Bukefalos 28 år!

Hästflugor bromsar och blinningar

Det är min erfarenhet oxå, att blinningar o bromsar flyger inte in i stall o lösdrifter.

Håller med om att insekter (förutom vanliga flugor) inte brukar följa med in i stallet. Det kan ju, t.ex., vara mycket mygg och/eller knott i luften men så fort hästarna kommer in i stallet - trots vidöppna fönster - så är det lugnt på insektsfronten...
 
oavsett bromsinvasion osv så hade jag aldrig sett det nödvändigt att bomma igen logen. din hästs reaktion var väl en reaktion att bromsar redan bitit sig fast osv när den kom in. bromsar gillar sol så de kommer inte spontant uppsöka hästarna inne i logen öht rent allmänt. jag hade därmed som sagt lämnat dörren öppen så dina hästar kan välja själva om de vill gå ut några minuter här och där eller inte. då slipper du frustrationen du skriver om som är anledningen till din tråd.
Frustration?
Jag kan säga att jag blev livrädd, när jag såg hur påverkad han va.
Igår funkade det inte att ha porten till logen öppen.
Det stämmer som du säger, bromsar flyger inte in i stall loge, men om hästen får panik med bromsar fastbitna på kroppen, så tänker han kanske inte riktigt klart.
Hela situationen va jobbig igår, jag va tvungen att skriva av mig.
Jag känner mig ganska maktlös om jag inte ens kan skydda dom från flygfän.
 
Fy fasen!
Vi har knappt några blinningar alls. Underbart!
Bor på slätten och det finns inga vattendrag eller andra djur i närheten som lockar till sig skiten.
Kan rida ut mitt på dagen i strålande sol och se kanske tio flugor.
Lyckans dig, bor du i norra Sverige? jag bor långt ner i söder.
 
Frustration?
Jag kan säga att jag blev livrädd, när jag såg hur påverkad han va.
Igår funkade det inte att ha porten till logen öppen.
Det stämmer som du säger, bromsar flyger inte in i stall loge, men om hästen får panik med bromsar fastbitna på kroppen, så tänker han kanske inte riktigt klart.
Hela situationen va jobbig igår, jag va tvungen att skriva av mig.
Jag känner mig ganska maktlös om jag inte ens kan skydda dom från flygfän.

Nej det går ju inte om de skenar full fart in i lösdriften, då kan de skada sig eller någon annan häst.
 
Här står alla hela dagen i (mörka) lästallen och går bara ut korta ögonblick för att äta. De är sedan ute hela natten. Vi har Blinningar och Regnbromsar, mest regnbromsar, gråa med färggranna ögon.. Vi har även enstaka Fäbromsar som är upp till 3 cm stora Det är för torrt för svidknotten nu så de lyser med sin frånvaro men kommer så fort regnet kommer :mad:
Vi smörjer också dagligen alla hästar med en repellerande salva som sitter i länge och är både bakteriedödande och svampdödande. När de precis blivit smorda så går de ute och betar ett bra tag.

Jag skulle aldrig ha hästar sommartid utan lästall då jag vet hur jobbigt det är för dem, på vintern är de ALDRIG i lästallen. Är det dags att revidera lagen och kräva lästall på sommaren, jag anser det i alla fall.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
vi köpte en broms fälla förra året, vi märker stor skillnad. visst finns det fortfarande bitande flygfän men det har minskat enormt mycket. Har en ganska stor hage så den täcker inte hela, i bortre ändan så är det betydligt fler. Sedan har vi en liten lösdrift som de brukar trängas i när det är som varmast eller så går de in i den täta skogen.


hade jag varit du hade jag låtit dörren stå öppen så de kan gå in och ut som de vill.
 
Kan ju även trösta dig med att dessa bitande äckeldjur bromsar o blinningar är bara aktiva i Juli, sedan försvinner de. Värre här där jag bor (längre söderut än dig) här har blinningarna varit aktiva sedan Maj redan och det är flera månader kvar :( tar aldrig slut här
 
Här står alla hela dagen i (mörka) lästallen och går bara ut korta ögonblick för att äta. De är sedan ute hela natten. Vi har Blinningar och Regnbromsar, mest regnbromsar, gråa med färggranna ögon.. Vi har även enstaka Fäbromsar som är upp till 3 cm stora Det är för torrt för svidknotten nu så de lyser med sin frånvaro men kommer så fort regnet kommer :mad:
Vi smörjer också dagligen alla hästar med en repellerande salva som sitter i länge och är både bakteriedödande och svampdödande. När de precis blivit smorda så går de ute och betar ett bra tag.

Jag skulle aldrig ha hästar sommartid utan lästall då jag vet hur jobbigt det är för dem, på vintern är de ALDRIG i lästallen. Är det dags att revidera lagen och kräva lästall på sommaren, jag anser det i alla fall.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

För oss som inte har problem med insekter behövs inga lästall.
 
Jag känner en som köpte någon slaggs boll som skulle se ut som en ko rumpa. Hehe.. Dom ställde den i hagen och på något sätt ramlade flugorna/bromsarna m.m ner i någon vätska och fastnade. Förstod inte riktigt. Jag kommer inte ihåg om hon sa att det fungerade bra eller inte. Den var ganska dyr men enligt mig känns det inte som att det gör någon skillnad eftersom att det finns så många flugor/myggor. Men annars finns väll mygg sprayer, flugtäcken och tjärsalva har jag hört att någon har använt till det. Jag tror också att det är viktigt med "skog" alltså flera träd i hagen där hästarna är lite skyddade. ;)
 
För oss som inte har problem med insekter behövs inga lästall.

..och vi som har hagar med naturligt skydd och tillräckligt stora behöver inte på vintern ;)
Är helt övertygad om att det är betydligt fler hästar som lider utan lästall på sommaren än på vintern....

Rolle
IpL
 
Vad gör ni för att skona era hästar från dessa hemska flygfän?
Vi kan inte ha våra ute dagtid alls, dom blir totalt sönderbitna. Flugspray och täcke hjälper inte mycket. Hästarna får panik och springer sig svetta i värmen.
Nu står dom inne på stängd loge från kl 7.00- 22.00. :(
Dom är inte jätteglada över denna lösning och jag får dåligt samvete när dom ber mig att få komma ut..

Är det olika hur ont hästarna har av flygfäna, grannens hästar går ute hela dygnet utan täcke?
 
Vad gör ni för att skona era hästar från dessa hemska flygfän?
Vi kan inte ha våra ute dagtid alls, dom blir totalt sönderbitna. Flugspray och täcke hjälper inte mycket. Hästarna får panik och springer sig svetta i värmen.
Nu står dom inne på stängd loge från kl 7.00- 22.00. :(
Dom är inte jätteglada över denna lösning och jag får dåligt samvete när dom ber mig att få komma ut..

Är det olika hur ont hästarna har av flygfäna, grannens hästar går ute hela dygnet utan täcke?
 
jag hörde att man även kan packa in hästarna i lera, så att de ser ut som att de har rullat sig. då kommer inte insekterna åt att bita genom leran då den torkat.
 
Och detta är en av anledningarna till att jag bor på slätten, vi ser knappt röken av sådant här på hela sommaren. Kan rida precis när jag vill och ha hästarna ute hur jag vill. Jag hade aldrig klarat av att ha häst där hela sommaren som är den underbaraste hästtiden blir förstörd av sånt här. Tycker synd om er som har det så, men hur funkar det om man har insektstäcke indränkt i något medel och även insektsridtäcke med medel?
 
Inga problem här på halvslätten på Österlen heller, bara man vet hur man hanterar det;)
De står även i lästallet om det blåser en längre tid och inga insekter besvärar.

Rolle
IpL
 
Frustration?
Jag kan säga att jag blev livrädd, när jag såg hur påverkad han va.
Igår funkade det inte att ha porten till logen öppen.
Det stämmer som du säger, bromsar flyger inte in i stall loge, men om hästen får panik med bromsar fastbitna på kroppen, så tänker han kanske inte riktigt klart.
Hela situationen va jobbig igår, jag va tvungen att skriva av mig.
Jag känner mig ganska maktlös om jag inte ens kan skydda dom från flygfän.

Kan det gå att sätta en ridå för öppningen, så att hästarna kan gå ut och in men inte flygfäna?
 
Det brukar räcka med att det är mörkt. Var inne på ridå för många år sedan men det är dyrt om man ska ha kvalité. Men det visade sig att det räckte med att det är mörkt.

Rolle
IpL
 
Ja, vad gör man? Mina står i stallet mellan cirka 09 och 18. De vill verkligen inte vara ute. Fast för mig är det inte så stor grej egentligen. Jag har dem aldrig på dygnetruntbete. Det värsta tycker jag är att det är så krångligt att motionera dem. Jag har inte så stor lust att ge mig ut sent på kvällen och på mornarna är de så trötta efter att ha varit ute hela natten. Varje årstid har sin plåga för hästägare, verkar det. Undrar om vi mer än befolkningen i övrigt älskar september?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: MJLee
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 633
Senast: Lisa2014
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 770
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 223
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp