Hästhållning

Står på helackordering i ett kallt stall, det har lite isolering, dock ingen värme. Finns kök/klubbrum i stallet, samt toalett/dusch, sadelkammare och torkrum till täcken, spolspilta, stora boxar, två ridhus, två paddockar, liten terrängbana, en tävlingsbana, lagom stora hagar, starke arvid till mockning, ergonomiska grepar, bästa av allt är trevliga stallkamrater. :love::heartheart
Vad är starke arvid?
 
Vad är starke arvid?
Det visste inte jag heller när flyttade in, trodde det var någon Arvid som var stark. :rofl::rofl::rofl:

18895_1_538.jpg

Hos oss används den som gödselvagn och de har en container, som det står en hydralisklift vid, man ställer vagnen i liften och sen åker vagnen upp och tömmer. Väldigt smidigt att slippa tömma vagnen manuellt (som jag var van vid innan). :up:
 
Jag har i alla år haft häst med bekvämligheter för min del, tyvärr på bekostnad av hästens välbefinnande. (varför är det ofta så?O_o)
Jag har haft hästen inackorderad där det funnits ridhus, duschspilta, varma utrymmen, wc, service.

Flyttade för 1,5 år sedan till egen gård och all lyx för mig försvann. Men hästen fick stora hagar, hästkompis, lång utevistelse, gräshagar, i princip fri tillgång på mat.
Ingen ridhus/ridbana, inget vatten i stallet, ingen service (av förklarliga själ).

Jag skulle nog inte kunna ha hästarna inackorderade så som jag haft innan. Nu letar vi nytt boende, och då letar vi så de finns möjlighet att ha hästarna hemma. Men på det stället ska det byggas ridbana. För det är det jag saknar mest, träningsmöjligheten. Duschspilta har jag inget behov av längre, det är aldrig lera ovanför hoven.
 
Det visste inte jag heller när flyttade in, trodde det var någon Arvid som var stark. :rofl::rofl::rofl:

18895_1_538.jpg

Hos oss används den som gödselvagn och de har en container, som det står en hydralisklift vid, man ställer vagnen i liften och sen åker vagnen upp och tömmer. Väldigt smidigt att slippa tömma vagnen manuellt (som jag var van vid innan). :up:
Haha, vem vet, kanske var en anställd stark man vid namn Arvid :D!
Låter mkt smidigt! Låter som du har ett fantastisk stall till din häst!
 
@Martina_m du får googla på starke Arvid ? :D

Ang din post :
Vad skulle bli annorlunda utifrån byte av egen gård ? :confused:
Ridbana kan ni väl lägga där ni är utan större kostnad totalt jmf. med att sälja och köpa på nytt ?
 
Jag har mina två hästar hemma i lösdrift. Har även ett litet kallstall med två boxar. Kallvatten i i lilla foderrummet, pytteliten men fungerande sadelkammare, hyfsat bra hagar men tyvärr ingen ridbana. Jag har inte mark nog att göra ridbana av men grannen som rider en av hästarna funderar på att anlägga en på sin mark åt oss :)
 
@Martina_m du får googla på starke Arvid ? :D

Ang din post :
Vad skulle bli annorlunda utifrån byte av egen gård ? :confused:
Ridbana kan ni väl lägga där ni är utan större kostnad totalt jmf. med att sälja och köpa på nytt ?
Vi äger inte gården vi bor på nu. Tanken var att köpa och ta över, men så blir inte fallet, och då vill vi inte lägga så mkt pengar på en ridbana när vi vet att vi ska flytta härifrån. Och skulle det inte bli en gård vi flyttar till (man vet ju aldrig), och jag måste hyra in hästarna, så är kravet en ridbana, minst.
 
Det visste inte jag heller när flyttade in, trodde det var någon Arvid som var stark. :rofl::rofl::rofl:

18895_1_538.jpg

Hos oss används den som gödselvagn och de har en container, som det står en hydralisklift vid, man ställer vagnen i liften och sen åker vagnen upp och tömmer. Väldigt smidigt att slippa tömma vagnen manuellt (som jag var van vid innan). :up:
Vilket toppenstall! Kostar det därefter? Något krav på att man ska tävla/ha toppstammade hästar?
 
Litet, gammalt och ganska slitet stall.
Ridbana som vinterhålles och bra ridvägar i skog.
Saknar boxgaller (så man kan stå med hästen på gången utan att bli antastad av de som står i boxarna)
Saknar täckestork
Saknar stora vinterhagar
Saknar spolspilta
Saknar en del ordning och reda
Saknar mer folk att rida med och umgås med
Saknar toalett (problemmage och får ibland åka hem i panik)

Men
Jag trivs ändå suveränt ändå :)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 353
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp