Hästen livrädd för crossar

Sv: Hästen livrädd för crossar

Jag känner igen problemet med crossar. En lösning är ju att inte rida när de är ute och kör, för visst hörs de rätt lång väg?

Sen tror jag rent allmänt att man kan få en häst hyggligt trygg med sin ryttare, dvs att den kanske blir lite på tårna när den hör det höga ljudet, men ändå klarar att hålla sig i skinnet eftersom matte sitter lugn på ryggen. Men det är ju inget som kommer över en natt, utan mer med tiden. Ett sätt att få sin häst att lite på en, som liksom spiller över på andra situationer är att göra join-up.

Själv har jag en häst som fick panik för det mesta och skulle fly men som numera är trygg som en gammal ardenner och lunkar fram överallt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp