Bukefalos 28 år!

Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Luna10 jag tycker att ditt kallblod ser ut att vara en häst som är ganska enkel och bekväm av sig och inte vill göra av med allt för mycket energi, men som också har mycket egen vilja.
Stämmer till en viss del. Han vill gärna att allt ska göras på exakt samma sätt varje gång, han är inte så flexibel.:smirk: Är allt som han är van vid är han trygg, och då är han lugn. Ibland kan han dock få utbrott av "energi" men då beror det oftast på stress eller att han inte förstår vad som begärs.

Skeptisk till nya saker men samtidigt nyfiken och beredd på att genomföra det man vill. Kanske inte världens mest snabbtänkande häst men jag tror ändå att det döljer sig mer under ytan än vad det kanske först ser ut. En häst som man får akta sig så att man inte går för fort fram med utan låter den genomföra momenten i sin egen takt och inte kräva för mycket av.
Stämmer precis!:)

Vilken karaktär den har är jag ganska osäker på men jag funderar på blandning mellan Skeptikern/Tjockisen/Den Beskedlige...
Efter att ha kollat i boken går tjockisen bort, det lutar mera åt Den Beskedlige med inslag av Skeptikern.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hallonsoda din häst skulle jag vilja placera som Eldvakten. En okomplicerad, överseende och vänlig häst som jag skulle kunna lita på till 100 %. Jordnära och lugn men ändå känslig och samarbetsvillig. En häst som man får akta sig så att man inte utnyttjar den för mycket för sin fina godmodiga personlighet. Han ser ut att lita på människor.
Stämde något?

Ja, allt stämmer på honom. Han älskar människor, och det är lätt att överutnyttja honom i och med att han alltid försöker ställa upp. Vänlig och överseende är han också, och han är glad i de allra flesta situationer. Alltid pigg och med på nya upptåg.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Spontant den Halvfödde eller Grodan, speciellt på den sista bilden. Den har liksom ett lite frånvarande uttryck...
Vad karaktärisrrar deras personlighet? Jag skulle inte säga att han är frånvarande i sin personlighet, men han tar saker med ro och om han inte riktigt gillar det man vill göra med honom kan han vara svårövertalad.

P1014797.jpg


P1014863.jpg


P1014717.jpg


P1014765.jpg


P1014713.jpg


Fler bilder som kanske ger dig mer att gå på.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hallonsoda; jag tycker att din häst ser snäll ut, men kan kanske även vara lite envis, men aldrig elak?
Exteriörmässigt ser den lite bakhög ut, men kanske bilden ljuger, halsansättningen är kanske inte heller den bästa, den har ganska tydligt "lansmärke". Dock ser den betydligt bättre ut "ihopriden".

Jag har kommit fram till att din häst är Grodan med inslag av Barnet.

Om Grodan sägs såhär:
En godmodig, enkel häst som söker närhet.
Den är tålmodig, enkel, snäll, beskedlig oansenlig och har en svag konstitution.
Exteriör: Huvudets kontur är avsmalnande neråt och ser ut att försvinna i intet, syns speciellt tydligt på denna bilden. Ögonen är ganska små och ser ut att vara halvslutna. Gansherna är diffusa.

Hästen är smal över bogarna och kruppan, bakbenen inte undersatta.

Hästen tenderar ofta att bli framtung, och gången blir markbunden.

Men samtidigt så tycker jag att på de bilder din häst går bra i form, så får man ett starkare intryck, därav inslaget av Barnet, som ofta har bättre förutsättningar för att bli ridhäst.
Om Barnet: Barnslig, lekfull, charmig med ömtålig fysik och hälsa, inte lämpad för tuffa tag och stora uppgifter. Exteriören är ofatst välproportionerlig och bra med tanke på lätt ridning.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

KL
Nu blir jag så nyfiken på vad ni skulle säga om den här herren. Säger ingenting, bara hoppas på kommentarer och väntar.

bilder06198.jpg


PICT4498.jpg


DSC_01200073.jpg


DSC_01280081.jpg


1juni1.jpg
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Detta är kungen kan även ha eldvakten i sig.

H*n är en häst som vet om att den är kunglig den står lite över alla andra och den vet det. Tittar gärna med en överlägsen blick någon gång ibland om H*n träffar någon som inte förstår att behandla H*n kungligt

Värnar om sin flock.
Kan mycket väl tala om när något är fel och då är det viktigt att verklgen lyssna. H*n gör inte det i onödan så därför kan man lyssna med gott samvete.

Ser ut att vara spänd på något sätt, tycker mig se det på flera av bilderna (se på munnen). Om detta släpper kan karaktären komma fram ännu mer.

Fin häst

Mvh Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ha! Mitt i prick!!:)
Detta är kungen kan även ha eldvakten i sig.
Eldvakten, vet inte vad det innebär, men det är en häst med kontrollbehov och översikt om allt! Både folk, hästar och omgivning. Minsta ljud och han tittar upp o spänner sig.

H*n är en häst som vet om att den är kunglig den står lite över alla andra och den vet det. Tittar gärna med en överlägsen blick någon gång ibland om H*n träffar någon som inte förstår att behandla H*n kungligt
Han vet att han är en stjärna och kung!:D Och visar det tydligt då jag glömmer!
Värnar om sin flock.Ja!! En uppfostrare som aldrig skadar någon. Visar och styr.
Kan mycket väl tala om när något är fel och då är det viktigt att verklgen lyssna. H*n gör inte det i onödan så därför kan man lyssna med gott samvete. Har insett att svarar han inte på hjälper så kan han inte. Kan lägga ner det där med tvång för han gör allt då han kan. Förutom då det handlar om kontrollbehovet, som kan måsta tas ner lite för att få nåot gjort. Återkalla till jorden likssom!

Ser ut att vara spänd på något sätt, tycker mig se det på flera av bilderna (se på munnen). Om detta släpper kan karaktären komma fram ännu mer.
Vad kul att du ser karaktären sådär precist! Han har nytta av sitt självförtroende som kung då han ska tävla! Bryr sig mindre om stres på banan och oroar sig inte mycket, bara då hans kropp inte lyder, då blir han djupt olycklig. Det stämmer inte in på hans karaktär att ha krämpor! Han vill flyga fram!
Kan bli arg och visa det men gör aldrig något som skadar. inga träffar, bara lite hovviftande under magen och sura miner.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

så kul att det är rätt :)

Han ser så fin och ståtlig ut

Mvh Fatima
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Hallonsoda; jag tycker att din häst ser snäll ut, men kan kanske även vara lite envis, men aldrig elak?
Exteriörmässigt ser den lite bakhög ut, men kanske bilden ljuger, halsansättningen är kanske inte heller den bästa, den har ganska tydligt "lansmärke". Dock ser den betydligt bättre ut "ihopriden".

Jag har kommit fram till att din häst är Grodan med inslag av Barnet.

Om Grodan sägs såhär:
En godmodig, enkel häst som söker närhet.
Den är tålmodig, enkel, snäll, beskedlig oansenlig och har en svag konstitution.
Exteriör: Huvudets kontur är avsmalnande neråt och ser ut att försvinna i intet, syns speciellt tydligt på denna bilden. Ögonen är ganska små och ser ut att vara halvslutna. Gansherna är diffusa.


Hästen är smal över bogarna och kruppan, bakbenen inte undersatta.


Hästen tenderar ofta att bli framtung, och gången blir markbunden.


Men samtidigt så tycker jag att på de bilder din häst går bra i form, så får man ett starkare intryck, därav inslaget av Barnet, som ofta har bättre förutsättningar för att bli ridhäst.
Om Barnet: Barnslig, lekfull, charmig med ömtålig fysik och hälsa, inte lämpad för tuffa tag och stora uppgifter. Exteriören är ofatst välproportionerlig och bra med tanke på lätt ridning.
Typ allt stämmer :D. Kingen är snäll och godmodig, men om något inte skulle passa honom säger han verkligen till. Du har prickat helt rätt! Han är dock ganska hög i rang i hagen, så en viss pondus har han fått som äldre.

Nog vill han gärna bli markbunden, och det är ganska svårt att få honom att jobba rätt. Men han försöker och det blir bättre och bättre.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Jag får inte alls känsla av Eldvakten när jag ser din vackre svarte. Kungen håller jag med, särskilt efter att ha läst det du skrev som svar. Men den andra delen, den där som blir djupt olycklig när kroppen inte klarar så mycket som viljan, gjorde att jag drog fram boken igen! :D
Det där andra är i mina ögon antingen Zigenare eller Dandy, kanske.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Nu när jag satte mej med boken igen blev jag ytterst nyfiken på vad ni har att säga om mina fålar fem. Några av dem har jag själv klara idéer om, men man ser ju olika - och det är extremt intressant att se vad andra ser hos dem....

Tar ett inlägg för vardera av dem, börjar med Trollfuxa;

trollfuxahuvud.jpg


lejonhjarta1.jpg


Hagbildersno%20009.jpg


rigohandhast.jpg


tugga.jpg


Jag har faktiskt många fina bilder på henne men hittar inga riktigt bra just nu tyvärr.
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Och Flingan - vad tror ni han är för något?

796991.jpg


4765570.jpg

(ja ursäkta att han ser högdräktig ut, och är blobbigt fet...)

10338050.jpg


10338078.jpg


Den här bilden bara älskar jag, för den visar hans personlighet bättre än någon annan :angel:
unghingstarna.jpg


korpt3.jpg


DSCN0360.JPG


DSCN0413.JPG


Ursäkta bildbombningen :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Återkommer med ett par till någon annan dag, nu måste hagar byggas! :D
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Vad är det för pappa på lillen? Har bekanta med en liten hingst som ser exakt lik ut! Ögon, uppsyn, färg, och alltihop!

Om min svarta, hi, Dandy låter bra tycker jag, fast jag vet inte vad det innebär enl boken. Måste få tag i en o läsa på!

Här är vår unge man. Vi valde honom efter karaktär, ville ha en bra travare. och det verkar han vara. Får höra några kommentarer så säger jag mer sedan.
DSC_01150068_Rappennra.jpg


bilder06206.jpg


1juni3.jpg
Bara två år på den här bilden.

1juni2.jpg

Han är i täten, jagad av vackre svarten! Uppfostring på G!
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Min lille är ett russ så jag tror inte det är någon släkt med den du kände till? Men nog kan man förväxla honom med en kallblodstravare, på bilder! :)
 
Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling

Ja sedan såg jag fler bilder och tänkte, hm.. antingen är den exeptionellt liten eller så har hon fler hästar..

Vad fuxan är vacker!

Jag skulle även vilja att den svarta delar med sig av lite överlinje till min! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 862
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp