Bukefalos 28 år!

"Hästgårdar"

Re: \"Hästgårdar\"

Orsaken till att jag frågar är för att jag undrar för egen del.
Där jag bor nu så har jag underbara ridvägar bl.a. en allmän grusväg men även massor av privata vägar och skogar. De markägarna har också hästar och vill gärna kunna rida runt på slingorna de med, så det blir att vi ger och tar där.
Men om vi skulle flytta till min Sambos föräldragård, så skulle vi få hålla oss på egen mark då den är omsluten av åkermark med spannmålsodling på och vatten. Så man kommer inte "loss" åt något håll. Vi skulle kunna anlägga ridvägar inom gården, men undrar ändå litet om det skulle kännas bra. Att flytta är ett ganska så stort steg. Och det skulle ju faktiskt kunna bli sämre även om gården är flera gånger större än det som vi har nu.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Jag räknar naturligtvis där jag själv bor...har inte en aning om vad priserna ligger på varken mark eller färdig "hästgård" på andra platser i landet då det inte är intressant för mig.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Om du menar runt Växjö så har jag MYCKET MYCKET svårt att tro att du kan bygga en ny hästgård billigare än de begagnade gårdar som finns till salu. Visst finns det stora fördelar med nybygge men att det blir billigt är inte en av dem.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Konstigt då mina föräldrars gård (8 km till centrum) går på ca 200 000:- mindre än en kompis till mig som köpt ett ställe 2 mil utanför stan där det ingår ett skjul som ska användas till stall och marken uppgår till 6500m2. Detta är räknat efter renoveringen av huset som har kostat lika mycket som själva fasitgheten. Mina föräldrar har då 5 boxar, sadelkammare, förråd, varmgarage, stoooort slinne för hö och ett hus som är ritat efter deras egna önskemål.... I det andra sk "stallet" finns ingen sadelkammare och inget slinne....å så ingen mark...det finns idag inga boxar men ska byggas så det blir 2 st.

Du behöver inte tro på det men sant är det iaf!!
 
Re: \"Hästgårdar\"

Jag tycker mest det låter som att din kompis du jämför med har gjort en dålig affär. ;)
 
Re: \"Hästgårdar\"

Jag som har en minigård kan väl svara på varför jag tycker att det är suveränt att dessa minigårdar finns.
Om man är intresserad av att bo i närheten av storstad kan ekonomin sätta käppar i hjulen för att man ska kunna köpa ett stort ställe. Jobbar man dessutom heltid kan det vara svårt att hinna sköta en hel stor gård. Hellre ett litet välskött ställe än ett stort och vanskött.

Vad gäller din aversion mot arrende så förstår jag den inte. Kommer man överens om ett arrende så är väl det bra. Om du inte vågar lite på ett arrendeavtal så är det väl ditt problem.

Mitt ställe är under 1 ha, och då är ändå hälften arrenderat. Huuu, så hemskt va?
Jag har säkert varit på ett 50-tal hästgårdar runt stockholm där det funnits gott om mark, men hästarna har ändå haft mindre hagar än vad jag har.
Min häst har aldrig stått i en större hage (då talar jag inte om beteshage vilket är något helt annat).
För 2-4 hästar funkar denna storlek alldeles umärkt om man bara vill ha det till stallbyggnad, stallplan, vinterhagar, bostadshus och trädgård.
Jag behöver varken odla hö, ha eget bete eller ha egen ridbana. Allt det där kan jag hyra eller köpa.
Det handlar ju om läget, eller hur?
Bor man brevid en stor ridanläggning behöver man ju inte skaffa eget ridhus.
Jag köper hö, rider i skogen, löser ridhuskort på ridhuset 5 min bort, betalar 50 kr/mån till en granne för att få rida på hans ridbana och travslinga.
Min häst har nog aldrig haft det bättre, han får vara ute i stor hage hela dagen, fodras 4 ggr/dag och stor i stor luftig box.
Detta hade aldrig kunnat ordnats om vi inte hade kunnat köpa en minigård.

Med din ambition att bara kunna rida på egen mark hoppas jag att du är mycket rik. För där kan jag hålla med Inte_Unge, det kräver nog minst 250 ha.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Mindre en hektar, en massa byggnader, trädgård och STORA hagar ??? Vad är stort då?? Typ en ordinär villatomt?

Vi lever nog inte i samma värld :(

En hage är ingen liten förvaringsplats, det behövs åtminstone 2 hektars YTA för 2-4 hästar om de ska kunna ha ett HÄSTLIV. Och jag pratar inte om betet utan om möjligheten att röra sig.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Ja du, jag kan bara beklaga din häst. Stor hage? Vad är en stor hage för dig? Knappast vad din häst skulle kalla för stor hage! Vinterhagarna där mina hästar går är större än hela din "gård" + arrende. :smirk:

Det enda som vi kan hålla med om i det du skriver är "Hellre ett litet välskött ställe än ett stort och vanskött." Tillgång till ridhus och ridbana kan vi med köpa, det kan vem som helst som slantar upp vad ett anläggningskort kostar. I dagsläget har jag tillgång till bra ridvägar i varierad terräng, ridhus och instruktörer efter behov och önskemål. Stooora sommar- och vinterhagar, flera veterinärer och hovslagare som jag kan ställa klockan efter. Varför skulle mina hästar behöva leva sitt liv i små rasthagar på några kvadratmeter? Det är som Silverkedjan sa, inte ett liv utan förvaring. :D
 
Re: \"Hästgårdar\"

Hur får du plats med en stor hage på enbart en ha?
Hus och byggnader lär ju stjäla en del av marken, så hagen lär väl inte vara mer än ett tunnland. Det är inte mycket om du ska peta in fyra hästar. Tråkigt att bara ha en hage dessutom. Det lär ju bli stort parasittryck och marken får aldrig vila.

Blir du av med arrendet lär du ju inte ens ha en gräsplätt att släppa hästen på.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Hört talas om Allemansrätt?
Jodå, och jag är mycket bra på hur den fungerar också, tack.

Om man regelbundet rider över annans mark, så blir det stigar som syns. Och allemansrätten ger inte rätt till att man lämnar spår efter sig eller gör något regelbundet.

Men nu så var min fråga "Vem som äger skogen och vad den ägaren tycker om ridning i den skogen?". Och ägaren kan ju tycka massor av saker även om vi har Allemansrätt i Sverige. Om sedan ägaren har rätt att få som den vill eller inte, det är ju en annan sak.

Frågan var inte "Får du rida i skogen?".

Förstår du skillnaden?
 
Re: \"Hästgårdar\"

TUR man inte bor i Fjollträsk :rofl: :rofl:

Våran gård köpte vi i slutet av 80 talet för 150 000 :eek:..Nu har vi visserligen plöjt ner en hel del på stallet som var en gammal lagård och en massa andra saker för att få en fungerande hästgård....mark fanns istort sätt ingenting, men vi har använt all mark omkring gratis/svärföräldrar/...Nu har vi köpt loss dessa 8,2 hektar(nästan allt är åkermark...lite skog i kanterna) för 82 000...

Innan kunde man inte sälja som hästgård, men dessa 82 000 är väl investerade i ett ev framtida säljning av gården...
Nu HAR jag 16 boxar..och vad det verkar på en del så är det alldeles för lite mark till så mycket häst...men jag tycker nog att jag har nog stora (och små..pga min sysselsättning) så det räcker o blir över..Vi tar inte något eget foder..en maskinpark är ALLDELES för dyr och dessutom regnar det ju ALLTID när man skall ta in höet :crazy: :crazy: Bättre att SE det man köper..

Bete för unghästarna fixas ju på annat håll, de äldre går på gräs hemma , men inte bete(det är inte meningen heller)

Jag har inga sommar OCH vinterhagar heller, mina rullar på året runt, brukar harva upp emellanåt och det har funkat bra(träckprov på ettåringen 30 EPG blodmask för ett par veckor sen Nollad på andra mask)

För mig är 8,2 helt godkänt..jag har 10 hagar på det.....en del små , andra stora.
 
Re: \"Hästgårdar\"

OCH hästar i "förvaring" (antar att detta ord andvänds för att vara lite elak) kan må alldeles utmärkt, och trivas med livet. OCH det finns hästar som inte alls har det så bra i STOOORA hagar.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Re: \"Hästgårdar\"

Den här tråden har blivit lite mycket av att kasta skit på folk med begränsade marker. Som hage under icke betesperiod kan en liten omväxlande hage vara lika bra för hästarna som en stor enformig. Ofta utnyttjar hästarna bara delar av en stor vinterhage.
PL
 
Re: \"Hästgårdar\"

Jag har en c:a 5000kvm stor varierad vinterhage med ett vindskydd i. Under den kallaste delen av vintern så rör sig hästarna bara över c:a halva ytan. Det kan man se på att där inte finns några spår i snön.

I de andra stora hagarna så verkar hästarna inte heller röra sig på mer än c:a 2500kvm under värsta vintern.
 
Re: \"Hästgårdar\"

Jag vill bara klargöra innan den här tråden urartar mer att jag har inget emot att folk köper små "gårdar", det jag stör mig på är att gårdar styckas av med lite och ingen mark och sedan säljs som "hästgårdar". Behöver man ingen mark om man har häst? Även om man i Marthas och många andras fall köper stråfodret, så måste det väl ändå vara trevligare att kunna bygga ett par ordentliga hagar även om man bara har tre - fyra hästar?

Många ställen säljs ju med mindre än en ha mark, är det inte bättre att sälja med minst 3 ha mark så slipper grannarna gnälla över att det luktar häst och är för mycket flugor. :smirk: Risken är ju fortfarande att man får problem med grannarna och de klagar bort hästarna, hur kul är det då med en "hästgård" när man inte längre får hålla de som var anledningen att man flyttade dit? :confused:
 
Re: \"Hästgårdar\"

Avstyckningen utan rimlig areal tycker jag också är helt fel, i många fall är värdet på de närmaste hektaren dessutom ganska marginellt.
PL
 

Liknande trådar

Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 525
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man bor på en liten gård på landet. Vi ska köpa till mark så att vi får ca 4 hektar totalt. Mest för att vi ska kunna...
2
Svar
31
· Visningar
15 520
Senast: athena
·
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 402
Senast: Ava22
·
Anläggning Jag har länge sneglat på en gård i krokarna kring där min käre far bor. Här våren 2010 blev den till salu - utgångspriset hamnade på...
Svar
19
· Visningar
2 976
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp