Bukefalos 28 år!

Hästen står som död!?

Sv: Hästen står som död!?

Vilket totalt skitsnack! :mad:
om hästen inte är död, så är den levande.
att den säljs/går vidare utanför sporten innebär inte att den är död. står den som död har ngn rapporterat den som sådan och hur de lyckats med detta om den lever är mkt skumt.
galoppisar som säljs efter karriären ska nya säljaren anmäla under ny ägare, via intyg på sälj kontraktet, alternativt om säljaren är den som rapporterar med intyg på sälj kontraktet, och anmälan till förbundet.
 
Sv: Hästen står som död!?

Jo något skumt är det men jag ska ringa förbundet i morgon och höra med dem.
 
Sv: Hästen står som död!?

Mycket konstigt... Du få hemskt gärna skriva och berätta vad dom säger och vad som händer när ni pratar med säljaren senare.

En sak som slår mig är att det kan vara försäkringsbedrägeri, menar du inte att det är säljare som sysslat med det utan kanske nån tidigare ägare som tagit ut liv beloppet. Nån kanske har lyckats med det på nått sätt utan att avliva hästen. Eller nån oseriös slaktare eller person som träffat hästen hos någon som skulle avliva hästen tyckte synd om hästen och fick köpa hästen av den som skulle avliva hästen. Det händer ibland när någon privat person ska avliva djur åt nån annan att den säljer/ger bort djuret för att slippa avliva. Jag fick en katt så:) en jag känner skulle avliva en katt och han kom förbi för att hämta upp min sambo som skulle vara med vid avlivningen. Men jag blev kär i katten och bad om att få köpa honom eftersom enda skälet avlivningen var att ägaren inte kunde ha kvar katten. Fast han som skulle avliva katten ringde ägaren och frågade om det var ok och jag fick själv prata med ägaren när det var ok. Ägaren ville prata med mig och tacka mig för att jag ville ha katten då dom försökt hitta annat hem åt kissen utan att lyckas:(
Men jag vet personer som sålt hästar som skulle slaktas vidare, en av hästarna skulle användas till trav av ägaren som köpte slakthästen. Så han behövde passet och ringde ägaren som skulle slakta hästen och krävde att få passet. Ägaren blev skogstokig på slaktaren som sålt hästen vidare ock krävde av han som köpt hästen på 10 tkr för passet... Till slut betalade han för att få passet. gissar att den som skulle slakta hästen aldrig mer skickar dit hästar han ska slakta...

Efter alla skräck historier jag hört vågar jag bara avliva hästen hemma och vara närvarande.

Ursäkta trådkap, men jag tyckte bara att det lät väldigt konstigt och att här kan en hund vara begraven.
 
Sv: Hästen står som död!?

Men det är ju det jag säger, jag skickade ett mail till förbundet och skrev att en häst var död.

Tack för infon sa dom och dödsförklarade hästen utan att fråga om bevis alls. Detta måste ha skett runt 2003-2004
 
Sv: Hästen står som död!?

kl

Försäkringsbedrägeri eller som någom skrev, skickat passat med en annan passlös slakthäst... Oavsett är det skumt. Galopphästar som lever ska ej stå som döda för att de slutat löpa. "Döda från sporten" är ju det löjligaste jag hört!

Är nog tur hon inte köper den hästen ;)
 
Sv: Hästen står som död!?

jag var spekulant på enn fullblodssto som stod som död. Ägaren (en mysko man som hotade oss) visste "absoluuuut inte" varför hon stod som död. han sa att det var uppfödaren ( ett väldigt stort stall i skåne ;) som hade gjort det)

Vid vet besiktningen (½ grad på bes, 4+ grader fick en travtränare fram) var hon halt på böjprov och hade en galla VB. Vid röntgen visade det sig att hon hade en skada på en sena, och skulle inte palla till nånting annat än att gå i hagen, om ens det.
Det blev inget köp.

Nu går det inte en vecka utan att jag ångrar att jag inte erbjöd mig att ta henne som sällskapshäst, för då hade jag vetat vart hon är, nu när jag ser ett fbl sto som liknar Honey är jag rädd att det är hon, som rids.. :crazy:
 
Sv: Hästen står som död!?

kl

Försäkringsbedrägeri eller som någom skrev, skickat passat med en annan passlös slakthäst... Oavsett är det skumt. Galopphästar som lever ska ej stå som döda för att de slutat löpa. "Döda från sporten" är ju det löjligaste jag hört!

Är nog tur hon inte köper den hästen ;)
Jag har förhört mig lite i frågan och tydligen har det förekommit tidigare (90-talet?) att man dödförklarat hästar för att omöjliggöra att hästen startar i löp. Numera är reglementet strängare på den punkten.
 
Sv: Hästen står som död!?

Jag har förhört mig lite i frågan och tydligen har det förekommit tidigare (90-talet?) att man dödförklarat hästar för att omöjliggöra att hästen startar i löp. Numera är reglementet strängare på den punkten.

Fanns ju speciella blanketter då som man fyllde i ang "startförbud" som var kopplade med vite om hästen startade så varför skulle någon använda en sådan metod ? Köpte galoppör med skada 95 och fick skriva under sådan blankett så varför skulle det använts någon annan metod 98 när detta sätt fanns ?
 
Sv: Hästen står som död!?

Fanns ju speciella blanketter då som man fyllde i ang "startförbud" som var kopplade med vite om hästen startade så varför skulle någon använda en sådan metod ? Köpte galoppör med skada 95 och fick skriva under sådan blankett så varför skulle det använts någon annan metod 98 när detta sätt fanns ?

Det kan ju bero på att det rent juridiskt sätt inte är bindande om du säljer hästen vidare ytterliggare ett steg till exempel. Med det sagt anar även jag att det ligger en häst/hund begraven här.
 
Sv: Hästen står som död!?

*kl*

Jag var i england förrförra sommaren och klappade Green Desert, han stod däremot som död i systemet i swe... 27 år tror jag han var, så jag mailade. Tror de förklarade det med att systemet var fixat eller något å att vissa hade blivit reggade som döda då...
 
Sv: Hästen står som död!?

*kl*

Nu har jag pratat med förbundet och NEJ hästarna blir inte "dödade" när deras tävlingskarriär är slut. Däremot kan man skaffa startförbud på dem men då måste nya ägaren vid eventuell försäljning skriva under ett nytt sådant för det följer inte hästen vid ägarbyte.

Däremot så uppfödare/gamla ägaren hade en viss vana att ringa in alla sina hästar döda när de såldes vidare som ridhästar. Hon jag pratade med på förbundet minns till och med när nuvarande ägaren hade ringt och frågat detta.

Ingen kan alltså i dagsläget ens veta med säkerhet att detta är den hästen han utges för att vara.

Det man kunde göra var att blodtypa honom för att säkerställa att det var den hästen och då kan han återuppstiga från de döda.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen står som död!?

Intressant! Undrar om vi får veta om det är "rätt" häst eller ej...sannolikheten är väl liten, men hade varit kul att veta...
 
Sv: Hästen står som död!?

Ja det hade varit skoj att veta. Men som de sa på förbundet om det inte är han kan det vara vad som helst inte ens säkert att det är ett fullblod liksom. Och är det inte han får man aldrig veta vem det är. Funderar på hur man ska lösa passdelen då? Regga som okänd?
 
Sv: Hästen står som död!?

*kl*

Nu har jag pratat med förbundet och NEJ hästarna blir inte "dödade" när deras tävlingskarriär är slut. Däremot kan man skaffa startförbud på dem men då måste nya ägaren vid eventuell försäljning skriva under ett nytt sådant för det följer inte hästen vid ägarbyte.

Däremot så uppfödare/gamla ägaren hade en viss vana att ringa in alla sina hästar döda när de såldes vidare som ridhästar. Hon jag pratade med på förbundet minns till och med när nuvarande ägaren hade ringt och frågat detta.

Ingen kan alltså i dagsläget ens veta med säkerhet att detta är den hästen han utges för att vara.

Det man kunde göra var att blodtypa honom för att säkerställa att det var den hästen och då kan han återuppstiga från de döda.

När jag köpte min kallblodstravare var hon hos STC registrerad som död. En gammal ägare (hennes första) hade anmält henne som död flera år efter att hon sålts som ridhäst. Jag köpte henne av kvinnan som då ägt henne i flera år och blodtypade henne och hon är nu "återuppstånden" och har pass och allt. Tydligen inte bara fullblod som "dödats" på det sättet alltså!

//Doccan
 
Sv: Hästen står som död!?

Nä det är det tydligen inte. Fördelen med travare är ju att de är frysmärkta så då kan man åtminstone se att de är travare och förmodligen också vem det är om nummret syns bra
 
Sv: Hästen står som död!?

Nej! Absolut inte. Det finns hästar från tidernas begynnelse som fortfarande lever enligt SG's register. Att det skulle finnas någon levande registrerad som död är helt otroligt. För att en häst ska kunna reggas som död måste hästens pass skickas in till förbundet.

Nix. Båda min är registrerade som döda - och är ju det med. Och registrerades som avlida efter min anmälan, innan/utan några pass kommit in. Den irlandsregistrerade (Weatherbys) ville de inte ens ha passet på, det skulle in till just Weatherbys. Sa SGC iaf, och som sagt står båda som döda i registret precis som de ska. Allt som krävdes var ett mail.
 
Sv: Hästen står som död!?

Min gamla travare står också som död och när jag dödanmälde honom frågade jag om jag skulle skicka in passet och fick till svar: Nej spara det som minne eller klipp det och kasta
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 558
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 388
Senast: help_me
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 490
Senast: Lobelia
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp