Bukefalos 28 år!

Hästflugor bromsar och blinningar

Mina hänger i lösdriften när det är som värst på dagtid. Såpass mycket att det går åt mer än dubbelt så mycket halm än vad det gör under resten av året.
Har inte ens behövt sätta på de täcken ännu, fast det börjar bli dags.

Har en bromsfälla också, den blir full fort men det är svårt att säga om den gör någon verklig skillnad.
 
Det brukar räcka med att det är mörkt. Var inne på ridå för många år sedan men det är dyrt om man ska ha kvalité. Men det visade sig att det räckte med att det är mörkt.

Rolle
IpL

Jag har inte ridå, fast vi ska sätta upp det för det blåser in snö på vintern.

Hur som helst så följer inte bromsarna in med i ligghallen ändå. Dels ligger den i vår träddunge och sen blir den ju skuggig tack vare utformningen.
 
Jag har inte ridå, fast vi ska sätta upp det för det blåser in snö på vintern.

Okay, vi har öppningarna mot väst och syd, snön kommer alltid från öster, västerut är det skyddat av naturen. Även om det inte spelar någon roll då de inte går in där på vintern :cool:

Rolle
IpL
 
Mina hänger i lösdriften när det är som värst på dagtid. Såpass mycket att det går åt mer än dubbelt så mycket halm än vad det gör under resten av året.
Har inte ens behövt sätta på de täcken ännu, fast det börjar bli dags.

Har en bromsfälla också, den blir full fort men det är svårt att säga om den gör någon verklig skillnad.
Bromsfälla, har jag också tittat på lite nu, men undrar också om det gör att dom kan gå ute ( mer) ostörda eller om skillnaden är marginell.
 
FLYTTAR!

Skämt o sido. Men mitt bestämda "Inte mer än 5 år!" pga brist på skog och kuperade ridvägar sitter väldigt löst nu med andra sommaren av helt obrydda hästar. Inte sett en blinning på dem i hagen än.
Ja, det finns för och nackdelars oavsett var man bor. När bromsarna är ett minne blott till hösten, ( man glömmer fort) så njuter jag av härliga turer i skogen och runt sjöarna :)
 
skillnaden vad jag vet av de jag känner som skaffat, är marginell. har man mycket broms så har man det finns inga mirakel medel som tar bort det. bästa möjligheterna är att inte ha diken/sankmarker runtom i närheten, och att hagarna ligger så det blåser i dem oftast. utöver det flugtäcken och hall för hästarna att själva välja att gå in i om trycket på insekter är stort för att ovan nämnda möjligheter inte finns.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: MJLee
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 633
Senast: Lisa2014
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 770
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 223
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp