delvis kl* Om den hästen går så alltid kommer den aldrig lära sig använda bakbenen och jobba med dem. Ridning ska förbättra gångarterna, inte försämra dem. Jag tror på att från farten kommer påskjutet i bakdelen och därifrån kommer samlingen/formen och först när den har kommit kan man sakta ner tempot och bibehålla en korrekt bärighet - även i jog. Jag tror inte på att låta hästen gå långsamt i så unga år, det enda man får fram är en lat häst som aldrig lärt sig framåtbjudning. Nu var jag väldigt krass, men ja, så tänker jag iaf..

Fast fart? Då menar du att en pleasureavlad quarter aldrig kan lära sig gå i rätt form?

Jag håller just nu på att rida in min qh hingst, blir 3 i januari. Jag rider fram honom ordentligt hela tiden. För som du säger,påskjutet ska komma bakifrån. Men om en halvblodsmänniska skulle titta på skulle dom aldrig säga att jag rider fram. Han har inte dom sortens rörelser i sig. Trots det går han så mycket framåt han bara kan, sträcker på sig och länger sig och vi jobbar på hans "framåttänk". Så fort jag slutar pusha kommer han ner i sloooooow precis som det är meningen att en pleasurehäst ska. Han har det i blodet helt enkelt. Men än så länge orkar han givetvis inte bära sig i det tempot,eller något tempo för den delen. Men,återigen, det tempo som är framåt för honom är jättelångsamt för någon med en annan typ av häst.
Vad menar du med förbättra gångarterna? Jag håller med! men jag undrar om vi menar samma sak. En pleasurehäst ska ha ett mjukt markbundet och jämförelsevis (med halvblod tex) ett väldigt kort steg. Så vems gångarter är rätt???

Min häst är lat, ja. Han kommer alltid att vara "lat" och det är jag väldigt glad för. Det betyder att jag kan pusha på honom nu och stärka honom i kropp och balans och sedan behöver jag inte fundera på om han kommer att gå ifrån mig i pleasuren eller inte. Anledningen till att pleasurehästar går långsamt i unga år är för att dom är byggda så, och avlade med de gångarterna. Man kan rida fram dom ändå.

Illustrerar med en bild på min unghäst, 2,5år 4-e ritten. Mer än såhär går inte att länga steget/rida fram. Tro mig!
IMG_6169-1.jpg
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Kan inte annat än att hålla med.

Att säga att en utsträckt hals inte kan ge en korrekt formär fel. Det svåra ligger i att få hästen i så bra balans och styrka att den kan gå kvar i samma rätta form man rider i på korta tyglar fast med halsen utsträckt och nosen fram. Svårt som fan ska jag be att få tillägga och långt ifrån alla pleasurehästar som gör (fast knappast några andra heller :grin:)

Jag menar inte att man SKA rida hästen med korta tyglar. Det va inte ens det denna disskution handlade om. 3 åringen på videon är under träning. Själv skulle jag aldrig rida in min häst med korta tyglar. vad ja skrev var att hästen gick framför lodplan på bilden. Men en häst som går som 3 åringen MEN på långa tyglar går i form.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

För att connecta till ursprungsfrågorna så tycker väl jag såhär...

Balansen är viktigare än formen för mig. han man sin häst i rätt balans och styrka kan man lägga den i vilken form man "känner för" så att säga. Formen för många är mer placeringen av hästens huvud och hals.

Men jag kan definitivt hålla med om att Grand Prix dressyr-formen känns inte som helt rätt. Hästen måste ju med all säkerhet sänka ryggen mer eller mindre...

Hästar som är starka och i bra balans kan man lägga både högt och lågt i form utan att dom tappar kroppen och bakbensaktiviteten. Med i beräkningen måste man givetvis ha hästens exteriör och förutsättningar... En häst med lågt ansatt hals kan vara i lika bra balans och form som en med högt ansatt till exempel, men formen ser inte likadan ut.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Jag menar inte att man SKA rida hästen med korta tyglar. Det va inte ens det denna disskution handlade om. 3 åringen på videon är under träning. Själv skulle jag aldrig rida in min häst med korta tyglar. vad ja skrev var att hästen gick framför lodplan på bilden. Men en häst som går som 3 åringen MEN på långa tyglar går i form.

Ja men jag "vände mig emot" att du tyckte att en häst med utsräckt hals och nos inte går i form, omjag inte missförstod dig. Inte tygellängden..
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
646
Senast: nullo-modo
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: Tilly_85
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 292
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp