Bukefalos 28 år!

"Hästgårdar"

Mia_R

Trådstartare
\"Hästgårdar\"

Hur 17 kan folk stycka av gårdar och annonsera ut dem till försäljning som hästgårdar, när det i några fall knappt finns 1 ha mark? :confused: 100x100 m², var ska man ha hästen/hästarna? Hur ska man kunna få plats med hagar på den ytan, när dessutom både uthus och bostadshus ska rymmas på tomten. :mad:

Nä, man borde bojkotta alla objekt som inte har iaf minst 3 ha eller om man inte kan köpa till mer mark. Arrenden? Visst, hyra och vara utlämnad på nåd och onåd, tvingas göra sig av med djuren för att grannarna klagar och det inte går att få det taxerat som lantbruksfastighet. :p :crazy: Grannar som klagar för att man rider på andras mark, är ju bara att läsa trådarna här om allt tjafs som förekommer. :smirk:

Hur tänker ni som köper gårdar utan mark?
 
Re: \"Hästgårdar\"

Förmodligen okunskap om hur mycket plats man behöver för hästhållning.
*suckar* Jag förundras också över hur man kan kalla det för hästgård med så lite mark.
Vi har totalt 13 ha till vår gård, varav drygt 10 går att använda som hagar. Det är dock mer än vi behöver i dagsläget. har arrenderat ut 3,5 och har ändå problem att hålla nerbetat... :crazy:
 
Re: \"Hästgårdar\"

Det enda sättet att få bostadsmarknaden att sluta upp med sådana dumheter vore väl att ingen köpte sådana gårdar
Men nu gör ju folk faktiskt det...

Förmodligen sådana som vant sig vid att hästarna går i minimala rasthagar och inte tror att det behövs mer.

Ska jag någon gång köpa mig en egen gård så vill jag kunna ta eget hö, växelbeta etc.
Det GÖÖÖR man inte på tre hektar. Om man inte har shettisar förstås, men hur många utgår från det?
 
Re: \"Hästgårdar\"

På 3 ha kan man iaf hålla ett par hästar även om man inte kan odla eget foder. :( Jag skulle behöva mer mark redan idag om jag köpe något, även om jag köpte allt foder. Min stallägare har en väldigt bra tumregel, minst 2 ha/häst! :idea:
 
Re: \"Hästgårdar\"

De som säljer får nog ett par hundra tusen mer i börsen för att det står "hästgård" :crazy:
 
Re: \"Hästgårdar\"

håhåhå
du skulle se sommarbetet vi håller på att hägna in...
Helt underbart och egentligen FÖR stort

Det finns fördelar med att bo mitt ute i ingenting. Folk tigger om att vi ska låta hästarna beta på deras mark :devil:

MEN där lämnade jag ämnet. :angel:

Det anges ju inte alltid att det bara är minimalt med mark heller! Bara att det finns lagård etc.
Dååååligt!
 
Re: \"Hästgårdar\"

Nä, jag mailade faktiskt en mäklare en gång och undrade vad hon menade eftersom hon skrivit i annonsen "lagomt stor hästgård"! Jag förklarade vad vi var ute efter och undrade vad "lagomt stor" var för något. Minns inte riktigt hennes svar, men tror det var ca 1.5 ha... :angel:
 
Re: \"Hästgårdar\"

vi köpte vårat lilla ställe under benämning "hästställe".
till själva huset (eller ett torp är det egentligen) finns det inte mer än runt en hektar, och av det går det kanske använda 1/4 hektar som betesmark.
däremot har vi ett avtal med våran granne om att få använda hans mark och vips har vi helt plötsligt sju hektar mark istället... kanske är det så att en del mäklare har tagit reda på om det går att träffa avtal med markägare runt omkring?
 
Re: \"Hästgårdar\"

Och fem år senare så säljer grannen marken till någon som behöver den och då står man däe med sina ynka kvadratmeter.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Jag fattar inte heller hur man kan kalla något med knappt en hektar tomt för hästgård. För mig är det ett hus med stor tomt.. Nä en hästgård ska vara minst 5 ha tycker jag iaf! Vet några som köpte en "hästgård" (2 ha mark), de skulle ha 4 hästar på bete och ta eget hö plus självklart vinterhagar oxå!!! Smart.. Men är man okunnig så är man! Jag hade aldrig köpt en "hästgård" där det inte fanns tillräckligt med mark utan man var tvungen att arrendera mark. Vad händer när man inte får arrendera marken längre!?!
 
Re: \"Hästgårdar\"

Vårat hus var annonserat som villa med tillhörande uthus/ladugård. Vi har ca 1,5 ha mark varav 1 är hagar. Nu har jag iofs inte plats för mera än 2 hästar ( 1 stor och en a ponny) men har just nu bara en B ponny och en A ponny.
Fungerar alldeles utmärkt!
 
Re: \"Hästgårdar\"

Hur tänker ni som köper gårdar utan mark?

Vi som säljer en riktig hästgård med 51 hektar mark vet precis hur folk tänker.

Många bryr sig inte ett dugg om det som är värdefullt - nämligen 30 hektar välskött växelbetad väldränerad vall.

De skulle hellre köpa bara husen och en pytteliten hage.

Bara det blev BILLIGARE så :smirk:

Jag tror helt enkelt de flesta är för SNÅLA för att köpa den mark hästarna behöver och hellre satsar på sitt eget boende än hästarnas.

Sedan att de inte fattar att mark egentligen inte är en kostnad utan en tillgång är ju deras problem :cool:
 
Re: \"Hästgårdar\"

Särskilt i Skåne tycker jag att detta är väldigt utbrett. Det är väl så att det beror på de höga markpriserna. I vissa områden betalas ju 200 000 kr per hektar och då är det enklare att sälja till en lantbrukare än till hästägare.

Men visst är det korkat att stycka av smågårdar. Jag tror faktiskt det går att få ut ett relativt stort mervärde om man styckar av lite större säg minst 5 ha i alla fall.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Mina förldrar har nyligen(tja, snart 2 år sedan) köpt 3 ha mark och nu i månadsskiftet maj-juni flyttar de in i huset och hästarna i stallet.

Detta räcker alldeles utmärkt till våra två hästar...
det beror ju lite på om man vill ta eget hö och hur många hästar man har. Jag vill absolut inte trycka in hästarna i pyttesmå hagar utan tycker att de ska ha rejält med mark att röra sig på.

Men jag förstår att ni reagerar, ni som gör det för om vi inte hade haft bonden som de köpt marken av, varifrån vi får vårt hö sedan 7 år tillbaka så hade man ju fått köpa höt å då kunde man likaväl köpt till en bit mark från början...vilket i sig inte hade vart några problem och förmodligen kommer de att köpa till en liten bit mark till på 1,5 ha för at ha till hage om vi köper till någon häst ytterligare.

Men som sagt utan bonden had edet inte gått...å som svar på tal till någon som skrev att bonden kanske säljer om si så där 5 år...så nej...han har bott där hela sitt liv, har inte några anhöriga, d.v.s gåden och djuren är det han har...
 
Re: \"Hästgårdar\"

Vaddå då? Min korkade granne har 8 hästar på 2½ Ha. 6 halvblod och 2 ponnys. Och då är det alltså inte bara vinterhagar utan sommarbete och en ridbana på 30x40 också. :angel:
 
Re: \"Hästgårdar\"

Ses inte det här som ett stort problem inför framtiden då? :confused:
han har bott där hela sitt liv, har inte några anhöriga, d.v.s gåden och djuren är det han har...
Vad händer om han skulle dö i en olycka eller sjukdom ganska snart? Dödsboet lär knappast vara intresserat av att fortsätta som nu, utan det lär bli försäljning.

Elaka jag har kikat lite på en gård som har del av marken utarrenderad, skulle det bli affär kommer arrendet att upphöra då jag vill ha marken själv. Den hästägarens problem med att hitta nytt arrende kommer inte att vara mitt problem. :angel:
 
Re: \"Hästgårdar\"

Hemma (västkusten) har de flesta stora hagar och jag trodde att det bara var runt de större städerna samt kanske Skåne där man hade dille på att ha pytte hagar (nget illa menat med det), men nej då. Då kommer jag hit upp dä rjag trodde att det skulle finnas stora hagar (det finns ju plats till det) och upptäcker att här är de ännu värre. Det finns inte en enda hage som jag anser vara normal stor inom 3mils radie från Umeå. Okej jag har inte sett alla stall, men av vad jag vet. Den enda jag sett är en lite mindre än det jag vill ha hage i det stallet jag står som endast används på vår/höst. Blev överlycklig när jag fick reda på att den fanns.


Kollar man runt efter "hästgård" så får man ställen med pytte lite mark...inte ens nog för en trädgård.
Så när jag kollar runt för skojs skull (just nu) kollar jag alltid på lantbruk. Det är inte lönt att titta efter en hästgård. :crazy:
 
Re: \"Hästgårdar\"

Ja, jag kan inte begripa hur någon kan välja bort marken om man skulle köpa din gård! :eek: Det är ju marken + byggnaderna som gör den så underbar! Jag hade köpt den direkt om sambon hade kunnat tänka sig att flytta till K-skoga, men han vill ju inte... :(
 
Re: \"Hästgårdar\"

Samma här, det som annonseras ut som hästgårdar är ofta inte intressant i mina ögon just pga att det nästan aldrig finns marker. :p
 

Liknande trådar

Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 525
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man bor på en liten gård på landet. Vi ska köpa till mark så att vi får ca 4 hektar totalt. Mest för att vi ska kunna...
2
Svar
31
· Visningar
15 520
Senast: athena
·
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 402
Senast: Ava22
·
Anläggning Jag har länge sneglat på en gård i krokarna kring där min käre far bor. Här våren 2010 blev den till salu - utgångspriset hamnade på...
Svar
19
· Visningar
2 976
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp