Bukefalos 28 år!

"Hästen ser att du är en människa"...

Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Ja - men inte så konstigt när fler och fler skaffar egna hästar. Man går ett par år på ridskola kanske, och är skötare ett par dagar i veckan. Sedan köps det egen häst, en billig, som ställs i ett litet stall med låg boxhyra, som ägs av någon annan som också gått ett par år på ridskola... En ganska vanlig utgångspunkt.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Sedan har vi dessa hästar som är nedtryckta och snälla för att de helt enkelt inte klarar av att säga ifrån mot sin nuvarande ägare då denna är hård mot den. Sen säljs den och kommer till ngn som den inser inte alls har lika god koll och då börjar säga det som den burit på helatiden. Det är då hästen blir sk "Problemhäst fastän förra ägaren absolut inte hade problem med den och nu har jag tagit tillbaka hästen och den är totalt förstörd och sönderriden".
Ofta bottnar det sig i att hästen har "lite lagom" ont och kunnat stå ut med det utan att börja stegra/bocka/anfalla förra ägaren eftersom den inte vågat men med nya ägaren törs den.
Har varit med om några sådana fall där det i slutändan visat sig att hästen haft ont i flera år (vilket kan ses på att skadan är gammal).
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Ja - men inte så konstigt när fler och fler skaffar egna hästar. Man går ett par år på ridskola kanske, och är skötare ett par dagar i veckan. Sedan köps det egen häst, en billig, som ställs i ett litet stall med låg boxhyra, som ägs av någon annan som också gått ett par år på ridskola... En ganska vanlig utgångspunkt.

enligt statistiken senaste årtiondet går inte ens en tredjedel på ridskola ö.h.t.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

det är ju etablerat att ridskolor inte har tillnärmelsevis så stor intressegrupp jmf med för 15 år sedan, samtidigt som hobbyhäst sverige exploderat senaste 15 åren. Folk går direkt till att rida privat och köpa häst privat på ett helt annat sätt än för 15 år sedan. statistiken lär ni kunna få tag i lätt på nätet.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Å andra sidan behöver det egentligen inte betyda något negativt. På en ridskola får eleverna inte lika mycket fokus på sin ridning som när de tar en privatlektion. :)

Kanske inte så viktigt i debatten bara en reflektion. Ska nanna nu.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Problemen kommer när det inte är utbildat folk som håller lektioner. Kompisens kompis osv
Samt hanterings och säkerhets aspekten, vilken många tycks tro innebär att ha hjälm och väst. Punkt.
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Liten parantes ;)

I statistiken brukar bara Svenska Ridsportförbundets siffror vara med. Vi har en stor del av ökningen på de hästinriktningar som inte går under SvRF, ex Westernryttarna, Islandshästryttarna m.fl.

Vänligen
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: "Hästen ser att du är en människa"...

Så fort jag hanterar/umgås med min häst har vi en kommunikation och ett samarbete. Jag förstår inte varför jag dagligen ska behöva stå o vifta med ett rep i ansiktet på honom i tio minuter för att få honom att backa när jag lika gärna kan säga back och så är det klart. Lika väl att flytta hästar sidledes, är min häst i vägen flyttar han på sig.

Och ja, även när han är stressad/rädd vet han vart jag är och aktar mig. Allt detta utan en massa fösande/repviftande osv osv.

Det första jag kollar är om stallägaren i ett ev. nytt stall håller på med NH. Gör denne det flyttar jag inte dit då jag inte vill att någon ska börja slita/dra/putta/vifta i ansiktet på min häst som är en otroligt godhjärtad, snäll och trygg individ!

:bow::bow::bow:
Köpte en ganska lite hanterad tvååring utan att ha unghästvana och har aldrig behövt vifta eller fösa. Har bara varit oerhört konsekvent med vad jag vill hästen ska göra och lungt visat vad som är ok och inte, ska den backa backar jag den ska den flytta sig om den är i vägen flyttar jag på den, ska vi in i transporten så går vi in men när hästen förstått håller jag ju inte på och provocerar den. Aldrig straffat hästen för att den inte förstått utan då varit ännu mera tydlig. Detta har fungerat och jag har en häst som anser att jag vet vad jag pysslar med och att man kan lita på mej i alla situationer, min häst är med på det mesta jag presenterar för honom, han är lättlastad och allmänt vettig att hantera även om han är rädd.
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp