Bukefalos 28 år!

Hästen går i form, eller?

Sv: Hästen går i form, eller?

Ja men jag "vände mig emot" att du tyckte att en häst med utsräckt hals och nos inte går i form, omjag inte missförstod dig. Inte tygellängden..

Det jag menade var att man kan få en häst att sänka huvudet och gå med lågt huvud utan att den går i form:)



Vid inridning ska( tkr jag iaf) hästen gå utan stöd från ryttarens hand för att lära sig att balansera sig själv. När hästen är tillräckligt stark för å bära sig själv( klarar rakspår i alla gångarter på lång tygel utan kontakt i munnen) kan man börja ta lite mer i den. Hjälpa den å lyfta bogarna lite och börja me lösgörande för att hästen ens ska ha en nån möjlighet att lära sig att gå i form.

en häst som jobbar med hela kroppen går i form:d

Sen kan folk säga vad dom vill om hur man får hästen att jobba korrekt, finns fler än 1 sätt absolut :D
Men jag tkr att det är viktigt att man låter unghästen finna sin balans innan man börjar dra å greja i tyglarna:)
 
Sv: Hästen går i form, eller?

en häst som jobbar med hela kroppen går i form:d

Sen kan folk säga vad dom vill om hur man får hästen att jobba korrekt, finns fler än 1 sätt absolut :D
Men jag tkr att det är viktigt att man låter unghästen finna sin balans innan man börjar dra å greja i tyglarna:)

Då är jag också helt överens, gillade bara inte det jag såg på filmsnutten. :laugh:
 
Sv: Hästen går i form, eller?

*kl*

ska inte ge mig in i diskussionen mer än att säga att det är stor skillnad på "bara" form och för ändamålet korrekt form.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Hejsan!
Det har varit lite snack runt omkring rätt form, både inom den engelska ridningen och westernridningen.

Lite frågor:
Vad ÄR form?
NÄR går hästen i form?
HUR får man hästen att gå i form?

Finns det olika typer av form och vilken är den man bör sträva efter?

Form kan man prata hur mycket om som helst, men kort:
Hästen går ju alltid i någon form. Det viktiga är att hästen går i en ändamålsenlig form. Då gäller det att ta hänsyn till hästens exteriör, muskelstyrka, smidighet och annat. Formen ska vara ändamålsenlig för just den hästen.
Med en genomtänkt träning blir hästen starkare/bär upp ryttaren bättre, mera balanserad och smidig.
Vilken form har ju också mycket att göra med vilket mål man har. Träningen ser ju väldigt annorlunda ut för en trailhäst och en dressyrhäst.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

det där med rolkur du skrev är fel. hästar ska ALDRIG gå underhand.
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Någon som vet en bra bok om hur man bygger upp muskler och övningar för att sänka huvudet och gå i form???

En bok som det inte bara står på grekiska enligt mig som gröngöling- "inner tyglar" ytter tyglar" bla bla utan verkligen förklarar Hur man ska göra på svenska hehe
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Tycker att det låtetr som att du behöver hitta en bra tränare du trivs med och lära dig allt ifrån grunden via denna och inte genom en bok :)
 
Sv: Hästen går i form, eller?

Tycker att det låtetr som att du behöver hitta en bra tränare du trivs med och lära dig allt ifrån grunden via denna och inte genom en bok :)

Skadar inte att läsa om det i teorin o prova på lite själv innan man har råd med tränare..

Helst ska man göra både och - Läsa det teoretiskt och sedan praktiskt med tränare.

Många som alltid skriver att man ska ta hjälp av en tränare. Men man måste förstå att alla kanske inte har råd med tränare. Har man det så kanske man inte hade frågat om hjälp här på buke..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
646
Senast: nullo-modo
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: Tilly_85
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 292
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp