Hästens namn på tävling=passnamn?

Wembley

Trådstartare
Jag undrar om hästens namn som anmäls till tävling måste överensstämma med det namn som är registrerat i passet? En dum fråga kanske, men vår häst har ett lite udda namn i sitt pass "Ugly" :crazy: och det känns inte helrätt att använda det i tävlingssammanhang. Nu börjar det närma sig tävlingspremiär. Måste man registrera ett namnbyte? Kostnad? Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

hmm vet ej hur det är, men antar att det ska vara samma namn på pass som på licens. men spelar det någon roll? dom ropar bara upp namnet hmm, två gånger / tillfälle på tävlingsbanan. Inget att skämmas för. kan vara ganska roligt.
Min häst som exempel.
Midåkra Herheadheldhigh. inga mellanrum eller så. gissa om att det kan bli många skratt innan man kommer fram till rätt utal.
Du ska se att det inte är så farligt med din hästs namn.
Det är ju ialla fall H*ns namn.:p
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Jo, vi får väl bjuda på några skratt :rofl: även om vi kallar honom för något annat i vardagslag. Han måste ha varit ful som föl ;) Det kan inte vara lätt att vara speaker med din hästs namn. Ugly är ju inte svårt att uttala i allafall :D
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

*knapplån*

Dock lite intresserad av namn byte? vad det kostar och hur man gör det?!
Lite intresserad av att sätta in ett uppfödarnamn innan hans egna namn!
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Ja, jag vill också veta. Hur går det till, vad kostar det? Någon som gjort det? Fler som tävlar med konstiga hästnamn? :smirk:
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Undrar om det inte är nya reger att man inte får byta namn längre...Jag hinner inte kolla upp var man kan hitta mer info just nu, men kolla på förbundets hemsida - där finns det säkert.
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

:bow: tack för tipset! Letar vidare och återkommer om jag hittar nåt intressant :smirk:
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

*knapplån*

Dock lite intresserad av namn byte? vad det kostar och hur man gör det?!
Lite intresserad av att sätta in ett uppfödarnamn innan hans egna namn!

Nej, man får inte byta namn längre (tidigare kunde man göra det mot en ganska hög kostnad). Det är inte heller tillåtet att lägga till ett uppfödar/stuterinamn såvida det inte finns registrerat (om uppfödaren skaffat sig ett stuterinamn i efterhand har man dock möjlighet att skaffa ett nytt pass, med det tillägget i namnet, mot en mindre summa).
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

för att svara på din första fråga, har precis varit i kontakt med förbundet angående detta med namn och det ska vara det namn som hästen är registrerad med (det som står i passet då) som ska stå på licensen.
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

för att svara på din första fråga, har precis varit i kontakt med förbundet angående detta med namn och det ska vara det namn som hästen är registrerad med (det som står i passet då) som ska stå på licensen.

:bow: superduper! Då vet jag! Läktaren kommer att få sig ett gott skratt :rofl: I passet står att han är född den 1:e april också :smirk: Men han är en goding likaväl!
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

När min ponny Zorro skulle debutera var jag tvungen att använda hans "passnamn" som är Xett. Jag mailade ridsportförbundet och frågade eftersom det hade varit roligare att använda det namn han kallats vid under 12 år... Men ack, på tävling heter han Xett ;)
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Hade en häst som hette Trés Bien Du Loup som mååånga domare hade svårt att uttala... Där blev det också många skratt innan det började likna det rätta.. Oftast gav dom upp...=)
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Ja, jag vill också veta. Hur går det till, vad kostar det? Någon som gjort det? Fler som tävlar med konstiga hästnamn? :smirk:

Tävlar gör jag inte då pållen bara är ett. Men ska jag tävla något så får jag ha en papperspåse över huvudet. Grabben heter Van Elliot, vilket är helt okej om man inte behöver presentera mig, Vanessa... :(
Är inte jag som namngivit...
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Tävlade ett tag en ponny (Seline). Det uttalas som Celine men eftersom det stavas med S hade domarna ofta problem.. Kunde bli typ "Selajn" eller "Seliné".. :P hah. Men det är sånt man får bjuda på..;)
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Hehe ja jag kan förstå att det blev komplikationer ;) Skulle inte heller klara att uttala det namnet...
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min häst heter JJ's Liona Mischief. Inte så svårt för vissa, men tydligen för andra

(På tävlingen)
"Malin Johansson på.......... Liona......."

:rofl:
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Tävlar min ponny shaad ..de kan bli lite kul de me:rofl:
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Min häst jag tävlar på heter Sockertoppen. det är lite kul.
 
Sv: Hästens namn på tävling=passnamn?

Vi har en Trix, en Ruff, en Fido

En del speakers hade problem med uttalet på min palomino
Slotshus Pierrot
Som uttalas Slothus pierrå
Men, som dom sa "Slotsahusets poarå"
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 601
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 206
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp