Bukefalos 28 år!

Hästen står som död!?

Mysaan

Trådstartare
Har en kompis som är spekulant på ett fullblod som enligt utsagor ska ha gått på banan som ung. Söker man sportinfo på galoppsport.se så står hästen som död. Vi frågade då ägaren hur det är möjligt att hästen kan vara död men ändå inte. Hon hävdar då att alla fullblod som slutar sin tävlingskarriär skrivs som döda för att de är döda för tävlingsbanan och detta ska hon fått som uppgift från galopp förbundet.

Tycker ju detta låter mycket märkligt och nu får vi givetvis inte tag i någon där så vi frågar här i stället. Jag reagerade för att så fungerar det inte med travare utan de lever ju även om de har permanent startförbud.
Vår känsla är att hon håller på att försöka blåsa spekulanten på något sätt.

Så ni som är insatta beskrivs alla galoppörer som döda när de avslutat sin tävlingskarriär?
 
Sv: Hästen står som död!?

Nej! Absolut inte. Det finns hästar från tidernas begynnelse som fortfarande lever enligt SG's register. Att det skulle finnas någon levande registrerad som död är helt otroligt. För att en häst ska kunna reggas som död måste hästens pass skickas in till förbundet.
 
Sv: Hästen står som död!?

Det kommer en dag imorgon också, hoppas jag på.

Jag tänkte på det faktum att det säkert är bra att ha säker källa när man konfronterar säljaren, att kunna hänvisa till namngiven person på förbundet kan säkert vara bra.

Har hästen pass? Hästkort borde den ju i alla fall ha, även om ägaren struntat i passfrågan. Det finns verkligen stjärnor därute på hästmarknaden, att man aldrig slutar att förvånas...

Stämmer förresten hästens signalement enligt galoppsport.se med den häst som ts tittat på?
 
Sv: Hästen står som död!?

Nej! Absolut inte. Det finns hästar från tidernas begynnelse som fortfarande lever enligt SG's register. Att det skulle finnas någon levande registrerad som död är helt otroligt. För att en häst ska kunna reggas som död måste hästens pass skickas in till förbundet.

Jag är en av de där usla hästägarna vars fullblod står som levande i registret :o

Upptäckte häromsistens att han inte står som död, fastän han togs bort för många år sedan. Pratade med förbundet och ska skicka in en anmälan.
 
Sv: Hästen står som död!?

Det kommer en dag imorgon också, hoppas jag på.

Jag tänkte på det faktum att det säkert är bra att ha säker källa när man konfronterar säljaren, att kunna hänvisa till namngiven person på förbundet kan säkert vara bra.

Har hästen pass? Hästkort borde den ju i alla fall ha, även om ägaren struntat i passfrågan. Det finns verkligen stjärnor därute på hästmarknaden, att man aldrig slutar att förvånas...

Stämmer förresten hästens signalement enligt galoppsport.se med den häst som ts tittat på?

Han ska ha något som heter gröntkort/pass med extriörspapprena lösa. Enligt ägaren ska det vara samma som ett pass.

*delvis kl*

Ringer i morgon igen så får vi se om jag får svar av dem men just nu känns det som att det bara är bluff och båg med detta så jag vet inte alls.
I stora drag stämmer signalementet men som sagt hon har inte tittat på den ännu utan bara sett på bild. Dock är vi tveksam och min magkänsla säger mig att något är skumt här.
 
Sv: Hästen står som död!?

Jag är en av de där usla hästägarna vars fullblod står som levande i registret :o

Upptäckte häromsistens att han inte står som död, fastän han togs bort för många år sedan. Pratade med förbundet och ska skicka in en anmälan.

Du är nog inte ensam såg att min gamla löphäst står som levande fast han är född -85 så det är tveksam om han är i livet nu.
Min gamla passhäst som föddes -81 är också i livet enligt galoppsport.
 
Sv: Hästen står som död!?

Han ska ha något som heter gröntkort/pass med extriörspapprena lösa. Enligt ägaren ska det vara samma som ett pass.

*delvis kl*

Ringer i morgon igen så får vi se om jag får svar av dem men just nu känns det som att det bara är bluff och båg med detta så jag vet inte alls.
I stora drag stämmer signalementet men som sagt hon har inte tittat på den ännu utan bara sett på bild. Dock är vi tveksam och min magkänsla säger mig att något är skumt här.

Nej det gäller inte som pass, de skall ha riktiga pass precis som alla andra dock lär ju denna hästs pass/reghandling vara inskickad till galoppförbundet för att den skulle bli avskriven som död. Det lär ju i alla fall vara väldigt svårt att få ut ett pass till en död häst.
Verkar ju inte riktigt stå rätt till där.
 
Sv: Hästen står som död!?

Fast då måste jag få undra kan man "döda" en häst och sedan sälja den? Känns ju skitknäppt. Hoppas verkligen jag får tag i någon på förbundet i morgon så vi kan få klarhet i detta.
 
Sv: Hästen står som död!?

Lär ju vara något som inte stämmer antingen är det så enkelt att det blivit fel häst som blivit avskriven som död i registret (de bör väl spara de makulerade passen ett vist antal år så att de kan dubbelkolla) eller så är det inte rätt häst som säljs eller så har denna hästs pass använts för att slakta någon annan mkt snarlik passlös häst. Finns säkert fler alternativ på hur det kan "stå" till. Dock klart är ju att det inte är en normal händelse att en levande häst är dödsförklarad och inte heller att ägaren kommer med en sådan förklaring som helt saknar verklighetsförankring.
 
Sv: Hästen står som död!?

Vi frågade henne om det verkligen var sant och nämde även hur det går till i travvärlden som jag då har koll på. Får till svar: Ja jag tycker också det låter knäppt men det är så här det går till med fullblod. :crazy:

Min vän som var spekulant har nu sagt bort sig från denna affär. Men vi ska ändå ringa i morgon av ren nyfikenhet.
 
Sv: Hästen står som död!?

Det kanske är min gamla häst som fortfarande lever alltså? :angel:

Jag skickade ett mail till förbundet typ 2-3 år efter att min gamla häst avlivades, om att han var död men stod som levande i sportinfon.
Fick svar tillbaka att dom tackade för infon och skulle fixa det. Något pass att skicka in var det inte frågan om.

Detta var på den tiden innan det blev krav på pass så det kanske var därför inget pass efterfrågades? Jag har fortfarande kvar min hästs gröna pass som krävdes för import. Det hade ju dock inte gällt idag som "regelrätt ridhästpass".

Jag kan ju dock inte till 100% heller säga att jag vet att hästen är död. Vi lämnade den på mälarkliniken för avlivning som skulle ske dagen efter. Sa hej då och åkte hem. Vad jag vet fick vi inget "kvitto" på att hästen var död efteråt heller...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen står som död!?

Hästen det gäller ska varit död sedan -98 det är ganska många år.
 
Sv: Hästen står som död!?

Min 21-åring som står i stallet är INTE död ;) Hon slutade springa för många år sen och har efter det använts i aveln! Borde vara värt att kolla om hästens märkning stämmer med det uppgivna namnet. Frysmärkning eller chip eller så. Och förresten så är det LAG på att alla ska ha pass! Om dom inte är "nyfödda" förstås! Alltså har något gått snett någonstans.
 
Sv: Hästen står som död!?

Passlagen kom ju senare än -98 och det torde ha varit ganska omöjligt att få ut pass på en häst som registrerats som död ;)
 
Sv: Hästen står som död!?

Min 21-åring som står i stallet är INTE död ;) Hon slutade springa för många år sen och har efter det använts i aveln! Borde vara värt att kolla om hästens märkning stämmer med det uppgivna namnet. Frysmärkning eller chip eller så. Och förresten så är det LAG på att alla ska ha pass! Om dom inte är "nyfödda" förstås! Alltså har något gått snett någonstans.

Fullblod har ju ingen frysmärkning utan de är väl i så fall chippade. Men som någon skrev så kom ju inte lagen förrän efter -98 och eftersom hsäten är "död" så kommer det väl aldrig gå att få ut ett pass.
 
Sv: Hästen står som död!?

Fullbloden är blodtypade /DNA typade .Har slaktat 2 fullblod de senaste 5 åren och fick då skicka in pass och intyg från nödslakten .Borde vara helt omöjligt att dödförklara en levande häst ,låter mycket skumt. Har aldrig hört talas om att det skulle ens ha gjorts i galoppvärlden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 558
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 388
Senast: help_me
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 500
Senast: Lobelia
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp