Bukefalos 28 år!

Hästen står som död!?

Sv: Hästen står som död!?

Men det är ju det jag säger, jag skickade ett mail till förbundet och skrev att en häst var död.

Tack för infon sa dom och dödsförklarade hästen utan att fråga om bevis alls. Detta måste ha skett runt 2003-2004

Samma sak 2007 och 2009. Fast de bad att få in passet på den svenskreggade (den 2007), men innan det hann in var den registrerad som död i registret. Passet på den irlandsreggade (2009) ville de övht inte ha, och de bad inte om något annat bevis heller. Utan jag skickade ett mail, talade om vem jag var (och jag var registrerad som ägare) och att hästen XXX reg nr 12345 var avlivad datum DD/MM/ÅÅÅÅ.

Då var det betydligt värre dödförklara en STC-reggad häst. Det tog mig fem år, då jag försnillat hennes papper när jag väl kom på att det var jag som skulle rapportera in henne som död, och att hon stod som livs levande i registret.

Men det var ärligt talat läskigt lätt att dödförklara hos SGC. Tänk om jag varit sur på grannen liksom, och med ett mail och fejkad mailadress dödförklarat hans aktiva tävlingsgaloppör... =/
 
Sv: Hästen står som död!?

Konstigt för jag var tvungen att skicka in både pass och kopia på kvittot på nödslakten när jag fick ta bort mina fullblod båda svenskreggade födda 2000 resp 03 avlivade 07 resp 09.Så olika krav samma år hm de verjar inte ha helt klart för sig där på kansliet.
 
Sv: Hästen står som död!?

Nej verkar vara himla olika?

Min svenskfödda var född 2003 och avlivades på klinik november 2007. Mailade SGC och de registrerade henne som död och bad mig skicka in passet. Men hon reggades som död innan passet kom in. Inte ett ljud om något bevis på att hon var avlivad.

Min irlandsfödda var född 1994, dog på klinik november 2009. Mailade SGC som registrerade honom som död. Jag frågade om jag skulle skicka in passet (eftersom de ville ha passet på stoet) men det ville de inte, utan det var till irländska registraturen jag skulle skicka in passet i så fall. Fick inget svar när jag mailade dem, så har faktiskt hans pass kvar härhemma (men har skrivit med tusch över förstasidan att han är avllivad, ifall det skulle komma på avvägar etc går det inte 'använda' till nåt iaf).

Båda hästarna var förresten chipmärkta med chipnumret registrerat hos SGC.

Så i mitt fall var ett mail allt som krävdes. Där jag uppgav mitt namn, mitt personnummer, hästens namn, registreringsnumret - ev om jag skrev ner chipnummer eller passnummer eller så med och datum de avlivats/dött och var. Namn och regnummer samt reg ägare går ju med några klicka att finna på nätet liksom.. Personnummer kan man också ta reda på, så iom att fler än jag dödförklarat med enbart mail, verkar det ju teoretiskt gå att dödförklara folks hästar år höger och vänster.

Jag har iofs en mailadress med förnamn.efter@telia.com och inte direkt ett vanligt efternamn, men ändå.

Var fö lika läskigt enkelt med araberna. Ett mail, och registrerade som döda.
 
Sv: Hästen står som död!?

När jag köpte min kallblodstravare var hon hos STC registrerad som död. En gammal ägare (hennes första) hade anmält henne som död flera år efter att hon sålts som ridhäst. Jag köpte henne av kvinnan som då ägt henne i flera år och blodtypade henne och hon är nu "återuppstånden" och har pass och allt. Tydligen inte bara fullblod som "dödats" på det sättet alltså!

//Doccan

Så va det med min syrras kallblodstravare som hon hade på foder. När hon köpte honom och det kom lag på pass så hade en tidigare ägare anmält honom som död i registret. Hon fick på ngt vis hästen "återuppstånden" utan dyr byråkrati med hjälp av god övertalningsförmåga. Har för mig att tidigare ägare även erkände att han reggat hästen "död" enbart för att slippa pappersarbete och dyl. I dag är han 27 år å pigg å glad och underbart vacker....
 
Sv: Hästen står som död!?

*kl*

Vi har nu talat om för säljaren vad de sa på förbundet och hennes svar blev: Jaha men som jag har sagt sa de i alla fall till mig. Och jag får väl sälja honom utan pass om jag vill.
 
Sv: Hästen står som död!?

Nej, det får hon faktiskt inte. Det är inte tillåtet att sälja en häst utan pass, och det är belagt med vite att ha en häst utan pass.
 
Sv: Hästen står som död!?

Nej, det får hon faktiskt inte. Det är inte tillåtet att sälja en häst utan pass, och det är belagt med vite att ha en häst utan pass.

Vi upplyste henne om vad förbundet sagt om detta med pass också att det var olagligt att sälja hästar utan pass och vad som krävdes för att han skulle kunna få pass men hon anser att förbundet aldrig sagt så trots att förbundet minns samtalet med henne om denna häst och jag tror ju inte det ändrats så mycket. dessutom anser hon att eftersom hästen är hennes så gör hon som hon vill.

Men min kompis har dragit sig ur som spekulant så nu har vi avslutat detta synd bara att amn inte kan få veta hur det går om det är han som är han så att säga.
 
Sv: Hästen står som död!?

Min kommentar var avsedd att illustrera att en galopphäst inte reggas som död för att den inte längre löper.

KL
ang. hur lätt det är att dödförklara hästarna är ju oerhört intressant. vad ska man då med passet till, och varför står det i reglerna att vid hästens död ska passet skickas in för destruktion av aktuellt förbund. Andra avelsföreningar gör sig ju stor möda att redovisa "dödande av dokument" på avlidna hästar.

ang. pass diskussionen rent allmänt så förstår jag inte varför man år 2011 inte har skaffat pass till sin häst, efter all dispens tidsmässigt som gavs när regeln trädde i effekt osv. Finns liksom ingen ursäkt. Sen huruvida passet är ngt att ha ur läkemedels/slakt synpunkt ska jag låta vara osagt i denna tråden, men kortfattat kan jag väl säga att det är värdelöst.
 
Sv: Hästen står som död!?

Andra avelsföreningar gör sig ju stor möda att redovisa "dödande av dokument" på avlidna hästar.


Dödande av dokument är inte för avlivade hästar, det sker när någon begär ut en dublett för att orginalet har försvunnit. Då är föreningen skyldiga att annonsera att det kommer att ske en dödning av orginalhandlingen om ingen har invändning mot detta inom ett vist datum. Detta för att förhindra att det tex handlar om att det finns skulder som gör att papperna hålls som pant någonstans då kan den som har papperna göra en invändning mot att det utfärdas en dublett tex
 
Sv: Hästen står som död!?

Lite spin-off, men det var lika lätt att 'döda' arabhäst. Ett mail till registraturen - klart. Registrerad som död innan passet hunnit in.

Sen destrueras inte alltid pass. Iaf 2007, så för fullbloden så de arkiverades då. För araberna så kunde man skicka in dem, få dem stämplade/makulerade och få tillbaka dem t ex som minne om man ville.
 
Sv: Hästen står som död!?

dödande av identitetshandlingar är lika ofta redovisade i samband med hästens bortgång.flertalet avelsföreningar brukar tex illustrera det via publika notiser i ridsport. bara ett exempel.

alexandra: om passet är makulerat så är det dödat. om det sen ligger i en strimmel maskin på förbundet eller hemma i din byrålåda är det nog sak samma.
 
Sv: Hästen står som död!?

dödande av identitetshandlingar är lika ofta redovisade i samband med hästens bortgång.flertalet avelsföreningar brukar tex illustrera det via publika notiser i ridsport. bara ett exempel.

alexandra: om passet är makulerat så är det dödat. om det sen ligger i en strimmel maskin på förbundet eller hemma i din byrålåda är det nog sak samma.

Nej det du ser i ridsport är aldrig på döda hästar det är dödande av orginalhandlingar som redovisas där. Där har du missuppfattat ordentligt.
 
Sv: Hästen står som död!?

OK. Jag hade kunnat ta gift på att jag sett såna inlägg med tilläggskommentar att hästen gått bort, men jag kan ha missuppfattat utifrån det du verkar säker på. ska läsa bättre nästa gång.
 
Sv: Hästen står som död!?

Jo, fast du skrev destruktion. Och destrueras gör inte passen hos alla registraturer iaf (kanske finns vissa som gör det, vet inte vad ASVH gör med passen t ex).

Hmm, ska inte passen tas av t ex nödslakten nu, och av dem skickas in? För mig jag sett ngt om det i ridsport men kanske bara gällde för vissa raser/föreningar?
 
Sv: Hästen står som död!?

då skriver vi av-aktiveras så fattar alla andemeningen av det hela : )

har inte hört att nödslakten ska ta passen, däremot så dokumenteras nödavlivningen och hästägaren tar intyget samt skickar in passet....ngt annat har jag inte hört.

ö.h.t är användandet och andemeningen med passen totalt urholkade i nutida sverige perspektiv,det är nog de flesta av oss överrens om.
 
Sv: Hästen står som död!?

Jo, det var en fin tanke med passen, men den föll platt - och jag tycker bara det blivit värre.
 
Sv: Hästen står som död!?

Vilken röra...
Vad jag förstått så handlar det mer om vilka personer på förbunden man talar med. Alla har inte samma kunskaper och precis som i denna tråd finns det olika kunskaper och åsikter på förbunden. Hörde en liknande historia om fullblod från Rumänien som blev importerade för avel. Först gavs det klartecken och uppfödaren köpte hästarna. Sen när hästarna var hemma och skulle reggas blev det stopp från förbundet. Men när förbundet sen hotades av stämning och att stå för kostnaden av importen på grundval av att de gett klartecken blev det en helomvändning och hästarna kunde användas för tävling och avel...
Men i denna tråden torde väl det intressanta vara vilken häst det är som är död men lever och är till salu. Eller har jag helt missat det?
 
Sv: Hästen står som död!?

*kl*

jag skickade aldrig in mitt fullblods gamla pass när hon fick nytt (var tvungen att förnya i å med nya reglerna)...
så hon har 2...
 
Sv: Hästen står som död!?

Den hästen såg jag på annons tidigare, och reagerade på att priset var extremt lågt och undrade vad som var 'skumt'. Och nu är den ju ute för ännu lägre pris, i princip 'slaktpris'. (Om det inte säljs två fbl med samma namn då)

Så jag tror din kompis gjorde rätt som drog öronen åt sig..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 555
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 388
Senast: help_me
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 484
Senast: Lobelia
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp