Hästhållning

Tack för att du delar med dig! :) Förstår fördelen men helackordering. Så mkt som ska stämma när man väljer stall dock!
Det som är med helackordering är att det kostar en slant, i stallet jag stod i betalade jag hela 1500kr mindre än vad jag gör nu och det är med allt inräknat. :)
 
Jag har ett halvblod, står uppstallad på en gård där stallägarna håller på med islandshästar och western, och vi som står inackorderade är en salig blandning. Vi har en lösdrift där islandsvalackerna går och ett "vanligt innestall" där jag har min häst (ligger strax över nollan -frysfritt när hästarna är inne åtminstone), sadelkammaren och "köket" är +10grader. Hästarna har stora hagar och går könsuppdelat, det finns även grushagar i olika storlekar - från sjukruta/boxhage till större rasthage; de används vid sjukdom, om någon ska iväg och tävla, om hovslagaren kommer osv. Finns skrittmaskin. Vi har ingen spolspilta inne men en plats med belysning att spola benen ute och dit kan vi få varmvatten. Uteridningsmöjligheter finns men är inte super. Det finns paddock och ridhus på gården.

Ordningsamt ställe med fungerande rutiner och hela grejer, och skulle något gå sönder så tar det inte långa stunden innan det är åtgärdat.
 
jag har lösdrift i eget stall. Har stått både i kollektivstall och olika inackorderingsstall med delvis tjänster som ingår tidigare. Det ska mycket till för att jag ska stå i kollektiv igen, typ rejält med regler, lättjobbade rutiner och dessutom schyssta hästar. vägrar leda ouppfostrade hästar till hagen på min fritid. I inackorderingsstall tycker jag återigen inte det spelar så stor roll vad som ingår så länge rutiner/ledning etc inte klickar med mig. Visst skulle det vara asfett att ha ridhus på gården men det är sååå mycket värt att slippa störa sig/störa andra i stallet. Här är det jag och mina grejer, mina hästar och mina rutiner. Jag låter enormt svår att komma överens med, inser jag när jag läser vad jag skriver, men för mig måste stallet kunna vara ett lufthål att hämta energi ifrån och det blir det inte när det blir för kämpigt att dela "fritidsgård" med oliksinnade.
 
Inackorderad. Kallstall (10 boxar) med uppvärmd sadelkammare. Varmvatten.
Halm, grovfoder (16kg) och mineraler ingår i hyran.
Stora hagar som bara blir leriga vid grinden.
2-3 grusade sjukhagar i olika storlekar.
Alla pass går på schema.
Utegång 7-17 på vintern, längre då gräset växer, Ute 0-24 under juli (eller efter överrenskommelse med hagkompis).
Ridbana med hinderpark.
20 min promenad till 2 ridhus.
Bra uteridningsmöjligheter i skogen och på vallarna.
Inga täckesbyten.
Plats för trailer.
 
Senast ändrad:
Jag har i alla år alltid haft hästarna hemma hos mamma fram till för snart ett år sedan, det sista halvåret bara mina 2 hästar och innan mamma sorgligt nog blev allergisk, hade hon ett fåtal kvigor i samma ladugård/stall med mycket god ventilation :). På boxar hade jag dem, stallet/ladugården har ju stenväggar så den blir kall om vintern! En stor underbar hage! 2 mindre vid huset och på den tiden red jag på vår grusväg, åker och ena Lillhagen när jag red lite dressyr eller hoppade eller så :p. Sadelkammare i det gamla mjölkrummet som bara var isolerat i taket så lite fuktigt och kallt om vinter/varmt om sommaren..Underbara ridvägar!

När min 37 år gamla vän fick gå bort flyttade jag då min nuvarande unghäst till ett stall 2 km bort (samma gård där jag och sambon hyr hus), här går hon i en flock med islandshästar på lösdrift; stall med boxar tillsammans med får om andra sidan på lösdrift, sadelkammare som är varmare än hos mamma. Bara en stor hage men så backig! Utgörs delvis av stort berg och mycket begränsat med gräs (vilket är bra för min tjej som har fått korsförlamning en gång hos sin uppfödare av frostgräs så det är ju fördelen här). Här finns ridbana med grus (lagom mjukt underlag, tycker sand blir för tungt och djupt för dem så detta är kanon!), vi har precis fått en rundcorall med som jag inte än har testat :). Och; samma helt underbara ridvägar fortfarande :).
 
Inackorderad i medelstort stall (17 boxar). Oisolerat stall, men som håller över nollan när hästarna är inne. Stor ridbana (20x60m), spolspilta med varmvatten, 5 min till stort ridhus. Uppvärmd STOR sadelkammare, utrymme för att laga och äta mat, omklädningsrum och 'vanlig' toa. Förutom ok ridvägar i övrigt ligger stallet i närheten av 'säkra ridvägar' och har då tillgång till mil av ridvägar med bra underlag utan övrig trafik.

Saker lagas när de går sönder (eller innan) det är ordning på både de andra inackorderad och ägarna. Rutinerna är benhårda och hålls även när de inackorderade har jour. Hästarnas väl står i första rummet.

Medelstora hagar på vintern (600-1000m^2) med en grusad del (ca 1/3 - 1/4 av totala storleken). Dock stängs hästarna in på den grusade delen under de värsta dagarna när tjälen släpper för att inte trampa sönder totalt (blålera i marken). På 'vintern' är de ute ca 8-20, Juni-Augusti ute hela dygnet i jättehagar. Det finns även sjukhagar med tak och utsikt över resten av hagarna.

Saknar väl egentligen ordentliga automatiska vattenkoppar (pga tidigare dåligt vattentryck är det hinkar som gäller) samt täckesbyten. Skrittmaskin och ridhus på gården hade varit coolt men inget jag känner att jag behöver.
 
Finns det stall med solarier?:eek:

Jag har inga ridhästar längre men under alla år jag hade var förhållandena ganska enkla. Jag har aldrig haft toa i stallet och inte spolspilta heller. Vattnat med hink i samtliga stall utom det sista (föredrar det, så jag har koll). Det jag har prioriterat när jag valt är bra hagar och mycket utevistelse.

Genom åren hade jag hästarna hemma , i kollektivstall och så de sista sju åren helinackorderade med undantaget att vi mockade själva på helgerna. I det stallet fanns också ett litet ridhus (ombyggd lada). På gården hade jag bara skogen att rida i. På övriga ställen har jag haft ridbana av skiftande storlek och kvalitet. Det har varit ett annat ridpass med pannlampa genom åren... väldigt skönt med ridhus även om det var litet.

Nu för tiden har jag andel i galopphästar och hjälper till lite i stallet ibland. Det är helt nybyggt med stora boxar med öppningsbara fönster och ljusinsläpp i taken som gör stallarna ljusa och fina. Till varje stall finns rasthagar, skrittmaskin, spolspilta och servicebyggnad med kontor, dusch etc. Det är professionell verksamhet så det måste vara vettig arbetsmiljö. Jättefint, men inte direkt någon lyx. Golven är räfflade för att vara halkfria vilket gör att de tar tid att sopa. Mocka går snabbt men det gör det ju alltid med permanentspånbäddar.
 
Hur har ni era hästar uppstallade? Har ni varmstall med spolspilta, ridhus och paddock? Ett fräscht stall med solarium och skrittmaskin kanske? Är medryttare på en fin häst men stallet är under all kritik då(när man är van ovan)och det tar lite död på hästglädjen när inget fungerar/finns. Mocka tar 100 år längre då det är dåliga kärror/grepar osv..så jag undrar hur alla har det och om jag är bekväm?

Mina hästar står inackorderade i kallstall med tillgång till paddock och superfina ridvägar. Endast sadelkammaren är uppvärmd. Det finns tillgång till varmvatten men ingen spolspilta, så eventuell tvätt eller spolning får ske utomhus i så fall. Finns en stuga vid sidan av med toalett och dusch. Trivs superbra, att ha och sköta häst i vårt stall är hur smidigt som helst. Hästarna har fasta rutiner och går ute större delen av dygnet.
 
Står i ett litet stall på en stor anläggning. I "vårat" stall finns det sex boxar, just nu står det fem hästar där. Vi (jag och en till, vi är dom enda som står därute permanent) har en egen uppvärmd sadelkammare + en liten foderkammare. I "stora stallet" finns det spolspilta och tvättrum, på anläggningen finns det toaletter, duschar och en jättebra cafeteria. Det finns två utebanor med helt ok underlag (en gigantisk, typ 50x100 m, och en pytteliten som jag tror är typ 35x15 m:o), två ridhus med fibersandsunderlag (ett 20x60 och ett 25x80:love:) och oändliga ridvägar. Vi har bra skottkärror, sverigegrepen-grepar och två stycken höbjörnar:up: Hagarna är helt ok, inte jättebra men dom funkar. 3 fodringar per dag, ingen täckesservice dock. Man har ca 3-4 dagar om året (lördag eller söndag) som man sköter alla fodringar, in&utsläpp och mockar till ridskolehästarna. Förutom det så har man ungefär lika många kvällsfodringar:)
 
Hur har ni era hästar uppstallade? Har ni varmstall med spolspilta, ridhus och paddock? Ett fräscht stall med solarium och skrittmaskin kanske? Är medryttare på en fin häst men stallet är under all kritik då(när man är van ovan)och det tar lite död på hästglädjen när inget fungerar/finns. Mocka tar 100 år längre då det är dåliga kärror/grepar osv..så jag undrar hur alla har det och om jag är bekväm?

Jag har mina i hyrd lösdrift. Det finns ett kallstall (utan vatten) med några boxar ifall tex hovis kommer. Det är långt mellan stall, ligghall och foderplats. Dessutom måste jag bära vatten hinkvis för att fylla thermobaren, det tar ca 30 min var tredje dag.

"Sadelkammare" har jag i en friggebod 100 meter från ligghallen, så antingen får jag bära utrustning till stallet eller ta med hästen och binda i ett träd. Sommartid kan jag även duscha av hästen vid det trädet, då drar jag en slang från badrummet i huset bredvid friggeboden.

Det finns en inhägnad lägda med gräsunderlag, går att rida där från juni-december ungefär. I övrigt ett par olika grusvägar.

20 min på dålig grusväg till ridbana och 60 min på bra väg till ridhus.

Så ja, i mina ögon låter ovanstående extremt lyxigt. ;)
 
Hur har ni era hästar uppstallade? Har ni varmstall med spolspilta, ridhus och paddock? Ett fräscht stall med solarium och skrittmaskin kanske? Är medryttare på en fin häst men stallet är under all kritik då(när man är van ovan)och det tar lite död på hästglädjen när inget fungerar/finns. Mocka tar 100 år längre då det är dåliga kärror/grepar osv..så jag undrar hur alla har det och om jag är bekväm?
Jag har hästen i typ utebox (öppet upp till taknocken så det blir inte varmt men det är ändå i en byggnad så det inte kan blåsa in osv.). På gården finns ridbana, ridhus och skrittmaskin, bra ridvägar. Ingen spolspilta. Stallägaren tar in/ut och fodringar i veckorna och på helgerna hjälps vi åt. Så i veckorna behöver man bara mocka/fixa hö och ta hand om sin egen häst. Stora hagar med Thermobar och vindskydd. Långa utetider, hästarna går ut runt 7 och kommer in runt 21.
 
Egen gård.

En del hästar går på lösdrift, andra installade.

slitet, ingen lyx men bred stallgång.
Kallstall.
När det blir kallare än 7-8 minusgrader en längre period, eller vid temperatur kallare än femton minus så fryser vattnet i stallet och då får jag "bära" vilket innebär att fylla 20 liters dunkar i pannrummet, dra på barnpulka ca 30 meter.
Hästarna på lösdriften påverkas förstås inte av temperaturförhållanden utan där är det alltid trädgårdsslang två meter från pannrumsdörren som gäller.
Egentligen kunde jag skarva ihop två slangar och dra till stallet också så det är inte så jobbigt i verkligheten.

Ingen spolspilta men kan förstås duscha med hjälp av slang från pannrummet om jag vill.

Boxarna slitna (och en boxvägg behöver bytas i sommar; de andra har jag bytt allt eftersom så de är rätt nya) men OK.
Har ganska nära till gödselförvaringen.

Får förstås skylla mig själv om skottkärra och grep är slitna, och då fixa nya.

Egen ridbana men ingen belysning (svårt att hitta lämpligt ställe att ta ström, samt ganska dyrt att fixa).

OK sadelkammare med plats för sex sadlar och lika många selar, dock inte uppvärmd. Inget stort projekt att följa pappas råd, dock, och ställa in en kupévärmare och ha skarvsladd från annat utrymme (finns i dagsläget inget elurtag i själva sadelkammaren).
Har en större reserv-sadelkammare i ett annat uthus ca 20 meter bort där jag har den utrustning som används sällan.
Har eget rum för täcken, där jag har valt att inte ha uppvärmt men där finns elurtag så det skulle enkelt kunna ordnas om jag upplevde behov.
Har hängare för 12 täcken på logen, icke uppvärmt men stor luftvolym, där blöta eller fuktiga täcken kan hängas.

Behöver inte gå utomhus för att hämta foder till boxarna, men förstås med skottkärra till lösdriften.

Hagarna inte super men helt OK förutom "min" beteshage som är trevlig med både skogspartier och åker, och så får jag låna två fina beteshagar till på sensommaren.
Har sommartid tillgång till ca 15 hA betesmark, äger själv 2.5hA som nyttjas huvudsakligen som vinterhagar.
 
Har en liten sadelkammare, rinnande kallvatten, 3 hagar (2st 1 hektar var och 1 betydligt mindre), 1 ligghall i lilla hagen, 2 boxar och traktor med en del maskiner till.

Så inte mycket till lyx här inte.
 
Har våra två ponnyer hemma i eget stall på gården. Just nu ett äldre stall, bygger nytt som väntas bli klart till hösten. Det nya stallet kommer bli rymligt och lättjobbat. Nära till gödselplatta, lättjobbat med foder och strö. Spolspilta, täckestork, tvättmaskin och uppvärmd sadelkammare samt estetiskt tilltalande. Egen paddock skall byggas inom ett par år, har dock min mammas ridbana 5 min promenad från oss tills dess. Både nya och gamla stallet är öppet i nock och kallstall, tror egentligen inte våra ponnyer bryr sig så mycket om det nya stallet så länge luften är bra, höet serveras och hagarna är stora och stimulerande och tiden utomhus är lång. Det är nog mer vi i familjen som vill ha det lättjobbat, snyggt och bekvämt. För mig är det viktigt att kunna erbjuda mina ponnyer en bra tillvaro och att slippa stå uppstallad med andra. Jag bestämmer själv foder, strö och hagvistelse och lägger upp utfodringar/in- och utsläpp efter vårt liv/schema.
 
Kallstall, 5 hästar
spolspilta
tyvärr för liten sadelkammare men den funkar. Ägaren hade inte tänkt ha inackorderingar när dom gjorde i ordning stället.
inget varmvatten. Men det finns en värmeslinga som man kan koppla i när det börjar bli kallt så vattnet inte fryser.
tyvärr inga fungerande vattenkoppar.
ordnar strö och allt foder själv.
hyfsade hagar
bra och många ridvägar
Ridbana arrenderar jag själv. Ca 10 min från stallet till häst.
nära till flera ridhus med bil. Ca 10min.

Enda jag saknar är större sadelkammare och varmvatten. Samt eget ridhus typ 2gånger om året när vädret är som värst. Kan inte tänka mej att byta. Sköter mej själv helt och hållet men Vi hjälps åt vid behov. Aldrig några problem med det
 
Inackorderad i varmstall med 10 boxar.
2 uppvärmda sadelkammare. En med fräsch WC.
OK verktyg, men brant och hal ramp upp för at tömma kärran.
Spolspilta med varmvatten året runt, dock dåligt avlopp som kloggar igen i tid och otid.
Belyst paddock och ridhus.
Saker lagas när det finns tid för det, och då inte alltid på det bästa sättet, utan ibland på det snabbaste/enklaste.

Jag måste ha spolspilta med varmvatten.
Jag måste ha WC/utedass.
Jag måste ha uppvärmd sadelkammare.
Jag måste ha ridhus, ridbana och ridvägar.
Jag måste ha bra, varierade hagar.
- För att jag skall kunna rida och ha häst på det sättet jag tycker är kul.

Jag hade gärna haft henne i utebox om sådana fanns.
Jag hade gärna haft skrittmaskin.
Jag hade gärna haft tvättmaskin och torkrum.

Jag hade gärna haft eget stall med inackorderingar. :D
-Så hade jag kunnat haft det så helt och rent och lättarbetat som jag vill.
Och så hade jag förvaringsoptimerat stället så att t.o.m den slarvigaste hästägaren bara råkat hålla snyggt efter sig :devil::up:

/Förvaringsnörden och pedanten.
 
Vi har egen gård och där har vi:
Isolerat stall med 6 boxar
3 lösdrifter i olika storlekar
Spolplats med varmvatten
Uppvärmt täckesrum med avfuktare
Uppvärmd sadelkammare
Uppvärmd foderkammare med varmvatten
Ridbana med bra underlag
Ridavstånd till ridhus

Jag har haft det betydligt primitivare tidigare men även lyxigare när jag stod uppstallad på stor anläggning. Alla sätt har fungerat för mig men jag trivs absolut bäst som jag har det nu. Det viktigaste för mig att hästarna har mycket utevistelse i stora hagar. Det är ju ändå de som ska bo där. :)
 
Har eget stall, det är isolerad men så luftigt och stort i förhållande till antal hästar att det inte blir särskilt varmt. Men håller sig över 0 ner till -10. Har spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, stora gräshagar, ridbana som fungerar 99% av året. Det enda jag saknar är ridhus.
 
Har egen gård med ett litet kallstall för två hästar och lösdrift som passar till fler om jag vill. Har bara min två islandshästar här och det är otroligt lättskött då de går på lösdrift. Inga lyxgrejer alls här, förutom största lyxen som är att jag bestämmer allt själv :D

Jag har sadelkammaren i källaren på huset (50 m från stallet), kallvatten finns i stallet med stängs av på vintern så då bär jag vatten från källaren. Ridbana finns att låna 2 km bort men finns ingen enkel väg att ta sig dit så jag nyttjar den aldrig.
Detta är inget betungande eftersom jag bor här. Hästarna går ute dygnet runt året runt och verkar trivas väldigt bra.
Ridbana kan jag sakna ibland och planer finns på att bygga men jag klarar mig långt på åkrar, grusvägar, skogen och stallplanen :)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 353
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp