Hästgödsel på hästbete

Taz

Trådstartare
Hej!

Undrar om någon vet......

Vi har köpt ett hektar mark som för tillfället är plöjd.

Vi ska ha den biten mark till hästbete och min fråga är då, Kan man sprida hästgödsel på marken och sen plöja ner det?

Hur är det med parasiterna?

Detta ska alltså isåfall göras i år men hästarna ska inte gå där förrens sommaren 2011.

Tacksam för svar!
 
Sv: Hästgödsel på hästbete

Det går jättebra, men skall harvas ner omedelbart efter spridning enligt reglerna.
 
Sv: Hästgödsel på hästbete

Hej!

Undrar om någon vet......

Vi har köpt ett hektar mark som för tillfället är plöjd.

Vi ska ha den biten mark till hästbete och min fråga är då, Kan man sprida hästgödsel på marken och sen plöja ner det?

Hur är det med parasiterna?

Detta ska alltså isåfall göras i år men hästarna ska inte gå där förrens sommaren 2011.

Tacksam för svar!

I och med att det är hästfritt på fältet ett helt år från det att gödslet spridits så går det bra. De övervintrande parasiterna får då ingen värd under sommaren och under vintern som följer dör de ut och betet är rent för hästar sommaren därpå.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästgödsel på hästbete

Tusen tack för era svar:bow:

Då vet jag det, passar bra att få bort gödselstacken samtidigt:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Human
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 238
Senast: skogaliten
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp