Bukefalos 28 år!

Hästflugor bromsar och blinningar

på mornarna är de så trötta efter att ha varit ute hela natten

Har jag aldrig varit med om, de är lika pigga på morgonen som annars. Men hösten är som sagt bästa tiden, och den är lång här nere:D

Rolle
IpL
 
Här står alla hela dagen i (mörka) lästallen och går bara ut korta ögonblick för att äta. De är sedan ute hela natten. Vi har Blinningar och Regnbromsar, mest regnbromsar, gråa med färggranna ögon.. Vi har även enstaka Fäbromsar som är upp till 3 cm stora Det är för torrt för svidknotten nu så de lyser med sin frånvaro men kommer så fort regnet kommer :mad:
Vi smörjer också dagligen alla hästar med en repellerande salva som sitter i länge och är både bakteriedödande och svampdödande. När de precis blivit smorda så går de ute och betar ett bra tag.

Jag skulle aldrig ha hästar sommartid utan lästall då jag vet hur jobbigt det är för dem, på vintern är de ALDRIG i lästallen. Är det dags att revidera lagen och kräva lästall på sommaren, jag anser det i alla fall.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
Fäbroms, Va det så han hette? Jag såg en sådan på ryggen på en av hästarna. Ett monster, lite ljusbrun som ett bi i färgen.

Jag smörjer mina med en salva jag köpte på hööks, hästsalva den luktar tjära och funkar mot knott och är superbra mot kli och mjäll i man och svans..

Visst borde det finnas en lag som gäller hästar ( och andra djurs) välmående på sommaren. Det ser ju också väldigt olika ut beroende på var vi bor i vårt avlånga land.
 
vi köpte en broms fälla förra året, vi märker stor skillnad. visst finns det fortfarande bitande flygfän men det har minskat enormt mycket. Har en ganska stor hage så den täcker inte hela, i bortre ändan så är det betydligt fler. Sedan har vi en liten lösdrift som de brukar trängas i när det är som varmast eller så går de in i den täta skogen.


hade jag varit du hade jag låtit dörren stå öppen så de kan gå in och ut som de vill.
Jo, jag vet. Jag tycker som du, att hästar ska ha frihet att kunna gå in och ut som dom vill....men efter att ha sett min ögonsten så illa däran av bett och hetta så får dom stå inne, tills det är helt bromfritt ute.
 
Kan ju även trösta dig med att dessa bitande äckeldjur bromsar o blinningar är bara aktiva i Juli, sedan försvinner de. Värre här där jag bor (längre söderut än dig) här har blinningarna varit aktiva sedan Maj redan och det är flera månader kvar :( tar aldrig slut här
Hoppas att det snart är över, hästarna vi har är bortskämda med frihet att gå som dom vill. Vi bor i södra Halland. Hur långt söder ut bor du?
Visst är det tråkigt att känna, att 'hoppas hösten och kylan kommer snart' som hästägare gör jag nästan det...
 
Jag känner en som köpte någon slaggs boll som skulle se ut som en ko rumpa. Hehe.. Dom ställde den i hagen och på något sätt ramlade flugorna/bromsarna m.m ner i någon vätska och fastnade. Förstod inte riktigt. Jag kommer inte ihåg om hon sa att det fungerade bra eller inte. Den var ganska dyr men enligt mig känns det inte som att det gör någon skillnad eftersom att det finns så många flugor/myggor. Men annars finns väll mygg sprayer, flugtäcken och tjärsalva har jag hört att någon har använt till det. Jag tror också att det är viktigt med "skog" alltså flera träd i hagen där hästarna är lite skyddade. ;)
Ja, jag har också sett 'korumpan':) i någon reklam. Kanske den funkar.
Ibland känner man sig riktigt desperat och greppar efter minsta halmstrå...
Många flugor finns det. Just nu vill jag bara stänga in mina hästar, där det är flugfritt, där dom kan andas och bara ta det lugnt och mysa.
 
Och detta är en av anledningarna till att jag bor på slätten, vi ser knappt röken av sådant här på hela sommaren. Kan rida precis när jag vill och ha hästarna ute hur jag vill. Jag hade aldrig klarat av att ha häst där hela sommaren som är den underbaraste hästtiden blir förstörd av sånt här. Tycker synd om er som har det så, men hur funkar det om man har insektstäcke indränkt i något medel och även insektsridtäcke med medel?
Sommaren borde vara bästa tiden för både människor och djur. Det är ju den tiden vi längtar efter hela året.
Ibland känns det som man har sprayat och kletat in hela hästen, med täcket på..ändå bits bromsarna.
Ja, det är synd om oss djur och människor som behöver stå ut med plågoandarna. Det är sant

Nu är det nog. Vi ska vara inomhus på denna gården dagtid.
 
Ja, vad gör man? Mina står i stallet mellan cirka 09 och 18. De vill verkligen inte vara ute. Fast för mig är det inte så stor grej egentligen. Jag har dem aldrig på dygnetruntbete. Det värsta tycker jag är att det är så krångligt att motionera dem. Jag har inte så stor lust att ge mig ut sent på kvällen och på mornarna är de så trötta efter att ha varit ute hela natten. Varje årstid har sin plåga för hästägare, verkar det. Undrar om vi mer än befolkningen i övrigt älskar september?
Tröst, det finns fler som tycker som jag...enda lösningen är att ha dom inne. Det värsta är som du säger hur och när ska dom motioneras? Jag är inte heller så motiverad att rida före kl 7 och efter kl 22.
September, är en helt underbar månad :)
 
Hoppas att det snart är över, hästarna vi har är bortskämda med frihet att gå som dom vill. Vi bor i södra Halland. Hur långt söder ut bor du?
Visst är det tråkigt att känna, att 'hoppas hösten och kylan kommer snart' som hästägare gör jag nästan det...

Jag bor i Holland nu med hästarna. Här har vi haft högsommar o sol varje dag sedan slutat av april *pust* Här skiner solen JÄMT och vattenfyllda diken överallt fyllda med inteker o klägg. Å andra sidan har vi haft grönt gräs sedan mitten av februari. Ja, man längtar efter hösten..
 
Tröst, det finns fler som tycker som jag...enda lösningen är att ha dom inne. Det värsta är som du säger hur och när ska dom motioneras? Jag är inte heller så motiverad att rida före kl 7 och efter kl 22.
September, är en helt underbar månad :)

fast jag fattar inte fortfarande varför du tycker du måste bomma in dem i lösdriften? du har ju skydd för hästarna, och om du som du skrivit upplever att de är frustrerade och vill ut när du stänger dörren om dem halva dagen, så varför kan de inte få välja själva? det funkar ju för varenda människa som har de resurser du har, dvs hästarna kan själva välja att gå in i mörker men de kan gå ut om de vill det och sen in igen?
 
Jag bor i Holland nu med hästarna. Här har vi haft högsommar o sol varje dag sedan slutat av april *pust* Här skiner solen JÄMT och vattenfyllda diken överallt fyllda med inteker o klägg. Å andra sidan har vi haft grönt gräs sedan mitten av februari. Ja, man längtar efter hösten..
Holland?
Tittar du inte du på fotboll?
Jag trode hela nationen stod still när holländska landslaget spelade :)
Måste säga att jag höll på Holland att ta guldet, nu ser det ut att bli brons.
(Bara en liten parantes)

Hur kommer det sig att du bor i Holland?
Du måste inte svara om du inte vill, jag är bara lite nyfiken :)
 
fast jag fattar inte fortfarande varför du tycker du måste bomma in dem i lösdriften? du har ju skydd för hästarna, och om du som du skrivit upplever att de är frustrerade och vill ut när du stänger dörren om dem halva dagen, så varför kan de inte få välja själva? det funkar ju för varenda människa som har de resurser du har, dvs hästarna kan själva välja att gå in i mörker men de kan gå ut om de vill det och sen in igen?
Jag blev rädd.

Som du tänkte jag, ' det är lugnt, hästarna går in om dom känner att dom behöver göra så, det har dom alltid gjort hittills'

Min häst gick inte in i skyddet, han sprang, blev biten och blev helt matt.

Hur har du dina hästar, har du dom hemma, går dom på lösdrift eller har du stall?
 
Holland?
Tittar du inte du på fotboll?
Jag trode hela nationen stod still när holländska landslaget spelade :)
Måste säga att jag höll på Holland att ta guldet, nu ser det ut att bli brons.
(Bara en liten parantes)

Hur kommer det sig att du bor i Holland?
Du måste inte svara om du inte vill, jag är bara lite nyfiken :)
Haha! Nej, jag tittar inte på fotboll men tror att resten av befolkningen gör det! Inte en bil eller människa ute :D
Min man fick jobb här så vi flyttade med hästar o allt.
 
Min häst gick inte in i skyddet, han sprang, blev biten och blev helt matt.

Våra kan ha god fart om man så säger, när anfallen kommer, det är järnet in. Men de är inte stressade, de blir lugna när de kommer in.

Rolle
IpL
 
Vad gör ni för att skona era hästar från dessa hemska flygfän?
Vi kan inte ha våra ute dagtid alls, dom blir totalt sönderbitna. Flugspray och täcke hjälper inte mycket. Hästarna får panik och springer sig svetta i värmen.
Nu står dom inne på stängd loge från kl 7.00- 22.00. :(
Dom är inte jätteglada över denna lösning och jag får dåligt samvete när dom ber mig att få komma ut..

Är det olika hur ont hästarna har av flygfäna, grannens hästar går ute hela dygnet utan täcke?
Min och stallets resterande 30 hästar går alla ute dygnet runt utan täcke. Vet inte hur det är med andra men min har inte blivit biten endaste en gång! Viftar knappt med svansen.. Bor omringad av tre sjöar.. Så desto mer mygg :) Tillgång till massa skog.
 
Våra kan ha god fart om man så säger, när anfallen kommer, det är järnet in. Men de är inte stressade, de blir lugna när de kommer in.

Rolle
IpL
Idag ösregnar det :) gött

Kanske va det bara den gången han reagerade så, jag vet inte men jag vågar inte chansa när jag är på jobbet många timmar.

Vet du om problemet med insekter har förvärrats iom att bönder har fått striktare regler när det gäller besprutning av åkrar?
Jag har tidigare bott på småländska höglandet och har haft ett uppehåll med hästar. Nu kan jag inte minnas att vi hade såna problem med broms för 20-30 år sen i Småland.
 
Min och stallets resterande 30 hästar går alla ute dygnet runt utan täcke. Vet inte hur det är med andra men min har inte blivit biten endaste en gång! Viftar knappt med svansen.. Bor omringad av tre sjöar.. Så desto mer mygg :) Tillgång till massa skog.
Var i landet bor du?
Det är svårt att bli klok på vad det är som förvärrar bromsplågan. En granne har sina hästar ute på dagen, dom ser inte besvärade ut. Andra hästägare här omkring har sina inne på dagarna.
Myggen är små sötingar jämfört med broms :)
 
Var i landet bor du?
Det är svårt att bli klok på vad det är som förvärrar bromsplågan. En granne har sina hästar ute på dagen, dom ser inte besvärade ut. Andra hästägare här omkring har sina inne på dagarna.
Myggen är små sötingar jämfört med broms :)

Stockholms län!
 
Sedan flera år skickar jag min häst på sommarbete, de går fritt i ett gigantiskt naturreservat vid havet. Inte ett flygfä så långt ögat når, hästarna kan alltid välja att stå där det fläktar skönt. Oftast hittar man dem på strandängarna när man kommer på besök mitt på dagen när det är som varmast. Det är så nära paradiset för hästarna man kan komma och uppväger flera gånger om att man inte kan rida några månader på året...
 
Sedan flera år skickar jag min häst på sommarbete, de går fritt i ett gigantiskt naturreservat vid havet. Inte ett flygfä så långt ögat når, hästarna kan alltid välja att stå där det fläktar skönt. Oftast hittar man dem på strandängarna när man kommer på besök mitt på dagen när det är som varmast. Det är så nära paradiset för hästarna man kan komma och uppväger flera gånger om att man inte kan rida några månader på året...
Härligt!
Det måste kännas super att kunna ge sin häst ett sådant liv under sommarmånaderna. Alla hästar borde kunna ta sig en lång semester, någon gång under året. Bara få vara häst, utan några krav :)
 
Ja
Ja, jag har också sett 'korumpan':) i någon reklam. Kanske den funkar.
Ibland känner man sig riktigt desperat och greppar efter minsta halmstrå...
Många flugor finns det. Just nu vill jag bara stänga in mina hästar, där det är flugfritt, där dom kan andas och bara ta det lugnt och mysa.
ja, det är nog bäst. Vet en som också gör det för att hästarna blir galna och galopperar runt så fort man släpper ut dom i hagen. :down:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: MJLee
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 633
Senast: Lisa2014
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 770
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 223
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp