Hästen sparkar mot mig?!?!

Jag räknar mig själv som hyfsat duktig på att tyda mina hästar. Jag skulle a l d r i g leka med dem från marken, och absolut inte springa runt och leka följa John som i videon ovan. Jag har ett avslappnat förhållande med mina djur och vi kan busa i skogen när jag sitter på, men tanken skulle aldrig falla mig in att "leka" med 650 kg häst.
 
Jag räknar mig själv som hyfsat duktig på att tyda mina hästar. Jag skulle a l d r i g leka med dem från marken, och absolut inte springa runt och leka följa John som i videon ovan. Jag har ett avslappnat förhållande med mina djur och vi kan busa i skogen när jag sitter på, men tanken skulle aldrig falla mig in att "leka" med 650 kg häst.
Att leka och busa med en häst från marken så att det är ofarligt gör man bara om man är tillräckligt tighta och kan varann utan och innan samt är tillräckligt öppen med vad man menar så det inte kan missförstås, inget konstigt eller svårt alls. Man blir som ett gammalt gift par till slut, den ena säger vad den andra tänker.

Det finns inget som är så roligt som när djuren tar initiativet till lek och bus, då går det aldrig över styr. Första kosparken i ändan fick jag när jag hade händerna fulla av skottkärrekörning och skottkärran var full med färskt gräs som skulle in i stallet, då passade hon på att rejsa förbi och ge mig en liten kospark min älskade lilla morrhoppa. :laugh:
 
Att leka och busa med en häst från marken så att det är ofarligt gör man bara om man är tillräckligt tighta och kan varann utan och innan samt är tillräckligt öppen med vad man menar så det inte kan missförstås, inget konstigt eller svårt alls. Man blir som ett gammalt gift par till slut, den ena säger vad den andra tänker.

Det finns inget som är så roligt som när djuren tar initiativet till lek och bus, då går det aldrig över styr. Första kosparken i ändan fick jag när jag hade händerna fulla av skottkärrekörning och skottkärran var full med färskt gräs som skulle in i stallet, då passade hon på att rejsa förbi och ge mig en liten kospark min älskade lilla morrhoppa. :laugh:

Låter verkligen jätte kul att din häst sparkade dig (även bara om den var en lös spark) :cautious:

Jag skadade mig förut och kunde inte rida på några månader, så då lekte och busade jag med min häst, körde lite "följa john" osv, men vi behöver inge sånt för en bra kontakt emellan mig och min häst vi körde det bara som aktivering för honom medans jag var skadad
Normal hästhantering och träning är allt vi behöver, vi känner varandra utan och innan och behöver inte "träna/leka" för att ha den fina kontakten vi har, den får vi naturligt genom vardagen ihop :D
 
Nu när den här blev upputtat så kan jag dela med mig av en rolig "lek" jag och min häst körde i Onsdags när rundkorallen var för hal och hård för annat än skritt och försiktig trav :idea: (och så gott som utan några risker, eller då måste man ha en riktigt irriterad häst, osäker häst eller göra något helt fel själv som gör så att hästen reagerar. Men om det är fallet bör man nog kolla över sin hästhantering i andra situationer först ;))

Jag stod i mitten, manade ut hästen på spåret och medan jag bara stod där (stilla, följde han inte ens med blicken utan lyssnade efter hovläten) så bad jag hästen stanna tills han stannade, berömde när han gjorde rätt, bad han skritta igen, och sen stanna, skritta, stanna osv. Bara med röstkommandon medan jag stod helt still i mitten.

Hästar kommunicerar med kroppspråk och min häst läser kroppspråk väldigt bra. Jag förstår att hästar som varit ridhästar länge förstår röstkommandon på en gång och att det här är meningslöst för er, men det var en riktig utmaning för Hugo!
Oftast när man vill att hästen ska gå framåt eller stanna så gör man omedvetet något kroppspråk som visar det, vilket är vad Hugo tittar efter. Smackningarna förstod han bättre än när jag "prr";ade honom men så småning om började han koppla ihop 1 och 1. Egentligen var det bara meningen att jag skulle träna på just att få honom sakta ner, men det blev lite av en lek. Och jag vet inte hur kul han tyckte det var, men jag blev så glad och överröste honom med beröm när han stannade, vilket fick mig på bättre humör. Och honom. :)

Jag tränar röstkommandon nu för att det ska vara lättare under inridningen som vi håller på med. Han förstår vad tyglarna betyder, men just stanna kommandot har blivit lidande i vardagen eftersom han stannar när jag stannar på marken.

På slutet gick han i en mindre cirkel runt mig, var superuppmärksam på minsta vink jag gav och var verkligen delaktig i aktiviteten. Vilket väger tyngre än att han bara ska springa runt för motionens skull och tycka saker är tråkiga.
 
Låter verkligen jätte kul att din häst sparkade dig (även bara om den var en lös spark) :cautious:

Jag skadade mig förut och kunde inte rida på några månader, så då lekte och busade jag med min häst, körde lite "följa john" osv, men vi behöver inge sånt för en bra kontakt emellan mig och min häst vi körde det bara som aktivering för honom medans jag var skadad
Normal hästhantering och träning är allt vi behöver, vi känner varandra utan och innan och behöver inte "träna/leka" för att ha den fina kontakten vi har, den får vi naturligt genom vardagen ihop :D
Djur blir gärna lite fysiska och "på" med mig och testar gärna lite nya saker men busar snällt. En annan av hennes specialiteer var att ta chansen och "bita" mig i baken när jag hängde upp täcket på kvällen och sen flina upp sig när jag vände mig om och "bannade" henne. :laugh:
"Hästbiten" varenda kväll under 17 år, då fick ordet "hästbiten" en helt annan innebörd. :p

Vi hade alltid kul och busade varenda dag, det ingick liksom i konceptet och började inte hon så började jag. :devil:

Man ska ha kul tillsammans med sina djur, och helst med andras också. Grannens stora schäferhanne blir hellycklig när jag dyker upp för han har utsett mig till sin alldeles egna tuggleksak och buskompis. :love:
 
Min amatörmässiga åsikt är att det beror på att du lekt med honom på hans villkor. Att jaga/trissa upp hästen låter som en dålig idé om man inte vill att den ska reagera med samma språk. Du har bjudit in till/okejat en lek som är alldeles för farlig för dig, såhär i efterhand. Så jag tycker du ska sluta leka med honom och vara konsekventare än någonsin i hanteringen. Vad som är acceptabelt uppförande och inte, ge honom tydliga ramar att förhålla sig till. Men först måste du ju själv reflektera över vilken disciplin du vill ha på hästen när ni umgås. Vilka regler som ska gälla, och sedan stå fast vid det.

och sluta med morötterna tror jag:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 941
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 060
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 306
Senast: Vinur
·
Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 397
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp