Hästen livrädd för crossar

U

Ulrica H

Det förekommer en del crossar ute i skogarna där jag och min häst brukar rida. En gång så var det fyra stycken som befann sig jätte nära oss och dom såg inte oss heller. Utan körde som galningar och hästen blev livrädd och stack iväg. Sen efter den händelsen så blir han på tårna så fort han bara hör ljudet av dom. Jag är rädd för att dom helt plötsligt bara ska dyka upp jättenära oss och han skenar iväg. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur har ni gjort? Har era hästar blivit lugnare eller har dom blivit ännu mer rädda? Det är så synd det här, för det förtar hela grejen med att vara ute i skogen om man ska vara orolig för att möta en cross mitt i skogen.
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

fy vad jobbigt.. har du inte möjlighet att rida i någon annan skog? vem äger marken där du rider? är det någon typ av crossbana de kör på eller är det bara "vanlig" mark ?
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Våra är inte heller överförtjusta i dem direkt, grannen till stallet kör ibland (sällan) och boxvilehästen som står för fraktur, travade runt i boxen sist :crazy: Jättebra..

Syrrans förra häst var så rädd att han skakade när han var uppbunden i stallet och crossen körde förbi på vägen 50 meter bort! Det tog 30 minuter innan han lugnade sig.

Nordisen tittar väl lite och ser lite olycklig ut i ögonen, fast hon är stadig som en klippa så märker man på henne att det inte är helt ok.

De låter ju så fruktansvärt högt så det är inte så konstigt de blir rädda. Det är nästan så att man blir rädd själv!

Var nån som hade kört cross när en vi känner tömkörde sin 2-åriga unghäst första gången, hon fick avbryta såklart. Hon bor bokstavligt talat mitt ute i skogen och hennes hus är det enda.
Den personen som körde då hade visst fattat att det inte var nån bra idé att köra där och vänt tillbaka igen, men ändå..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen livrädd för crossar

Det är en privatägare som äger marken och dom får inte köra där. Det sitter plakat och lappar. Men vad bryr sig dom om det? Ingenting. Dom kör både i en stor sandgrop och i skogen... Dom brukar ju alltid vara på två olika ställen. Men i helgen när jag red till, vad jag trodde ett "crossfritt område", så dök den bara upp...)) Jag blir själv rädd och tycker att det är obehagligt när jag vet att hästen reagerar så som den gör. Önskar att man kunde få bort alla
j-a crossar..
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

vad jobbigt det låter :crazy:

går det inte att prata med NÅGON som kan banka lite vett i cross-galningarna....

de crossar jag mött på i skogen har alltid stannat och tagit hänsyn till hästarna :) synd att inte fler kunde vara så :cool:
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Usch jobbigt. Vad jag vet så är det inte ens lagligt att köra cross ute i skogen på det viset. Så det går ju att anmäla.
Är säkert svårt att prata förstånd med dom också. Min kille kör cross ute i skogen varje helg, han har dock fått väldigt mycket uppläxningar av mej och vet precis vad han ska göra om han ser en häst. Men vet inte om han "följer" det när inte jag är med.... Har själv blivit skrämd av crossar när jag varit ute med häst, som tur är har det gått bra.
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Jag har åkt av väldigt illa pga både moped och cross. Har aldrig mött nån som tar hänsyn, de har inte ens stannat fast de sett hur jag blivit översprungen av hästen. De kör även om det finns körning förbjudet-skyltar. Som tur är så är de högljudda så om man skrittar hör man dem lätt, jag brukar alltid sakta av till skritt om jag tycker mig höra något misstänksamt.

Och om de kommer i full fart (vilket fordon det än är) så ställer jag mig i mitten av väggen så de får stanna. Visst, de blir förbannade, men jag tänker inte sätta livet till... Om hästen är nervig och fordonsföraren inte verkar vilja ta hänsyn så hoppar jag hellre av! Nu för tiden kör det inte så mkt crossar var jag vet hos oss, eventuellt EU-moppar men de är ju tystare och de som kör brukar inte vara lika "vilda" som crossförare.
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Jobbigt:/

Jag min ena valack var livrädd för crossar när han kom till mig, men jag var så elak så jag gick med honom i skogen när sambon körde.

Och tillslut blev han van med ljudet:)


Jag prata med honom och berömde honom, gav honom godisar och smekta honom på halsen.

Och nu är det ingen fara alls, nu kan sambon köra förbi med crossen utan att han reagerar det minsta.
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Jag har åkt av väldigt illa pga både moped och cross. Har aldrig mött nån som tar hänsyn, de har inte ens stannat fast de sett hur jag blivit översprungen av hästen. De kör även om det finns körning förbjudet-skyltar.

Och om de kommer i full fart (vilket fordon det än är) så ställer jag mig i mitten av väggen så de får stanna. Visst, de blir förbannade, men jag tänker inte sätta livet till... QUOTE]

:eek: vissa människor alltså :devil: har dom inget folkvett.. för mig är det en självklarhet att man iaf saktar ner när man ser en häst.. för deras eget bästa.. om hästen blir rädd och blir påkörd är det väl föraren som får stå för alla kostnader och ta ansvaret för händelsen?

att ställa sig mitt i vägen är väldigt bra.. då fattar de ju (kanske) att det är dags att släppa på gasen !
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Kan tillägga att alldeles nära vår gård finns en Harley Davidson-klubb, så på sommarn när det är fint väder och man rider på "stora vägen" kan man möta många brummande HD-cyklar. Och de saktar ner VARJE gång, och accelererar försiktigt efteråt. Men så är de vuxna också och har barn de flesta av dem.
Dock fick vi hota med att anmäla en familj där, de lät sin son köra cross på en stig bakom vårt stall. Han var väl runt 12 år så det var högst olagligt och hästarna blev jätterädda.
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

tacka vet jag vuxna människor ! fy för ynglingar(jag ska inte säga något med mina 17 år kanske :angel:) utan vett i skallen... men vuxna tar ju OFTAST mer hänsyn till hästar, även om man har blivit omkörd av gubbar som verkar ha varit rallyförare :smirk: haha
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Det förekommer en del crossar ute i skogarna där jag och min häst brukar rida. En gång så var det fyra stycken som befann sig jätte nära oss och dom såg inte oss heller. Utan körde som galningar och hästen blev livrädd och stack iväg. Sen efter den händelsen så blir han på tårna så fort han bara hör ljudet av dom. Jag är rädd för att dom helt plötsligt bara ska dyka upp jättenära oss och han skenar iväg. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur har ni gjort? Har era hästar blivit lugnare eller har dom blivit ännu mer rädda? Det är så synd det här, för det förtar hela grejen med att vara ute i skogen om man ska vara orolig för att möta en cross mitt i skogen.

Ja vi har massor i och runt sandtaget. De kör olagligt vilket inte ens alla vet. De måste köra på inhägnad bana med de flesta crossarna.

Jag tror på att bara låtsas som inget men vara beredd förstås om hästen vill dra iväg. Kanske lugna lite. En del hästar blir upprörda men är coola i grunden och kan sansa sej är de märker hur ryttaren reagerar.

Själv har jag inte haft problem eftersom min son tävlade förrut och tränade på våra egna marker på den tiden så våra hästar ryckte inte ens på ögonlocken:D

Nu med denna häst som inte fanns med då har jag varit noga med att behålla lugnet och aldrig bli upprörd. När det har funnits möjligeht har jag pratat med förarna så att hästen ser att det är människor = inte farligt.

Hon kan stissa upp sej över ljudet men så fort hon ser dem är det ok.:idea: "jaså, en sån!"

Jag har aldrig vänt eller tagit annan väg utan alltid fortsatt mot dem, oavsett och att jag aldrig blivit arg på dem inte ens de som kört rakt emot, för att inte på något sätt låta hästen förknippa dem med upprördhet.

Sen lyssnar hon otroligt på mej, säger jag att det är ok så litar hon på det:love: Alla i det här stallet klarar det rätt bra faktiskt, en är inte kul, han tar gärna saken "i egna hovar" men överlag så klarar dom det bra.

De allra flesta har visat hänsyn och varit trevliga att prata med. De vill visa hänsyn. Men det har hänt ett par gånger att de kört rakt emot i full fart på en öppen plats som gärden o i sandtaget och då är man glad att hästen har vett i skallen....Det är då man inte får bli arg och skrika och jaga upp hästen:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen livrädd för crossar

tycker du ska anmäla dom!!! :mad:

min ena är också livrädd för crossar. han kan stå och skaka om han hör dom ute. det är vad han är mest rädd för i hela världen!!!! och jag har tom stått i stall där dom körde på åkrarna med crossar varannan dag och inte sjutton vande han sig vid det...

här var det några idioter som körde med cross och atv på fälten och våran väg och hästarna blev jättejätterädda. jag ringde polisen som sa att det är olagligt att köra så. crossar får enbart köra på bana och atv endast på bana eller för nyttokörning i skogen - dvs av jägare och bönder. så dom kom ut och jag berättade vart jag trodde dom kom från, så dom skulle åka dit och ta ett snack med dom. har inte varit nån vildmanskörning efter det iaf, så verkar ha hjälpt!

och jag tvekar inte att ringa polisen om dom börjar köra igen...
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Usch det är inte kul att möta crossar när man rider:mad: Jag och mamma var ute och red en gång då vi mötte crossar, men det var på stora vägen och när de åkte förbi så körde dem på bakhjulet, och om min häst skulle gå ett steg ut i vägen skulle hon och jag bli påkörda:eek:, så jag styrde ner i diket för att de åkte så nära oss, det var nästan som om de ville köra på oss:eek:
Men min häst och mammas häst blev inte så rädda som tur var.
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Tror nog tyvärr inte att du kommer så långt med en polisanmälan.:(
Vet du vilka det är som kör i skogen? Det kanske skulle kunna gå att prata med dom, eftersom så gott som alla vet att de kör olagligt när de kör i skogen, så vill dom ju inte att det ska bli hända nåt. För då kommer det ju fram till farbror polisen!:angel:
Som någon annan skrev, du kanske till och med kan få hjälp av dom om de kanske kan komma hem till dig och åka lite så hästen vänjer sig vid ljudet?:)
Lycka till i alla fall!
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Nej man kommer inte långt med en polisanmälan, dom har inte tid med sånt "skit".. Tyvärr. Och det är ju det crossåkarna vet!!

Det bästa är kanske att försöka att vänja honom med cross på något annat sätt, än när man själv är ute i skogen. Typ i skogen som du hade gjort, FREERIDE - hur gjorde du då? För att vänja hästen?
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Jag har samma problem. speciellt dessa yngre verkar inte ha mycke te vett utan hellre att d e kul.
Nu e d skotrar,dom e bättre låter dovare tystare än en cross.
Många slår av skotern när dom ser hästen e orolig o släpper förbi oss:bump:
Men en viss crossare klämmer sig förbi så man får springa i diket..:crazy:
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

och det vet du??? här åkte polisen ut! trots att vi bara har en polisbil i stan...

tycker helt klart du ska anmäla eftersom det är olagligt och dom stör djuren som bor i skogen också.
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Min ena medryttarhäst blev påkörd av en cross när han gick spänd för vagnen. Crossföraren såg inte ekipaget för h*n var fullt upptagen med att titta ned på sitt fordon och kontrollera något och kusken försökte ropa och vifta men kunde inte överrösta crossen.
Så poff så körde dem rakt in i hästen som skenade iväg och kusken ramlade ur vagnen. :crazy:
Som tur var så hade crossen hållit relativt låg fart så det blev inga större skador.

Sedan dess är han rädd för crossar. Det går fort att förstöra en hästs förtroende. :(
 
Sv: Hästen livrädd för crossar

Hur har ni gjort?
tagit med sällskap på hästar som är helt orädda för dessa mototfordon
har oxå ridit förbi crossar,snöskotrar på ett visst avstånd och berömt och sutiit helt lungn som för att visa att detta är ju inget farligt!

Har era hästar blivit lugnare eller har dom blivit ännu mer rädda?
med sällskap har han varigt helt stel av fasa men aldrig fairgt iväg

Det är så synd det här, för det förtar hela grejen med att vara ute i skogen om man ska vara orolig för att möta en cross mitt i skogen.
hör du inte när de kommer? själv brukar jag gå in lite i skogen eller ställa mej mitt på vägen, beroende på hur situationen är. har alltid reflexväst på mej även i skogen så jag syns bra!

lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 322
Senast: Takire
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 009
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp