Hästhållning

Jag har en häst, ett halvblod, inackorderad.

Det jag måste ha för hästens skull är:
grovfoderbaserad foderstat, inget snålande med grovfodret
stora hagar med sällskap i samma hage av minst en annan häst
någorlunda vettig och säker stallmiljö, ur hästsäkerhetssynpunkt och hästhälsa (schysst luftkvalitet osv)
inte ett stort och rörigt stall där mycket folk och hästar kommer och går (min häst gillar inte när det är för mycket).

Det jag måste ha för min skull är:
ridhus
box inne i stallet, inte utebox
ridbana
enkel tillgång på allt jag behöver som tränare, hovslagare, att foder och strö finns på gården
service som innefattar att jag inte behöver åka dit på morgonen eller öht inte behöver åka dit två gånger om dagen
vettig stallägare och vettiga stallkamrater.

Antagligen skulle jag själv trivas rätt bra med att stå på ett ganska stort och professionellt stall, en riktig anläggning, gärna med anställd personal. Men jag känner inte till någon sådan i närheten som ger min häst det jag vill att hon får.
 
Har eget stall. Eller kanske någon gång.. har ett skjul med grusunderlag som stallgång. Ej isolerwt. Hästarna på lösdrift. En pytteliten sadelkammare. Typ 120meter till en kran ute på en byggnad att hämta vatten. Dock egen ridbana. Och är nästan hur nöjd som helst, haha! Till nästa vinter ska vi isolera stallgången och dra fram vatten , det hade varit lyx! Önskemål.. varmvatten och en större sadelkammare. Jag får drömma vidare!
 
Har eget stall. Eller kanske någon gång.. har ett skjul med grusunderlag som stallgång. Ej isolerwt. Hästarna på lösdrift. En pytteliten sadelkammare. Typ 120meter till en kran ute på en byggnad att hämta vatten. Dock egen ridbana. Och är nästan hur nöjd som helst, haha! Till nästa vinter ska vi isolera stallgången och dra fram vatten , det hade varit lyx! Önskemål.. varmvatten och en större sadelkammare. Jag får drömma vidare!

Låter lite som för mig :D Ingen annan skulle kalla mitt stall/lösdrift lyx men jag kan inte ha det bättre tror jag :)
 
Har hästen uppstallad hos mamma och det är bara min och mammas hästar som står i stallet.

Varmstall och uppvärmd sadelkammare. Bra (dock inte jättestora, det enda jag kan sakna är mer mark) hagar med thermobar och vindskydd. Gräshagar i anslutning till vinterhagar. Helt okej ridvägar lite beroende på säsong. Belyst ridbana på gården och 5 km till ridhus.

Hö och spån får vi hemlevererat av lokala bönder.

Vi har bra redskap och det är enkelt att sköta de dagliga sysslorna som mockning, påfyllning av vatten och hantering av foder och strö.

Vi trivs jättebra!
 
Har 2 islandshästar på lösdrift hemma. Inga boxar, men dörr till ligghallen som kan användas som box.
Inget vatten, släpar från huset.
Utedass.
Stor uppvärmd sadelkammare med fikahörna.
Ingen ridbana, men får låna grannens 5 minuters promenadväg.
Underbara ridvägar.
 
Har eget stall, love it:love:

Tre boxar, bra hagar, fri tillgång på hö under tak.
Stallet är litet men personligt.
Uppvärmt rum med vatten, diskbänk, torka täcken osv.
Varmvattenberedare finns men används inte.
Rymliga utrymmen för förvaring. Även rymligt för strö och foder.
Nära till hagar vilket underlättar både in-utsläpp, vatten och hö.
Transporten i carport.
Gödselstack direkt från stallgången med plattan 1,5 meter ner. Behöver aldrig balansera skottkärror 'uppåt'.
Bra ridvägar.
Ridhus en kilometer bort.

Saknar en ridbana!
Önskar en Thermobar men är inte så prioriterat då det är cirka fem hela meter till stallet från vattnet så det är bara att hacka ur isen och fylla på igen med slangen.
Drömmer om en fyrhjuling för enklare mockning av hagarna. Kämpar med skottkärra nu..
 
Inackorderad på anläggning som är stor - men det är uppdelat på flera mindre stall - i vårt stall så är det 7+9 (om det är fullt) hästar - uppdelat på två stallgångar. Kallstall - det håller utetemp + några grader

Vi betalar kallhyra + service, vilket är in/ut 4 fodringar om dagen + 2 * kraftodringar om dagen. Täckesservicen är ett täcke på/av - inte byte. Man får ta pass om man vill, då blir det avdrag på stallhyran. En tjej har sin häst i princip gratis då hon gör 2-3 intag i vecka + 2-4 luncher. Jag brukar kvällsfodra 2 kvällar i veckan.

Vi betalar hösilage per kilo som stallägaren väger och gör i höpåsar.
Vi betalar strö per pall - så vi kan ha hur mycket/litet vi vill i boxen. (stallägaren beställer)
Vi köper eget kraftfoder. Men fyller på foderhinkarna själva.
Vi har gott om utrymme för våra saker, spolspilta med varmt och kallt vatten

Stallet är bra, bred stallgång. Vi har vattenkoppar inne och hink om man vill. (min pappskalle är usel på att dricka ur kopp så han har två hinkar).

De går två och två i hagen eller ensamma. Hagarna är små men helt okej, de flesta har träd och är lite kuperade även om de är små. Utevistelsen är för kort ffa på vintern.

Det finns en stor upplyst ridbana och ett ridhus 20*60 med mycket bra och välskött botten. Det är mycket bra ridvägar bland annat så finns sandtag att klättra i och till och med en badplats.
 
Eget stall. Lösdrift. Inga bekvämligheter. Kallvatten, ganska litet stall. 3 kärror på 3 hästar - och 3 grepar. ;) Ingen ridbana eller såna bekvämligheter men en stallplan som får duga ibland. Jag prioriterar lättskötta vardagsrutiner, bra hagar, att saker och ting är enkelt och praktiskt. Behöver inget lyxit eller fräscht. Sålänge det funkar är jag nöjd
 
Tycker många som står inackorderade är rätt bekväma av sig när det kommer till att hjälpa till.
Okej om man står på en stor anläggning och betalar många tusenlappar i hyra men i ett litet stall tänker jag att man är ett team och hjälps åt.
Är det dålig luft i en skottkärra pumpar jag däcket, är staketet trasigt lagar jag det, behöver banan sladdas så sladdar jag den osv.
Så besvärligt är det inte och hjälps man åt blir det så mycket trevligare.
Jag är mer pedant än stallägaren men istället för att störa mig på saker så fixar jag dem själv.
 
Jag har min häst på ett jättebra ställe! Jättestor sommarhage med en bra ligghall och "utomhus-stallgång" (grusbotten, tre väggar och tak, öppet ut mot hagen) med infravärme, lite mindre vinterhage, men fortfarande tillräckligt stor för att inte bli söndertrampad och geggig (1,5 ha till tre hästar), med superfin lite större ligghall. I sommarhagen finns vattenkopp ute i hagen och i vinterhagen finns eluppvärmd vattenkopp inne i ligghallen, så vi behöver aldrig bära vatten. Liten, trevlig flock som funkar bra ihop. Gödselstacken ligger precis utanför vinterligghallen så det är kort väg att gå med skottkärran vintertid, sommartid blir det inte så mycket att mocka och då är det ju heller inte så jobbigt att behöva gå lite längre. Hösilaget står på stallplan, mittemellan ligghallarna, så det är nära och enkelt att hämta och fodra. Pytteliten, uppvärmd sadelkammare, alla lädergrejor får plats därinne i alla fall, ganska stort ouppvärmt förvaringsutrymme. Båda ligghallarna går lätt att stänga till/dela av om någon häst skulle behöva "stå på box".

Vi har alltså inget "inomhus" överhuvudtaget. Ingen ridbana, ingen spolspilta, inget varmvatten. Ändå är det det absolut bästa stället jag någonsin haft häst på! Perfekt hästliv för hästarna, kuperade hagar med både fält och skog, ligghallar som ger skugga på sommaren och vindskydd på vintern, social samvaro för hästarna, de rör sig hela dygnet och har alltid något att pyssla med. Praktiska lösningar som underlättar för oss människor, även om det inte är lyx så som man oftast tänker det.
 
Jag står inackorderad i ett medelstort stall (totalt 11 boxplatser fördelade på 2 stalldelar) där vi betalar kallhyra+service och det innebär att 4 fodringar + in och utsläpp ingår på vardagar och vi har ett rullande schema på helgen (vilket idag ger ungefär var 7-8 helg).

Det finns ridhus, ridbana, uppvärmd sadelkammare med tvättmaskin och täckestork, spolspilta med varmvatten, solarium och skrittband (de sista två mot väldigt förmånlig tilläggskostnad). Hösilage och strö (halm eller spån) ingår och finns således på gården. Bra med förvaring och lagom med folk. Trivs ypperligt och stallet är dessutom superfint, likaså det nybyggda ridhuset. Träningar på hemmaplan. Helt okej hagar, grusade mindre rasthagar när det är som blötast annars lite större gräshagar och fantastiska hagar för vår och sommarbete.

Jag är bekväm av mig och vill ha de mesta på plats då jag själv tycker det är jobbigt att åka iväg till som tätt utifrån tiden det tar. Lagom stort och bra på alla sätt. Driven stallägare och det är både träningar, programridningar, miljöträning etc som aktiviteter på plats.
 
Eget stall. Kallstall, inget varmvatten, ingen spolspilta och ingen ridbana. Rider hos grannen 5 min bort, ridhus lastar jag och kör till. På vintern om det är kallt så fryser vattnet, då kånkar vi från källaren i huset men händer inte så ofta. Har alltså inte vattenkoppar. Har uppvärmd sadelkammare. Ska vi bada hästarna så går vi ut till trädgården och kopplar en slang till källaren så vi får varmvatten. Det enda jag kan sakna är en ridbana. Hade vi haft spolspilta och varmvatten också så hade jag varit mer än nöjd.

Nu är det som sagt eget stall och då får man liksom väga kostnaderna mot vad man vinner. Hade jag stått uppstallad och betalat varje månad hade jag nog velat ha lite mer så som varmvatten, spolspilta, toalett (nu kan jag ju gå in i huset), ridbana och helst ett ridhus. Bra hagar har jag redan och det är ett måste för mig, kan inte med gott samvete ha hästen i en liten frimärkshage.
 
Eget stall. Jag har två Islandshästar samt en kompis islänning här. Stora hagar med termobar. Stallet är ett kallstall med boxdörrar utåt. Hästarna står alltså och tittar ut i världen innan vi stänger för kvällen. Det är fyra boxar men den fjärde använder vi som skötbox och när Hovslagaren kommer. Precis bredvid stallet finns den egentliga ladugårdsbyggnaden där vi förvarar hö, strö och har uppvärmd sadelkammare. Där finns också kallvatten. Förra sommaren anlade vi ridbana och det finns bra ridvägar runtomkring och gott om hästfolk som grannar. En km bort ligger stadens ridskola med två ridhus som är enkla att låna. Vi har det jättebra här
 
Min medryttarhäst står i sin mattes egna stall, ett kallstall med 3 storhästboxar och 1 ponnybox. Vi har två inackorderingar utöver ägarens häst och minishettis. Spolspilta finns och uppvärmd sadelkammare. Vi har haft tillgång till varmvatten men varmvattenberedaren har varit sönder sen ett par månader tillbaka.. Tur att det varit en sådan mild vinter!
Hästarna får gå i stora hagar, de får ha lång hagvistelse och på vintern har vi Thermobar ute. Tillgång till ridbana hos grannen ca 400 m bort, och ridhus finns ca 15 min bort med släp. Fina ridvägar. Möjlighet att kunna rida på åkrar när det är säsong för det. :)
Ägaren av stallet sköter det mesta av utsläpp/insläpp. Jag hjälper just nu till med morgonfodringarna (bor nära typ 300 m bort ;)).
Det enda jag saknar är att man skulle kunna ha ridavstånd till ridhus!
 
Jag har som vuxen tidigare stått inhyrd i stall tillsammans med andra men där stallägaren själv inte är intresserad av hästeriet och där de inhyrda skötte allting själva (åt sina egna hästar, inget kollektivt alls), stall där stallägaren tog utsläpp på vardagar men man tog in själv och utsläpp på helger gick på rullande schema, ren helinackordering och kollektivstall. Samtliga stall hade ungefär samma nivå på stall/hagar, vissa har haft paddock och andra inte, vissa har haft bra ridvägar och andra inte.

Nu står jag i eget stall med bara mina hästar. Finns ingen som helst lyx egentligen, mer än att det är stora fina hagar och fantastiska ridvägar, men jag är villig att offra all den andra lyxen mot att få trivas och slippa krångla med andra. Nu har jag mina egna grejer, mina egna rutiner, mitt eget liv.

De absolut sämsta alternativen för mig var kollektivstallet (tog alldeles för mycket tid och energi med stallpass/andras ouppfostrade hästar) och helinackorderingen. Ingenting sköttes på mitt sätt. Min häst skilde sig för mycket från de andra (ponny) i behov och jag hade ingenting att säga till om. Är säkert jätteskönt om man har behovet av det och saker och ting sköts, men när man ändå får betala en mycket dyrare hyra men ändå göra jobbet själv så mister det hela poängen.
 
Står i eget stall på föräldrarnas gård! Vi försöker hela tiden utveckla anläggningen och göra hästägandet så enkelt som möjligt. Stallet är nytt med öppet till nock (skönt för hästarna men kallt för mig!)
Uppvärmda vattenkoppar som förenklar vintertid. Spolplats med varm och kallvatten. Skötbox med värmelampor, som uppskattas av hästar,ryttare och hovslagare

Väl upplyst paddock och snart eget ridhus!
Uppvärmda utrymmen som sadelkammare,fikarum,täckesrum och toalett.
För oss är det givet att skottkärror,grenar,sopkvastar och allt annat runt omkring ska fungera. Annars blir ju det redan jobbiga hästjobbet ännu jobbigare.
 
Har två hästar och hyr ett litet stall med två boxar. Det är ganska trångt och sadelkammaren är liten, men jag älskar det :D. Sadelkammaren är uppvärmd och jag torkar utan problem två sjöblöta vintertäcken över en natt. Hagen är nybyggd och ok storlek. Det absolut bästa är väl dock läget eftersom det är granne med ridskolan så jag har två ridbanor och ridhus precis bredvid stallet. I övrigt sköter jag ju allt själv så får det precis som jag vill ha det. Något som dock måste förändras är att jag vill ha småbalar hö. Nu är det löshö och jag packar höpåsar varje dag som ska släpas från ladan ca 70 meter bort och till stallet. Det tar verkligen onödigt med tid.
 
Hur har ni era hästar uppstallade? Har ni varmstall med spolspilta, ridhus och paddock? Ett fräscht stall med solarium och skrittmaskin kanske? Är medryttare på en fin häst men stallet är under all kritik då(när man är van ovan)och det tar lite död på hästglädjen när inget fungerar/finns. Mocka tar 100 år längre då det är dåliga kärror/grepar osv..så jag undrar hur alla har det och om jag är bekväm?

Har min i ett kallstall, kollektivstall med 2 pass/veckan. Bra grepar men vi kunde ha bättre skottkärror.
Spolplats ute med kallvatten, köper hösilage av grannen. Köper eget strö och krafft foder.
Uppvärmd sadelkammare och bra häng möjligheter för blöta täcken.

Dåliga ridvägar så länge du inte vill rida 2 timmars pass varje dag, stort plus att de blir trafikvana då vi ligger mitt emellan 45an och tågrälsen.
Egen paddock, inte jämna mått men den fungerar att rida lättare dressyr/hopp pass i.
30 min (20 min för min räser) i skritt till litet ridhus med nyligen bytt underlag.

Byter bara upp mig, vill ha en större paddock och framför allt mer uteritts möjligheter. Byter antagligen stall till hösten ev till sommaren nästa år. Först ska hästen bli frisk och jag ta körkort. :)
 
-Hemma.

-Nybyggt kallstall (dock är väggarna välisolerade). 2 boxar.

-Kallvatten med värmeslinga i så det inte fryser.

-Torra, rymliga hagar så inget behov av att spola leriga hästben.
Måste jag tvätta häst med varmvatten kan jag dra slang ut genom fönstret fr grovköket, finns bra plats att stå precis utanför där. men det är inte många gånger per år det sker.

-Har det jag använder just för tillfället i stallet, (borstar, hjälm, träns, aktuella täcken, reflexer, benskydd mm).
Sadel/tömkörningsgjord etc hämtar jag i sadelkammaren som är ett rum i gäststugan vilken ligger mellan.boningshuset och stallet. Där är uppvärmt och finns avfuktare om nåt behöver torkas snabbare.
Hade förstås varit ännu mer praktiskt med sadelkammare i stallet men byggytan var tvungen att begränsas och detta funkar också bra iom att det bara är jag här. Hade jag varit inackorderade hade jag inte velat springa fram och tillbaka med allt men nu väljer jag själv vad som ska vara framme/i skåpet i stallet.

-Småbalshösilage som förvaras utomhus och tas in en i taget och lite småbalar med äthalm på loftet i stallet.

-Strör med halmpellets
Går en pall per år och den har jag i gamla stallet som är ihopbyggt med bostadshuset. Enkelt att bara hämta en säck vid behov och tar upp väldigt lite plats.

-Hyr container. 4875/år inräknat 2,5 tömning/år. (d-ponny +shettis + att jag mockar en hel del i hagarna).

Arrenderar ett drygt ha mark precis bredvid vår tomt. Tror jag betalar 3500/år. Stängslat själv.

Plan mark och jag klipper en stor gräsbana som jag kan använda sommartid, typ 30x60.
Rider ut en hel del och grannen har ridbana men jag kör oftast t ridhus, 3 km bort, om jag vill rida på bana. Släpet står 3 m utanför stalldörren så det är väldigt enkelt att sadla och stoppa hästen i släpet.
 
Hur har ni era hästar uppstallade? Har ni varmstall med spolspilta, ridhus och paddock? Ett fräscht stall med solarium och skrittmaskin kanske? Är medryttare på en fin häst men stallet är under all kritik då(när man är van ovan)och det tar lite död på hästglädjen när inget fungerar/finns. Mocka tar 100 år längre då det är dåliga kärror/grepar osv..så jag undrar hur alla har det och om jag är bekväm?

Varmstall så tillvida att det aldrig går under nollan då har vi värme som håller det över noll . Vi har spolspilta och varmvatten. Ingen skrittmaskin och solarie.
Vi har ridhus och två utebanor .Alla faciliteter utöver det med WC , kök , allrum , övernattning osv.

Om du är endast medryttare och tycker det är tungjobbat /inte trivs utifrån det så har du ju alla möjligheter att isåfall leta efter en bättre medryttare situation om det inte känns bra för din del ?
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 354
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 521
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp